وجود ایمنی نشانه کیفیت زندگی ریاست سازمان نظام مهندسی هرمزگان

وجود ایمنی نشانه کیفیت زندگی

رعایت ایمنی و استاندارد در ساخت و سازها با توجه به حادثه خیز بودن شهرهای ایران از جمله بندرعباس اهمیت ویژه ای یافته و کارشناسان و متخصصان، بندرعباس را شهری معرفی کردند که بیش تر ساختمانهای آن ایمن هستند ولی به ایمنی شهر اطمینانی نیست.

کد خبر: 971103016 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳ بهمن ۹۷ - ۵:۳۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،رعایت ایمنی و استاندارد در ساخت و سازها با توجه به حادثه خیز بودن شهرهای ایران از جمله بندرعباس اهمیت ویژه ای یافته و کارشناسان و متخصصان، بندرعباس را شهری معرفی کردند که بیش تر ساختمانهای آن ایمن هستند ولی به ایمنی شهر اطمینانی نیست.

وجود ایمنی نشانه کیفیت زندگی

وجود ایمنی نشانه کیفیت زندگی

وجود ایمنی نشانه کیفیت  زندگی است/ بندرعباس، شهری نا ایمن با خانه های ایمن/ تعداد فراوان شماره های اضطراری در ایران

بندرعباس، شهری نا ایمن با خانه های ایمن
مرکز هرمزگان با جا دادن چهارصد و سی و پنج هزار و هفتصد و پنجاه و یک نفر در دل خود، پر جمعیت ترین شهر استان است که رعایت نکات ایمنی در آن دارای اهمیت بالایی است ولی بنظر میرسد این اهمیت برای همه متولیان بصورت کامل تبیین نشده و در اجرا با چالشهایی مواجه است.
** نظام مهندسی ساختمان متولی ساخت و سازها نیست
ریاست سازمان نظام مهندسی هرمزگان بیان کرد: در سالهای گذشته اتفاقاتی در حوزه سیاست گذاری توسط وزارت راه و شهرسازی روی داد و با تغییرهایی که ایجاد کرد، سبب بروز مشکلاتی شد.
مهدی رضایی سردره گفت: این سیاستگذاری از طرف اجرا کنندگان و جامعه مهندسان به چالش کشیده شد و در برخی موارد به اختلاف انجامید و منجر به وحدت رویه نشده که امید میرود وزیر جدید راه و شهرسازی بتواند آن را به سر انجام برساند.
وی ادامه داد: نظام مهندسی سازمان متولی اجرا نیست بلکه متولی امور حرفه ای مهندسان این حوزه است، نقش کم مهندسان در فرآیند ساخت ساختمان را باید به موضوع اجبار و استاندارد و اجرایی گردیدن آن اضافه کرد و دید این چه میزان با قوانین مطابقت دارد.
رضایی در ادامه گفت: نگرش سازمان نظام مهندسی در زمینه ایمنی ساختمان با دیدگاه دستگاههایی مانند آتش نشانی متفاوت بوده و روند کلی را در نظر میگیرد.
وی اظهار داشت: طبق این اساس آن چه از گذشته موجود بوده از زمانی که فعالیتهای ساختمان سازی بندرعباس در مدار سازمان نظام مهندسی قرار گرفته و روندی که از آن روز تا به حال طی شده متفاوت و در مجموع مثبت بوده است.
رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان افزود: اتفاقاتی که با یک شدت و بزرگی از گذشته تا به حال در شهر بندرعباس اتفاق افتاده را میتوان مقایسه کرد که این مقایسه نشان میدهد میزان خسارت و فشار وارده بر شهر نسبت به گذشته کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: استاندارد به مصالح و شیوه اجرا باز میگردد و در این جا باید نقش افراد غیر مهندسی که در این فرآیند حضور دارند را مشخص گردد.
وی یاد آور شد: در راستای رعایت ایمنی ساختمانها در شهر بندرعباس بدنبال ایجاد ساز و کاری هستیم که یا فردی بعنوان مسوول ایمنی به فرآیند احداث ساختمان اضافه گردد یا ناظر ساختمان این نقش را ایفا کند.
رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان افرود: ناظر ساختمان باید به واقع ناظر گردد و از سوی دیگر عاملی به این فرآیند اضافه گردد که دارای صلاحیت باشد و مسوولیت اجرا را بپذیرد.
