برگزاری گردهمایی روش های مدرن تعیین موقعیت در نقشه برداری در گردهمایی روش ‌های مدرن تعیین موقعیت و ترسیم نقشه تاکید گردید؛

برگزاری گردهمایی روش های مدرن تعیین موقعیت در نقشه برداری

بمنظورآشنایی اعضاء سازمان با روش ‌های مدرن تعیین موقعیت و ترسیم نقشه گردهمایی با این رویکرد با همکاری کمیسیون تخصصی نقشه برداری در تاریخ بیست و پنجم شهریور ماه نود و هشت در محل سازمان برگزار و در این ‌مورد، آموزش ‌هایی به مهندسان ارایه گردید.

کد خبر: 190918013 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸ - ۴:۳۰ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین،بمنظورآشنایی اعضاء سازمان با روش ‌های مدرن تعیین موقعیت و ترسیم نقشه گردهمایی با این رویکرد با همکاری کمیسیون تخصصی نقشه برداری در تاریخ بیست و پنجم شهریور ماه نود و هشت در محل سازمان برگزار و در این ‌مورد، آموزش ‌هایی به مهندسان ارایه گردید.

برگزاری گردهمایی روش های مدرن تعیین موقعیت در نقشه برداری

برگزاری گردهمایی روش های مدرن تعیین موقعیت در نقشه برداری

نقشه‌برداری توسط افراد صاحب  صلاحیت انجام گردد

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در گردهمایی روش ‌های مدرن تعیین موقعیت و ترسیم نقشه که با رویکرد تبیین جایگاه مهندسان در ثبت نقشه‌ ها و کروکی‌ های ساختمانی برگزار گردید در سخنانی مهم‌ترین اولویت این سازمان را اریه خدمات مطلوب به بهره‌بردان و ارتقاء رضایت‌مندی آن‌ ها از ساختمان‌ دانست.

به گفته کاظم مجابی، امروزه انتظار بهره‌برداران از ساختمان تنها ایمنی نیست و در کنار این مقوله حیاتی، موضوعات دیگری هم چون: رفاه، آسایش اجتماعی، بهداشت و صرفه جویی در انرژی از مطالب جدی آن‌ ها محسوب می‌گردد از این رو رضایت‌مندی بهره‌برداران و حفظ حقوق آن‌ ها را در اولویت کارهای سازمان قرار داده ایم.

مجابی، با اشاره به راه‌اندازی دفتر مشاور شهروندان در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین برای نخستین‌بار در کشور، بیان داشت: این دفتر با هدف برقرای ارتباط بیش تر با بهره بردان، ارایه مشاوره‌ های فنی و تخصصی و ارتقاء آگاهی آن ‌ها نسبت به ساختمان استاندارد، راه اندازی گردیده که می‌ تواند در آشنایی بهره‌برداران با خدمات مهندسی موثر واقع گردد.

وی ادامه داد: بطور معمول شهروندان زیادی به سازمان مراجعه می ‌کنند و پرسش های تخصصی دارند که دفتر مشاوره سازمان می‌ تواند در این زمینه ایفای نقش کند، چرا که معتقدیم هر چه دانش شهروندان در حوزه صنعت ساختمان ارتقاء یاید، خدمات مهندسی بیشتری را مطالبه می‌ کنند.

وی با تاکید بر این که مهندسان باید در مسیر تامین رفاه حال بهره‌برداران قدم بردارند، گفت: مهندسان حوزه ساختمان بمنظور ارایه خدمات بهتر به بهره‌برداران باید دانش و تخصص خود را روز رسانی کنند و خود را به ارایه خدمات مهندسی با روش‌ های نوین مجهز کنند.

مجابی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در حوزه حفظ حقوق بهره‌بردار کارهای زیادی انجام داده، اما تا نیل به جایگاه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید تلاش‌ های مضاعفی صورت گیرد.

وی در ادامه اظهاراتش با تاکید بر این که ساختمان دارای شاخص ‌های کیفی متعددی است و نباید از آن ‌ها غفلت کرد، تصریح کرد: متاسفانه این شاخص‌ ها تا به حال، بخوبی برای بهره‌برداران تبیین نشده و باید در این ‌مورد، اقداماتی انجام گردد که امیدوار هستیم با راه اندازی دفتر مشاوره شهروندان در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شود.

