بالا بودن ارزش افزوده بخش معدن ریاست نظام‌مهندسی معدن هرمزگان

بالا بودن ارزش افزوده بخش معدن

ریاست نظام‌مهندسی معدن هرمزگان بیان کرد: ازنظر ارزش‌افزوده بخش معدن دارای مزیت‌ های بالاتری نسبت به بخش ‌های تجاری، مسکن و بسیاری از صنایع دارد.

کد خبر: 190703008 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ تیر ۹۸ - ۳:۱۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست نظام‌مهندسی معدن هرمزگان بیان کرد: ازنظر ارزش‌افزوده بخش معدن دارای مزیت‌ های بالاتری نسبت به بخش ‌های تجاری، مسکن و بسیاری از صنایع دارد.

 

بالا بودن ارزش افزوده بخش معدن

بالا بودن ارزش افزوده بخش معدن

ارزش افزوده بخش معدن بالاتر از  بسیاری از صنایع است

محمد مقیمی با گرامیداشت روز صنعت و معدن و تبریک این روز، به فعالان حوزه صنعت و معدن گفت: ایجاد ارزش‌افزوده بیش تر در بخش معدن نیازمند برنامه‌ریزی صحیح است که هدف اصلی این برنامه‌ها باید بر روی فعالیت ‌های اکتشافی و سرمایه‌گذاری بر روی آن، ارائه تسهیلات و حمایت‌ های دولتی و جلوگیری از خام فروشی باشد.

مقیمی افزود: این مهم که در سیاست ‌های کلی نظام در بخش معدن ابلاغ‌ گردیده توسط رهبری نیز مورد تأکید قرارگرفته است.
وی ادامه داد: همواره بخش معدن علاوه بر نداشتن جاذبه‌های بخش صنعت و تجارت چه به لحاظ سرمایه‌گذاری و چه از نظر سختی کار از دیرباز به ‌عنوان عاملی در تعارض محیط‌زیست معرفید‌شده در صورتی‌ که برآیند آسیب ‌های زیست ‌محیطی ناشی از بخش ‌های دیگر مانند صنعت اگر بیش تر نباشد، کم‌تر نیست.

رئیس نظام‌مهندسی معدن هرمزگان تصریح کرد: سهم معدن در اقتصاد چه کم و چه زیاد، ولی نباید این نکته را فراموش کرد که تأثیر رشد معدن بر رشد اقتصادی ایران به‌ طور غیرمستقیم بیش تر از تجارت و حتی صنعت است.

مقیمی با عنوان این که فعالیت ‌های معدنی سبب رونق‌بخش حمل‌ونقل، صنایع معدنی و اشتغال می‌ شود؛ گفت: اگر صنایع معدنی شامل سیمان، سنگ های ساختمانی، گچ و شن و ماسه و صنایع فولاد نظایر آن سودآور هستند به علت فعالیت بخش معدن کشور است در غیر این صورت صنایع معدنی رشد نمی‌ کردند.
وی افزود: معدن قدرت و ارزش‌افزوده آشکاری دارد که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره چالش بزرگ معدن کاران هرمزگان تصریح کرد: چالش بزرگ معدن کاران هرمزگان گرانی قطعات موردنیاز ماشین‌آلات معدنی است.

مقیمی، با تشریح مشکلات پیش روی معادن و صنایع معدنی این استان، نوسانات بازار ارز و گرانی قطعات مورد نیاز ماشین‌آلات معدنی را از مهم‌ ترین مشکلات معادن استان دانست.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان هرمزگان در مورد مشکلات پیش روی معادن و صنایع معدنی استان هرمزگان گفت: اگرچه اکثر معادن سطح استان در مقیاس متوسط و کوچک هستند ولی در تأمین ماشین‌آلات سنگین با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند. به ‌عبارت‌ دیگر تأمین، حفظ و نگه‌داری ماشین‌آلات سنگین، بزرگ ‌ترین چالش حال حاضر معادن استان هرمزگان است.

وی گفت: در حال حاضر معدن کاران علاوه بر چالش گرانی قطعات موردنیاز ماشین‌آلات معدنی، با مشکل نحوه پرداخت هزینه‌ها نیز روبرو شده‌اند که لزوماً باید به ‌صورت نقدی این هزینه‌ها پرداخت گردد. علت این موضوع نیز نوسان قیمت دلار و التهابات موجود در بازار است که تأثیر فراوانی بر روی معادن و صنایع معدنی کل کشور داشته است.
وی با اشاره به تأثیر مستقیم صنعت ساخت‌وساز بر صنایع معدنی افزود: کاهش ساخت‌وساز در بخش مسکن به‌ صورت مستقیم بر روی معادن و صنایع معدنی تأثیر گذاشته و بازار برخی از معادن هم چون معادن شن و ماسه را رکود کرده است.
مقیمی گفت: معادن استان علاوه بر این‌ها با چالش ‎های دیگری همچون وجود معارضان محلی و بدهی‌ های بانکی و بدهی ‌های حقوق دولتی نیز دست‌وپنجه نرم می‌ کنند.

وی یاد آور شد: در حال حاضر واحدهای معدنی عملاً قادر به افزایش قیمت محصولات خود به‌موازات افزایش هزینه‌ها نخواهند بود.
هم‌چنین توانایی افزایش دستمزد و حقوق کارکنان را نیز نخواهند داشت و نمی‌ توانند طرح‌ های توسعه‌ای خود را دنبال کنند.
به اعتقاد مقیمی، سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران بخش معدن می‌ توانند باهم اندیشی و ارائه پیشنهادهای کارشناسی شده به مدیریت بازار کمک کنند.

بالا بودن ارزش افزوده بخش معدن

وی از بررسی تمامی طرح ‌های اکتشاف، بهری برداری و طرح فنی و ایمنی مجوزهای برداشت معادن استان در نظام‌مهندسی معدن استان خبر داد.
مقیمی یاد آور شد: بررسی طرح‌ ها توسط کمیته پنج نفره از کارشناسان خبره سازمان انجام می‌ شود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن استان هرمزگان تأکید کرد: هم‌اکنون نهصد و بیست نفر شامل مهندسین معدن، زمین‌شناسی و نقشه‌برداری و مهندسی متالوژی و… عضو نظام‌مهندسی معدن استان هستند که از این تعداد صد و نود نفر تعیین صلاحیت شده‌اند و دارای پروانه اشتغال هستند.

مقیمی ادامه داد: یکی از مهم ‌ترین اقدامات نظام‌مهندسی معدن استان هرمزگان ارزیابی امنیت معادن است که برای این مهم استفاده از مسئول فنی در همه معادن ضروری است، معادنی که دارای مسئول فنی نیستند، در صورت بروز هر گونه حوادث مسئولیت بعهده بهره‌بردار است.
وی گفت: استفاده از ظرفیت ‌های معدنی استان هرمزگان می ‌تواند منجر به رونق تولید و اشتغال در استان گردد. به گفته وی در استان هرمزگان دویست و بیست معدن وجود دارد.

منبع: هرمزگان امروز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی تاسيسات مکانيکي

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ تیر ۹۸
938 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0