وی گفت: این چرخه باید کامل گردد و هنوز چرخه کاملی نداریم و در بسیاری از مواقع مسوولیتی به عهده ناظر گذاشته میشود که وظیفه وی نیست.
وی گفت: در حال پیگیری برای تعیین ناظر ساختمان بعنوان مسوول ایمنی هستیم، ناظر میتواند هر دو وظیفه را انجام دهد که این از بروز تعارض جلوگیری میکند.
رضایی سردره تصریح کرد: گاهی اعلام میشود در یک کارگاه ساختمانی بدون حضور ناظر اتفاق و حادثه ای رخ داد که هنگام بررسی موضوع مشخص میشود کارگاه بدون مجوز بوده و هیچ ناظری در چنین کارگاهی حضور ندارد و نباید به پای ناظر یا نظام مهندسی نوشته شود.
** بندرعباس و بیست و سه مشکل
ریاست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس هم بیان کرد: یکی از مشکلات کشور نداشتن کتاب قانون ایمنی مصوب مجلس شورای اسلامی است در حالیکه بسیاری از کشورهای با شرایط ایمنی مشابه و یا در معرض بلایای طبیعی، از حدود هشتاد تا نود سال قبل کتاب ایمنی داشته و آن را چندین بار اصلاح کرده اند.
فرجام دانش گفت: سال هشتاد و دو همزمان با زمین لرزه بم زلزله ای در کوبه ژاپن به وقوع پیوست که سبب اصلاحیه کتاب ایمنی آن کشور شد و هر منطقه و کشور هم باید کتاب ایمنی متناسب با اقلیم و فرهنگ خود داشته باشد.
به گفته دانش، در بندرعباس با بیست و سه مشکل درگیر هستیم که بیش تر آن ها در زمینه ساخت و ساز ساختمانهاست که برای آن ها راهکار نوشته شده و سال نود و چهار به اسم دستورالعمل ایمنی شهر بندرعباس در شورای شهر تصویب گردید.
وی ادامه داد: بندرعباس بعنوان اولین شهر کشور این دستور کار را به تصویب رسانده اما ضمانت اجرایی آن بسیار مهم است،
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گفت: دستور کار ایمنی خیلی خوب نوشته شده و ضوابط اجرایی آن با شهرداری است که ارگانهای دیگر نیز باید با آن همکاری کنند.
وی تصریح کرد: در کشور اتفاقات بسیاری روی کاغذ افتاده اما در عمل هنوز عقب هستیم و سرعت این تحول خیلی پایین است.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس خاطر نشان کرد: سازندگان ساختمان باید دستورکار ایمنی شهر را اجرایی کنند اما افراد غیر متخصصی که با هدف سود جویی وارد حوزه ساختمان سازی شده اند تصور میکنند رعایت ایمنی کاری اضافه و تشریفاتی است و دنبال هزینه نکردن برای برخی موارد مهم مانند پیش بینی سیستم اطفاء حریق در ساختمان هستند.
دانش مطرح کرد: این موضوع به یکی از چالشهای آتش نشانی تبدیل شده و بسیاری از افراد با واسطه کردن دوستان و آشنایان خود به دنبال اغماض آتش نشانی از رعایت نکردن موارد ایمنی ساختمان هستند در صورتیکه باید برعکس باشد.
وی گفت: ولی مهندسان و متخصصان این حوزه به دنبال افزایش هر چه بیش تر ایمنی ساختمان هستند و برای این منظور از سازمان آتش نشانی مشاوره میخواهند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس خاطر نشان ساخت: برخی ساختمانها بدون وجود ایمنی و گرفتن پایان کار از شهرداری مورد استفاده و سکونت قرار میگیرند که نمونه آن ساختمان مسکونی موسوم به برج تهران در خیابان دانشگاه بندرعباس بود که آبان نود و پنج دچار آتش سوزی گردید.
دانش افزود: برای ملزم کردن دست اندرکاران ساختمان سازی و مالکان مجتمعهای تجاری، از هجده روز قبل، آتش نشانی حتی اگر مغازه ایمن باشد به آن ها اجازه فعالیت در ساختمان و مجتمعهای ناایمن را نمیدهد که این موضوع گلایه های سازمان صنعت، معدن و تجارت را بهمراه داشته است ولی برای ارتقای ایمنی شهروندان چاره ای جز اجرای این ضوابط نیست.
