عدم اعلام قانون محدودیت فعالیت مهندسان مجری در مرکزی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی

عدم اعلام قانون محدودیت فعالیت مهندسان مجری در مرکزی

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بیان کرد: فعالیت مهندسان مجری در صنعت ساختمان الزامی و تا به حال، قانونی مبنی بر محدودیت نظارت یا فعالیت این قشر ابلاغ نشده است.

کد خبر: 191112011 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۱ آبان ۹۸ - ۲:۰۴ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بیان کرد: فعالیت مهندسان مجری در صنعت ساختمان الزامی و تا به حال، قانونی مبنی بر محدودیت نظارت یا فعالیت این قشر ابلاغ نشده است.

عدم اعلام قانون محدودیت فعالیت مهندسان مجری در مرکزی

تسهیل در روند صدور پروانه های ساعدم اعلام قانون محدودیت فعالیت مهندسان مجری در مرکزیختمانی در یزد

قانون محدودیت فعالیت مهندسان  مجری در مرکزی اعلام نشده است

«مجید ثاقبی» تصریح کرد: ناظر شخص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه اشتغال بکار در یکی از رشته ‌های موضوع قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است که به برای اجرای صحیح عملیات ساختمانی در حیطه صلاحیت مندرج در پروانه اشتغال خود نظارت می ‌کند و عملیات اجرایی تمامی ساختمان ‌های مشمول ماده ۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان باید تحت نظارت ناظر باشد.

ثاقبی اظهار داشت: وجود مهندسان مجری در همه نقاط کشور الزامی است و تا به حال هیچ قانون روشنی مبنی بر حذف این مهم به سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و استان مرکزی ابلاغ نشده و بر همین اساس فعالیت مهندسان مجری در صنعت ساختمان ادامه خواهد داشت.

وی گفت: اگر چه میزان فعالیت مهندسان مجری در استان ‌های مختلف کشور متغیر است ولی اصل وجود این قشر در صنعت ساختمان ضروری است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی بیان کرد: طبق قانون انجام یک متر کار ساختمانی باید با حضور مهندس ناظر انجام شود ولی فعالیت این قشر در استان‌ های مختلف متناسب با شرایط اقلیمی ابلاغ می گردد، بطوریکه در برخی از استان ‌ها از دو طبقه با بالا و در برخی استان ‌ها مانند استان مرکزی ۴ طبقه و پیلوت از مهندس مجری استفاده می گردد.

ثاقبی ادامه داد: در برخی از استان ‌ها نیز فعالیت مهندسان مجری با رای قطعی هیات ۴ نفره متشکل از معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مدیرکل راه و شهرسازی استان و شهردار مرکز استان انتخاب و به فعالان صنعت ساختمان ابلاغ می‌گردد.

ثاقبی گفت: اکنون پانصد مهندس مجری بصورت سازماندهی شده زیر نظر این نهاد فعالیت میکنند و حذف قانون مهندسان مجری علاوه بر تاثیر مستقیم بر کیفیت ساختمان، بیکاری تعداد قابل توجهی از افراد را نیز بدنبال دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی اظهار داشت: بر این اساس تمام ساخت و سازها تحت نظارت سازندگان و مجریان ذی صلاح انجام خواهد شد که این کار به رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها و افزایش کیفیت ساختمان کمک بسیاری خواهد کرد.

عدم اعلام قانون محدودیت فعالیت مهندسان مجری در مرکزی

ثاقبی، با اشاره به اینکه استان مرکزی از استانهای زلزله خیز کشور محسوب می گردد، تصریح کرد: ما در قبال جان و مال مردم مسئول هستیم و با توجه به اهمیت موضوع، تمام دستگاهها و مجموعه ها باید در این زمینه به وظایف قانونی خود عمل کنند.

وی با اشاره به طرح مباحثی مبنی بر هزینه بر بودن خدمات مهندسی در ساخت و ساز، یاد آور شد: جمع کل خدمات مهندسی کم‌تر از ۵ درصد هزینه های تمام شده ساختمان را تشکیل میدهد که این رقم با توجه به تاثیری که این نظارت بر ایمنی، استحکام و زیبایی بنا دارد بسیار ناچیز خواهد بود.

وی، مهندسان مجری ذی صلاح را حلقه گمشده صنعت ساختمان سازی دانست و گفت: حضور مجری ذی صلاح کمک خواهد کرد که عمر مفید بنا ارتقا یابد و آنچه در نهایت به بهره بردار نهایی یعنی شهروندان تحویل داده میشود، یک ساختمان مستحکم و مقاوم است.

ثاقبی افزود: با توجه به اهمیت و ضرورت استحکام و زیبایی ساختمان و بنا، امروز باید ارتقای کیفیت ساخت و ساز را به یک مطالبه و خواست عمومی تبدیل کنیم.

بیش از ۵ هزار و پانصد مهندس با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی همکاری میکنند.

منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات سازمان نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ آبان ۹۸
758 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0