مهندسین خود را ملزم به اجرا و رعایت مقررات ملی ساختمان بدانند مزه تلخ سقوط

آسانسورهای نا ایمن بلای جان گلستانی‌ ها

علی رغم سعی اداره استاندارد گلستان و نظام مهندسی ساختمان در زمینه ایمنی آسانسورها، ولی شاهد حوادث ناگواری در این زمینه هستیم و این امر نیازمند اهتمام بیش تر ونظارت دقیق ‌تر مسئولین است.

کد خبر: 960806010 تاریخ انتشار: شنبه ۶ آبان ۹۶ - ۱۱:۲۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، علی رغم سعی اداره استاندارد گلستان و نظام مهندسی ساختمان در زمینه ایمنی آسانسورها، ولی شاهد حوادث ناگواری در این زمینه هستیم و این امر نیازمند اهتمام بیش تر ونظارت دقیق ‌تر مسئولین است.آسانسورهای نا ایمن بلای جان گلستانی‌ ها

آسانسورهای نا ایمن بلای جان گلستانی‌ ها

آسانسورهای نا ایمن بلای جان گلستانی‌ ها

آسانسورهای نا ایمن بلای جان  گلستانی‌ ها

طبق آمارها، حوادث آسانسور در شهرهای بزرگ به یک مشکل اساسی تبدیل شده که علت اصلی بروز آن استاندارد نبودن آنهاست.
امروزه با ساخت آسمان‌ خراش ‌ها و برج‌ های بلند، نیاز به استفاده از آسانسور بیش تر از گذشته احساس می‌ شود. ولی این کابین کوچک که بدون راننده و تنها با فشار یک دکمه براحتی ساکنان آپارتمان ‌های چند واحده و بلند را بالا و پایین می ‌برد نیز می ‌تواند مشکلاتی را برای استفاده ‌کنندگان ایجاد کرده و حتی با حوادث دلخراش زندگی افراد را بخطر بیندازد.
محبوس شدن در آسانسور، گیر کردن لباس و عضوهای بدن میان کابین و چاه آسانسور، سقوط در داخل چاه آسانسور و سقوط کابین از جمله حوادثی است که ممکن است در صورت ایمن نبودن آسانسور پیش بیاید ولی بی‌ شک با رعایت نکات ایمنی و انجام سرویس ماهیانه میتوان جلوی چنین مسائلی را گرفت و احتمال وقوع حوادث را کام کرد.
معضل آسانسورهای غیراستاندارد در گرگان هم وجود دارد، مقررات استانداردسازی در ساختمانهای قدیمی شهر رعایت نمیشود و حوادث بسیاری را به خود اختصاص داده است این در حالیست که از سال هشتاد و سه استاندارد آسانسور برای تمام مکانها اجباری شده است.
نعمت الله کشیر، مسئول روابط عمومی اداره آتش نشانی گرگان، بیان داشت: در شش ماه نخست سال جاری دویست و سی و چهار مورد حادثه آسانسور به ما گزارش شد که در بیش تر آنها قطعی برق یا نقص فنی آسانسور منجر بمحبوس شدن فرد در کابین شده بود.
کشیر گفت: در تابستان به دلیل مصرف بالای برق شاهد محبوس شدن افراد در آسانسور بودیم و خوشبختانه سال جاری آماری از مصدومیت بر اثر آسانسور نداریم.
وی تصریح کرد: شرکتهای پیمان کاری نصب آسانسور موظف به بازدیدهای دوره ای هستند اما ساکنان مجتمعهای مسکونی کم تر به آن توجه میکنند.
کشیر ادامه داد : در سالهای اخیر اقدامات مؤثری در فرهنگ سازی و پیش گیری در سازمانهای آتش نشانی و اداره استاندارد و صنعت، معدن و تجارت انجام شده و شاهد کاهش حوادث آسانسور هستیم ولی همچنان این امر نیازمند همکاری شهروندان است.
دستگاههای مسئول در صدور مجوز و بازرسی آسانسورها ضعیف عمل میکنند
سینا رحیمی شهروند گرگانی است، او مطرح کرد: آسانسورهای زیادی از ادارات و مکانهای عمومی، دولتی و مسکونی غیر استاندارد و دلهره آور هستند.
سینا با اشاره به اینکه بازرسیهایی که در حال حاضر صورت میگیرد هیج تأثیری در بهبود کیفیت آسانسورهای نصب شده نداشته است، گفت: این امر نشان میدهد که سازمان نظام مهندسی و شهرداریها در اعطای مجوز بهره برداری از آسانسورها دقت کافی را ندارند.
دویست شرکت غیرمجاز نصب آسانسور در گلستان وجود دارد
محمدرضا آلوستانی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان گلستان، عنوان کرد: در استان سی شرکت با مجوز از اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره استاندارد در زمینه آسانسور فعالیت میکنند، البته بیش از دویست شرکت نیز بدون مجوز و غیرقانونی و زیرزمینی مشغول بکار هستند. در استان سی شرکت با مجوز از اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره استاندارد در زمینه آسانسور فعالیت میکنند، البته بیش از دویست شرکت هم بدون مجوز و غیرقانونی و زیرزمینی مشغول بکار هستند.

