بالا و خالی بودن ظرفیت کار اکتشاف در کشور گردهمایی و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی

بالا و خالی بودن ظرفیت کار اکتشاف در کشور

دومین گردهمایی و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار (ایران‌جیمکس IRAN GMEX) قصد دارد بطور تخصصی به حوزه اکتشاف مواد معدنی بپردازد. این گردهمایی هشتم تا دهم بهمن سال جاری از طرف شرکت رستاک پاد ویژن با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان نظام مهندسی، خانه معدن، شرکت ملی مس و سایر شرکت ‌ها برگزار می گردد. در این گردهمایی، مهمترین و آخرین دستاوردهای شرکت‌ ها در زنجیره اکتشاف، شامل شناسایی، حفاری، اکتشاف و معدن به نمایش در خواهد آمد.

کد خبر: 971107004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ بهمن ۹۷ - ۹:۴۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نطام مهندسی کشور،دومین گردهمایی و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار (ایران‌جیمکس IRAN GMEX) قصد دارد بطور تخصصی به حوزه اکتشاف مواد معدنی بپردازد. این گردهمایی هشتم تا دهم بهمن سال جاری از طرف شرکت رستاک پاد ویژن با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین‌شناسی، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان نظام مهندسی، خانه معدن، شرکت ملی مس و سایر شرکت ‌ها برگزار می گردد. در این گردهمایی، مهمترین و آخرین دستاوردهای شرکت‌ ها در زنجیره اکتشاف، شامل شناسایی، حفاری، اکتشاف و معدن به نمایش در خواهد آمد.

