بتن‌ هاي همدان کيفيت ندارند انتقاد از نظارت استاندارد بر تولیدات

بتن‌ هاي همدان کيفيت ندارند

سازمان نظام مهندسي گزارش تهيه كرده بود تا در نشست شوراي اداري ارائه كند. آن ها تخريب ساختمان ‌ها در زمین لرزه كرمانشاه را بررسي كرده بودند و به نتايجي رسيدند كه پاي اداره استاندارد هم گير افتاد.

کد خبر: 961221001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ اسفند ۹۶ - ۷:۲۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، سازمان نظام مهندسي گزارش تهيه كرده بود تا در نشست شوراي اداري ارائه كند. آن ها تخريب ساختمان ‌ها در زمین لرزه كرمانشاه را بررسي كرده بودند و به نتايجي رسيدند كه پاي اداره استاندارد هم گير افتاد.

بتن‌ هاي همدان کيفيت ندارند

بتن‌ هاي همدان کيفيت ندارند

بتن‌ هاي همدان  کيفيت ندارند

نخست اين که: اين گزارش نشان مي ‌داد بسياري از ساخت ‌و سازها در كرمانشاه تنها بخاطر ايرادات كوچك و بسيار كم هزينه و رعايت نكردن قوانين، در زلزله ويران شده‌اند كه اگر ساختمان بتني، فولادي و بنايي اگر با همان هزينه ولی مشاوره گرفتن از كارشناس و نه مثلاً يك جوشكار، انجام مي‌ شد، هيچ مشكلي برايش پيش نمي‌ آمد. اين گزارش نشان مي ‌داد كه ساختمان‌ هاي بتني دچار تخريب بيش تري نسبت به ساختمان هاي بنايي و فلزي شده‌اند؛ زيرا علاوه بر اجراي نادرست مصالح هم ايراداتي داشته كه اين ديگر از عهده ساختمان ‌ساز خارج است و به توليد كننده مربوط مي ‌شود.
دوم اين که: به نتيجه ‌اي كه دست يافته بودند اين بود كه آن دسته از ساختمان ‌هايي كه با سقف و ديوار ضخيم و سنگين احداث مي ‌شوند در چنين زلزله‌ هايي مانند «لش» مي ‌شوند و همان سنگيني سبب فرو ريختن آن ها مي ‌شود. بنابراين بايد به سمت ساختمان‌ هايي سبك و با وسايل مدرن پيش برويم. در اين زمان وقتيكه استاندار وضعيت ساخت ‌و سازها در همدان را پرسيد، ریاست نظام مهندسي استان همدان بیان کرد: ساخت ‌و ساز فقط به مسائل فني و رعايت قوانين مربوط نمي ‌شود، بلكه استفاده از ابزار واقعاً استاندارد هم يك طرف قضيه است كه من صراحتاً در مورد برخي بتن‌ هايي كه در همدان با مهر استاندارد توليد مي ‌شوند، ايراداتي مي‌ گيرم؛ آن قدر كه با چشم ديده‌ام در برخي بتن ‌هايي كه اداره استاندارد همدان مهر استاندارد گرفته ‌اند، سنگ و چيزهاي ديگر پيدا مي‌ شود و بازرس اداره هم كاري با آن نداشته است. حالا هر چقدر ما در ساخت‌ و سازها قوانين را رعايت كنيم وقتي ابزاري كه مهر استاندارد دارند با مشكلات اين چنيني روبرو هستند، ديگر كاري از دست ما برنمي ‌آيد.
او افزود: همدان در اجرا قوي تر از كرمانشاه است ولی در كيفيت بتن در سطح پايين ‌تري قرار دارد.
البته استاندار اجازه دفاع به مددي، ریاست اداره استاندارد در اين نشست را ندارد و گفت كه تنها سی و سه بتن ‌ساز در استان فعال هستند كه براحتي مي ‌توان آن ها را تحت كنترل قرار داد.
استاندار خطاب به ریاست نظام مهندسي هم عنوان داشت: چنين مواردي بايد گزارش گردد و با ناظران شما نبايد تأييديه بدهند.
در نهايت قرار شد مددي بررسي‌ هاي دقيقي در اين رابطه انجام بدهد و گزارشي را در نشست های آينده ارائه كند.
دغدغه ديگر استان، كه در اين نشست هم مطرح گردید، پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان و بازنشستگان دولتي تا پايان سال بود كه ریاست سازمان برنامه و بودجه استان همدان عنوان داشت: پاداش پايان خدمت افرادي كه تا پايان سال نود و پنج بازنشسته شده‌اند، صد و ده ميليارد ريال است كه بخشي از آن تا پايان دي‌ ماه پرداخت شده و مابقي آن تا پايان سال تسويه میگردد.
سيد اسكندر صيدايي ولی در مورد پرداخت كامل حقوق و ساير تا پايان سال قولي نداد ولی ادامه داد: ديون و الزامات پرسنلي بايد در اولويت توزيع اعتبارات هزينه ‌اي باشد و رفاهي و اضافه كار در اولويت اول پرداخت قرار بگيرد؛ اميدوار هستيم كه بتوانيم صد درصد حقوق و ساير را تا پايان سال جذب و پرداخت كنيم.
صیدایی تصریح کرد: براساس هماهنگي هاي صورت گرفته میان سازمان برنامه و بودجه و خزانه كشور، پانزدهم تا بیستم اسفند ماه حقوق همه كاركنان دولت بايد پرداخت مي ‌شود بنابراين جدول تخصيص به خزانه ابلاغ گردید.
استاندار كه براساس معمول در خاتمه نشست صحبت ‌هاي جمع خود را عنوان مي ‌كند، نخستین حرفش در مورد احتياط در چهارشنبه ‌سوري بود و افزود: تبليغات در صدا و سيما و هدايت خانواده ‌ها نسبت به جوانان طوري باشد كه اتفاقي براي كسي نيفتد كه پشيماني به بار بياورد.
نيكبخت اين ‌بار در مورد پرداخت بدهي دستگاه‌ هاي دولتي به رسانه ‌ها هم تذكر داد و خاطر نشان کرد: يكي از خبرنگاران نامه براي من ارسال کرد كه برخي دستگاه ‌ها گفته بجاي طلب سیصد و پنجاه هزار توماني بيا اوراق خزانه بگير! آيا دستگا‌ه ها اين مبلغ و يا حتي چند ميليون تومان ندارند كه بدهي رسانه ‌ها را بدهند؟ نبايد با آن ها كه در سرما و گرما ما را كمك مي ‌كنند و بيش تر از ما دغدغه استان را دارند، اين گونه تا كنيم.

