افزایش کیفیت در دفترچه های محاسباتی محمد عوضیان

افزایش کیفیت در دفترچه های محاسباتی

اجرای این دستورالعمل نقش مهمی در کنترل اصول فنی و افزایش کیفیت در دفترچه های محاسباتی، قانونمند شدن انتخاب اعضاء گروه کنترل سازه و قصور زمان رسیدگی خدمات نظام مهندسی خواهد داشت

کد خبر: 971024020 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ دی ۹۷ - ۴:۵۳ ب.ظ

به گزارش وایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،اجرای این دستورالعمل نقش مهمی در کنترل اصول فنی و افزایش کیفیت در دفترچه های محاسباتی، قانونمند شدن انتخاب اعضاء گروه کنترل سازه و قصور زمان رسیدگی خدمات نظام مهندسی خواهد داشت

افزایش کیفیت در دفترچه های محاسباتی

افزایش کیفیت در دفترچه های محاسباتی

افزایش کیفیت در دفترچه های محاسباتی

طبق مصوبه هیات مدیره مورخ بیست و چهارم آذر ماه نود و هفت تهیه دستورالعمل تشخیص صلاحیت گروه کنترل سازه که یکی از اولویتهای مهم هیات مدیره دوره هشتم، و همچنین دغدغه مهندسین در انتخاب اعضائ گروه تخصصی کنترل سازه بوده جهت اجرا ابلاغ گردید، با ابلاغ این دستور العمل انتخاب اعضا تخصصی گروه کنترل سازه قانونمند و شفاف خواهد شد و ضمن این که زمان رسیدگی به دفترچه های محاسباتی که سبب ایجاد ناراضیتی مراجعین به سازمان نظام مهندسی بوده نیز کاهش خواهد یافت. این دستورالعمل که توسط اعضا تخصصی رشته سازه هیات مدیره سازمان تهیه گردیده و به تصویب هیات مدیره محترم سازمان رسیده است جهت فراخوان متقاضیان حضور در گروه کنترل سازه در سایت سازمان و فضای مجازی آگهی شده است. لذا روابط عمومی با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع مصاحبه ای را در این مورد با عوضیان بعنوان نماینده هیات مدیره که مسئولیت پیگیری تهیه این دفترچه را بعهده داشته انجام داده است.
محمد عوضیان _ عضو هیات مدیره طی مصاحبه با روابط عمومی سازمان در مورد فعالیت های تهیه دفترچه دستورالعمل های محاسباتی چنین میگوید؛
سوال اول: بنظر شما چه ایراداتی بر دفترچه های کنترل کنونی از منظر قانونی و علمی میتوان گرفت؟
در مورد ایرادات ذکر شده توسط جنابعالی بر روند کنترل کننده های سازه موجود، نخستین ایراد عدم یک روند قانونی و صحیح برای انتخاب اعضاء کنترل کنندگان سازه و معماری بوده که متاسفانه علی رغم این که افراد انتخاب شده از بهترین مهندسان طراح جامعه مهندسی هستند این شائبه وجود دارد که همه انتصابی هستند و توجهی به شایسته سالاری نشده، لذا برای اینکه چنین مطالباتی مطرح نگردد، تلاش شده با این دستورالعمل، مهندسانی که شایسته هستند که هم از نظر علمی و تجربی، تجربه و دارای حُسن اخلاق به صورت قانونمند انتخاب گردند.
سوال دوم: اهداف از گرداوری دستورالعمل تشخیص صلاحیت مهندسین کنترل سازه چیست؟
هدف از گرداوری این دستورالعمل، انتخاب مهندسان متقاضی حضور در گروه کنترل سازه به صورت قانونمند و براساس شایسته سالاری نه انتصابی که دغدغه همه مهندسین بوده و همچنین ایجاد وحدت رویه و قصور زمان رسیدگی و کنترل دفترچه های محاسباتی است. و ادوار گذشته متاسفانه به علت عدم قانونمند بودن زمان رسیدگی و کنترلها این پروسه زمان بر و فرسایشی بوده و سبب ایجاد موج نارضایتیهای مراجعین به سازمان شده است.
سوال سوم: گرداوری این دفترچه از جنبه هایی دارای حائز اهمیت است؟
این دستورالعمل از جنبه های زیر حائز اهمیت است:
۱ – قانونمندی در انتخاب افراد برای جایگاههای تخصصی
۲ – شفاف سازی امورات و برطرف کردن دغدغه مهندسین بر انتخابات سلیقه ای و صوری
۳ – ارجحیت نظام شایسته سالاری بر نظام انتصابی و قومی گرایی
۴ – امکان حضور همه مهندسان واجد صلاحیت که داوطلب گروه کنترل کننده هستند
۵ – تربیت و پرورش و آماده سازی مهندسین پایه ۳، برای گروه کنترل در سالهای آینده
۶ – تعیین حدود و صلاحیتها برای کنترل کنندگان با تعریف صلاحیتهای عمومی و تخصصی و توجه ویژه به دوره های آموزشی و سوابق و مدارک تحصیلی متقاضیان و آزمون کتبی

