اجرای طرح آموزش و مهارت ‌آموزی کارگران ساختمانی در استان مرکزی مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی

اجرای طرح آموزش و مهارت ‌آموزی کارگران ساختمانی در استان مرکزی

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی بیان کرد: مرکز فنی و حرفه‌ای سطح استان در راستای آموزش و مهارت‌آموزی کارگران ساختمانی، در اختیار سازمان نظام‌ مهندسی و کانون انجمن کارگران قرار می‌ گیرد.

کد خبر: 971130002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷ - ۱۱:۰۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی ‌ کشور،مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی بیان کرد: مرکز فنی و حرفه‌ای سطح استان در راستای آموزش و مهارت‌آموزی کارگران ساختمانی، در اختیار سازمان نظام‌ مهندسی و کانون انجمن کارگران قرار می‌ گیرد.

اجرای طرح آموزش و مهارت ‌آموزی کارگران ساختمانی در استان مرکزی

اجرای طرح آموزش و مهارت ‌آموزی کارگران ساختمانی در استان مرکزی

طرح آموزش و مهارت ‌آموزی کارگران ساختمانی در استان مرکزی اجرا می ‌گردد ‌

سعیدرضا شاه‌محمدی در جلسه با مسئولان سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان و کانون انجمن صنفی کارگران و استادکاران استان مرکزی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه ۳جانبه میان اداره کل فنی و حرفه‌ای، سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان و کانون انجمن صنفی کارگران و استادکاران استان مرکزی، گفت: طی چند سال گذشته یکی از دغدغه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای ایجاد تعامل و وفاق میان دستگاه‌ های ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی بدون هیچگونه سهم خواهی است.
شاه‌محمدی افزود: کارگران از اقشار و تلاشگران جامعه هستند که در جامعه بطور ویژه مورد توجه قرار نمی ‌گیرند، با این اقدام می ‌توان قدم‌های مثبتی در راستای ساماندهی کارگران صنعت ساختمان، پیمانکاران و متقاضیان برداشت.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان مرکزی با اشاره به صادرات خدمات فنی و حرفه‌ای، ادامه داد: در حال حاضر در شرایطی هستیم که باید بر آموزش و گسترش توانایی کارگران توجه ویژه گردد تا متناسب با آن، کارگران با مدارک بین‌المللی نیز آموزش دهیم تا امکان ارائه خدمات مطلوب از طرف این کارگران در کشورهای همسایه نیز فراهم گردد.
وی افزود: با توجه به این که این مرکز بدنبال سهم‌خواهی نیست باید تدابیر ویژه‌ای اندیشید که بخشی از نگرانی ‌های جامعه در مورد مهارت و کیفیت کار کارگران، کاسته شود.
وی اظهار داشت: انعقاد این تفاهم‌نامه ۳ جانبه برای اولین بار در استان مرکزی انجام شد، هم‌چنین استان مرکزی بعد از زنجان و دومین استان کشور در ایجاد این تفاهم نامه است که با تعامل و همکاری می‌ توان قدم های مؤثری در راستای توسعه و گسترش آموزش و مهارت‌آموزی در استان برداشت.
شاه‌محمدی عنوان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه ۳ جانبه تمام مرکز سطح استان در راستای آموزش و مهارت‌آموزی کارگران ساختمانی، در اختیار سازمان نظام ‌مهندسی و کانون انجمن کارگران قرار می ‌گیرد.
بیش ترین حوادث کار در استان مرکزی اتفاق می ‌افتد
ریاست سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان مرکزی هم در این نشست با اشاره به اهمیت انعقاد این تفاهم‌نامه، بیان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای از پتانسیل ‌های خیلی بالایی برخوردار بوده و طبق ماده ۴ قانون از طرف وزارت راه و شهرسازی و با کسب نظر از وزارت کشور، بمنظور ایجاد اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در بخش ‌های ساختمان و شهرسازی که مستلزم دانش و صلاحیت حرفه‌ای است این صلاحیت در باره مهندسان از طریق پروانه اشتغال بکار مهندسین، کاردان‌ های فنی و معماران تجربی از طریق پروانه مهارت فنی احراز می‌گردد.
مجید ثاقبی گفت: نیاز است در راستای ایجاد و گسترش و ارتقای صلاحیت ‌های حرفه‌ای و توانمندسازی کارگران و استادکاران ساختمانی راه‌کارهای ویژه‌ای اتخاذ گردد، مرجع صدور پروانه، مرکز فنی و حرفه‌ای است، جامعه هدف سازمان، پروانه مهارت فنی کارگران ماهر است چرا که کارگران فنی به سبب عدم آشنایی با قوانین و مقررات ملی ساختمان با مشکلاتی روبرو می‌ شوند و این تنش ایجاد می گردد که قسمتی از مقررات ملی ساختمان را رعایت نکردند، بیش ترین حوادث کار در استان مرکزی اتفاق می‌ افتد.
ثاقبی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه ۳ جانبه، افزود: هدف اصلی این تفاهم نامه همکاری مشترک به‌ منظور برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی_مهارتی مورد نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی، استفاده از پتانسیل طرفین تفاهم ‌نامه در راستای افزایش بهره‌وری و تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمندسازی آن ها، ارتقای کیفیت اجرای کار، کاهش مشکلات نظارت برای مهندسین ناظر، افزایش رضایت کارفرمایان و مالکین در بکارگیری نیروهای ماهر و آموزش‌ دیده و تعیین صلاحیت شده بومی در زمینه اجرای صنعت ساختمان است.
وی عنوان داشت: از دیگر اهداف این تفاهم نامه ۳ جانبه می ‌توان به مواردی مثل آموزش بمنظور رعایت مسائل ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، کاهش حوادث ناشی از کار، طبقه‌بندی کارگران ماهر در صنعت ساختمان متناسب با ساختمان ‌های گروه الف تا «د»، برگزاری جلسات و سمینارهای تخصصی حول اهداف تفاهم‌نامه و بهره‌گیری از توان فنی و تخصصی اشاره کرد.

