توقف احداث صد برج در تهران عضو هیات ‌مدیره سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران

رشد معاملات مسکن در ماههای اخیر

روانشادنیا، عضو هیات علمی دانشگاه با اعلام این که بر اساس آمار وزارت مسکن، راه و شهرسازی، تعداد دو میلیون و ششصد هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که پانصد هزار واحد آن در تهران است، بیان کرد: سوال اینست که آیا این واحدها بعنوان اجاره یا فروش در بازار قابل عرضه هستند یا خیر.

کد خبر: 960730010 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶ - ۲:۱۷ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، روانشادنیا، عضو هیات علمی دانشگاه با اعلام این که بر اساس آمار وزارت مسکن، راه و شهرسازی، تعداد دو میلیون و ششصد هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که پانصد هزار واحد آن در تهران است، بیان کرد: سوال اینست که آیا این واحدها بعنوان اجاره یا فروش در بازار قابل عرضه هستند یا خیر. رشد معاملات مسکن در ماههای اخیر

رشد معاملات مسکن در ماههای اخیر

رشد معاملات مسکن در ماههای اخیر

رشد معاملات مسکن در ماههای  اخیر

عضو هیات ‌مدیره سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران، وضع مالیات بر خانه های خالی را در بلند مدت بر صنعت ساختمان اثرگذار دانست.
مهدی روانشادنیا، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره بمصوبه مجلس در مورد وضع مالیات بر خانه ‌های خالی بعنوان یکی از راهکار‌های خروج از رکود مسکن به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، عنوان کرد: بعید است وضع مالیات بر مسکنهای خالی در کوتاه مدت تاثیری بر صنعت ساختمان داشته باشد؛ ولی در بلند مدت، اثرات خود را نشان خواهد داد.
وی با اعلام این که در حال حاضر بر اساس آمار وزارت مسکن، راه و شهرسازی دو میلیون و ششصد هزار خانه خالی در کشور وجود دارد که پانصد هزار واحد آن در تهران است، ادامه داد: سوال اینست که آیا این واحدها بعنوان اجاره یا فروش در بازار قابل عرضه هستند یا خیر.
عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: بخشی از این واحد ها که خالی نامیده میشود، بعنوان خانه دوم از آن ها استفاده میشود و در واقع این ها را نمیتوان بعنوان واحد خالی و قابل عرضه مطرح کرد.
روانشادنیا با بیان این که در حال حاضر، صنعت ساختمان در شرایطی نیست که بتواند تحمل هزینه های جدید را داشته باشد، افزود: به علت آن که مصالح ساختمانی گران شده و قیمت فروش هم سال ها ست که نسبتا ثابت مانده و عقبتر از تورم است، این موارد نهایتا به تشدید رکود در ساخت مسکن و در نتیجه یک گرانی مقطعی، بصورت جهش قیمت و سونامی قیمت در چند سال آینده می انجامد.
عضو هیات‌ مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که واحدهای عرضه شده ساختمانی در کشور واحد هایی است که عمدتا لوکس و در متراژ بالاست، تاکید کرد: این در حالیست که تقاضای مسکن در کشور برای واحدهای کوچک و واحدهایی است که جنبه مصرفی دارند و این ناشی از آدرسهای اشتباهی است که در گذشته، به سرمایه گذاری بخش مسکن داده شده است.

رشد معاملات مسکن در ماههای اخیر


وی در مورد چشم انداز صنعت ساختمان هم اظهار داشت: اگر بخواهیم روی بحث اشتغال و رونق اقتصادی حرکت کنیم، حتما یکی از محرکهای قوی، تحریک تقاضا و عرضه در بخش مسکن است.
عضو هیات‌ مدیره سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این پرسش هم که آیا احتمال افزایش قیمت مسکن هم در نیمه دوم سال وجود دارد یا خیر، خاطر نشان کرد: اگر بنا باشد قیمتها افزایشی داشته باشند، در حدود بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی خواهد بود.
وی این تغییرات احتمالی را بین ده تا بیست درصد پیش بینی کرد و تصریح کرد: قطعا واحدهای متوسط و کوچک در این مقطع، مشتریهای خاص خود را دارند و بیش تر تحت تاثیر قرار میدهند.
روانشادنیا یاد آور شد: به این ترتیب، سهم تسهیلات بانکی در واحدهای کوچکتر قابل توجه تر است و تسهیلاتی که با عنوان وام مسکن یکم هم مطرح است، اثر خود را بیش تر در واحدهای “کوچک متراژ” نشان میدهند.
وی گفت: در حال حاضر در ۶ ماهه دوم سال بنظر میرسد، واحدهای متوسط و “کوچک متراژ” تحت تاثیر قرار میگیرند و نوع معاملات هم در ماههای گذشته همین را نشان میدهد.
عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در عین حال بیان داشت: البته در ماههای گذشته در شهر تهران، حدود هفتاد درصد معاملات برای واحدهای کم تر از چهارصد میلیون تومان و زیر صد متر بوده است.
وی هم چنین افزایش میزان معاملات را در ماههای اخیر قابل توجه دانست و افزود: در مرداد، بیش ترین افزایش تعداد معاملات را به نسبت مدت مشابه در سال پیش داشته ایم، اما بطور کلی قیمت در ماههای گذشته، کم تر از ده درصد افزایش داشته است.
به گفته روانشادنیا، تقاضای واحدهای “بزرگ متراژ”، بیش تر زمانی تحریک میشود که تقاضا و رونق اقتصادی در همه زمینه ها رخ دهد؛ ضمن این که ورود سرمایه گذاران مسکن و سرمایه گذاران حوزه های دیگر در کشور، میتواند واحدهای بزرگ متراژ را هم تحت تاثیر قرار دهد.
منبع : توسعه اقتصادی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ مهر ۹۶
828 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0