رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

توجه و دقت دولتمردان به بازار کار مهندسان متخصص

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان تقاضای جامعه مهندسی از دولتمردان در ایجاد شرایط کسب و کار بین‌المللی برای متخصصان داخلی،عنوان کرد:شرایط کسب و کار بین‌المللی در ارایه خدمات مهندسی ساختمان در کشورهای همجوار ایران، فراهم است.

کد خبر: 9134 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ اسفند ۹۵ - ۱۰:۲۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان تقاضای جامعه مهندسی از دولتمردان در ایجاد شرایط کسب و کار بین‌المللی برای متخصصان داخلی،عنوان کرد:شرایط کسب و کار بین‌المللی در ارایه خدمات مهندسی ساختمان در کشورهای همجوار ایران، فراهم است.توجه و دقت  دولتمردان به بازار کار مهندسان متخصص

توجه و دقت دولتمردان به بازار کار مهندسان متخصص

توجه و دقت دولتمردان به بازار کار مهندسان متخصص

توجه و دقت  دولتمردان به بازار کار مهندسان متخصص

حسن قربانخانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در اولین گردهمایی ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ساختمان در سالن اجلاس سران کشور، اهداف برگزاری از این گردهمایی را شرح داد.

آقای قربانخانی بیان کرد: یکی از ابزارهای توسعه صادرات، منابع انسانی است که بعنوان سرمایه انسانی شناخته میشود. در سال هفتاد و چهار سازمانهای نظام مهندسی ساختمان با پانزده هزار نفر عضو تشکیل شد اما اکنون سازمانهای نظام مهندسی ساختمان کشور نزدیک به چهارصد هزار نفر عضو مهندس دارد.

 

قربان خانی

با اشاره به اینکه تنها صد و بیست  هزار عضومهندس سازمان نظام مهندسی در پایتخت وجود دارد، اشاره کرد: چند سالی است که این موضوع مطرح می‌شود که با سونامی مهندس در کشور روب‌رو هستیم. بدین‌معنا ایران پس از روسیه و آمریکا بیشترین نیروی انسانی را در زمینه مهندسی دارد که باید برای اشتغال آنها چاره‌ای اساسی اندیشید.

 

وی با اشاره به اینکه تا سال نود و یک برابر هفده هزار پروانه اشتغال بکار و طی سال‌های نودو یک تا کنون برابر سی هزار پروانه اشتغال بکار به آن میزان افزوده شده است، افزود: در حال حاضر آمارها نشان میدهد که در بخش ساختمان به پنجاه درصد از نیروی متخصص کشور در زمینه مهندسی ساختمان نیازمندیم و باید برای توانمندی سایر نیروهای متخصص نیزچاره ای اندیشیم.

 

رئیس سازمان ساختمان مهندسی استان تهران تصریح  کرد: دانش و تجربه تعاملات دنیای امروز را تشکیل میدهد و با این ویژگی با توجه به اینکه پنجاه درصد صادرات جهان به خدمات اختصاص یافته که از این میزان یک سوم آن به خدمات فنی و مهندسی ارتباط دارد باید برای ایجاد شرایط استفاده از این توانمندی در سطح بین المللی گامهای اساسی برداریم.

وی گفت: در بیست و پنج سال گذشته، صادرات خدمات مهندسی هفت برابر شده است و ما در کشور میلیاردها دلار در این زمینه سرمایه گذاری کردیم. در عین‌حال، سرمایه انسانی فراوانی نیز در کشور داریم که باید برای آنها اشتغال مناسب وشایسته ایجاد کنیم.

 

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران رویارویی با این میزان سرمایه انسانی و نیازی که کشور دارد را در دو رویکرد قابل‌تامل دانست و اذعان کرد: با نیروی انسانی متخصص با ۲ رویکرد میتوان روبرو شد. رویکرد نخست آن است که آنها را بعنوان فرصتی تلقی کرده و تلاش کنیم تا با ایجاد شرایط کسب و کار مناسب و سازمان یافته آنها را به بازار هدف در کشورهای همجوارسوق دهیم و در عین حال میتوانیم به آنها بعنوان تهدیدی نگاه کنیم. در حال حاضر نگاه دولت و حاکمیت به این نیروها فرصتی برای رونق اقتصادی در کشور و اتکا به توان و نیروی داخلی و معرفی آن به دنیا است.

 

آقای قربانخانی ادامه داد:اکنون بیش از هفت میلیون مهندس بیکار در کشور داریم و وظیفه داریم که در جهت اشتغالزایی برای آنها گام برداریم.

قربان خانی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط اقتصادی انجام عملیات عمرانی و ساخت و ساز در کشور با میزان نیروی انسانی متخصص تطابق ندارد، گفت: موانع پیش روی صادرات ما، نداشتن صادرات خدمات مهندسی است و لذا از دولتمردان تقاضا داریم تا در سیاستگذاریهای کلان خود جامعه مهندسی را مورد توجه ویژه قرار دهند و در زمینه صدور خدمات مهندسی به آنها کمک و یاری‌رسانی کنند.

 

وی افزود: اینکه در دهه گذشته، میزان بهره‌مندی از خدمات مهندسی و صدور آن به سایر کشورها سیر نزولی داشته بدلیل عدم حمایت حاکمیت بوده است و نیازمند این هستیم تا بانکها از نیروهای متخصص داخلی حمایت کنند تا بتوانیم صدور خدمات مهندسی داشته باشیم و بانکها باید ضمانتنامه‌های لازم رافراهم کنند تا در اختیار سایر کشورها برای حضور و فعالیت متخصصان ایرانی قرار بگیرد.

 

قربانخانی گفت: اگر چند سال گذشته از سونامی مهندسی نام میبردیم اکنون با آن روبه رو شده‌ایم و باید تلاش کنیم تا بازار جدیدی برای نیروی متخصص و کارآمد خود پیدا کنیم. این بازار در کشورهای همسایه وجود دارد که با اخذ تدابیر لازم می‌توان به آن دست یافت.

 

منبع: سازه نیوز

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ اسفند ۹۵
1044 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0