کنترل ویروس آنفلوانزا در مرغداریهای قم ریاست جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد:

کنترل ویروس آنفلوانزا در مرغداریهای قم

ریاست سازمان جهاد کشاورزی قم با عنوان اینکه سال گذشته به جهت متراکم بودن ساختار مرغداریها ویروس آنفلوانزای مرغی به میران زیادی در استان شیوع پیدا کرد، عنوان داشت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با اصلاح ساختار مرغداریها کنترل و مدیریت می گردد.

کد خبر: 970704008 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ مهر ۹۷ - ۱۲:۰۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان جهاد کشاورزی قم با عنوان اینکه سال گذشته به جهت متراکم بودن ساختار مرغداریها ویروس آنفلوانزای مرغی به میران زیادی در استان شیوع پیدا کرد، عنوان داشت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با اصلاح ساختار مرغداریها کنترل و مدیریت می گردد.

کنترل ویروس آنفلوانزا در مرغداریهای قم

کنترل ویروس آنفلوانزا در مرغداریهای قم

ویروس آنفلوانزا در مرغداریهای قم  کنترل می گردد

محمد رضا طلایی، گفت: در جریان همه گیر شدن این بیماری در واحدهای مرغداری استان، به صنعت طیور قم بویژه در حوزه تخم گذار آسیب زیادی وارد شد.
طلایی با عنوان اینکه در حال حاضر قم یکی از پاک ترین استانهای کشور از این ویروس مهلک و خطرناک محسوب می گردد، به اقدامهای پیشگیرانه صورت گرفته برای جلوگیری از وقوع این بیماری در شش ماهه دوم سال اشاره کرد و گفت: با تشکیل کمیته ای متشکل از نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، نظام دامپزشکی و معاونت دام و طیور جهاد کشاورزی استان برای ساماندهی و ایمن سازی مرغداریها، ارزیابیهای لازم انجام و در مورد اعطای مجوز جوجه ریزی سخت گیری و محدودیتهایی اعمال گردید.
وی هم چنین با اشاره به همکاری بسیار خوب مرغداران در اجرای فرایند مقابله با آنفلوانزای مرغی، خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود سی و پنج درصد مرغداریهای قم مشغول به تولید هستند و واحدهای دیگر نیز به مرور زمان به لحاظ بهداشتی اصلاح ساختار پیدا کرده و طرح امنیت زیستی آن ها نیز تهیه و اجرا می گردد.
وی تصریح کرد: هر واحد مرغداری که مسائل بهداشتی را رعایت کند، میتواند با تایید کمیته مذکور مجوز جوجه ریزی را دریافت کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به اینکه استقرار شش ایستگاه قرنطینه را در مبادی ورودی و خروجی استان در دستور کار داریم، ادامه داد: با هماهنگی نیروی انتظامی اولین قرنطینه را در جاده کاشان – قم مستقر کردیم.
وی با بیان به اینکه در مورد نقل و انتقال کودهای مرغی و خارج نشدن آن از مرغداریها نیز تدابیر لازم اتخاذ شده است، یاد آور شد: با باغدارانی که از کودهای مرغی استفاده میکنند نیز نشست هایی را برگزار و خطر بکارگیری کودهایی که از خارج از استان وارد میشود را به آن ها گوشزد کردیم.
آنفلوانزای فوق حاد طیور یک بیماری ویروسی پرندگان است، ویروسهای آنفلوانزا دارای ۳ نوع تیپ C,B,A میباشد، در طیور فقط تیپ A میتواند ایجاد بیماری نماید. پرندگان وحشی و آبزی میتوانند بدون اینکه خود مبتلا به بیماری شوند ویروس آنفلوانزای طیور را با خود جا به جا کنند؛ مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخدار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ از پرندگان حساس به بیماری محسوب می گردند.

کنترل ویروس آنفلوانزا در مرغداریهای قم

آغاز ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله، انتشار ناگهانی بیماری در گله، بی حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا از جمله نشانه های این بیماری بشمار می آید.
طلایی هم چنین با یادآوری خسارت بالغ بر دو هزار میلیارد ریالی آنفلوانزای سال نود و شش در این استان، عنوان داشت: علاوه بر این خسارت، واحدهای درگیر با این بیماری بواسطه عدم امکان جوجه ریزی ضرر زیادی را تجربه کردند.
رئیس جهاد کشاورزی قم هم چنین با اشاره بوجود صد و هشتاد واحد مرغداری در قم، یاد آور شد: از این تعداد سی تا سی و پنج درصد واحدهایی که ساختار بهداشتی مناسبی برای تولید دارند، مجوز گرفته و فعالیت میکنند، و هر چند رقم دقیق تولید روزانه این واحدها مشخص نیست، اما برای تامین تخم مرغ استان مشکلی نداریم.

منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی شهرسازي

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ مهر ۹۷
1169 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0