آسانسورهای نا ایمن بلای جان گلستانی‌ ها

آلوستانی ادامه داد: فعالیت شرکتهای غیرمجاز مردم را دچار تنش و دردسر میکند زیرا آنها اجناس بدون کیفیت و بدون استاندارد بکار میبرند و موجب ایجاد حادثه میشود.
وی افزود: ۲ نوع نظارت بر کار شرکتهای نصب آسانسور وجود دارد، اداره استاندارد و صنعت، معدن و تجارت بر کار این شرکتها نظارت میکند، هر آسانسوری که ساخته میشود زمان بهره برداری باید تأییدیه گواهی استاندارد داشته باشد.
او گفت: دومین نظارت وجود مهندسینی است که در سطح کشور دوره بازرسی آسانسور دیده و دارای صلاحیت هستند، این افراد کار این پیمان کاران را کنترل میکنند و اگر نقصی نباشد آنرا تأیید میکنند تا اداره استاندارد به آن آسانسور گواهی دهد.
وی بیان کرد: مالکان ساختمانها باید برای تعمیر، نگه داری و سرویس آسانسورها، هر ساله با این شرکتها قرارداد ببندند و هزینه ماهیانه آن پنجاه الی صد هزار تومان است.
کارگروه آسانسور و پله برقی در گلستان شکل گرفته است
آلوستانی ادامه داد: در سازمان نظام مهندسی از سال نود و چهار کمیته «کارگروه آسانسور و پله برقی» شکل گرفت، که از طرف هیئت مدیره ۲ کارشناس برق و مکانیک تعیین شدند و مشغول بفعالیت هستند.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان گلستان افزود: اعضای دیگر کارگروه افرادی از سندیکای آسانسور و پله برقی استان گلستان (متشکل از سی شرکت دارای مجوز نصب آسانسور)، اداره راه و شهرسازی، اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره استاندارد هستند و هدف این کارگروه هم محدود کردن فعالیت شرکتهای غیرمجاز است.
آلوستانی تصریح کرد: البته در این راه بهمراهی شهردار گرگان، معاونت استاندار و مردم نیازمند هستیم تا جلوی فعالیت شرکتهای بدون صلاحیت را بگیریم.
مردم به شرکتهای مجاز آسانسور مراجعه نمایند
آلوستانی خاطر نشان کرد: مردم باید اطلاعات خود را در زمینه شرکتهای مجاز آسانسور افزایش دهند، متأسفانه قیمت پایین آسانسور در شرکتهای غیرمجاز، سازندگان ساختمان را به سمت آنها سوق میدهد و به دلیل لحاظ نشدن کیفیت، مردمی که خریدار هستند، قربانی میشوند.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان گلستان اظهار کرد: همه باید کمک کنند تا ساختمانها به سمت مهندسی ساز شدن حرکت کنند تا اهرمیهای دخیل در ضرر و زیان مردم از میان برود.
وی با اعلام اینکه اگر خلافی از شرکتها سر بزند اداره استاندارد آنها را جریمه، تعلیق یا محروم از فعالیت خواهد کرد، تصریح کرد: گاهی مشاهده میشود که شرکتی که فاقد صلاحیت است برای انجام پروژه، مُهر صاحب پروانه را میخرد و با آن تأییدیه استاندارد میگیرد.
آلوستانی هم چنین افزود: بهترین شخص برای نگه داری هر ساختمان بهره بردار آن است، لذا او باید زمینه استاندارد منزل خویش را فراهم کند.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان گلستان یادآور شد: مالک باید به فرد اصلح برای آسانسور ساختمان خود مراجعه کند تا اگر مشکلی پیش آمد، آن شرکت جواب گو باشد.
وی گفت: سال پیش اداره استاندارد به وضعیت استاندارد آسانسور ادارات و مراکز تجاری ورود پیدا کرد و بسیاری از آسانسورها ناایمن پلمپ شدند.
برای چگونگی نظارت بر کار شرکتها با مدیر کل استاندارد گلستان گفت و گو کردیم.
