رئیس سازمان نظام مهندسی معدن

تحولی بزرگ در راه است

همایش روسای سازمان‌ های نظام مهندسی معدن استان ‌های کشور با محوریت بررسی مسائل مرتبط با مسئولین فنی، اصلاح قانون سازمان نظام مهندسی معدن، بازنگری قوانین داخلی، اشتغال اعضای سازمان، بازسازی معادن و ارائه گزارش کار از طرف رییس این سازمان در مشهد مقدس برگزار گردید.

کد خبر: 971008011 تاریخ انتشار: شنبه ۸ دی ۹۷ - ۲:۰۱ ب.ظ

به گزارش پایگاهخهبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،همایش روسای سازمان‌ های نظام مهندسی معدن استان ‌های کشور با محوریت بررسی مسائل مرتبط با مسئولین فنی، اصلاح قانون سازمان نظام مهندسی معدن، بازنگری قوانین داخلی، اشتغال اعضای سازمان، بازسازی معادن و ارائه گزارش کار از طرف رییس این سازمان در مشهد مقدس برگزار گردید.

تحولی بزرگ در راه است

تحولی بزرگ در راه است

تحولی بزرگ در  راه است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن، با حضور در همایش روسای سازمان ‌های نظام مهندسی معدن استان‌ های کشور و معرفی سازمان نظام مهندسی معدن بعنوان تنها تشکل بخش خصوصی که قوانین منحصر به فرد خودش را دارد، گفت: اولویت‌ های اصلی سازمان که تقریبا تمامی وظایف این مجموعه را پوشش میدهد در ۳ بخش قابل توجه، بررسی و اجرا است که در این ۳ حوزه دارای برنامه‌ های مختلفی هستیم، برنامه‎‌ هایی که با اجرا و عملیاتی کردن آن ها تحولی عظیم را در سازمان نظام مهندسی معدن شاهد خواهیم بود.
حفاطت از ذخایر طبیعی و معاد؛ اولویت اول
اسماعیلی ادامه داد: حفاظت از ذخایر طبیعی و معادن بعنوان نخستین اولویت باید مدنظر همه فعالان این حوزه قرار گیرد و از طرق مختلف آن را اجرا کرد.
جذب و حضور بخش خصوصی در بخش معدن؛ اولویت دوم
وی افزود: دومین اولویت ما زمینه‌سازی برای حضور بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری در فعالیت ‌های معدنی و صنایع معدنی کشور است که این مورد باید بصورت جدی مورد توجه همه مسئولین و فعالین این بخش قرار گیرد.
اسماعیلی در ادامه گفت: امروز بیش از هزار و هفتصد هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم که بلای جان کشور شده است و اگر این نقدینگی به هر سمتی برود موجب نابودی میگردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن تصریح کرد: باید در حوزه قانون نیز زمینه‌ای را فراهم کنیم که سرمایه ‌های سرگردان را به بخش معدن و صنایع معدنی هدایت کنیم.
هوشمندسازی بخش معدن؛ اولویت سوم
اسماعیلی، سومین اولویت این سازمان را هوشمندسازی بخش معدن معرفی و عنوان کرد: هوشمندسازی باید از سازمان نظام مهندسی شروع گردد و در این خصوص نیز باید تمامی مدیران و فعالان این سازمان به میدان بیایند.
وی گفت: هوشمند‌سازی بمنظور شفاف سازی، به معنای تسریع در پاسخ به ارباب رجوع، تسریع در ایجاد ارتباط بین کارشناسان و مسئولان مختلف، بمعنای بستن رویکردهای احتمالی فساد در بخش معدن و صنایع معدن است که در ۳ اولویت اصلی سازمان قرار دارد.
وی با اشاره به گرداوری برنامه‌ریزی راهبردی در سازمان نظام مهندسی و تعیین اعضای کمیته وام، به سلیقه ای بودن پرداخت وام در استان‌ها اشاره و بیان کرد: با تعیین شیوه نامه‌های جدید باید مشکلات اسبق رفع و اصول و شیوه‌ای گرداوری گردد که پاسخ‌گوی نیاز همه استان‌ها باشد.

