بازرسی هزار و هشتصد معدن در سال جاری ریاست سازمان نظام مهندسی معدن

بازرسی هزار و هشتصد معدن در سال جاری

ریاست سازمان نظام مهندسی معدن از اجرای طرح محاسبه هوشمند و الکترونیکی حقوق دولتی معادن از سال آینده خبر داد و افزود: یکی دیگر از وظایفی که به بخش خصوصی و این سازمان واگذار کرده‌اند بازرسی و نظارت از معادن است که در سال جاری هزار و هشتصد معدن مورد بازرسی قرار گرفته و گزارش آن‌ ها نهایی شده است.

کد خبر: 191022008 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ مهر ۹۸ - ۱:۳۱ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی معدن از اجرای طرح محاسبه هوشمند و الکترونیکی حقوق دولتی معادن از سال آینده خبر داد و افزود: یکی دیگر از وظایفی که به بخش خصوصی و این سازمان واگذار کرده‌اند بازرسی و نظارت از معادن است که در سال جاری هزار و هشتصد معدن مورد بازرسی قرار گرفته و گزارش آن‌ ها نهایی شده است.

بازرسی هزار و هشتصد معدن در سال جاری

بازرسی هزار و هشتصد معدن در سال جاری

ریاست سازمان نظام مهندسی  معدن بیان کرد: محاسبه  هوشمند حقوق معادن سال آینده/ بازرسی  هزار و هشتصد معدن در سال جاری

داریوش اسماعیلی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی معدن بعنوان یک تشکل حرفه‌ای غیرانتفاعی وظایفی به عهده دارد که در حال انجام آن است. ما معتقد هستیم دولت می ‌تواند تکالیف حاکمیتی خودش را هم در بخش معدن و صنایع معدنی از طریق سازمان نظام مهندسی معدن انجام دهد. گاهی اوقات گفته می ‌شود تکالیف غیر حاکمیتی را واگذار میکنیم ولی ما می‌ گوییم تکالیف غیر حاکمیتی را به بخش خصوصی اعم از شرکت ‌های مشاوره‌ای، شرکت ‌های مطالعاتی و موسسات پژوهشی دیگری که هستند، واگذار گردد تا آن تکالیف  از طریق آن ‌ها انجام گردد. ما در سازمان نظام مهندسی معدن باید در انجام تکالیف حاکمیتی به دولت کمک کنیم ولی تایید آخر را باید دولت بدهد‌.

اسماعیلی گفت: بعنوان مثال نظارت و بازرسی بر معادن، بعنوان یک تکلیف حاکمیتی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است ولی در حال حاضر سازمان نظام مهندسی معدن آن را انجام می ‌دهد. و در سال جاری گزارش بازرسی هزار و هشتصد معدن را تا به حال نهایی کردیم. این انجام وظیفه حاکمیتی دولت به این شکل است که برنامه بازرسی را با خود وزارت صمت، هماهنگ کردیم. معادنی که باید بازرسی کنیم را وزارت صمت اولویت ‌هایش را برای ما مشخص کرده است. نحوه بازرسی که از کجا به کجا و به چه شکل انجام بدهیم، با همکاری و همراهی این وزارت‌خانه بوده و نهایتا هم  حرف آخر را وزارت صنعت، معدن و تجارت میزند.

وی افزود: مگر وزارت صمت چقدر نیرو دارد؟ همه را ما انجام داده و گزارش آن را به وزارت صمت ارائه دادیم. یعنی همه استان ‌ها را می‌ دهد به ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ ها و جمع‌بندی نهایی به وزارت صمت ارسال می گردد. یکی از وظایف دولتی بحث حقوق حاکمیتی است. در زمینه حقوق دولتی من ۷ الی ۸ سالی است درگیر این مسئله بوده و هستم.

