برگزاری اولین فستیوال معمار شیراز اولین فستیوال معمار شیراز برگزار گردید.

برگزاری اولین فستیوال معمار شیراز

اولین فستیوال معمار شیراز با همکاری سازمان نظام مهندسی فارس، شهرداری و شورای شهر و دانشگاه‌ شیراز برگزار گردید.

کد خبر: 970209015 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۹۷ - ۶:۴۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، اولین فستیوال معمار شیراز با همکاری سازمان نظام مهندسی فارس، شهرداری و شورای شهر و دانشگاه‌ شیراز برگزار گردید.

برگزاری اولین فستیوال معمار شیراز

برگزاری اولین فستیوال معمار شیراز

برگزاری اولین فستیوال معمار  شیراز

اولین فستیوال معمار شیراز، شامگاه شنبه هشتم اردی بهشت با حضور مسئولان نظام مهندسی فارس، شهرداری و شورای شیراز و اساتید دانشگاه شیراز برگزار گردید.
شهردار شیراز در این آئین، معماران را دعوت کرد که در آثارشان نگاهی مجدد به رابطه‌ی انسان و طبیعت داشته باشند.
حیدر اسکندرپور بیان کرد: بعنوان یک شهروند از استادان رشته معماری و شهرسازی خواستار تغییر و اصلاح آموزه های علمی برای آشتی مجدد شهرسازی با طبیعت هستم .
وی خطاب به مهندسین معمار عنوان داشت: در معماری و شهرسازی کلان شهرها باید به رابطه رو به زوال طبیعت و انسان توجه گردد چون در معماری این روزها، حس توجه به طبیعت و محیط زیست کم تر وجود دارد .
شهردار شیراز گفت: امروز نیازمند ایجاد یک حرکت جمعی در مجموعه معماران برای طراحی آثاری هستیم که در آن ها به رابطه انسان و محیط زیست توجه بیش تری گردد .
وی با تاکید بر ضرورت آشتی مجدد فضای شهری با طبیعت ادامه داد: این آشتی نیازمند برنامه ریزی و خواست عمومی است و مهندسان معمار و شهرساز میتوانند در این مسیر نقشی کلیدی ایفا کنند. در این مسیر باید محدودیتهای مختلف نظیر را شناخت و آن ها را رفع کرد تا مجددا شاهد خلق آثار ماندگار باشیم .
اسکندر پور با عنوان این که در شهری مثل شیراز، هنرنمایی معماران در تلفیق مناسب با طبیعت و شهر، فضاهای زیبایی هم چون باغ جهان نما و باغ ارم را خلق کرده است افزود: امروز باید به این پرسش پاسخ دهیم که چرا در سالیان گذشته آثاری ارزشمند و ماندگار که در آن شاهد تلفیق طبیعت و معماری باشیم، ایجاد نشده است؟ آن چه که در معماری ماندگار ما خود را نشان میدهد ذوق معماران است ولی امروز کم تر فرصت ذوق به طراحان ما داده شده است. آیا این اشکال به آموزش یا به مجموعه های سازمانی ذیربط بازمیگردد؟ معماران جوان میتوانند با بررسیهایی که انجام میدهند به این پرسش پاسخ دهند و درصدد رفع آن برآیند .
شهردار شیراز با توصیف طراحی باغ شاهزاده کرمان که اوج هنرنمایی معماران ایرانی است، اظهار داشت: در محدودیتهاست که میتوان کارهای ارزشمند و ماندگار خلق کرد و دانشجویان رشته معماری میتوانند با ذهن جوان و خلاق خود و پرورش ایده های ناب و جدید آثاری ارزشمند خلق کنند .
ریاست شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به نقش مهم شهرسازان در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان گفت: در شهرسازی باید به استفاده مناسب مردم از شهر توجه کنیم و به این موضوع بیاندیشیم که میخواهیم شهر را برای چه قشر و گروههایی طراحی کنیم .
سید احمدرضا دستغیب با عنوان این که شهرسازان باید شهر را برای ضعیف ترین مردم یعنی سالمندان و کودکان بسازند، اظهار کرد: شهر مناسب سالمندان و کودکان شهری است که در آن به مناسب سازی معابر، زیبایی بصری، ایمنی عبور و مرور و … توجه میشود و در اینصورت است که همه اقشار میتوانند از شهر ایمن و زیبا استفاده کنند ولی متأسفانه امروز شهرها بیش تر برای خودروها و جوانان ساخته شده اند و سالمندان و کودکان در آن نقشی ندارند .
دستغیب با اشاره به این که در شهرسازی باید مولفه های شهر انسان محور را مد نظر قرار داد، خاطر نشان کرد: شهرسازی ما باید به سمت مردم محوری و محله محوری برود و مسیری برای تعامل و گفت و گوی شهروندان فراهم کند .

برگزاری اولین فستیوال معمار شیراز

ریاست گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در اولین فستیوال «معمار شیراز» افزود: بخشی از پایداری اجتماعی که در جامعه امروز با آن روبرو هستیم به فعالیتهای اجتماعی جوانان باز میگردد و برگزاری رویدادها و فستیوالهای مختلف نظیر 《 معمار شیراز 》 میتواند از مولفه های تاثیرگذار در پایداری اجتماعی باشد .
طاهره نصر با عنوان این که باید به شناسه های ارزش فرهنگی و مهندسی فرهنگی بیش از گذشته توجه کرد، گفت: نحوه ساخت و ساز و شهرسازی از جمله مولفه های تاثیرگذار بر ارزش فرهنگی است .
نصر در پاسخ به این سوال که چرا خلق محیط زیست انسانی بگونه ای که منجر به پایداری برای همه شهروندان گردد بدرستی خلق نمیشود، ادامه داد: باید مهندسی ارزشی انجام داد تا بتوان شناسه های فرهنگ ساز برای خلق محیط زیست سالم را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم تا به برندسازی برای شیراز بعنوان پایتخت فرهنگی ایران و در نهایت جذب سرمایه گذار برسیم و در این مسیر ایده های جوانان میتواند کارساز باشد .
رییس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: از شهردار میخواهم در قدم اول برای استفاده از نظرات جوانان، از ایده های برتر این جشنواره در خلق کارهای ارزشمند سطح شهر استفاده کند .
وی، خواستار توجه ویژه به نظارت معماری در پروژه های مختلف شد و یاد آور شد: در صورت نظارت مستقیم مهندسان معمار شاهد ایمنی، امنیت و ارتقای کیفیت پروژه های مختلف در سطح شهر هستیم .

منبع : فارس آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ اردیبهشت ۹۷
977 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0