هوشمند سازی صدور پروانه و اهمیت جذب گردشگر صدور پروانه و اهمیت جذب گردشگر

هوشمند سازی صدور پروانه و اهمیت جذب گردشگر

در گردهمایی تخصصی انبوه‌سازان شهرری دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه ارتقای کیفیت ساخت‌ و ‌ساز در منطقه بیست بررسی گردید. در این جلسه تخصصی در فرهنگسرای ولاء ۲ عضو شورای شهر تهران، یک نماینده مجلس، شهردار منطقه بیست و جمعی از مهندسان و کارشناسان حوزه ساخت‌ و ساز حضور داشتند.

کد خبر: 970626008 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ شهریور ۹۷ - ۵:۰۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،در گردهمایی تخصصی انبوه‌سازان شهرری دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه ارتقای کیفیت ساخت‌ و ‌ساز در منطقه بیست بررسی گردید. در این جلسه تخصصی در فرهنگسرای ولاء ۲ عضو شورای شهر تهران، یک نماینده مجلس، شهردار منطقه بیست و جمعی از مهندسان و کارشناسان حوزه ساخت‌ و ساز حضور داشتند.

هوشمند سازی صدور پروانه و اهمیت جذب گردشگر

هوشمند سازی صدور پروانه و اهمیت جذب گردشگر

هوشمند سازی صدور پروانه و اهمیت  جذب گردشگر

قبل از آغاز پنل آموزشی حسن خلیل‌آبادی، ریاست کمیته گردشگری شورای شهر تهران به ‌عنوان اولین سخنران پشت تریبون قرار گرفت.
وی بیان کرد: «به‌ عنوان یک شهروند عرض می‌ کنم که سطح سواد و آگاهی گروه‌ های اجتماعی هرقدر زیاد باشد، موفقیت آن ها بیش تر خواهد شد. از مهندسان انتظار داریم در این حوزه حضور داشته باشند، زیرا اگر در این حوزه فعال نباشیم، دیگران برای ما تصمیم می ‌گیرند. در دنیای امروز صنوف گرداننده صنف خود هستند و دولت تنها نظارت‌ کننده است. دنیای امروز، دنیای حرکت جمعی است و کارها با خرد جمعی به جلو پیش می‌ رود، در حالی‌ که فعالیت‌ های جمعی ما ضعیف است. انجمن انبوه‌ سازان در شهرری به‌ عنوان یک سازمان مردم ‌نهاد می‌ تواند پل ارتباطی خوبی برای بیان مشکلات مردم با مسئولان باشد.»
بعد از آن، فرهاد افشار، شهردار منطقه بیست، اظهارات خود را با این جمله آغاز کرد: «کنترل ساخت‌ و ساز نیازمند رویه‌ای جدید است و انتظار می ‌رود تا هزینه نظارت مهندسی افزایش یابد.» و سپس گفت: «شهرری نسبت به شهر تهران متأسفانه از توسعه بازمانده است و علت اصلی آن عدم ‌تحلیل درست به‌ حساب می ‌آید.»
افشار تصریح کرد: «بارگاه حضرت عبدالعظیم(علیه السلام)، برج طغرل و مناطق صنعتی جزو پتانسیل ‌های مهم گردشگری در جنوب تهران محسوب می ‌گردند. اگر این ظرفیت‌ ها به درستی ساماندهی گردند سبب رشد اقتصادی این منطقه خواهند شد. برای تحقق این توسعه نیاز به امنیت سرمایه ‌گذاران است تا سرمایه ‌های خود را به این منطقه انتقال دهند و انبوه ‌سازان در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌ کنند. تلاش می کنیم با تغییر نگاه نظام مهندسی، ساختمان‌ هایی با ضریب ایمنی بالا با صرف کم ترین انرژی احداث گردد.»
محمد سالاری، ریاست کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در میان کارشناسان و مهندسان این حوزه در شهرری از روند فعلی صدور پروانه گلایه کرد.
وی ادامه داد: «در سال ‌های اخیر در شهرداری تهران، شاهد مشکلات و چالش ‌های زیادی در فرایند صدور پروانه و گواهی ‌ها هستیم و صدور یک پروانه و گواهی ساختمانی ماه‌ ها و گاهی بیش تر از ۱ سال طول می ‌کشد. چندی پیش، کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران جلسه‌ای را با حضور ریاست شورا، شهرداران مناطق بیست و دو گانه، معاونان امور مناطق و شهرسازی‌ های شهرداری تهران برگزار کرد و در آن نشست حدود پنحاه آیتم از چالش‌ های فراروی صدور پروانه و گواهی‌ ها مطرح گردید. بعد از آن نشست، آسیب‌ شناسی جدی توسط کمیسیون شهرسازی و معماری مبتنی بر نظرات تمامی ذی نفعان انجام شد و آسیب ‌شناسی مذکور رسما به شهرداری و معاون شهرسازی و معماری اعلام گردید و رفع این مشکلات را در اولویت جدی کمیسیون در طول سال دوم فعالیت شورای پنجم قرار دادیم.»
وی در ادامه راهکار آن را «هوشمند سازی صدور پروانه» ذکر کرد و گفت: «برای حل این مشکلات ما هیچ راهی جز هوشمند سازی سامانه‌های شهرداری و ارائه خدمات فنی- مهندسی به‌ صورت شهروند محور و سلف سرویس نداریم. با تحقق این موضوع دیگر نیازی به مراجعه شهروندان به شهرسازی ‌های مناطق و دفاتر خدمات الکترونیک وجود ندارد و مجموعه استعلام ‌ها از نهادهای خارج از شهرداری یا درون شهرداری به ‌صورت سیستمی انجام می‌ شود و لازمه این امر بستر سازی در حوزه هوشمند سازی است. در نشستی، سید محمدعلی افشانی قول داد که این کار تا پایان سال عملی گردد. البته به‌زعم من این اقدام تا آخر سال عملی نمی ‌گردد، زیرا هنوز زیرساخت ‌ها فراهم نیست، توافقات کامل نشده و تکالیف طرح تفصیلی هم مانده است، ولی من فکر می ‌کنم اگر اهتمام شهرداری باشد، این مهم در سال دوم فعالیت شورای شهر پنجم عملیاتی خواهد شد. با این اقدام، همزمان صدور پروانه و گواهی‌ ها خیلی کاهش می‌یابد و در کنار آن نیز یک شفاف ‌سازی‌ به تمام معنا صورت خواهد گرفت و نهایتا فساد و رانت قابل توجه در این حوزه نیز کاهش خواهد یافت و این موضوع باید آن قدر مطرح گردد تا تبدیل به مطالبه افکار عمومی و تشکل ‌های حرفه‌ای و صنفی گردد.»

