شناسایی مقصران دلایل ریزش ساختمان متروپل آبادان در کمیسیون عمران
شناسایی مقصران دلایل ریزش ساختمان متروپل آبادان در کمیسیون عمران ، صورت گرفت. بخشی از قصورات ریزش ساختمان به لحاظ نظارت عالیه متوجه وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و منطقه آزاد اروند بوده است
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، شناسایی مقصران دلایل ریزش ساختمان متروپل آبادان در کمیسیون عمران ، صورت گرفت. بخشی از قصورات ریزش ساختمان به لحاظ نظارت عالیه متوجه وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و منطقه آزاد اروند بوده است
شناسایی مقصران دلایل ریزش ساختمان متروپل آبادان در کمیسیون عمران
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس خبر داد:
شناسایی مقصران دلایل ریزش ساختمان متروپل آبادان در کمیسیون عمران
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی دلایل ریزش ساختمان متروپل آبادان در نشست این کمیسیون خبر داد و گفت: بخشی از قصورات ریزش ساختمان به لحاظ نظارت عالیه متوجه وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و منطقه آزاد اروند بوده اما به لحاظ اجرا و عدم توجه به تذکرات نظام مهندسی، شهرداری مقصر است.
عبدالجلال ایری ضمن تشریح جلسه روز گذشته کمیسیون عمران مجلس، اظهار داشت: در جلسه روز گذشته کمیسیون دلایل ریزش ساختمان متروپل در آبادان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه مسئولانی از وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی کشور و استان حاضر بودند. طبق بررسی های صورت گرفته عدم نظارت بر فرآیند قانونی از جایگاه نظارت عالیه به وزارت راه و شهرسازی و منطقه آزاد اروند آبادان مربوط می شود.
ایری گفت: ولی از جنبه نظارت بر روند اجرای قوانین ساخت و ساز شهرداری مسئول است. از طرف دیگر رعایت اصول فنی و مهندسی ساختمان نیز باید توسط مالکان ساختمان مورد توجه قرار می گرفت. ولی اصولی فنی در این ساختمان که دارای ۳ مالک یعنی شهرداری، آب و فاضلاب و مالک حقیقی بود در نظر گرفته نشده بود. متاسفانه بخشی از ساختمان متروپل بدون پروانه و ناظر نظام مهندسی ساخته شده بود. بعد از ۱ سال پروانه برای سه طبقه توسط شهرداری صادر شده و در نهایت با پیگیریهای وزارت راه و شهرسازی، ساختمان در این مرحله به نظام مهندسی ارجاع می شود.
وی گفت: گروه اول ناظرین به علت مشکلاتی که میان سازمان نظام مهندسی و مالکان وجود داشته انصراف دادند. ناظران بعدی نیز گزارش تخلف ها و نواقص را اعلام می کنند و حتی دستور توقف عملیات احداث را به شهرداری ارائه کرده اند. ولی شهرداری توجه کافی به این موضوع نداشته است. از طرف دیگر ساختمان متروپل برای ۹ طبقه طراحی شده بود اما در دوازده طبقه اجرایی می گردد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: مالکان برای اجرای این پروژه مشاوری را میگیرند که صلاحیت طراحی نظام مهندسی نداشته است. هر چند این مشاور نیز ادعا می کند که عملیات ساخت بر اساس همان طراحی هم پیش نرفته است. از طرفی، سازه ساختمان فولادی بوده و با مصالح غیر استاندارد نیز ساخته شده بود. در نهایت با تحمل تنها چهل درصد از بار پیش بینی شده در طراحی ریزش کرد. قصور نظام مهندسی به جهت ایراد در فرایند ارجاع کار به مهندسین ناظر است. این مجموعه ابتدا باید نقشه طراحی را اصلاح و به ناظران ابلاغ می کرد چرا که پذیرفتن کار بدون اصلاح نقشه طراحی و ارجاع آن به مهندسین ناظر، از ایرادات وارده به سازمان نظام مهندسی است. نظام مهندسی از این حیث مقصر است.
وی ادامه داد: وزارت کشور باید به تخلفات ساختمان متروپل ورود می کرد لذا بخشی از قصورات ریزش ساختمان به لحاظ نظارت عالیه متوجه وزارت کشور، راه و شهرسازی و منطقه آزاد اروند بوده اما به لحاظ اجرا و عدم توجه به تذکرات نظام مهندسی، شهرداری مقصر است. ناظران نظام مهندسی چندین مرحله نسبت به عدم ایمنی ساختمان، نداشتن مقاومت کافی و وضعیت بحرانی ساختمان به شهرداری هشدار داده و دستور توقف عملیات ساختمان را می دهند اما توجهی به این موضوع نمیشود.
ایری در خاتمه گفت: سازمان نظام مهندسی از اختیار قانونی کافی برای توقف عملیات ساخت و ساز برخوردار نیست. از این رو کمیسیون عمران مجلس در اصلاح ماده صد قانون شهرداریها و اصلاح قانون نظام مهندسی به این موضوع توجه کرده و اختیار ناظران را افزایش داده است. در اسرع وقت کمیته تخصصی بررسی این حادثه گزارش خود را تکمیل کرده و به صحن مجلس ارائه میکند.
منبع: قدس آنلاین