خانه‌های ناامن در مازندران ریاست سازمان نظام مهندسی معدن  استان مازندران

خانه‌های ناامن در مازندران

ریاست سازمان نظام مهندسی معدن استان مازندران با عنوان این که کیفیت، مقاومت و عمر مفید ساختمان ‌ها در ارتباط مستقیم استفاده از مصالح استاندارد است، گفت: استانداردسازی مصالح ساختمانی یکی از مهمترین مشکلات ساخت و ساز مازندران است.

کد خبر: 971019005 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷ - ۲:۰۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی معدن  استان مازندران با عنوان این که کیفیت، مقاومت و عمر مفید ساختمان ‌ها در ارتباط مستقیم استفاده از مصالح استاندارد است، گفت: استانداردسازی مصالح ساختمانی یکی از مهمترین مشکلات ساخت و ساز مازندران است.

خانه‌های ناامن در مازندران

خانه‌های ناامن در مازندران

خانه‌هایی که در مازندران به  بادی بندند!

هادی حمیدیان با عنوان این که تعداد معادن تولیدکننده شن و ماسه استاندارد در مازندران خیلی اندک است و این معادن هم به علت عدم نظارت پیوسته در بیش تر مواقع غیراستاندارد تولید می ‌کنند، ادامه داد: باید در ارتباط با استاندارد سازی مصالح ساختمانی در سطح معاونت عمرانی استانداری نشستهایی برگزار گردد تا وظیفه هر بخشی مشخص گردد.
استانداردسازی مصالح ساختمانی یکی از مهمترین مشکلات ساخت و ساز استان
حمیدیان، استانداردسازی مصالح ساختمانی بخصوص شن و ماسه را یکی از مهمترین مشکلات ساخت و ساز استان دانست و افزود: طی سالهای گذشته پیگیریهای فراوانی انجام شد تا استاندارد سازی مواد معدنی در مصالح ساختمانی بطور واقعی و تخصصی انجام گردد.
وی با انتقاد از عملکرد اداره استاندارد در حوزه معادن شن و ماسه گفت: اداره استاندارد برای پایش و تایید استاندارد بودن و فرآیند تولید شن و ماسه تولیدی معادن از کارشناسان غیرمرتبط بهره می‌ برد در حالیکه مجرب ترین کارشناسان مواد معدنی و فرآوری در سازمان نظام مهندسی معدن عضو هستند.
*امور استاندارد سازی مصالح ساختمانی در اختیار نظام مهندسی قرار گیرد
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران اظهار داشت: اداره استاندارد باید با توجه به تخصص‌ های موجود در نظام مهندسی معدن و اشرافیتش به بخش معدن، فرآوری شن و ماسه و قابلیت کنترل پیوسته، امور غیرحاکمیتی استاندارد سازی شن و ماسه مانند مسائل فنی، نمونه برداری و آزمایشگاهی را به نظام مهندسی واگذار کرده تا بعد از بررسی و رعایت استانداردها های مورد نظر سازمان استاندارد، تاییده استاندارد برای معادن صادر کند.
حمیدیان با اشاره به این که تا به حال دستورالعمل‌ ها و استانداردهای مختلفی را نظام مهندسی معدن گرداوری و تهیه شده است و در صدد اجرایی کردن آنها است، خاطر نشان ساخت: نظام مهندسی معدن مازندران از سال هشتاد و سه تا به حال در تهیه و گرداوری دوازده جلد استانداردهای کاربردی مواد معدنی با اداره کل استاندارد همکاری داشته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران، استاندارد مصالح ساختمانی در ایران را به علت زلزله‌خیز بودن دارای اهمیت بالایی ذکر کرد و افزود: باید نسبت به استفاده از مواد و مصالح ساختمانی استاندارد حساسیت بیش تری داشت، بخش مهمی از مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت و سازها، شن و ماسه است که توجه به کیفیت آن سبب افزایش کیفیت ساختمان می گردد.
*عوامل توجه نکردن به تولید استاندارد در معادن شن و ماسه
عضو هیئت علمی دانشگاه با عنوان این که تلاش‌ هایی در جهت استاندارد سازی شن و ماسه در استان مازندران صورت گرفته ولی هنوز تا رسیدن تا سطح مورد قبول فاصله زیادی دارد، یاد آور شد: ضعف فرهنگ استاندارد سازی، کوچک بودن واحدهای تولیدی، استفاده از تجهیزات فرسوده و قدیمی، عدم هماهنگی دستگاههای مرتبط و ناظر، برداشت ‌های غیر مجاز، استفاده از کارگران غیر متخصص و بدون آموزش، عدم برخورد با واحدهای تولید کننده بدون مجوز، عدم تفاوت قیمت محصول واحدهای تولید کننده دارای مجوز استاندارد با واحدهای بدون مجوز استاندارد، نبود نظارت و کنترل لازم از تولید تا مصرف، از علل توجه نکردن به تولید استاندارد در معادن شن و ماسه است.

خانه‌های ناامن در مازندران

وی به ظرفیتهای علمی و مهندسی سازمان نظام مهندسی معدن اشاره کرد و افزود: سازمان نظام مهندسی معدن مازندران با توجه به توان نیروی انسانی باتجربه و تحصیل کرده، آمادگی کامل در جهت هماهنگی با دیگر دستگاهها در راستای استاندارد سازی معادن و واحدهای تولید کننده شن و ماسه استان را دارد.
راهکارهایی دستیابی به تولید استاندارد شن و ماسه
حمیدیان در عنوان ارائه راهکار در استاندارسازی تولید شن و ماسه معادن استان عنوان داشت: الزام دستگاه‌ های اجرایی به استفاده از شن و ماسه استاندارد در پروژه‌های عمرانی، الزام ذی‌ حسابان دستگاه‌ های اجرایی در عدم پذیرش اسناد شن و ماسه فاقد نشان استاندارد، تأکید بر کیفیت در قراردادهای عمرانی، الزام مهندسین ناظر به استفاده از شن و ماسه استاندارد و لغو پروانه تولید و بهره‌ برداری واحدهای تولیدی شن و ماسه که فاقد نشان استاندارد هستند از راهکارهایی است که میتوان در دستیابی به تولید استاندارد مورد توجه قرار داد.

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ دی ۹۷
797 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0