افزایش اجرای طرح ‌های علمی و پژوهشی در حوزه کشاورزی زرندیه ریاست نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ساوه و زرندیه

افزایش اجرای طرح ‌های علمی و پژوهشی در حوزه کشاورزی زرندیه

ریاست نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ساوه و زرندیه بیان کرد: اجرای طرح‌ های علمی و پژوهشی در حوزه کشاورزی زرندیه افزایش می یابد.

کد خبر: 970529003 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷ - ۶:۲۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ساوه و زرندیه بیان کرد: اجرای طرح‌ های علمی و پژوهشی در حوزه کشاورزی زرندیه افزایش می یابد.

افزایش اجرای طرح ‌های علمی و پژوهشی در حوزه کشاورزی زرندیه

افزایش اجرای طرح ‌های علمی و پژوهشی در حوزه کشاورزی زرندیه

اجرای طرح‌های علمی و پژوهشی در حوزه کشاورزی  زرندیه افزایش می ‌یابد

از آغاز خلقت بشر تا به حال فعالیت کشاورزی برای تامین مواد غذایی مورد نیاز بشر وجود داشته و انسان همواره بدنبال تولید محصولات جدید با سطح بیش تری از تولیدات بوده است و از همین رو اکثر تمدن‌ ها و جوامع هم در مجاورت منابع آبی و رودها شکل گرفته است.
بنابراین جایگاه بخش کشاورزی از باب تامین خوراک برای انسان‌ ها همواره مورد توجه جامعه بوده و روش ‌ها و الگوهای مختلفی برای آن گرداوری شده است.
ولی امروزه با توجه به کاهش بارش‌ ها و کمبود منابع آبی و رواج خشکسالی این بخش با چالش‌ های زیادی همراه شده است بگونه‌ای که بحث حذف برخی از گونه‌ های آب‌ بر محصولات کشاورزی عنوان گردیده و به نوعی این بخش را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.
در این راستا در مصاحبه‌ای تفصیلی وضعیت بخش کشاورزی، مسائل و مشکلات آن و چالش‌ های موجود در این حوزه و راهکار لازم برای برون ‌رفت از این مشکلات را با “رضا نوبخت” ریاست نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ساوه و زرندیه به گفتگو نشستیم.
مشروح صحبت ‌های “رضا نوبخت” ریاست نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ساوه و زرندیه به شرح زیر است:
جایگاه بخش کشاورزی در جامعه بطور کلی و به ‌ویژه در بخش اقتصاد را چگونه ارزیابی می ‌کنید؟
بخش کشاورزی از ظرفیت بالایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برخوردار است، باید از این ظرفیت‌ ها بدرستی در راستای خودکفایی کشور استفاده گردد، به ‌گونه‌ای که اگر بخش کشاورزی مدیریت گردد، می ‌توانیم بصورت  صد در صدی بدون نیاز به واردات خودکفا عمل کنیم، که استفاده از تخصص کارشناسان تنها راه گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری است.
انتظار می‌ رود که از ظرفیت دانش ‌آموخته‌های حوزه آب و خاک این سازمان در توسعه کشاورزی به ‌ویژه از طرف جهاد کشاورزی و امور آب بیش تر استفاده گردد.
حرکت بسوی تولید و بهره ‌وری بیش تر در بخش کشاورزی نیازمند نگاه علمی است، از نظر شما چگونه می ‌توان در این مسیر موفق عمل کرد؟
نگاه ما علمی کردن کشاورزی است و تحقق آن نیاز به ابزار و راه دارد و شرایط خاص خود را می‌ طلبد که در این راستا یکی از بهترین راه‌ هایی که می ‌تواند به این شرایط کمک کند استفاده از ظرفیت ‌های نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.
آیا با توجه به کمبود منابع آبی نیاز به حذف برخی از محصولات وجود دارد یا خیر؟
حذف کشاورزی یا برخی محصولات اساسی راهکار پیش گیری از بحران آب نیست بلکه کنترل و مدیریت آب کشور نیازمند برنامه ‌های متنوعی است که در آن ارتقا مدیریت، تکنولوژی روزآمد وکمک به کشاورزان مورد توجه قرار گیرد در غیر اینصورت بحران آب، مشکلات زیستی و اجتماعی فراوانی برای کشور بهمراه دارد.
از بکار نگرفتن ظرفیت‌ های نظام مهندسی در اجرای طرح ‌های آب و خاک گله‌مند هستیم، ارائه آموزش آبیاری ‌های نوین در بخش کشاورزی به بهره‌ برداران و مشاوران، پیمانکاران طرح‌ های آب و خاک از جمله ظرفیت ‌های قابل استفاده بوده، زیرا استفاده از تخصص کارشناسان تنها راه گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری است.
موفقیت بخش کشاورزی را در انجام چه فعالیت‌ هایی می ‌بینید؟
بخش کشاورزی باید به سمتی هدایت گردد که با کاهش مصرف سم و مواد شیمیایی و تولید محصول ارگانیک، محصولی تولید کرد که امکان صادرات را داشته باشد.
یکی از اولویت‌ های دولت و دستگاه حاکمیتی با توجه به جایگاه کشاورزی در توسعه اقتصادی کشور باید بهبود وضعیت کشاورزی باشد، به گونه ‌ای که برای بهره‌ مندی بیش تر از ظرفیت ‌های کشاورزی، افزایش بازده و مشارکت پایداری، تولید نیاز است که فعالان حوزه کشاورزی به ‌ویژه کشاورزان به اطلاعات روز مجهز گردند.
باتوجه به گسترش فناوری تولید در قالب بهبود مکانیزاسیون، ارتقا بهره‌ وری نیروی کار، گسترش مهارت و سطح تخصص در فعالیت‌ های بخش کشاورزی می ‌توان به میزان قابل توجهی راندمان تولید را افزایش داد.

