نظام مهندسی ساختمان

بساز بفروش زدایی از بازار مسکن/احداث مسکن در پایتخت،تخصصی تر خواهد شد؟

چندی قبل اداره نظام مهندسی ساختمان در پایتخت در ابلاغیه ای به مهندسان ناظر دستور داد که ساخت و سازهای پایتخت را از هرگونه بساز بفروشیِ بی قانون پاک سازی نمایند .

کد خبر: 8781 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۵ اسفند ۹۵ - ۲:۱۸ ب.ظ

 

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،به نقل از پارس نیوز , اکثری از کارشناسان و صاحب و مالک نظران میدان ساخت و ساز معتقدند , قدمت موثر مسکن در کشور‌ایران پایین‌تر از استانداردهای رایج جهانی است و ریشه اساسی این عارضه را هم در کیفیت پایین ساخت و سازها قلمداد می نمایند .احداث مسکن در پایتخت،تخصصی تر خواهد شد

احداث مسکن در پایتخت،تخصصی تر خواهد شد

احداث مسکن در پایتخت،تخصصی تر خواهد شد

احداث مسکن در پایتخت،تخصصی تر خواهد شد

در حین دهه‌های اخیر با افزایش جمعیت , ساخت و سازها هم به صورت فزاینده‌ای رشد پیدا کرد و به تبع درین رشد قارچ مدل چه بسیار واحدها و منازلی که بصورت بی قاعده , غیر اصولی و فاقد استاندارد های لازم احداث شدند .

 

بخش ها حاشیه نشین , مثال ای بارز و ملموس از این پدیده نامطلوب به شمار می‌روند که علاوه بر مخدوش نمودن سیمای شهری , تحت عنوان یک خطر بدون شوخی و بالقوه مطرح میباشند .

 

پس از فروریختن ساختمان پلاسکو , مسئله استحکام بنای سازه‌های ساختمانی بیشتراز پیش مطرح می گردد و این بار در شهری همچون تهران , اداره نظام مهندسی در صدد است ساماندهی هر چه مطلوب تری را درین میدان جاری و ساری سازد , مصداق بارز این رویکرد , در ابلاغیه ای که به وسیله اداره مذکور صادر شده , مشهود است .

 

بر طبق ابلاغیه مذکور , مقرر است با جلوگیری از آغاز به کار و جلوگیری ساخت و سازهایی که در آن‌ها از تولید کننده ذیصلاح استفاده نمی‌شود , از عمل بساز بفروش های بی قانون در شهر تهران ممانعت شود .

 

به واقع اداره نظام مهندسی با تعریف و پباده سازی چهار ماموریت قطع و انسداد ارائه سرویس ها مهندسی به پروژه‌هایی که در آن ها از مجری ذیصلاح و مستقر در کارگاه ساختمانی استفاده نشده را مدنظر قرار داده است .

 

صادق زاده آملی , دانش آموخته رشته عمران در رای زنی با خبر نگار مسکن با اشاره به قدم مثبت و سازنده اداره نظام مهندسی برای ساماندهی هر چه دلخواه تر ساخت و سازها در پایتخت , اظهار داشت : بر طبق گزارشات پخش شده در رسانه ها , اداره مذکور با تلاش برای اجرایی ساختن چهار ماموریت زیر , انگیزه خویش را بر طبق سوق دهی هر چه لایق تر در میدان ساخت و ساز بناها و واحدهای مسکونی پیگیری می نماید .

 

او افزود : عدم صدور برگه شروع عملیات ساختمانی تا زمان حضور و معرفی تولید کننده مالک صلاحیت و برخورداری از پروانه اشتغال به کار مهندسی از وزارت راه شهر سازی , جلوگیری پروژه هایی که سوای بکارگیری مجری ذیصلاح مبادرت به احداث کرده اند و معرفی این پروژه ها و کارفرمایان فعال در آن به اداره کار از حیث بکارگیری کارگران فاقد صلاحیت وکنترل ظریف پروسه حضور تمام وقت و منظم اجرا کننده ذیصلاح در کارگاه ساختمانی از مثال تمهیدات و تدابیری به شمار میرود که با هدف تحقق انگیزه مذکور در شهر تهران مورد‌علاقه قرار گرفته است .

 

صادق زاده آملی عنوان کرد : بر اساس ماده چهار قانون نظام مهندسی و در اختیار گرفتن ساختمان , فعالیت در عرصه احداث و ساخت مساکن نیازمند برخورداری از صلاحیت حرفه ای است , امری که متاسفانه در ساخت و سازهای بی قانون خلاء و کمبود آن بصورتی برجسته و مشهود حس می‌شود .

 

او افزود : منع کار بساز و بفروش های فاقد تخصص و مدرک , از موضوعاتی به شمار می‌رود که قریب به ۱۲ سال پیش هم مطرح شد و اما سازه به دلایلی گوناگون تاکنون اجرایی نشده و در صورت اجرای مجدانه آن , مطلقا از رویش بسیاری از ابنیه ها و واحدهای مسکونی فاقد استاندارد پیشگیری می‌شد .

 

دانش آموخته رشته عمران اذعان کرد : پروانه اشتغال به کار , کاردانی یا این که تجربی یا این که پروانه مهارت فنی مجوزی است که کار درین میدان ( ساخت و ساز ) را قانونمند می‌نماید و به تبع , عدم صادر شدن یا برخورداری از آن به مثابه رسمی نبودن فعالیت‌ها به شمار میرود که با عنایت به ابلاغیه اشاره شده می بایست نسبت به ممانعت و جلوگیری از کار های این‌چنینی ( فاقد جواز و پروانه کار ) جلوگیری شود .

دستاوردهای پاکسازی بساز بفروش ها در حوزه ساخت و ساز مشمول چه مواردی می‌شود ؟

 

مصطفی مرادی , متخصص عمران در گفت و گو با خبر نگار مسکن اکثری از کارشناسان و مالک نظران عرصه ساخت و ساز معتقدند , قدمت اثرگذار مسکن در کشور ایران پایین تر از استانداردهای مرسوم جهانی است و ریشه اصلی این عارضه را هم در کیفیت زیر ساخت و سازها قلمداد می نمایند

منبع: پارس نیوز

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ اسفند ۹۵
1124 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0