تحولی بزرگ در راه است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به حقوق اندک برخی از روسای سازمان‌ های استانی نیز، گفت: پیشنهاداتی به استان ‌ها فرستاده شده است و نظرات استان‌ ها جمع‌آوری و بررسی می ‌گردد و نتیجه به شورای مرکزی ارسال و طبق مصوبه شورای مرکزی، باید هیات عمومی که سال آینده در مازندران برگزار می گردد، مصوبه را نهایی کند و در صورت تصویب شورای مرکزی در این فاصله نیز می‌ توانیم از این شیوه‌نامه به شکل دیگری استفاده کنیم.
مسئول فنی، موضوع اصلی بسیاری از نشست های استان ‌ها
اسماعیلی در ادامه به موضوع مسئولین فنی پرداخت و گفت: امروز بخش سنگینی از نشست های استان ‌ها به مسائل مرتبط با مسئول فنی اختصاص دارد که امیدوار هستیم این موضوع بگونه‌ای پیش رود و مسئولین فنی بگونه ای عمل کنند که مشتاق به حضور آن ‌ها باشیم و در این جهت گام برداریم.
اشتغال اعضای سازمان نظام مهندسی
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در ادامه گفت: مسئله مهم دیگری که مورد نظر است، حفظ و حفاظت از مواد معدنی و ایجاد اشتغال برای اعضای سازمان نظام مهندسی معدن است که بیش از سی و هفت هزار عضو دارد و این یکی از سیاست‌ های شورای مرکزی است.
اسماعیلی تصریح کرد: ما بدنبال معرفی پتانسیل اعضای سازمان در بخش‌ های دولتی، خصوصی و خصولتی هستیم و باید از این پتانسیل ‌ها بیش تر استفاده کنیم که البته در این راستا اقداماتی را نیز انجام داده‌ایم. بعنوان مثال سعی کردیم در انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف از پتانسیلهای بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی در بخش معدن استفاده کنیم که در این مورد می ‌توان به نشست های مشترک با مدیران شستا، صندوق بیمه فعالیت‌ های معدنی و سازمان زمین‌شناسی اشاره کرد.
از حوزه رسانه و روابط عمومی غفلت کرده‌ایم
اسماعیلی در ادامه با اشاره به این که یکی از مشکلات اصلی که سازمان نظام مهندسی معدن در سطح کشور ناشناخته مانده است، غفلت از فعالیت ‌های رسانه‌ای و فعالیت‌ هایی است که از وظایف روابط عمومی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خاطر نشان کرد: امروز ممکن است یک تشکل بخش خصوصی بیست نفر عضو داشته باشد اما جزو موثر ترین مجموعه ‌ها در کشور باشد، ولی متاسفانه سازمان نظام مهندسی معدن که فقط در استان خراسان رضوی بیش از ۳۱۳۰ دارد، آن جایگاه را حفظ نکرده است.
اسماعیلی یاد آور شد: برای این موضوع، از طریق نشست های متعددی که با روسای سازمان در استان ‌ها خواهیم داشت، در صدا و سیما، روزنامه ها و مجموعه رسانه‌های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای را آغاز خواهیم کرد که در همین راستا، معاون امور مجلس سازمان صدا و سیما در نشستی که در سازمان نظام مهندسی معدن برگزار گردید، قول‌ های همکاری خوبی داده‌اند.
نشست اختصاصی با وزیر نیرو
اسماعیلی با اشاره به حضور فعال و چشمگیر در همایش سازمان نظام مهندسی معدن به نشست اختصاصی با وزیر نیرو اشاره کرد و گفت: بخشی از اعضای ما افراد متخصص و فعالی هستند که می‌ توانند در حوزه‌های مختلف غیرمعدنی همانند وزارت نیرو وارد شوند و همکاری کنند که البته تفاهم‌نامه ‌هایی نیز در این زمینه برای همکاری آماده شده است.
وی در ادامه برای مثال به مورد مهم حفر چاه‌ها اشاره کرد و افزود: این موضوع در حال تبدیل شدن به یکی از مسائل سیاسی است و ما قصد داریم به دولت کمک کنیم و در این راستا نشست هایی در رابطه با آموزش تشکیل خواهد شد.
لغو قانون استخدام دائم
اسماعیلی با اشاره به این که در شورای نظام مهندسی قبلی مواردی مصوب و ابلاغ گردیده بود که طبق آن اگر فردی قراردادی با یک سازمان مرکزی می‌ بست، این سازمان موظف بود قرارداد خود را با آن فرد تمدید کند مگر آن که تخلفی صورت گرفته باشد، مطرح کرد: این همان رسمی شدن و رسم الخطی شدن در سازمانهای دولتی است و ما این قوانین حاکم را در یکی از صورت جلسات لغو کردیم و باید در اسرع وقت به آن پرداخته شود.
بستن قرارداد با بستگان ممنوع
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به این که بعضی سازمان ‌های نظام مهندسی معدن استانهای مختلف قراردادهای دائمی با برخی بستگان خودشان امضا کرده‌اند گفت: بهمین علت شورای مرکزی در نظر دارد که فرم قراردادی را به استان ‌ها ارائه دهد که استان ‌ها در قراردادهایی خود از فرم ‌های استاندارد استفاده کنند.
وی همچنین ادامه داد: نامه‌نگاری ‌هایی نیز انجام شده است که سازمان ‌ها با افراد خاص قرارداد امضا نکنند.
بازسازی معادن
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به ارزشمند بودن بحث بازسازی معادن ارزشمند، تصریح کرد: عدد و رقمی که به این موضوع اختصاص داده شده است، تقریبا قابل توجه است و بهمین علت، معادن باید بازسازی گردند و ما در سازمان نظام مهندسی معدن این کار را دنبال می کنیم و در این مورد کارهای کاربردی و کم‌هزینه در مسائل آموزشی را در دستور کار داریم.
اصلاح قانون نظام مهندسی معدن
اسماعیلی در خاتمه به اصلاح قانون نظام مهندسی معدن پرداخت و عنوان داشت: اصلاح قانون نظام مهندسی معدن یکی از مهمترین مواردی است که در دستور کار امروز داریم و بیست و هشت استان در این مورد پاسخ دادند و اظهار نظر کردند و در همین رابطه کمیته‌ای را برای بررسی نظرات همکاران در شورای مرکزی تشکیل دادیم.
منبع: فصل اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ دی ۹۷
729 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0