از بومی‌سازی تا اهرم‌های تشویقی؛ نقشه راه جدید نظام مهندسی برای خروج از بروکراسی از بومی‌سازی تا اهرم‌های تشویقی؛ نقشه راه جدید نظام مهندسی برای خروج از بروکراسی

از بومی‌سازی تا اهرم‌های تشویقی؛ نقشه راه جدید نظام مهندسی برای خروج از بروکراسی

از بومی‌سازی تا اهرم‌های تشویقی؛ نقشه راه جدید نظام مهندسی برای خروج از بروکراسی ، سیصد‌وپنجاه و نهمین جلسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد

کد خبر: 040718003 تاریخ انتشار: جمعه ۱۸ مهر ۰۴ - ۱۰:۲۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی ، از بومی‌سازی تا اهرم‌های تشویقی؛ نقشه راه جدید نظام مهندسی برای خروج از بروکراسی ، سیصد‌وپنجاه و نهمین جلسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد

از بومی‌سازی تا اهرم‌های تشویقی؛ نقشه راه جدید نظام مهندسی برای خروج از بروکراسی

 از بومی‌سازی تا اهرم‌های تشویقی؛ نقشه راه جدید نظام مهندسی برای خروج از بروکراسی
سیصد‌وپنجاه و نهمین جلسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، با محوریت بررسی و نهایی‌سازی طرح اصلاحی «قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان»، در مشهد مقدس برگزار گردید. این شورا، که با حضور مقامات ارشد سازمان نظام مهندسی، مدیران کل استانی و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی همراه بود، شاهد تأکیدات جدی بر اجرای کامل مقررات، به‌ویژه مبحث ۲۲ نگهداری ساختمان، مدیریت بهینه مصرف انرژی و پی‌گیری اصلاحات قانونی برای رفع موانع صنعت بود.
امین مقومی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، بر ضرورت اجرایی شدن کامل و جدی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان (مبحث نگهداری)‌ تأکید کرد و این امر را مشابه مباحث ۲۱ و ۱۹، حیاتی خواند.
مقومی، ضمن اشاره به کندی در اجرای مؤثر آن به دلیل ماهیت بین‌دستگاهی، راهکارهایی برای عملیاتی‌سازی و بومی‌سازی این مبحث ارائه داد:
راه‌کارهای عملیاتی‌سازی و بومی‌سازی
وی، آمادگی شورای مرکزی برای بازبینی چک‌لیست‌ها را اعلام کرد و برای رفع موانع، بر اقدامات تدریجی و بومی‌شده در استان‌ها با استفاده از ظرفیت ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی، شورای فنی استان‌ها و هیئت‌های چهار نفره استانی جهت بومی‌سازی فرایندها، تعرفه‌ها و گردش کار تأکید کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: شاید نیاز به بومی‌سازی در مقررات ملی باشد که ماده ۳۳ اجازه این پیشنهاد به وزارت شهرسازی را می‌دهد.
سیاست‌های تشویقی و اهرم‌های اجرایی
مقومی، خواستار وضع سیاست‌های تشویقی توسط شهرداری‌ها و شوراهای شهر، نظیر تخفیف در عوارض برای کسانی شد که در چارچوب مبحث نگه‌داری عمل می‌کنند. همچنین، الزام‌آور کردن خدمات ایمنی مطرح شد؛ به عنوان مثال، صدور پایان کار باید منوط به ارائه گواهی قرارداد نگه‌داری آسانسور با متخصص باشد همچنین الزام رعایت بندهای مبحث ۲۲ برای بازرسی مجدد ادواری گاز نیز ضروری است.
اتصال الزامات به شناسنامه فنی و خدمات عمومی
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به آیین‌نامه اخیر دولت و دیدگاه مجلس در برنامه هفتم توسعه، تأکید کرد که صدور پایان کار منوط به صدور شناسنامه فنی ملکی خواهد بود.