افزایش اجرای طرح ‌های علمی و پژوهشی در حوزه کشاورزی زرندیه

هم چنین تبدیل کشاورزی از تولید سنتی به پیشرفته و استفاده از فناوری ‌های نوین می‌ تواند نقش بسیاری در اشتغال زایی بخش کشاورزی متناسب با سهم فعالیت‌ های این بخش در اقتصاد ملی داشته باشد.
وضعیت ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی را چگونه ارزیابی می ‌کنید؟
متاسفانه ظرفیت ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش ‌های اقتصادی بر مبنای مولد، طبق الگوهای بهره‌وری و طبق کشش اشتغال به سطح زیر کشت، رشد ارزش افزوده، فناوری تولید و انباشت سرمایه پایین است.
در برخی از حوزه‌ های روستایی هزینه‌ های زیادی صرف می گردد، ولی به این مسئله توجه نمی‌ شود که شغل اصلی روستائیان کشاورزی و دامداری است اما در روستا، کارشناس کشاورز به‌ عنوان مشاور در روستا نداریم تا به کشاورزان و دامداران مشاوره دهد، در این زمینه دولت دچار ضعف است، اگر دولت بتواند کشاورز را حمایت کند و در هر روستا کارشناسان کشاورزی مستقر گردند، در بخش کشاورزی می توانند خیلی موثر باشند.
غذای سالم بخش مهمی از زندگی انسان است که با مشاوره‌ هایی که به کشاورزان در رابطه با میزان و نحوه مصرف سموم و مواد شیمیایی داده می‌ شود، می‌ توان سلامت خوراک مردم را تضمین کرد، اما آنچه که مشخص است خیلس کم از کارشناسان کشاورزی در تصمیم گیریها استفاده می‌ گردد.
برای خودکفایی در زمینه محصولات کشاورزی چه پیشنهادهایی دارید؟
به کشاورز باید آموزش داده شود که در کم ترین سطح می ‌توان بیش ترین عملکرد را دریافت کرد، زیرا در موقعیت ‌های سخت حتی ۱ ‌هزار متر زمین، توجیه اقتصادی دارد، بنابراین برای عملیاتی ‌شدن طرح خودکفایی لازم است کارشناسان به عرصه‌ های زراعت وارد شده و دوشادوش کشاورزان فعالیت کنند.
علل بسیاری برای عدم تمایل کشاورزان و باغداران به بخش کشاورزی و باغدارای وجود دارد که شاید مهم ‌ترین آن ها عدم حمایت از کشاورز و واردات بی رویه محصولاتی است که در ایران قابلیت تولید دارند.
واردات بی‌ رویه و بی‌ کیفیت ضربه ‌ای مهلک بر پیکره کشاورزی و مکانیزاسیون کشور وارد کرده است، بگونه‌ ای که واردات انواع و اقسام محصولات کشاورزی بی‌ کیفیت وارداتی به ‌ویژه در سال ‌های اخیر حال و روز خوش را از کشاورزان گرفته و آنها را بیش از گذشته نگران وضعیت کشاورزی کرده است.
کشاورزی به ‌عنوان شاه ‌راه حیات و به منزله ستون فقرات یک کشور نیازمند توجه است، بنابراین باید به کشاورزان و جایگاه آن ها بها داده شود و از آن ها بمعنای واقعی حمایت گردد.