افزایش کیفیت در دفترچه های محاسباتی

۷ – تعیین مدت زمان رسیدگی و کنترل دفترچه های محاسباتی و جلوگیری از طولانی شدن پروسه کنترل سازه و برخورد با متخلفین کنترل کننده و هم چنین مهندسین محاسب
۸ – ایجاد وحدت رویه در رسیدگیها و کنترل دفترچه های محاسباتی و جلوگیری از اعمال نظر شخصی و سلیقه ای
سوال چهارم: در گرداوری این دفترچه آیا به مسایل و ضرورت های بومی استان توجه ویژه ای صورت گرفته است یا خیر؟
این دستورالعمل برای انتخاب مهندسین متخصص و متعهدی که در سازمان نظام مهندسی استان عضوند و فعالیت حرفه ای دارند و متقاضی حضور در گروه کنترل سازه هستند بوده که هدف اصلی آن شایسته سالاری ست و این که فرد بومی هست یا غیر بومی است ندارد و شرط اولیه عضویت و سکونت در شهرستان مورد تقاضا است.
سوال پنجم: با توجه با این که این دستورالعمل های این دفترچه طبق ویرایش جدید آئین نامه دو هزار و هشتصد و مباحث جدید مقررات ملی است، چه برنامه هایی را برای مهندسین کنترل کننده در نظر گرفتید؟
در مورد نقش این دستورالعمل در کیفیت ساخت و سازها، همان طور که در عنوان این دستورالعمل آمده، این دستورالعمل برای تشخیص صلاحیت کنترل کنندگان بخش سازه بوده و مسلما با انتخاب مهندسین با صلاحیت علمی و تخصصی که نقش مهمی در ارتقا کیفیت دفترچه های محاسباتی که توسط مهندسین محاسب تهیه می گردند به صورت غیرمستقیم نقش دارد، ولی در مورد افزایش کیفیت ساخت و ساز و آئین نامه ها و … دستورالملهای دیگری از جمله دستورالعمل نحوه تهیه دفترچه محاسباتی، مجریان ذی صلاح و … در حال تهیه است که مسلماً با ابلاغ آن ها حتماً شاهد افزایش چشمگیر کیفیت ساخت و ساز خواهیم بود.
سوال ششم: اساسی ترین معیار در انتخاب اعضا جدید گروه کنترل چیست؟
در مورد این پرسش، شما به نکته بسیار خوبی اشاره کردید که آن هم دغدغه اکثریت جامعه مهندسین بوده، در انتخاب متقاضیان یکی از معیارهای تشخیص صلاحیت کسب امتیازات لازم از صلاحیتهای عمومی و تخصصی بوده و به علت حساسیت آن حتماً خارج از استان کمک میگیریم.
سوال هفتم: با توجه با این که دستورالعمل های این دفترچه طبق مباحث جدید مقررات ملی است چه برنامه هایی آموزشی را برای مهندسین محاسب و گروه کنترل کننده سازه در نظر گرفتید؟
با اشاره به سخن امام صادق (علیه السلام) در مورد اهمیت آموزش که فرمودند: هر کس برای خدا دانش بیاموزد به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها به بزرگی یاد شود و گویند برای خدا آموخت و برای خدا عمل گردد و برای خدا آموزش داد. در دنیای در حال تغییر کنونی آموزش در سازمان ها و نهادها به علل فراوان بعنوان ضرورتی انکار ناپذیر پذیرفته شده است. تغییرات سریع و عمیق علمی موجب شده است که هر از چند گاهی نظریات، تکنیکها و روش های جدیدی وارد عرصه علم مهندسی شود لذا برای ادامه کار و به روز بودن علم جامعه مهندسی به ناچار باید آنها را آموخت و برخی از روشها و سیستمهای قدیمی را که کارآیی ندارند، کنار نهاد. با توجه به لرزه خیزی استان و اهمیت سازه های با مقاومت بالا و هم چنین افزایش طول عمر ساختمان ها در همین راستا ما نیز دوره های آموزشی ویرایش جدید آئین نامه دو هزار و هشتصد و مقررات ملی را لازمه کنترل دفترچه های محاسباتی است را بعد از انتخاب گروه کنترل برای آنان در سطح بسیار بالای علمی در نظر گرفته ایم.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویر احمد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ دی ۹۷
620 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0