وی گفت: اگر این سازمان نگرش مالی و کسب درآمد داشت میتوانست با چشم پوشی از ایمنی، از متخلفان بخواهد مبلغی بعنوان جریمه پرداخت کنند و گواهی ایمنی بگیرند اما نباید نسبت به جان انسانها دیدگاه مالی داشت.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس افزود: حتی برای مسدود سازی ستاره جنوب که پیش از وقوع حریق سال نود و پنج یازده مرتبه اخطاریه گرفته بود سعی کردیم که مسوولان گفتند به علت احتمال بروز بازتابهای اجتماعی منفی این کار را انجام نمیدهند.
وی اظهار داشت: ریاست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ضابطه اجرایی برای جلوگیری از بهره برداری از ساختمانهای ناایمن ندارد و بهمین علت مشکل را اعلام میکند و سازمانها و ارگانهای دیگری باید اینکار را انجام دهند.
دانش بیان کرد: کلیه ساختمانهای ناایمن شهر بندرعباس شناسایی و فهرست آن ها به نهادهای نظارتی هرمزگان اعلام شده تا پیگیریهای لازم را انجام دهند.
دانش گفت: در شهر بندرعباس حدود سیصد ساختمان پر خطر وجود دارد و نمیتوان گفت ساختمان ناایمن است زیرا گاهی ایمنی رعایت شده اما ساختمان ناایمنِ مجاور آن را پرخطر کرده و محیط ناایمن شده است.
**ابزاری برای جلوگیری از بهره برداری ساختمانهای ناایمن وجود ندارد
ریاست سازمان نظام مهندسی هرمزگان با تایید گفته های دانش گفت: زمانیکه آتش نشانی اعلام میکند ساختمانی ناایمن است و نظام مهندسی نیز گواهی پایانکار و عملیات نداده، ابزاری برای ممانعت از بهره برداری از آن وجود ندارد.
مهدی رضایی سردره افزود: قانون متولی و نهاد مشخصی که بتواند بصورت جدی به این موضوع رسیدگی کند مشخص نکرده و سازمانهای نظام مهندسی و آتش نشانی هم اختیاری برای اینکار ندارند که این خلاء قانونی باید برطرف گردد.
رضایی سردره ادامه داد: اطلاعات این موارد هم زمانی میرسد که کار از کار گذشته و به دلیل وقوع حادثه صدمه فراوانی وارد آمده است و از طرف دیگر اداره ها و ارگانهای مرتبط با ساخت ساز امکان و ظرفیت قانونی برای پرداختن به موضوع را نداشته اند.
رضایی سردره تصریح کرد: بعد از وقوع حادثه افراد بدون آگاهی از شرح وظایف، سازمانهایی مانند نظام مهندسی و آتش نشانی را مسئول حادثه میدانند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان داشت: وقتی ساختمانی پایان کار ندارد به معنی اینست که دارای اشکال بوده و ناایمن است بنابراین نباید مورد استفاده قرار گیرد.
**بافت فرسوده بندرعباس بن بست امدادگران است
معاون آموزش و پژوهش هلال احمر هرمزگان بیان کرد: ساخت و سازهای ناایمن در سطح شهر بندرعباس مشکلهای بسیاری بوجود می آورد که در این زمینه تجربه های زیادی بدست آمده و نیروهای جمعیت هلال احمر در سیلابهای سالهای نود و دو و نود و سه بمدت دو هفته درگیر رفع مشکلهای ایجاد شده برای مردم بودند.
احمد رییسی گفت: ساخت و سازهای انجام شده در بالادست خورهای بندرعباس سبب شد آب از مسیر اصلی خود خارج شده و وارد منازل گردد و مردم هم دلیل این اتفاق را درک نمیکردند.
رییسی گفت: این حوادث جزو بلایای انسانی است که به علت رعایت نکردن اصول ایمنی به وقوع میپیوندد، همچنین در زمین لرزه هایی که در استان رخ داده مثل زمین لرزه بستک شاهد تخریب خانه های ناایمن بودیم.
وی ادامه داد: اگر زمین لرزه ای شدید در بندرعباس رخ دهد شاهد معضل بزرگی خواهیم بود و برای محله های ناایمن این شهر مانند بافتهای فرسوده شهری هیچ کاری نمیتوان انجام داد.
رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان در این زمینه نیز گفت: فردی که اقدام به ساخت ساختمان در منطقه ناایمن و بصورت ناایمن میکند، علاوه بر در معرض خطر قرار دادن خود، امکان خدمات رسانی به بقیه را هم از نیروهای نجات و امداد سلب میکند.