رئیس فراکسیون و کمیته معدن مجلس شورای اسلامی با عنوان این که در زمینه حقوق دولتی معادن باید این حقوق بعنوان حق انفال معدن‌دار به دولت پرداخت شده تا برای مردم هزینه گردد، افزود: از یک طرف بهره‌برداران ناراحت هستند و دلخور از حقوق دولتی که می‌ پردازند و می ‌گویند این حقوق از ما بصورت ناعادلانه گرفته میشود و از طرف دیگر سازمان برنامه و بودجه بعنوان دولت گلایه دارد از وزارت صمت و می‌ گوید شما حقوق دولتی که  می ‌گیرید کم است. سازمان برنامه و بودجه اعتقاد دارد که باید پانصد میلیارد تومان حقوق دولتی بگیرید. در حالی‌که در قانون هزار و پانصد میلیارد تومان آمده است. بخش خصوصی هم از طرف دیگر هر جا صحبتی مطرح می ‌شود آه و ناله‌اش از حقوق دولتی بالاست. بنظر من بعنوان شخصی که نه دولتی هستم و نه خصوصی هر دو درست می ‌گویند اما پنج هزار میلیارد تومان را هم تایید نمیکنم چرا که هم میتوان حقوق دولتی بیشتری از برخی معادن دریافت کرد و هم برخی از معادن که معتقد هستند حقوق دولتی بالایی پرداخت میکنند را میتوان سامان دهی کرد.

شیوه فعلی محاسبه حقوق دولتی معادن می‌تواند منشاء فساد باشد

اسماعیلی گفت: در زمینه دریافت حقوق دولتی معادن یک جای کار می ‌لنگد و این مسئله در واقع در روش محاسبه حقوق دولتی است. در این زمینه یک نشست به این موضوع اختصاص داده شد و جمع بندی این شد که سازمان نظام مهندسی بیاید کار کارشناسی درستی با توجه به قوانین و مقررات و آیین نامه ‌های اجرایی قانون معادن که وجود دارد، انجام دهد و فرمول درست و دقیقی برای محاسبه حقوق دولتی استخراج کند بگونه‌ای که افراد کارشناس دیگر دخل و تصرف در آن نداشته باشند. متاسفانه در بعضی مواقع حقوق دولتی هم مانند ممیزی کردن شده است مثلا میگویند ده میلیارد تومان و یا پنجاه میلیون تومان بده و یا همان ده میلیارد تومان را برای تو مینویسم. در خیلی موارد اتفاق می‌افتد و این می‌تواند منشأ فساد بشود.

وی گفت: کاری که ما داریم انجام می‌ دهیم این است که تیم کارشناسی قوی متشکل از نمایندگان دولت، بخش خصوصی و کارشناسان سازمان نظام مهندسی معدن در حدود ۴ ماه گذشته روی این موضوع کار کرده‌اند. آنچه که در حال تکمیل شدن است این که قانون و تمام مشتقات قانون را در آن لحاظ خواهیم کرد. قانون می ‌گوید درصدی از قیمت مواد معدنی یا مواد فرآوری شده آن در سر معدن با لحاظ خیلی از پارامترها مثل هزینه برداشت مثل هزینه محیط زیستی و … باید در نظر گرفته شود و طبق همین اساس فرمولی را تعیین کرده ایم که خیلی از موارد در آن گنجانده می ‌شود این که فاصله‌اش با جاده اصلی چقدر باشد.

بازرسی هزار و هشتصد معدن در سال جاری

این عضو شورای عالی معادن با عنوان این که در شیوه جدید حدود پنجاه و هفت آیتم را در حقوق دولتی لحاظ کردیم، اظهار داشت: یک ماه پیش ورژن اول از شیوه جدید محاسبه حقوق دولتی معادن را در شورای عالی معادن ارائه کرده و کلیات آن تصویب گردید. نقطه نظرات بیشتر اعضای شورا در فرمولی که تنظیم شده اعمال شده و اخیرا نهایی گردید. هم اکنون در حال تنظیم نر‌م‌افزار صددرصد هوشمند و الکترونیکی هستیم. در این زمینه شورای‌عالی معادن چند آیتم را مانند این که برای هر ماده معدنی چند درصد حقوق دولتی در نظر گرفته شود، مشخص می ‌کند.

اسماعیلی با اشاره به این که امسال شیوه محاسبه حقوق دولتی معادن به همان روش سنتی انجام میشود، تصریح کرد: برای سال نود و نه حتما به شکل الکترونیکی و هوشمند حقوق دولتی تعیین می‌گردد و اکثریت قریب به اتفاق ذینفعان اعم از دولت و بخش خصوصی بر این روند نظارت خواهند داشت.

منبع: شفقنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ مهر ۹۸
799 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0