بالا و خالی بودن ظرفیت کار اکتشاف در کشور

بالا و خالی بودن ظرفیت کار اکتشاف در کشور

ظرفیت کار اکتشاف در کشور بالا ولی خالی است

اتحادیه حفاران، آماده حفاری بیش تر
در مورد حضور اتحادیه در دومین نمایشگاه اکتشاف، رضا اشرف‌سمنانی _ ریاست اتحادیه حفاران غیرنفتی بیان داشت: اکتشاف اولین مرحله‌ای است که بعد از مرحله اولیه زمین‌شناسی برای شناسایی مواد معدنی پیگیری می گردد، از این رو پایه هر اقدام دیگری که بخواهیم انجام دهیم تا معدنی را تجهیز کنیم، اکتشاف است.
اشرف سمنانی در ادامه گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشافات نسبت به سایر اقدامات دیگر در معدن مانند تجهیز معدن و صنایع معدنی، رقم قابل توجهی را به خود اختصاص نمیدهد. اگر اکتشافات را نسبت به حفاری ‌هایی که در کشور انجام شده، در نظر بگیریم، باید بیش از این ها اکتشافات انجام دهیم. بنابراین اتحادیه حفاران غیرنفتی برای اکتشافات بیش تر، خود را آماده کرده است.
ریاست اتحادیه حفاران غیرنفتی تصریح کرد: از حدود دو سال گذشته، اتحادیه از نظر تجهیزات حفاری و همچنین آموزش ‌هایی که حفاران باید می ‌دیدند و حتی داشتن شریکان خارجی و حفاری در عمق، این آمادگی را دارد تا چندین برابر اکنون حفاری تا عمق را انجام دهد.
وی افزود: اکتشاف، اولین زنجیره صنایع معدنی است ولی تا پایین‌دست زنجیره، به اولین زنجیره وابسته خواهد بود یعنی صنایع فولاد و مس به این صنعت بستگی خواهند داشت. این صنایع اهداف بلند مدت دارند، بنابراین برای این صنایع باید به سمت توسعه صحیح پیش برویم. از اینرو برای اکتشافات باید اقدامات جدی‌تر انجام گردد.
رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی ادامه داد: اتحادیه‌ حفاران دستگاه‌ های لازم را برای حفاری بیش تر در اختیار دارد. البته با توجه به قیمت‌ هایی که اعلام گردیده است، مذاکراتی از طرف سازمان ایمیدرو در حال انجام است تا هزینه ‌های آن را متعادل کند و پیمانکاران هم در این زمینه با مشکلی مواجه نگردند.
اشرف سمنانی در پاسخ به این سوال که دستگاه‌ های لازم برای حفاری در کشور تا چه اندازه به‌روز شده‌اند، ادامه داد: اگر در کل به موضوع حفاری نگاهی بیندازیم، در تمام کشور حدود پنج تا شش میلیون متر در کشور حفاری انجام شده است که اگر بخواهیم آن را با ظرفیت بالقوه معدنی کشور بسنجیم، چندان قابل توجه نیست، در حالیکه در برخی کشورهای معدنی سالی پنج تا شش میلیون متر حفاری انجام می‌ شود.
وی با اشاره به این موضوع که حفاری تابع عوامل مختلفی است، اظهار داشت: حفاری از یک طرف تابع دستگاه ‌های حفاری است و از طرف دیگر تابع زمینه‌های اکتشافات جدید و در عمق است، از اینرو برنامه‌های اکتشافی باید با حفاری همسو گردد. از طرف دیگر، تامین تجهیزات و ابزارآلات برای حفاری مهم است.
رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی افزود: کاری که اتحادیه انجام داده، تامین دستگاه‌ ها از خارج و ساخت برخی تجهیزات از داخل است. همزمان آموزش ‌های وسیع کاربردی داده شده است تا بتوانیم با دستگاه‌ های نوین حفاری کنیم که در مراحل بعدی دقت را افزایش و هزینه‌ها را کاهش می‌ دهد و آموزش نیروی انسانی نیز جزو برنامه‌های ما است.
سمنانی در پاسخ به این سوال که برگزاری نمایشگاه اکتشاف تا چه اندازه می‌ تواند برای شرکت ‌های فعال در این حوزه مفید باشد، ادامه داد: نمایشگاه به معنای معرفی فناوری ‌های روز است. شرکت‌ های مختلف، آخرین یافته‌ها و دستاوردهای خود را ارائه می ‌کنند و این موضوع می‌ تواند سطح دانش شرکت‌ ها را افزایش دهد. از طرف دیگر سبب شناخت‌ دستگاه‌ ها در این زنجیره می ‌شود. این زنجیره شامل بخش‌ های شناسایی، حفاری اکتشاف و معدن می‌ شود. در حقیقت با جلساتی که برگزار می گردد، این شرکت‌ ها نقاط قوت همدیگر را تقویت می ‌کنند. در مجموع نمایشگاه می ‌تواند سبب هم‌افزایی در سطح ملی در زمینه اکتشاف گردد.
وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه چه دستاوردی برای نمایشگاه دارد، بیان کرد: یکی از برنامه‌ های ما اینست که شرکت‌ های حفاری در نمایشگاه حضور داشته باشند تا بتوانند توانایی‌ های خود را ارائه کنند. مقرر گردید میزگرد ویژه‌ای برای حفاری در این گردهمایی و نمایشگاه اکتشاف تدارک دیده شود تا در آن، دستاوردها و ظرفیت ‌های کاری، مهندسی و فنی خود را عنوان کنند.