مقومی گفت: زیرساخت الکترونیک شناسنامه فنی امکان ثبت تمامی قراردادهای نگهداری و بازرسی ادواری را فراهم می‌کند و در صورت استاندارد نبودن آسانسور، رده ملک نزول کرده و این امر شفاف در اختیار عموم قرار می‌گیرد که باعث کاهش قیمت ملک و الزام ساکنین به اصلاح می‌گردد.
به گفته وی، اهرم‌هایی مانند بیمه (مشابه بیمه ثالث خودرو) و خدمات اجتماعی/قبوض نیز می‌توانند در ضمانت اجرا نقش‌آفرین باشند. مقومی اعلام کرد که ظرفیت منابع انسانی کافی است؛ تقریباً ۴۰۰ هزار مهندس از ششصد هزار مهندس دارای پروانه اشتغال، صلاحیت نگهداری و بازرسی بر اساس ابلاغ وزارت راه و شهرسازی را دارند و اجرا می‌تواند از گروه‌های بلندمرتبه شروع شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، هم‌چنین بر اهمیت آگاه‌سازی مردم مبنی بر اینکه ایمنی حق آنهاست، تأکید کرد و برآورد ساخت و ساز اصولی حدود پنج درصد اختلاف هزینه را نشان می‌دهد.
مصرف نگران کننده انرژی در ساختمان
وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم بر ضرورت فرهنگ‌سازی عمومی و مدیریت مصرف انرژی در صنعت ساختمان تأکید کرد و با ارائه آمارهای نگران‌کننده‌ای از مصرف انرژی در ساختمان‌ها، افزود: صنعت ساختمان ۴۸ درصد از گاز و ۴۲ درصد از برق کشور را مصرف می‌کند که این رقم بسیار قابل توجه است و نقش ساختمان در پایداری ملی را دوچندان می‌کند.
وی، خواستار توجه بیشتر به آگاهی عمومی مردم شد تا قاطبه جامعه مقررات ملی را به نفع خود درک کنند.
پیشنهاد افزایش ایمنی پس از حادثه
داعی پیشنهاد کرد مصوبه‌ای در نظر گرفته شود، تا زمانی که مسئول نگه‌داری ساختمان معرفی نشده یا پایان کار توسط مهندس ناظر امضا نشده، انشعابات آب، برق و گاز ساختمان‌ها وصل نشود، تا ساختمان‌ها پس از بهره‌برداری تحت نظارت باقی بمانند.
داعی، عملکرد مهندسی در خراسان رضوی را مثبت ارزیابی کرد و بیان نمود که در سامانه سخا، متوسط پاسخ‌گویی ۴۸ ساعته بوده و ۱۰,۴۶۰ خدمت حمایتی برای ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع از پروژه‌ها ارائه شده است.
اصلاحات قانونی؛ نتایج مثبت و تعهدات آتی وزارت راه
لهون اسدی، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، ضمن تقدیر از تعامل مؤثر تشکل‌های حرفه‌ای، بر نقش کلیدی اصلاحات قانونی، به ویژه ماده ۳۷، در رفع موانع صنعت تأکید کرد.

اسدی استقبال از اقدامات لازم برای فعال‌سازی سه بخش کلیدی در حوزه گاز را اعلام کرد و پی‌گیری‌های حقوقی مربوط به حوزه گاز را به اتمام رساند.
وی گفت: برداشت شخصی او حاکی از آن است که اصلاحات صورت گرفته، به بسیاری از چالش‌های موجود یاری می‌رساند.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی بر تعهد مجموعه خود مبنی بر پی‌گیری مستمر و اتمام به موقع پروژه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۴ تأکید کرد و اطمینان داد که هیچ پرونده و تعهدی عقب‌مانده باقی نخواهد ماند.
سیصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای مرکزی نظام مهندسی، با تمرکز کامل بر بررسی و نهایی‌سازی طرح اصلاحی «قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان» برگزار گردید. این اجلاس هم‌چنین شامل سلسله نشست‌های تخصصی برای تبدیل مفاد اصلاحی به دستورالعمل‌های اجرایی مؤثر بود.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ مهر ۰۴
322 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0