**تعداد فراوان شماره های اضطراری در ایران
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس بیان کرد: در کل دنیا تنها یک شماره تلفن ۳ رقمی وجود دارد،
بعنوان مثال در انگلیس این تلفن سه رقمی ۹۹۹ است و مردم برای هر اتفاق ضروری از دعوای خانوادگی تا قتل، کشتار، سیل و زلزله با آن تماس میگیرند.
دانش گفت: این ۳ شماره بعنوان ستاد مدیریت بحران عمل کرده و مشخص میکند چه اداره و نهادی باید برای حادثه یا مساله ایجاد شده اقدام کند.
وی تصریح کرد: این ۳ شماره باید به اندازه ای روان باشد که در ذهن کودک شش ساله تا فرد مسن حک گردد و به راحتی بتواند با تلفن همراه آن را شماره گیری کند اما در ایران سی و شش، ۳ شماره تلفن امدادی وجود دارد که برخی از آن ها هم در حالت پیغام گیر قرار دارند.
**هلال احمر در راستای وظایف تخصصی خود تجهیز گردد
دانش همچنین ادامه داد: صلیب سرخ یا هلال احمر در تمام دنیا فقط دو وظیفه اصلی اسکان اضطراری و تغذیه را به عهده دارد و وظیفه امداد و نجات را انجام نمیدهد.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گفت: انتظار وجود شیفت بیست و چهار ساعته و انجام عملیات به موقع نجات و امداد از جمعیت هلال احمر اشتباه است و این نهاد هنگام وقوع حوادثی مانند زمین لرزه، فراخوان میکند تا نیروها حضور یابند.
دانش گفت: پایگاههای امداد ونجات بین شهری را در هیچ کشوری به هلال احمر نمیدهند و اینها برای آتش نشانیهاست و حتی اورژانس در آتش نشانی مستقر است و اکنون مسوولان به این نتیجه رسیده اند که آتش نشانیها در پایگاههای نجات و امداد بین شهری مستقر گردند.
دانش اظهار داشت: اگر هلال احمر را در راستای انجام وظیفه خود تجهیز کنند خیلی صحیح تر است.
**نیروی آماده در آتش نشانی، لوازم در هلال احمر
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس افزود: هلال احمر به اندازه کافی نیروی متخصص و آماده به انجام وظیفه ندارد، ولی آتش نشانی نیروی متخصص و آماده انجام وظیفه دارد اما وسایل و تجهیزات مورد نیازش در هلال احمر است.
*سردرگمی هنگام حوادث برون شهری
دانش یکی دیگر از مشکلات را سردرگمی هنگام حادثه در خارج از حریم شهرها دانست.
به گفته وی، آتش نشانی تا محدوده شهر اجازه حضور و خدمات دهی دارد و اگر نیاز به حضور در مسافت دورتری باشد باید از طریق استانداری از شورای تامین استان اجازه گرفت.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس افزود: اگر بدون مجوز خدمات داده شود و موقع خدمات دهی حادثه ای رخ دهد، آتش نشانی باید جوابگو باشد که چرا بدون اجازه شورای تامین اقدام کرده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان هم بیان کرد: موارد بسیاری رخ داده که دسترسی به مسوول وجود ندارد و مدیر آتش نشانی یا هر نیروی امدادی دیگری باید تصمیم بگیرد و نیرو اعزام کند.
رضایی سردره گفت: اگر برای این نیرو اتفاقی رخ دهد هیچکس پاسخگو نیست، همچنین اگر دسترسی به استانداری باشد تا زمان تشکیل شورای تامین و اخذ مجوز زمان بسیاری از دست میرود.
**مدیران یا با بحران آشنا نیستند یا اغراق میکنند
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس با ذکر خاطره ای ادامه داد: جلسه شورای مدیریت بحران ۳ روز بعد از حضور استاندار جدید در استانداری هرمزگان برگزار گردید و همه مدیران برای خدمات رسانی زمان وقوع بحران اعلام آمادگی کردند.
ولی من بعنوان رییس سازمان آتش نشانی اعلام کردم بهیچ عنوان آمادگی ندارم، مدیرانی که برای مواقع بحرانی اعلام آمادگی کردند یا بحران را نمیشناسند و یا اغراق میکنند.