بالا و خالی بودن ظرفیت کار اکتشاف در کشور

وی در پاسخ به این سوال که مهم‌ ترین مشکلات حوزه شما چیست، گفت: یکی از مهم‌ ترین مشکلات ما اینست که هزینه‌ها افزایش یافته چراکه برخی از دستگاه‌ها را از خارج وارد می‌ کنیم، بنابراین تابع نرخ ارز هستیم؛ این موضوع پیمانکاران را با مشکل مواجه کرده است. البته در این زمینه مذاکراتی انجام داده‌ایم که قیمت ‌ها تعدیل گردد و پیمانکاران بتوانند بکار خود ادامه دهند. دوم این که برنامه‌ های اکتشافی باید توسعه پیدا کنند و اتحادیه آمادگی اکتشاف بیش تر را دارد.
رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای اکتشاف بیشتر چیست، افزود: تعداد سازمان ‌ها برای اکتشاف چندان زیاد نیست، چون آن‌ قدر در زمینه اکتشاف ظرفیت داریم که اگر همه کار کنند باز کم است. موضوع اینست که مقررات، قوانین و اولویت‌ ها را باید طبق اکتشاف بیش تر تعریف کنیم.
برای اکتشاف بیش تر باید به عمق برویم
مهران محجوب‌نژاد _ معاونت برنامه‌ریزی شرکت فولاد تکنیک گفت: رسالت شرکت فولاد تکنیک ارائه خدمات مهندسی است که در زمینه صنعت فولاد در طراحی تا اجرای پروژه‌ها فعالیت می‌ کند. ولی اکتشاف بیش تر در حوزه شرکت ‌های تخصصی است. البته در طرح جامع فولاد کشور شرکت فولاد تکنیک آن را تهیه کرده، به اکتشاف سنگ آهن بعنوان اولین زنجیره فولاد نیز پرداخته است.
وی با تشریح بیش تر اکتشافات طرح جامع فولاد اظهار داشت: طبق آخرین آمار پیش ‌بینی زمین‌شناسی، ذخیره سنگ آهن کشور به حدود پنج میلیارد تن می‌ رسد ولی ظرفیت بالفعل و ذخایر قطعی کشور حدود ۳.۲ میلیارد تن بوده است. تا سال ۱۴۰۴ تقاضا برای تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد وجود خواهد داشت که با ظرفیت ‌های موجود ۱.۱ میلیارد تن مصرف خواهد شد و ۲.۱ میلیارد تن برای بعد از افق ۱۴۰۴ باقی خواهد ماند، البته اگر با در نظر گرفتن چشم‌انداز ۱۴۰۴ کار کنیم، ذخایر ما شانزده سال پس از سال ۱۴۰۴ پایان خواهد یافت، بعبارت دیگر در صورتیکه اکتشافات جدیدی انجام نگردد، ذخایر سنگ آهن کشور تا سال ۱۴۲۰ پایان می‌ یابد.
محجوب‌نژاد گفت: ولی با توجه به این که ممکن است به تولید پنجاه و پنج میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ نرسیم، سناریوهای شصت و پنج، هفتاد و پنج و هشتاد و پنج درصد رسیدن به ظرفیت پنجاه و پنج میلیون تن را در نظر گرفته‌ایم، از اینرو بصورت تقریبی بین بیست تا بیست و پنج سال پس از چشم‌انداز، ذخایر سنگ آهن رو به اتمام خواهد رفت. البته اگر با همین میزان تولید جلو برویم تا سی سال آینده نیز ذخایر سنگ آهن در کشور موجود خواهد بود.
وی گفت: سازمان‌ های مختلفی روی اکتشافات جدید سنگ آهن کار می ‌کنند. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران حدود دویست کیلومتر مربع را مورد اکتشاف قرار داده‌اند و نتایج قابل توجهی نیز به ‌دست آورده‌اند.
معاون برنامه‌ریزی شرکت فولاد تکنیک تصریح کرد: هم اکنون در یک جمع‌بندی کلی، ذخایر جدید در پهنه‌ های آهن‌خیز ایران را باید در اعماق پایین ‌تر زمین استخراج کرد؛ حتی برخی معادن سنگ آهن در عمق ۱ کیلومتری زمین قرار دارند که در اینصورت حفاری و استخراج، دیگر با توجیه اقتصادی همراه نخواهد بود و نرخ تمام‌ شده آن افزایش پیدا می‌ کند.
محبوب نژاد در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه ‌های جدیدتر استخراج در عمق را به‌صرفه‌تر نخواهند کرد، افزود: استخراج در عمق نیازمند فناوری به‌روزتر است و در این زمینه کشوری مانند روسیه پیشرفت‌ های قابل توجهی کرده ولی در کشور ما که سال ‌ها از معادن روباز بهره گرفته‌اند، این فناوری ‌ها عقب مانده‌اند. برای مثال بهره‌برداری از معادن سنگ آهن سنگان که به شکل کوه است، خیلی راحت است. از اینرو به فکر دستگاه‌ هایی برای استخراج در عمق نبوده‌ایم، در حالیکه باید بتوانیم روی توده‌های سنگ آهن در عمق بیش تر سرمایه‌گذاری کرده و آن را استخراج کنیم. هم اکنون مجموعه‌ هایی مانند گل‌گهر و چادرملو روی اکتشاف‌های جدید بصورت تخصصی کار می ‌کنند و مشاور خارجی می‌ گیرند.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در دومین نمایشگاه اکتشاف ‌ایران‌جیمکس حضور دارید، بیان کرد: ما در نمایشگاه غرفه نداریم ولی نماینده خود را برای تعامل با شرکت‌ ها به نمایشگاه می‌ فرستیم.
معاون برنامه‌ریزی شرکت فولاد تکنیک در پاسخ به این سوال که نمایشگاه تا چه اندازه به شرکت‌ ها کمک می ‌کند، عنوان کرد: شرکت در نمایشگاه می ‌تواند فرصت آشنایی با شرکت‌ های مختلف را برای اکتشاف و دستاوردهای آن ها فراهم کند.

منبع: فلزات آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ بهمن ۹۷
805 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0