اجرای طرح آموزش و مهارت ‌آموزی کارگران ساختمانی در استان مرکزی

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان مرکزی بیان کرد: آموزش‌ های تخصصی تأثیر به سزایی در ارتقاء کیفیت ساخت و سازها دارد، با توجه به این که نظارت‌ ها مستمر است و نظارت مقیم صورت نمی‌ گیرد، آموزش ‌ها موجب می‌ شود ساخت و سازها به‌ سوی حرفه‌ای شدن سوق داده شود و همه نسبت به آموزش‌ ها احساس مسئولیت کنند، آموزش‌ ها موجب می ‌شود مسئولیت مهندسان در رابطه به بحث‌ های ایمنی کاهش و قسمتی از مسئولیت به کارگران ساختمانی منتقل گردد، در این تفاهم ‌نامه، ارائه آموزش از سوی فنی و حرفه‌ای در حوزه برق و تأسیسات فنی لحاظ شده که در قدم های بعدی آموزش برای سایر رشته‌ها نیز، اضافه می‌ گردد.
بیش از پنجاه هزار کارگر دارای کارت مهارتی فنی و حرفه‌ای در استان مرکزی وجود دارد
ریاست کانون کارگران و استادکاران مهارتی استان مرکزی نیز در این نشست با اشاره به تعداد کارگران استان، افزود: در حال حاضر در استان بیش از پنجاه هزار کارگر دارای کارت مهارتی فنی و حرفه‌ای در کلیه رشته‌ها داریم، با انعقاد این تفاهم نامه و همکاری طرفین این تفاهم ‌نامه می ‌توان آموزش ‌ها را توسعه داد و یک تحول بزرگ در صنعت ساختمان ایجاد کرد.
شصت و چهار درصد از حوادث کار کشور مربوط به صنعت ساختمان است
علی غیاثی گفت: چنان چه کارگران آموزش ‌ها و مهارت‌ های لازم را کسب کنند می‌ توانیم نیروهای توانمند و ماهر را به کشورهای همسایه اعزام کنیم و گواهی نامه مهارت‌ های فنی و حرفه‌ای را در دیگر کشورها نیز بسط دهیم، شصت و چهار درصد از حوادث کار کشور مربوط به صنعت ساختمان است.
غیاثی افزود: عامل اصلی هشتاد درصد از حوادث ساختمانی عدم آگاهی و فقر مهارتی کارگران در کشور است که نیاز به آموزش ضروری است، از پنجاه هزار کارگری که کارت مهارتی فنی و حرفه‌ای را دریافت کرده‌اند، سی و چهار هزار نفر آن ها مشمول بیمه کارگری ساختمان هستند که خیلی قابل توجه است.
منبع: خبرگزاری تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ بهمن ۹۷
698 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0