سازمانی میگوید یک جرثقیل سی تنی دارم، با این جرثقیل چگونه میخواهد یک شهر را نجات دهد، زمانی که مسوول اداره ای میگوید آمادگی نجات شهر بندرعباس را دارم باید حداقل صد و پنجاه جرثقیل سی تن در اختیار داشته باشد.
**سیل جایی بیاید که ما میگوییم
رضایی سردره ادامه داد: اینگونه سخن گفتن به مانند آن است که بگوییم آماده ایم سیل بیاید اما تنها در جایی که ما مشخص میکنیم بیاید و با سخنان رییس سازمان آتش نشانی بطور کامل موافق هستم.
**بندرعباس برای وقوع زمین لرزه بزرگ آمادگی ندارد
دانش گفت: مشکل آن جاست که پیش از وقوع حادثه و بحران طرح نمینویسیم و آسیب شناسی واقعی هم انجام نمیدهیم.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اظهار داشت: ولی همان کوبه ژاپن برای زمین لرزه هشت و نیم ریشتری آماده است و پیش بینیهای لازم را انجام داده و حتی پیش بینی کرده اند چند نفر در چنین زمین زمین لرزه ای جان خود را از دست خواهند داد.
دانش تصریح کرد: همچنین پتو، پوشاک بچه، غذا و جزیی ترین لوازم مورد نیاز را در انبارهای بزرگ نگهداری میکنند که در بازدیدی از این انبارها دیدیم این لوازم را چهارصد و هفتاد و هشت مرتبه به روز رسانی کرده بودند.
دانش گفت: در مورد بندرعباس باید بگوییم آمادگی برای وقوع زمین لرزه نداریم و بافت قدیم و فرسوده این شهر ناایمن است که هنگام وقوع زمین لرزه هیچ کاری برای آن نمیتوان انجام داد.
**قانون در بندرعباس محکم تر از تهران
دانش مطرح کرد: در ساخت و سازهای جدید، نسبت به بسیاری از شهرها بهتر عمل کرده ایم و برای حفظ جان مردم هنگام وقوع حوادث احتمالی در مناطق، خیلی سخت گیری شده و مجوزی برای ساخت ساختمان در نقطه یا شرایط ناایمن صادر نشده است.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس ابراز داشت: بسیاری از قانونهایی که اینجا اجرا می گردد در پایتخت کشور هم رعایت نمیشود و بعنوان مثال آتش نشانی پایتخت برای ساختمانهای بیش از ۷ طبقه میتواند نظارت ایمنی داشته باشد ولی این نظارت در بندرعباس از نظر قانونی فراگیر است.
**آسیب پذیری بندرعباس از تهران کم تر است
رصایی سردره گفت: با نظر آتش نشانی موافق هستم و اگر یک اتفاق مشابه با قدرت مشابه در شهری مانند بندرعباس و تهران رخ دهد آسیب پذیری بندرعباس از تهران کم تر است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان گفت: گاهی بساز بفروشها نصف موارد ایمنی را در ساختمان رعایت نمیکند و با هر روشی و بکارگیری دوستان و آشنایانی که در اداره ها دارند بدنبال دور زدن سازمان نظام مهندسی و آتش نشانی هستند تا هزینه های خود را کاهش دهند.

وجود ایمنی نشانه کیفیت زندگی

رضایی سردره یاد آور شد: این افراد در مسیر ساخت و ساز با قوانینی مواجه میشوند که اگر بتوانند از این قوانین عبور کنند ایمنی ساختمان ضعیف خواهد شد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان افزود: گاهی ایمنی ساختمان طبق فهرست بررسی می گردد که به علت نداشتن یک یا چند مورد، ناایمن تشخیص داده میشود و گاهی کلیات در نظر گرفته میشود و ایمنی بندرعباس که پیش از این عنوان شد، طبق کلیات است.
کیفیت بخشی به زندگی محور باشد
رضایی سردره ادامه داد: همه اداره ها و نهادها باید ارتقا کیفیت زندگی انسان را بعنوان محور کارهای خود قرار دهند که اکنون این محور تعریف نشده است.
به گفته وی، با یک قدم زدن ساده در خیابانهای شهر بندرعباس متوجه میشویم محوریت با انسان نیست در صورتی که در کشورهای دیگر انسان و افزایش کیفیت زندگی وی محور قانون و کارهاست.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان اظهار داشت: بعنوان مثال این شهر خیابانی که بتوان از ابتدا تا انتهایش را پیاده رفت وجود ندارد و پیاده روهای آن فرو رفتگیها و برآمدگیهای فراوانی دارند.
