عدم تخصیص گواهی پایان کار به ساختمانهای فاقد سازنده دارای صلاحیت رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

عدم تخصیص گواهی پایان کار به ساختمانهای فاقد سازنده دارای صلاحیت

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در جلسه خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: ساختمانهای فاقد سازنده دارای صلاحیت، گواهی پایان کار دریافت نخواهند کرد

کد خبر: 980305016 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ خرداد ۹۸ - ۶:۴۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز،رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در جلسه خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: ساختمانهای فاقد سازنده دارای صلاحیت، گواهی پایان کار دریافت نخواهند کرد

عدم تخصیص گواهی پایان کار به ساختمانهای فاقد سازنده دارای صلاحیت

عدم تخصیص گواهی پایان کار به ساختمانهای فاقد سازنده دارای صلاحیت

عدم تخصیص گواهی پایان کار به ساختمانهای  فاقد سازنده دارای صلاحیت

در جلسه خبری با اصحاب رسانه که عصر روز شنبه پنجم خرداد نود و هشن با موضوع سازندگان دارای صلاحیت ساختمان برگزار گردید بر ضرورت اجرای قانون در مورد بهره گیری از سازندگانی که دارای صلاحیت ساخت و ساز از وزارت راه و شهر سازی دریافت کرده اند تاکید کرد

در آغاز این جلسه و بعد از خوشامد گویی رییس سازمان، طلوعی، مدیر روابط عمومی سازمان، برای آشنایی خبرنگاران به ارایه توضیحاتی از نقش و مسوولیتهای سازندگان دارای صلاحیت و تفاوت وظایف ایشان با مهندسان ناظر پرداخت.

رییس سازمان استان با تاکید بر حفظ و حراست از حقوق بهره برداران ساختمان گفت: در حال حاضر خریداران و بهره بردارن ساختمان ناگزیر هستند برای انتخاب تنها به ظاهر ساختمان اکتفا کنند در حالیکه با حضور سازنده دارای صلاحیت در هنگام ساخت و صدور شناسنامه فنی ملکی آن، ضمن افزایش کیفیت ساخت و اجرای ساختمان طبق نقشه‌های اجرایی ساختمان، خریداران براساس شناسنامه و نقشه های ساخت دقیقا خواهند دانست که ساختمان مورد نظرشان با چه کیفیتی و چه مصالحی ساخته شده است.

وی با عنوان این که سازندگان دارای صلاحیت براساس قانون باید بصورت تمام وقت در ساختمان حضور داشته باشند، اظهار داشت: سازنده دارای صلاحیت تنها شخصی است که براساس قانون میتواند از طرف مالک یا سرمایه گذاران برای ساخت یک ساختمان انتخاب شود و مسوولیت کار را به عهده گرفته و در مورد آن پاسخگو باشد.

وی با اشاره به مشکلات عدم بهره گیری از سازندگان با صلاحیت از جمله ایجاد خسارات جانی و مالی، اتلاف منابع، عدم تامین حقوق بهره برداران و نبود بیمهه تضمین کیفیت، گفت: با حضور سازنده دارای صلاحیت میتوان برای ساختمان‌ ها بیمه تضمین کیفیت در نظر گرفته شود و همه اتفاقات در ساختمان مشمول بیمه می‌ شود.

غلامی با اشاره به سهم ۱.۵ درصدی بهره گیری از سازندگان دارای صلاحیت از هزینه های ساخت و تاثیر این امر در کاهش هدر رفت مصالح و هم‌چنین ارزش افزوده ناشی از طول عمر بیشتر ساختمانها، بیان داشت: بیمه تضمین کیفیت برای ساختمان هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری برای رفاه ساکنان و بهره برداران نهایی آن ها است.

وی با عنوان این که صراحت قانون است که ساختمان‌ها باید توسط مجری ذی صلاح احداث گردد، افزود: متاسفانه در شرایط حاضر همه خود را سازنده میدانند، مردم باید مطالبه کنند که ساختمان توسط سازندگان دارای صلاحیت احداث گردد.