بتن‌ هاي همدان کيفيت ندارند

نیکبخت ادامه داد: اگر دستگاهي اوراق خزانه را بجاي بدهي عنوان كرد، نامش را به استاندار بدهند تا با آن ها برخورد جدي گزردد.
وی خطاب به مديران حاضر در نشست تاکید کرد: مطالبات رسانه ‌ها بابت آگهي و رپرتاژها تا پايان سال تسويه گردد.
استاندار اظهار داشت: اداره كار به وزارتخانه متعهد ايجاد نوزده هزار و نهصد شغل در سال نود و شش را داده بود كه تا به حال نوزده هزار شغل ايجاد شده و من اعلام كرده‌ام كه تا پايان تيرماه نود و هفت اين عدد را به سی هزار شغل مي ‌رسانم.
استاندار افزود: هزار و پانصد ميليارد تومان پول براي استان در نظر گرفته شده كه اگر بتوانيم همه اين مبلغ را جذب كنيم، مشكل اشتغالمان حل مي‌ شود.
نيكبخت عنوان کرد: آسفالت حدود پانصد متر از مسير تپه هگمتانه براي آمد و شد کسبه با واکنشهايي همراه بوده است.
نیکبخت تصریح کرد: تصور بر اين بود که با تصميم مسئولان اين مکان به پارکينگ وسايل نقليه تبديل شده در حالي که پيش تر ميراث فرهنگي با انجام عمليات خاکبرداري بخشي از اين تپه تاريخي را به پارکينگ تبديل کرده بود و از مالک خودروها هم پول دريافت ميکرد.
وی یاد آور شد: چندي پيش در جريان بازديد از تپه هگمتانه خواستار جلوگيري از پارک خودرو در اين محدوده شدم.
وی گفت: راهي که به تازگي آسفالت شده، در مجاورت فنس قرار دارد و اگر مغازه هاي حاشيه اي اين راه توسط ميراث فرهنگي خريداري گردد مسير اين راه نيز تغيير ميکند.
استاندار همدان سپس بیان کرد: دو اجلاس ۲۰۱۸ (آسيايي و جهاني) را در پيش داريم كه احتياج داريم همه مديران استان دلسوزانه و فعالانه وارد عمل گردند.
وی سپس از دردي كهنه خطاب به مديران افزود: راجع به شهر و استان خود تعصب داشته باشيد؛ من هر وقت يادم مي آيد كه همدان دلار هفت توماني را از دست داد حيفم مي ‌آيد. اصفهان را با همان دلار ساختند.

منبع : اقتصادی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ اسفند ۹۶
1252 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0