**پهنه بندی شهری بزرگ ترین مشکل بندرعباس است
رضایی سردره گفت: اکنون پهنه بندی شهری بزرگ ترین مشکل موجود بندرعباس است، وقتی تفکیک قطعات مسکونی، اداری و غیره به شکل فعلی است همچنان مشکل خواهیم داشت.
وی گفت: در زمان مسوولیت معاونت عمرانی استانداری هرمزگان حتی این موضوع را در شورایعالی معماری و شهرسازی پیگیری کردیم و گفتیم تفکیک کنونی برای بندرعباس کارایی ندارد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان اظهار داشت: آن تفکیک مستطیلی عجیب و غریب ناهمخوان با اقلیم و فرهنگ بندرعباس را در کنار عرض کم معابر قرار میدهیم و از آتش نشانی میخواهیم ایمنی آن را تامین کند که هیچ گاه نخواهد توانست.
وی بیان کرد: یکی از بزرگ ترین مشکلات شهر بندرعباس در نوع غلط پهنه و تفکیک است و آن گاه شما میپرسید این شهر چند درصد ایمنی دارد که در پاسخ باید بگویم ایمنی ندارد.
وی گفت: با این شرایط به ساختمان تازه ساز بسیار ایمن هم نمیتوان خدمات داد، بنابراین باید از ابتدا آغاز کرد.
رضایی سردره افزود: بعنوان مثال ساختمانی در این شهر ساخته شده که به هنگام وقوع حادثه ای مثل زنین لرزه، مسیر امداد رسانی به ساکنان یک کوچه یا خیابان را مسدود میکند و افراد در آن خیابان زندانی میشوند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان اظهار داشت: گاهی اطراف ساختمانها ایمنی لازم را ندارند و عرض معابر و کوچه ها کم تر از اندازه مورد نیاز و استاندارد است که این امدادرسانی را دشوار میکند، اگر اطراف ساختمان ناایمن باشد، امدادرسانی به سختی انجام می گردد و گاهی غیر ممکن خواهد بود.
رضایی سردره افزود: گاهی آسیب پذیری به ایمنی ساختمان مربوط نمیشود و ساختمان ناایمن مجاور، آنرا ناایمن میکند.
شبکه هوایی برق سد راه نجات و امداد
دانش در تشریح بخش دیگری از مشکلات حوزه ایمنی گفت: اگر عرض معبر هشت متر باشد تا پنج طبقه میتوان مجوز ساخت و ساز داد اما کابل برق باید بصورت زمینی عبور کرده باشد چرا که کابل هوایی هنگام وقوع حادثه ای مثل آتش سوزی، اجازه نجات افراد گرفتار در طبقات بالا را نمیدهد.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس ادامه داد: این در دستورالعمل ایمنی شهر بندرعباس مصوب گردیده و شرکت توزیع برق به سرعت باید نسبت به زمینی کردن کابلهای برق اقدام کند اما مشکل اعتباری دارد و در اولویت برنامه هایش نیست.
دانش گفت: بارها اتفاق افتاده که برای نجات جان افراد نیاز به قطع سیم برق جهت استفاده از بالابر لازم شده ولی قطع برق باید توسط شرکت توزیع انجام گردد و تا زمان آمدن نیروی این شرکت زمان میگذرد.
دانش گفت: در چنین موقعیتی ثانیه ها اهمیت بسیاری داشته و احتمال دارد فرد به علت استرس و اضطراب شدید، از ارتفاع بپرد و جان خود را از دست بدهد.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اظهار داشت: اگر برق قطع نشود جان آتش نشان به خطر می افتد و علاوه بر آن بالابرهای آتش نشانی بندرعباس هوشمند هستند که در فاصله ۱ و نیم متری جریان برق متوقف شده و سیستم قفل میشود.
**ساخت و سازهای دولتی الگوی مردم است
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اظهار داشت: ساختمانهای دولتی باید به لحاظ رعایت نکات ایمنی الگو باشند اما وقتی ساختمان دولتی ایمن نیست دیگران هم به آن را الگو قرار داده و براساس آن عمل میکنند.
دانش تصریح کرد: ساختمانهای دولتی از شهرداری پروانه ساخت نمیگیرند و در لحظه آخر باید تاییدیه ایمنی بگیرند.