وی، بی‌توجهی به نقش مهندسان و ارایه خدمات کیفی در قیمت گذاری ساختمان‌ ها را از دیگر چالش ‌های موجود در صنعت ساختمان عنوان و تصریح کرد: اگر چه تمامی ‌مراحل ساخت یک پروژه عمرانی توسط مهندسان حوزه ساختمان انجام می ‌گیرد، متاسفانه ساختمان ‌ها را افراد غیرمرتبط با این صنعت و بر مبنای نرخ زمین و موقعیت جغرافیایی زمین قیمت گذاری می ‌کنند و هیچ ‌گاه به خدمات مهندسی توجهی ندارند که این به تببین نقش و جایگاه مهندسان در ساخت‌و‌سازها آسیب وارد می ‌کند.

وی گفت: بمنظور ارتقاء جایگاه اجتماعی مهندسان قیمت‌گذاری سایر ساختمان باید بصورت کارشناسی و توسط افراد متخصص و مرتبط با این صنعت صورت گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین تاکید کرد: چنانچه بدنبال آن هستیم که خدمات مهندسی در سطح جامعه و در میان بهره‌برداران بخوبی تبیین و دیده شود باید در قیمت گذاری ساختمان‌ ها، شاخص‌ های کیفی مبنا قرار گیرد.

ثبت کروکی نباید توسط افراد بدون صلاحیت انجام گردد

در ادامه این گردهمایی، عضو هیأت مدیره سازمان در رشته نقشه برداری طی سخنانی به تشریح چالش ‌های موجود در مسیر فعالیت مهندسان حوزه ساخت‌و‌ساز بویژه مهندسان نقشه‌بردار پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که این قشر از افراد جامعه با آن مواجه هستند، ثبت کروکی توسط افراد دارای صلاحیت است که منجر به بی توجهی به جایگاه مهندسان این حوزه می‌گردد و اغلب برای مهندسان این حوزه مشکلاتی بر جای می ‌گذارد.

یدالله کاظمی ادامه داد: چندی پیش تفاهم نامه‌ای میان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و ثبت اسناد منعقد گردیده و عملیات ثبت کروکی نقشه ‌ها برون سپاری شده، طبق این اساس تنها مهندسان دارای صلاحیت که پروانه اشتغال و نقشه‌برداری دارند و دوره‌های آموزشی لازم را گذارانده باشند می ‌توانند کار ثبت کروکی‌ ها را انجام دهند، اما این سیاست تا کنون اجرایی نشده است.

برگزاری گردهمایی روش های مدرن تعیین موقعیت در نقشه برداری

وی با اشاره به بی توجهی به جایگاه مهندسان نقشه بردار در ثبت کروکی‌ها گفت: اگرچه در موارد زیادی این کار توسط افراد بدون صلاحیت صورت می‌ گیرد، متاسفانه در محاکم قضایی تمامی‌سختگیری‌ها برای مهندسان نقشه بردار است تا آن جایی که گاهی مهندسان در مواردی که هیچ‌ گونه نقشی نداشته اند، مورد بازجویی قرار می‌گیرند.

کاظمی با اشاره به پایین بودن تعرفه ثبت کروکی‌ ها، افزود: امیدوار هستیم بمنظور تسریع در کارها و رفاه شهروندان با همکاری شهرداری قزوین، انجام این خدمات تنها از طریق مهندسان صاحب صلاحیت صورت گیرد و کارها بصورت تخصصی انجام گردد.

وی، عدم توجه به  تخصص ‌های مهندسان حوزه ساخت و سازه بویژه مهندسان نقشه بردار را از دیگر مشکلات صنعت ساختمان عنوان و بیان کرد: چنان‌چه همه ‌کارها بصورت تخصصی اجرایی گردد، ضریب خطا در این صنعت کاهش و از سویی دیگر نیز کیفیت خدمات ارتقاء می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه باید از ورود افراد غیر متخصص در صنعت ساختمان جلوگیری گردد، گفت: گاهی اوقات شاهد آن هستیم که برخی سازمان ‌هایی که تخصصی در حوزه ساختمان ندارند به این صنعت ورود می ‌کنند که آسیب ‌هایی به جای می ‌گذارد در حالی همه ‌کارها و خدمات مهندسی باید از طریق مهندسان متخصص انجام گردد.

کاظمی هم‌چنین عنوان داشت: متاسفانه در بافت فرسوده، وضعیت پلاک ثبتی با نوع قطعات زمین‌ ها و آن چه توسط مهندسان معماران طراحی می‌ گردد، تفاوت ‌هایی دارد که در این‌ مورد مصوب شده پس از این “برداشت قطعات” پیش از دستور نقشه انجام گیرد و اگر مغایرت در ابعاد و اندازه هست پیش از طراحی تعیین گردد.

لازم به ذکر است، در ادامه این گردهمایی، استادان حوزه نقشه برداری در مورد روش ‌های مدرن تعیین موقعیت و ترسیم نقشه مطالب علمی‌ و تخصصی ارایه دادند.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ شهریور ۹۸
498 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0