وی ادامه داد: در بحث کیفیت ساختمان، همه ساختمان‌ها باید شرایطی برایشان در هنگام‌ ساخت مهیا گردد که دارای شناسنامه، استاندارد و داری کیفیت و نقشه چون ساخت (ازبیلت) باشند و شرایطی را داشته باشد که خریدار خانه بداند چه ساختمانی و دارای چه کیفیتی را از نظر مصالح و ساخت خریداری میکند.

رییس سازمان استان تصریح کرد: در فضای رقابتی کیفیتها میتواند تاثیرگذاری داشته باشد تا سازنده دارای صلاحیت اقدام به ساخت و ساز با کیفیت بالاتری کند.

غلامی، با اشاره به برخی ساختمان‌های بی کیفیت در سطح استان افزود: عمر مفید ساختمان متاسفانه در کشور ما پایین است. سازنده دارای صلاحیت می تواند در ارتقای شاخصهای کیفیت ساختمان تاثیرگذار بوده و بیمه تضمین کیفیت اگر چه دارای بار مالی برای سازنده است ولی دارای تبعات مفید بسیاری برای صاحبان ساختمان‌ها خواهد بود.

غلامی، با اشاره به این که تفاهم ۳ جانبه‌ای که به زودی ما بین سازمان نظام مهندسی، راه و شهرسازی استان و شهرداری کرج بمنظور تشدید کنترل نظارتها از طرف هر ۳ این نهاد ها منعقد می گردد، اظهار داشت: مطابق این تفاهم از این پس کنترل و نظارت در ساخت و ساز شدید تر و دقیق تر از گذشته توسط این ۳ دستگاه انجام می ‌شود، از این پس در ساختمان‌هایی که احداث می گردد.

رییس سازمان استان، بهره گیری از کارگران ماهر آموزش دیده و دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه‌ای را از دیگر مولفه های ارتقای کیفیت ساخت ذکر کرد که باید برای افزایش طول عمر ساختمانها بعنوان اصلی ترین سرمایه های مردم اجرایی گردد.

عدم تخصیص گواهی پایان کار به ساختمانهای فاقد سازنده دارای صلاحیت

وی با عنوان این که براساس تصمیمات گرفته شده و موافقت کمیسیون ماده ۵ استان البرز، اجرا و ساخت ساختمان تک نقشه‌ای اجرایی می گردد و موضوع دونقشه‌ای دیگر قابلیت اجرایی ندارد، افزود: شهرداری کرج اعلام کرده، برای ساختمانهایی که از ابتدای امسال، بدون حضور مجری احداث می ‌گردد یا تخلفاتی فراتر از مصوبات کمیسیون ماده پنج داشته باشد، گواهی پایان کار صادر نمی‌ کند.

غلامی گفت: شهرداری کرج پس از کار کارشناسی دقیق این موضوع را پیشنهاد داده و این امر در کمیسیون ماده ۵ هم تصویب شده است.

ریاحی خواه، عضو هیات مدیره و خزانه دار سازمان نیز در این جلسه در اظهاراتی ضمن درخواست از اصحاب رسانه برای کمک در مورد فرهنگ سازی و ایجاد مطالبات قانونی مردم از سازندگان مسکن و ساختمان افزود: شهروندان ‌به دنبال ساختمان‌های با کیفیت باشند.

ریاحی خواه با اشاره به این که در حال حاضر اطلاعات خریداران مسکن و ساختمان از ملک مورد معامله شان تنها در حد اطلاع از چهار چرخه بودن خودرو هنگام خرید آن است، اطلاع از همه اطلاعات ساخت ساختمان و رعایت استانداردها و موازین ساخت را حق بدیهی مردم دانست که در صددیم با کمک شما این حق را به ایشان بازگردانیم.

وی یاد آور شد: با توجه به برخی ساخت و سازها متاسفانه شاید بتوان گفت در بخشی مناطق داریم ‌بافت فرسوده ایجاد میکنیم.

قنبری، نایب رییس دوم سازمان نیز در اظهاراتی با اشاره تلاشهای پیوسته مجموعه کنترل و ترویج سازمان، به تفاهم نامه ۳ جانبه در مورد کنترلهای شدیدتر در ساخت سازهای استان تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد با پای کار آمدن همه نهاد های مسوول، ساخت و ساز غیر اصولی متوقف گردد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ خرداد ۹۸
519 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0