**یک ابتکار نجات بخش
ولی در میان این گفته ها که کم و بیش نگران کننده هستند رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس خبری خوب هم میدهد.
به گفته وی، امسال سامانه اعلام حریق ساختمانها به سامانه ۱۲۵ آتش نشانی متصل میشود که مرحله آزمایشی آن انجام شده است.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اظهار داشت: این برنامه از دهه فجر شروع خواهد شد که با انجام آن، آتش نشانی حتی زودتر از نگهبان ساختمان از وقوع حریق مطلع می گردد.
دانش ادامه داد: در زمینه آموزش مقابله با بحران برای بزرگسالان و کودکان برنامه ریزی شده که نیروهای آتش نشانی به خانواده ها آموزشهای لازم را میدهند و کودکان از طریق بازی این آموزشها را فرا میگیرند.
دانش افزود: با هماهنگی و همکاری آموزش و پرورش رشته تحصیلی آتش نشانی در یکی از هنرستانهای بندرعباس راه اندازی شده که مدرسان آن هم از سازمان آتش نشانی هستند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اشاره کرد: یکی از مهم ترین چالشها ناآگاهی مردم از چگونگی نجات افراد در شرایط بحرانی است که در این زمینه آموزشهای لازم باید داده شود.
وی گفت: شاید در هر خانه ای جعبه کمک های اولیه باشد که درون آن فقط چسب زخم، بتادین و باند وجود دارد اما چرا نباید یک دستگاه فشارخون یا شوک الکتریکی برای نجات افرادی که دچار حمله قلبی شده اند، در آن قرار داشته باشد.
**آگاهی مردم از حوادث و بلایای طبیعی نه درصد است
معاون آموزش و پژوهش هلال احمر هرمزگان گفت: سال نود و پنج آگاهی مردم کشور از حوادث و بلایای طبیعی نه درصد اعلام شد که هلال احمر برای افزایش آن به سی درصد برنامه پنج ساله طراحی و اجرایی کرده که اکنون در سال دوم اجرای آن قرار داریم.
احمد رییسی گفت: طرح ملی خادم یا هر خانواده یک امدادگر با مراجعه مربیان به درب منازل مردم برای آموزش توسط هلال احمر انجام میشود و طرحهای دیگری مانند آمادگی در برابر مخاطرات هم اجرا می گردد.
رییسی ادامه داد: اگر افراد آموزش ببینند نیاز کم تری برای تماس با اورژانس خواهند داشت و حتی میتوانند جان اعضا خانواده خود را نجات دهند.
**وجود ایمنی نشانه کیفیت زندگی است
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان گفت: امروزه به رعایت نکات ایمنی در ساختمان باید بعنوان کیفیت زندگی نگاه شود.
بطور مثال در گذشته ساختمانهای چهار طبقه آسانسور نداشتند ولی اکنون مردم کم تر حاضر به سکونت در ساختمانهای بدون آسانسور هستند.
**همیشه پای رسانه در میان است
دانش، با انتقاد از حوزه رسانه ها هم غافل نشد و بیان کرد: متاسفانه برخی از رسانه ها، حتی صدا و سیما روشهای غیر حرفه ای در تهیه خبرهای حوادث دارند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گفت: بطور مثال این رسانه در حادثه پلاسکو یک هفته بطور مداوم تصویر بیرون آوردن اجساد از زیر آوار را پخش میکرد در صورتیکه در حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۱ میلادی آمریکا هیچ رسانه ای عکس و تصویری از اجساد پخش نکرد.
دانش افزود: اینگونه اطلاع رسانی اثرهای منفی داشته و هم شهروندان و هم نیروهای امداد و نجات را درگیر حاشیه های پیدا و پنهان و پیامدهای منفی میکند.
در مجموع بنظر میرسد ریل گذاری تقریبا مناسبی برای حرکت بندرعباس به سمت تبدیل شدن به یک شهر ایمن انجام شده که تصویب دستورالعمل ایمنی مصداق آشکار آن است.
ولی این به تنهایی کافی نیست و اگر مسوولان و متولیان نسبت به اجرای آن تلاش لازم را به خرج ندهند در نهایت ایمنی کاغذی نصیب شهروندان خواهد شد.

منبع: ترابر نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی معماري(طراحي)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ بهمن ۹۷
676 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0