داشتن آمادگی برای پذیرایی از شهروندان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

داشتن آمادگی برای پذیرایی از شهروندان

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه بیان کرد: بارویی گشاده، پذیرای شهروندان هستیم

کد خبر: 971211011 تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ اسفند ۹۷ - ۴:۲۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه بیان کرد: بارویی گشاده، پذیرای شهروندان هستیم

داشتن آمادگی برای پذیرایی از شهروندان

داشتن آمادگی برای پذیرایی از شهروندان

داشتن آمادگی برای پذیرایی از شهروندان

به گفته ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، شهروندان از ظرفیتهای مهندسان و متخصصان حوزه ساخت و ساز برای ارتقاء کیفیت و بهره وری ساختمانها بمنظور کمک به حفظ سرمایه های ملی غافل نگردند.
سید کاظم مجابی بمناسبت روز مهندس در اظهاراتی قبل از خطبه های نمازجمعه، گفت: خوشبختانه امروزه جامعه مهندسی به میزانی رسیده که در هر خانواده ای یکی از اعضای آن مهندس هستند که این جای خشنودی است.
مجابی با عنوان اینکه مقوله ساختمان و صنعت ساختمان امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: با توجه به اینکه ایران بر روی گسل و خط زلزله قرار دارد و بطور میانگین سالانه در نقاط مختلف کشور زلزله هایی رخ میدهد از همین رو توجه به مباحث ایمنی و کیفی ساختمان از موارد حائز اهمیتی است که نباید نسبت به آنها سهل انگاری گردد.
وی با اشاره به فاجعه هایی که به دنبال وقوع زلزله منجیل و بویین زهرا روی داد، افزود: در این دو حادثه با اتلاف سرمایه و تلفات جانی جبران ناپذیری مواجه شدیم که بسیار تاسف برانگیز بود، چرا که در زمین لرزه منجیل بیش از پنجاه هزار نفر از هموطنان ما جان خود را ازدست دادند و افراد زیادی نیز بی خانمان و آواره شدند.
این مسوول با عنوان اینکه زمین لرزه منجیل بهانه شد که نظام مهندسی ساختمان در کشور تاسیس گردد، اظهار داشت: با ایجاد این سازمان تخصصی و مردم نهاد و خصوصی، موضوع ساختمان دارای اهمیت و توجه بالایی شده تا آن جایی که سال هفتاد و چهار، در مجلس شورای اسلامی، قانون نظام مهندسی ساختمان وضع گردید و به تبع آن سازمان نظام مهندسی ساختمان استانها راه اندازی شدند.
وی با اشاره به وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: این سازمان از هفت رشته تخصصی، مهندسی و مرتبط با حوزه ساختمان تشکیل شده تا اثرهای کیفی و نقش تفکرهای مهندسی در صنعت ساختمان بخوبی نمایان گردد.
این مسوول با معرفی رشته های ۷ گانه سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: مهندسان فعال رشته های مختلف فنی و تخصصی ساخت و ساز در ارتقاء کیفیت ساختمان خیلی ایفای نقش کرده اند، بنابراین این قشر نباید در جامعه نادیده گرفته شوند.
رییس سازمان استان، با عنوان اینکه جمعیت شهرنشین افزایش یافته، نوع معماری و ساخت و سازهای ساختمانها تغییرات زیادی داشته است؛ گفت: در گذشته خانه ها بصورت ویلایی احداث می شدند و در هر ساختمان جمعیت محدودی سکونت داشتند، ولی امروزه بواسطه بلند مرتبه سازی در هر ساختمانی سی تا چهل شهروند سکونت دارند و با توجه به افزایش قیمت زمین و مسکن، تراکم‌ های ساختمانی و تعداد ساکنان هر ساختمان روبه افزایش است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به این که در موازین دینی به اهمیت حفظ جان انسان تاکیدهای زیادی شده از همین رو توجه به کیفیت ساختمان خیلی حایز اهمیت است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با عنوان این که به ساختمان تنها نباید بعنوان یک سرپناه نگاه شود بلکه باید بگونه ای باشد که شهروندان درآن آرامش و آسایش را احساس کنند، گفت: ساختمانها باید بگونه ای احداث شوند که موضوعات تخصص تاسیسات و موارد بهداشتی لازم برای سلامت بهره برداران در آن بخوبی پیاده سازی گردند.

داشتن آمادگی برای پذیرایی از شهروندان

مجابی یاد آور شد: در حوزه رعایت ایمنی در صنعت ساختمان باید از نگاه صرف و محدو به سازه ها پا را فراتر بگذاریم و به مباحث بهداشتی و رفاهی با جدیت ورود کنیم؛ بهمین منظور مقوله hse مطرح گردیده که در آن ایمنی و بهداشت خیلی حایز اهمیت معرفی شده است.
وی گفت: معماری ساختمانها باید بگونه ای باشند که تضمین کننده سلامت افراد باشند، بعنوان مثال با توجه به لزوم تامین ویتامین d در بدن شهروندان ساختمانها باید بگونه ای باشند که افراد نور کافی خورشید را اخذ کنند؛ هم‌چنین به واسطه افزایش میانگین سنی شهروندان، پله باید از ساختمانها حذف گردد تا کمتر دچار عارضه شوند؛ البته اینها مواردی است که مهندسان باید به رعایت آنها توجه داشته باشند و پیاده سازی آنها را به بهره برداران گوشزد کنند.
رییس سازمان استان با تاکید به رعایت نکات زیست محیطی در ساختمانها، عنوان داشت: مهندسان نباید هر نوع ساختمانی و تنها طبق سلیقه بهره برداران بسازند، بلکه به کیفیت مصالح و افزایش عمرمفید ساختمان باید توجه ویژه ای داشته باشند، چرا که که ارتقاء عمر ساختمان به بیش از صد سال حفظ محیط زیست و منابع زیرزمینی کمک بسزایی میکند.
مجابی تاکید کرد: تلاش سازمان نظام مهندسی ساختمان بر این است که خدمات مهندسان در حوزه کیفی سازی ساخت و ساز افزون تر گردد، البته در این حوزه کلیه مسوولیتها به عهده این سازمان نیست و تحقق آن با همراهی و مشارکتهای مردمی امکانپذیر است.
وی با تاکید بر افزایش ارتباط مردم با سازمان نظام مهندسی ساختمان بویژه در زمان بهره برداری افزود: درب سازمان نظام مهندسی ساختمان بر روی کلیه شهروندان باز است و آنها میتوانند با مراجعه به سازمان و استفاده از ظرفیت مشاوران در دفتر مشاوره مردمی که بزودی راه اندازی می گردد، کلیه مطالبات خود را در حوزه صنعت ساختمان عنوان کنند و در مورد مشکلات خود در زمینه ساخت و ساز از رهنمودهای متخصصان و بانک اطلاعاتی موجود در سازمان بهره بگیرند.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ اسفند ۹۷
541 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0