خودنمایی تک‌نماهای زیبا در نبود سیمای شهری جذاب عضو هیئت رییسه گروه تخصصی معماری نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد:

خودنمایی تک‌نماهای زیبا در نبود سیمای شهری جذاب

عضو هیئت رییسه گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنوان این که نمای ساختمان از عناصری است که حق همه مردم شهر است، اظهار داشت: متاسفانه بی توجهی به این عنصر اصلی ساختمان در سالهای اخیر سبب شده تا شهرهای کشور از هویت واقعی و در خور شأن شهروندان بی بهره بمانند.

کد خبر: 190925004 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳ مهر ۹۸ - ۴:۱۰ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،عضو هیئت رییسه گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنوان این که نمای ساختمان از عناصری است که حق همه مردم شهر است، اظهار داشت: متاسفانه بی توجهی به این عنصر اصلی ساختمان در سالهای اخیر سبب شده تا شهرهای کشور از هویت واقعی و در خور شأن شهروندان بی بهره بمانند.

خودنمایی تک‌نماهای زیبا در نبود سیمای شهری جذاب

خودنمایی تک‌نماهای زیبا در نبود سیمای شهری جذاب

نظام ‌مهندسی وظیفه مداخله  مستقیم بر نمای ساختمان ‌ها را دارد/ خودنمایی تک‌نماهای زیبا در نبود سیمای شهری جذاب

غلام‌رضا خوش گفتار منفرد با تاکید بر این که سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان متولی طراحی، نظارت و اجرای ساخت و ساز در شهرها وظیفه دارد که در این زمینه مداخله مستقیم داشته باشد، تصریح کرد: هیئت رییسه گروه تخصصی معماری در یک کمیته ای تصمیم دارد که نظام نامه ای را برای چگونگی اجرای نمای ساختمانها و همگونی نماها گرداوری کند و در اختیار معماران قرار دهد.

خوش گفتار ادامه داد: آن چه مسلم است این است که معماری نمی‌تواند دستوری باشد و در حال حاضر در کمیته های نما که در شهرداری مناطق تهران تشکیل شده است، بیش تر حالت دستوری حاکم است و این دستوری بودن، خلاقیتها را کاهش میدهد.

وی ادامه داد: ما با تکیه بر معماری ای که از قرنها پیش داشتیم، میتوانیم هویت ساز باشیم و این هویت در وهله اول در نمای ساختمانها به منصه ظهور میرسد.

وی هم‌چنین در پاسخ به این که نماهای موجود تا چه حد براساس الگوهای فنی و مهندسی است، بیان داشت: در بخش نما یک جنبه بصری قابل ذکر است که متاسفانه در این جنبه بصری، ناهمگونی زیادی مشاهده می گردد.

عضو هیئت رییسه گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی تهران گفت: هرچند شاید تک نماهای زیبا و جذابی در شهرها وجود داشته باشد، ولی به ندرت می‌توانیم یک بدنه و سیمای شهری جذاب را در شهرها مشاهده کنیم.

خوش گفتار با عنوان این که جنبه های فنی نمای ساختمانها نیز به لحاظ ایمنی ساختمانها و حفظ جان انسانها از اهمیت اساسی برخوردار است، تصریح کرد: در مخاطراتی مانند سیل و زمین لرزه که در شهرها بوجود می آید، یکی از عناصری که در هنگام تخریب ساختمانها منجر به آسیب و گرفتن جان مردم میشود، نمای ساختمانها است.

خودنمایی تک‌نماهای زیبا در نبود سیمای شهری جذاب

وی گفت: در زمین لرزه هایی که در کرمانشاه رخ داد، این موضوع بخوبی قابل مشاهده بود. بنابراین توجه به جنبه های فنی نما نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی یاد آور شد: هرچند در سالهای اخیر توجه بیش تری به این مسئله شده و اکنون نمای ساختمانها از ایمنی بیش تری نسبت به قبل برخوردار هستند، ولی در زمینه زیبایی و بصری ساختمانها فاصله زیادی داریم با آن چه که در خور شأن و منزلت شهروندان است.

منبع: صما

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی عمران

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ مهر ۹۸
550 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0