محمود فرمانی گفت: استاندارد آسانسورها اجباری است و افرادیکه آسانسورهای جدیدی نصب میکنند برای اینکه بتوانند پروانه پایانکار از شهرداری بگیرند، حتما باید تأییدیه یکی از شرکتهای آسانسور را به شهرداری ارائه دهند.
فرمانی اظهار داشت: در ساختمانهای تازه تأسیس، با همکاری شهرداری پایانکار به ساختمانی که بدون تأییدیه آسانسور باشد داده نمیشود تا ایمنی مردم حفظ گردد.
وی افزود: این تأییدیه، «تأییدیه اولیه آسانسور» نام دارد که یک سال معتبر است و از این به بعد سالیانه آسانسورها باید بازرسی شوند که «تأییدیه بازرسی ادواری» نامیده میشود.
وی ادامه داد: هیچ اهرمی وجود ندارد که در سنوات بعدی بمنازل شخصی مردم ورود پیدا کنیم، لذا از خود ساکنین دعوت میکنیم که به سمت ارتقاء و بالا رفتن ضریب ایمنی خود حرکت کنند.
مدیر کل استاندارد گلستان خاطرنشان کرد: مردم میتوانند به پایگاه اطلاع رسانی ما مراجعه و درخواست و اطلاعات خود را بارگذاری کنند، تمام مراحل الکترونیکی است و نیاز به مراجعه حضوری نیست.
وی تصریح کرد: سایت بصورت تصادفی اشخاص را به یکی از شرکتهای بازرسی که در استان مستقر است ارجاع میدهد، کارشناس در محل حاضر شده و بازرسی انجام میشود و نقطه نظرات فنی ارائه گردیده و اگر مطابق استاندارد باشد تأییدیه بازرسی ادواری برای آنها صادر می گردد.
چهار شرکت فعال در بازرسی آسانسور در گلستان وجود دارد
فرمانی گفت: ۴ شرکت بازرسی آسانسور در گلستان وجود دارد و این تعداد جواب گوی نیازهای استان هستند.
مدیر کل استاندارد گلستان عنوان کرد: اداره استاندارد بر کار این شرکتها نظارت میکند و اگر شکایتی وجود داشته باشد با آن شرکت برخورد خواهد شد.
فرمانی اظهار کرد: از سال پیش طرح ویژه ای برای آسانسورهای مکانهای عمومی (بیمارستانها، درمانگاهها، هتلها، پاساژها و …) شروع گردید و تأییدیه های استاندارد از آنها مطالبه شد، در صورت عدم ارائه تأییدیه به آنها زمان میدهیم تا نسبت به اخذ آن اقدام کنند در غیر اینصورت آنرا پلمپ میکنیم و بمراجع قضایی مراجعه خواهد شد، برخی از آسانسورهای دستگاه اجرایی استان در سایت اداری پلمپ گردیدند.
بضریب ایمنی خود فکر کنیم
آسانسورها معمولاً در نصب و راه اندازی مشکلی ندارند؛ بخصوص که آسانسورهای جدید بوسیله اداره استاندارد کنترل میشود، ولی این وسط جای بازدید ماهیانه با کیفیت بطور قابل توجهی مبهم است زیرا تمام مشکلات بمرور زمان ایجاد میشود و تعمیر غیراستاندارد است که ایمنی آسانسور را از میان میبرد.
لذا نسبت به بازدیدهای ماهانه و طرز نگه داری و هویت و صلاحیت فنی و عمومی پیمان کار نگه داری آسانسور محل سکونت خود بی تفاوت نباشید.
اگر فردی در آسانسور محبوس گردید باید ضمن حفظ آرامش با شماره صد و بیست و پنج تماس بگیرد یا اینکه با صدای بلند و ضربه‌ زدن به کابین کمک بخواهد.
متقاضیان بازرسی آسانسورها میتوانند درخواست بازرسی را از طریق سامانه مدیریت بازرسی آسانسور به آدرس www.lift.isiri.org.ir از قسمت فرم درخواست بازرسی ادواری ثبت کنند.
منبع : شهر فردا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود آخرین ویرایش نشریه ۱۱۰

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ آبان ۹۶
1023 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0