برای پیشرفت بخش کشاورزی چه راهکارهایی را پیشنهاد می ‌کنید؟
این بخش برای پیشرفت نیازمند مدیریت درست است تا بتواند نیازهای غذایی جامعه را فراهم و کشور را از وابستگی واردات غذایی برهاند.
بحران آب و کمبودهای منابع آب که چند سالی است دامن ‌گیر کشور شده، تهدیدی برای تولیدات کشاورزی بشمار می رود که لازم به کنترل و مدیریت دارد.
استفاده اصلی از ظرفیت‌ های کشاورزی و توانمندی ‌های خودمان مفهوم واقعی اقتصاد مقاومتی است، اقتصاد مقاومتی یعنی برنامه ‌ریزی و الگوی درست برای مصرف داشته باشیم، در چنین حالتی است که بی‌ نیاز از واردات می‌ شویم، در بخش کشاورزی باید برای هر قطره آب برنامه‌ ریزی کرد و معادل یک قطره آب تولید محصول داشته باشیم.
وضعیت منابع آبی به چه شکل است و توصیه شما برای مصرف بهینه در این بخش چیست؟
آب در وضعیت بحرانی قرار دارد، زیرا در گذشته آب زیر صد متر استحصال می ‌شد اما الان به بالای دویست متر رسیده است.
از آن جا که سهم بالای مصرف آب در بخش کشاورزی، کشور را با بحران کم‌ آبی روبرو کرده، هم اکنون پتانسیل آبی کشور دیگر پاسخگوی نیازهای رو به رشد تقاضای آب در این بخش نیست، بنابراین مدیریت منابع و بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی تنها راهکار مقابله با بحران کم ‌آبی است.
با توجه به محدودیت منابع آب، توسعه پایدار در آینده در گرو مدیریت صحیح در استحصال، نگه داری، انتقال، مصرف و افزایش بهره وری است، بنابراین استفاده از آبیاری مکانیزه در بخش کشاورزی می‌ تواند بازدهی سطح زیرکشت را تا ۳ برابر افزایش دهد.
مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی به‌ موجب حجم زیاد مصرف در این بخش سبب بهینه ‌سازی مصرف آب می گردد، با بهره‌گیری از روش‌ های نوین آبیاری مثل آبیاری قطره‌ای و تحت فشار به جای استفاده از روش ‌های سنتی می‌ توان تا میزان زیادی از اتلاف آب جلوگیری کرد.
تغییر الگوی کشت هم در کاهش مصرف آب بسیار موثر است، با بهره‌ گیری از بذر های دارای مقاومت بیش تر در مناطق خشک و کم‌ آب می‌ توان میزان مصرف آب را تا حدود زیادی کاهش داد و منابع موجود را مدیریت کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

همه آنچه که باید درباره آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی بدانیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ مرداد ۹۷
1159 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0