بهبود ورود سرمایه ‌گذاران به بافت تاریخی شیراز ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس بیان داشت:

بهبود ورود سرمایه ‌گذاران به بافت تاریخی شیراز

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس ضمن اشاره به بهبود روند سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذار به بافت تاریخی فرهنگی شیراز، لزوم ورود جدی نظام مهندسی در قالب کارگروه‌ های تخصصی برای رفع معایب و ارتقاء کیفیت پروژه‌های اجرا شده، را یادآور گردید.

کد خبر: 190922001 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ شهریور ۹۸ - ۸:۴۱ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس ضمن اشاره به بهبود روند سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذار به بافت تاریخی فرهنگی شیراز، لزوم ورود جدی نظام مهندسی در قالب کارگروه‌ های تخصصی برای رفع معایب و ارتقاء کیفیت پروژه‌های اجرا شده، را یادآور گردید.

بهبود ورود سرمایه ‌گذاران به بافت تاریخی شیراز

بهبود ورود سرمایه ‌گذاران به بافت تاریخی شیراز

بهبود ورود سرمایه ‌گذاران  به بافت تاریخی شیراز

مرتضی سیف‌زاده شنبه سی ام شهریور در حاشیه بازدید چند ساعته برخی اعضای هیئت رئیسه نظام مهندسی فارس از بافت تاریخی فرهنگی شیراز، بیان داشت: انجام بازدیدهای میدانی و برگزاری نشست های تخصصی مرتبط با بافت تاثیرگذار بوده و سازمان نظام مهندسی آماده هم افزایی و مشارکت در راستای ارتقاء کیفیت بناها و کارکردهای بافت تاریخی و فرهنگی شیراز است.

وی ادامه داد: در سالیان اخیر همواره در بافتهای تاریخی مرمت بناها مورد توجه بوده که در جای خود باید بررسی و ارزیابی گردد، ولی اکنون که توجه و ورود سرمایه گذاران به بافت تاریخی فرهنگی شیراز روندی افزایشی دارد، اهمیت دادن به ابعاد مختلف یک پروژه در مقیاس ‌های مختلف چه از نظر معماری ابنیه چه شهرسازی بافت و فضاهای شهری ضرورت دارد.

وی با عنوان این که اقدامات مثبت فراوانی در بخشهای مورد بازدید بافت تاریخی فرهنگی شیراز انجام شده است، افزود: در عین حال شاهد ترافیک ماشین و عبور آبهای سطحی یا سایر موارد فنی مهندسی بودیم و بر خود وظیفه و لازم میدانیم که ورود بسیار جدی از طرف سازمان در قالب کارگروههای تخصصی در جهت رفع معایب و ارتقاء کیفیت این پروژه ها داشته باشیم.

سعید زحمت کشان، فعال حوزه پژوهشی و اجرایی بافت تاریخی فرهنگی شیراز با اشاره به تعدد سرمایه‌گذاری‌ ها در بافت، سرعت این اقدامات را کم دانست و افزود: انجام چنین فعالیت ‌هایی در گذر زمان می‌ تواند آسیب زا باشد و گاه فرصت جبران هم باقی نخواهد ماند.

وی تصریح کرد: اگر بصورت کمی و طبق داده‌های پایگاه پژوهشی شهر تاریخی شیراز این مهم را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که اکنون از دوازده هزار پلاک در محدوده سیصد و پنجاه و هفت، هکتاری شهر قدیم شیراز چیزی بالغ بر هزار و دویست، اثر واجد ارزش وجود دارد که فقط سیصد اثر ثبت ملی شده است.

زحمت کشان با عنوان این که طبق این داده‌ها تنها ده درصد از بناهای موجود در بافت تاریخی فرهنگی شیراز واجد ارزش است، عنوان کرد: رویکرد و مداخلات صرف مرمتگران در بافتهای تاریخی بویژه در شهر شیراز پاسخگو نیست و نیازمند تبیین سیاستها و اقدامات بازآفرینی بافت ‌های تاریخی در لایه‌ های مدیریتی و اجرایی هستیم.

وی، نسبت به اقدامات متولیان بافتهای تاریخی ابراز نگرانی کرد و گفت: چند سال است که متولیان این حوزه همه بصورت موازی و غیر موازی فعالیتهایی مثبت ولی نا هماهنگ دارند لذا نیاز به سازماندهی در قالب یک برنامه استراتژیک احساس می‌گردد.

بهبود ورود سرمایه ‌گذاران به بافت تاریخی شیراز

مشاور ارشد اتحادیه معماری، مرمت و شهرسازی ایران در عین حال عنوان کرد: متاسفانه تجربه نشاده داده که نه در این حوزه، بلکه در همه محافل در انجام فعالیت گروهی از خود مقاومت نشان داده ایم.

وی به سازمان نظام مهندسی پیشنهاد داد که پایگاه یا دفتری در بافت تاریخی فرهنگی شیراز راه‌اندازی کرده و آن را محل فعالیت گروه‌ های تخصصی معماری و شهرسازی با موضوع بافت کنند.

در این نشست، یاسر پوست فروش از صاحب نظران مرمت بناهای تاریخی، علی سیفی، معمار و مدیر پروژه خانه تاریخی خواسته و سید جواد علوی‌زاده دبیر هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی فارس نیز مطالبی را بیان نمودند.

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ شهریور ۹۸
531 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0