گ​زارشی از مبلمان و مهندسی شهری مرکز استان خراسان شمالی مبلمان و مهندسی شهری مرکز استان

گ​زارشی از مبلمان و مهندسی شهری مرکز استان خراسان شمالی

گ​زارشی از مبلمان و مهندسی شهری مرکز استان خراسان شمالی، حافظه تاریخی بجنوردم آرزوست

کد خبر: 971004016 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ دی ۹۷ - ۴:۱۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان ظنام مهندسی ساختمان خراسان شمالی،گ​زارشی از مبلمان و مهندسی شهری مرکز استان خراسان شمالی، حافظه تاریخی بجنوردم آرزوست

گ​زارشی از مبلمان و مهندسی شهری مرکز استان خراسان شمالی

گ​زارشی از مبلمان و مهندسی شهری مرکز استان خراسان شمالی

گ​زارشی از مبلمان و مهندسی شهری مرکز استان خراسان شمالی

امروزه معماری اصیل در شهرسازی بهشدت کمرنگ گردیده و خبری از سبک زندگی ایرانی- اسلامی در شهرها و خانه ها نیست، از این رو گفته میشود که آرامش، گم‌شده اصلی شهرهای مدرن بشمار می‌ رود. با اینکه خانه ‌های قدیمی، معماری بومی و اصیل بخشی از حافظه تاریخی یک شهر محسوب می گردند ولی این خاطره ها در حال پاک شدن هستند. هر روز معماریهای قدیمی از گوشه ای از شهر حذف و جای آنها ساختمانهایی با معماریهای غربی و نامانوس احداث می گردند. این روزها از هر خیابان و کوچه ای که میگذری نماهایی دیده میشوند، نماهایی غریب که با خاطراتت قرنها فاصله دارند.
به یاد بیاورید آن زمانهایی را که هنوز مردم شهر در آهن و فولاد محصور نگردیده بودند، با خاک و سنگ، آب و آفتاب در بستر آگاهی و تجربه ‌های دیرین، فضاهایی را سامان میدادند که در آنها گرمی و آرامش موج میزد و منجر به حظ بصری میشد ولی امروزه این یادگارها جزو میراث فرهنگی ما و آیندگان سرزمینمان شده اند.
با اینکه خراسان شمالی استان جوانی است و ساخت و ساز در آن طی سالهای گذشته شدت بیش تری داشته است ولی به حفظ و رعایت معماری ایرانی – اسلامی توجه نشده است به نحویکه حتی ساختمان دستگاههای دولتی ما نیز با معماریهای سنتی فاصله دارد.
با گذشت زمان ساختار معماری در محیط جغرافیایی استان‌ تغییر کرده است در صورتی‌که سبک معماری بومی، اصیل و تاریخی خاص هر استان طبق اقلیم، مصالح بومی، فرهنگ و سبک زندگی مردم همان استان طراحی میشد. موضوع نگران کننده اینجاست که روستاهای استان نیز دستخوش تغییرات غیربومی شده اند و ساختار خانه ها تغییر کرده است و این امر با روحیه شهروندان تناقض دارد.
ضوابط نما و منظر شهری بجنورد در حال ابلاغ
اسدی- ضوابط نما و منظر شهری بجنورد طراحی گردیده و در مرحله ابلاغ است. ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی با اعلام این خبر ادامه داد: در گذشته طرحهایی در استان تهیه شده که موفق نبوده و اجرایی نشده اند ولی هم اکنون سازمانهای مرتبط ضوابط نما و منظر شهری را برای اسفراین و شیروان تعریف و اجرایی کرده اند.
«رمضانی» با عنوان اینکه ابلاغ این ضوابط به سیستم یکپارچه اجرایی نیاز دارد، افزود: اگر سیستم اجرایی وجود نداشته باشد اقدام مبارکی در حوزه نما و منظر شهری اتفاق نمی افتد.
وی با عنوان اینکه ضوابط تعریف شده ای در مورد نمای ایرانی- اسلامی وجود ندارد، گفت: نماهایی که با محیط و دستورالعملهای منظر شهری تطابق داشته باشد مورد نظر سازمان نظام مهندسی است، نماهایی که زیبا و پایدار و با حجم و سطح ساختمان تناسب داشته باشد.

گ​زارشی از مبلمان و مهندسی شهری مرکز استان خراسان شمالی

این مقام مسئول با عنوان اینکه ضوابطی که مشخص کنند نماها براساس معیارهای اسلامی هستند یا نیستند برای مهندسان تعریف نشده اند، اظهار داشت: توجه نظام مهندسی ساختمان به نماهایی است که با وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطابقت و تناسب بصری ندارند و با مصالح غیر استاندارد احداث شده اند.
رمضانی با عنوان اینکه طرحهای بالادستی در این زمینه توسط وزارت راه و شهرسازی تعریف میشود، خاطر نشان ساخت: طرحهای مورد نظر نیز باید در این وزارت خانه، گرداوری و به مقررات تبدیل، ابلاغ و بعد اجرا گردد و مهندسان بر اجرای قوانین نظارت داشته باشند.
رمضانی با عنوان اینکه هم اکنون بیست تا سی درصد کارفرمایان به نما در ساختمان توجه میکنند، یاد آور شد: ذخیره انرژی موضوع مهم دیگری در بحث نماسازی است و باید به آن اهمیت ویژه ای داده شود، از طرف دیگر باید زیبایی نما به تنهایی در نظر گرفته نشود و زیبایی در یک مجموعه کل نیز مد نظر قرار گیرد زیرا زیبایی منظر شهری از حقوق شهروندی است.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ دی ۹۷
598 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0