هوشمند سازی صدور پروانه و اهمیت جذب گردشگر

محسن علیجانی، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس بحث پتانسیل بالای شهر ری برای جذب گردشگر را پیش کشید و افزود: «نقاط گردشگری و تاریخی ری می ‌تواند بستر رشد اقتصادی را برای شهر تهران فراهم کند به‌ گونه‌ای که مقصد سفر چند روزه گردشگران محسوب گردد.»
وی گفت: «مسکن یک محصول است که باید شرایط مصرف‌کنندگان را هم در نظر گرفت. صنعت ساختمان اثرات و ابعاد مهمی دارد که رعایت کیفیت، شرایط ساخت ‌و ساز، ایمنی و بهداشت و صلاح اقتصادی را باید در نظر گرفت.»
وی خاطر نشان ساخت: «سازمان نظام مهندسی یک سازمان عمومی غیر دولتی است و در واقع این سازمان رابط بین مردم و دولت است. تعداد صد و بیست هزار نفر در تهران و چهارصد و پنجاه هزار نفر در کل کشور عضو صنوف نظام مهندسی هستند که ظرفیت خوبی برای رشد صنعت ساختمان محسوب می گردد. شهرری با وسعت دویست و ده هزار هکتار دارای پتانسیل‌ های خوبی است که می ‌تواند مأمن خوبی برای سرمایه‌ گذاران باشد.

منبع : شعار سال

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ شهریور ۹۷
852 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0