نور پردازی بناها و نماها علم و هنر است عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

نور پردازی بناها و نماها علم و هنر است

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان بیان کرد: امروز نور دیگر عنصری برای رفع تاریکی و تامین روشنایی نیست بلکه در سالیان اخیر مقوله نور در فضای شهری به موضوعی مهم و به نوعی یک علم  و هنر تبدیل گردیده است تا علاوه بر جایگزین مناسب برای نور طبیعی روز جریان ناخواسته و گریز ناپذیر زندگی شبانه را هم تحت تاثیر قرار دهد.

کد خبر: 970619013 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ شهریور ۹۷ - ۵:۵۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان،عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان بیان کرد: امروز نور دیگر عنصری برای رفع تاریکی و تامین روشنایی نیست بلکه در سالیان اخیر مقوله نور در فضای شهری به موضوعی مهم و به نوعی یک علم  و هنر تبدیل گردیده است تا علاوه بر جایگزین مناسب برای نور طبیعی روز جریان ناخواسته و گریز ناپذیر زندگی شبانه را هم تحت تاثیر قرار دهد.

نور پردازی بناها و نماها علم و هنر است

نور پردازی بناها و نماها علم و هنر است

نور پردازی بناها و نماها علم و  هنر است

علی حاجتی شیمنی گفت: شهرهای امروزی ما شهرهایی نیستند که با تاریک شدن هوا به خواب رفته و با طلوع خورشید بیدار گردند بعبارت دیگر بنا به اقتضای زندگی مدرن امروزی، بخش اصلی زمان حضور شهروندان در فضاهای شهری به خصوص در مناطق جنوبی کشور به ساعات پایانی روز و شب هنگام صورت میپذیرد که با نور پردازی صحیح و مناسب سبب جلب توجه و آرامش شهروندان و گردشگران خواهد شد.
وی ادامه داد: امروزه بناهای نوساز برای افزایش تظاهر جلوه های بصری ساختمان در شب از هیچ وسیله ای فروگذار نمیکنند به طوری که نورپردازی امروز ساختمانها حکایت از افزایش اغتشاش بصری دارد و در واقع آلودگی نوری در این بخش به چشم میخورد و سازندگان این ساختمانها صرفاً با اهداف تجاری و جلب مشتری و معمولاً بدون توجه به نقش این بنا در منظر شبانه اقدام به نورپردازی مینمایند.
حاجتی شیمنی تصریح کرد: نورپردازی نماهای شهری نمیتواند صرفاً توسط یک مهندس روشنایی صورت گیرد بلکه نورپردازی یک امر بین رشته ای است که با تعامل نورپرداز، طراح شهری، مهندس معمار و حتی روانشناس محیط قابل انجام، به صورت بهینه خواهد بود.

نور پردازی بناها و نماها علم و هنر است

رئیس گروه تخصصی برق سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، مهم ترین مشکلات و معضلات ناشی از نورپردازی امروزی نماهای شهری که با آن روبرو هستند از جمله آلودگی نوری به دلیل کاربرد نامناسب تجهیزات نوری و نصب آنها با زاویه نامناسب، افزایش و گرایش شدید به استفاده از نورپردازی نماها با مغایرت به توقعات نورپردازی آن بنا و هم چنین افزایش بی رویه مصرف انرژی با توجه به گسترش روز افزون نورپردازی بیهوده ساختمانها داشتند که باید مدنظر طراحان و مجریان قرار گیرد.
وی همچنین پیشنهاد تهیه طرح جامع نورپردازی شهرها را داشت که هدف از این طرح  روشن کردن شهر نیست بلکه هماهنگ کردن انواع مختلف نورپردازی با کلیت و شخصیت مکان و تاثیر اقلیم هر منطقه دانستند.
حاجتی شیمنی در خاتمه از سازندگان ساختمانها خواست که با هماهنگی مهندسین معمار و برق ناظر ساختمان خود طرح نورپردازی ساختمان را توسط یک متخصص اجرا کنند به طوری که علاوه بر جلوه زیبایی ساختمان سبب آرامش بصری رهگذران شود و نیز تجهیزات منصوبه نورپردازی قابل دسترسی باشند و همچنین در طول بهره برداری ساختمان امکان سرویس و تعمیرات دوره ای آنها وجود داشته باشد.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی طراحی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ شهریور ۹۷
842 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0