نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند سخنگوی کمیسیون عمران مجلس انتقاد کرد:

عدم تحقق اهداف نظام مهندسی با بخش نامه‌ های تفسیر به ‌رأی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که اهداف نظام مهندسی با صدور بخش نامه های تفسیر به رای محقق نخواهد شد، بیان کرد: این که گفته شود چون فردی در یک تشکیلات خاص حضور دارد، پس آن فرد حتما خاطی و خلاف کار است، درست نیست.

کد خبر: 961208003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ اسفند ۹۶ - ۷:۳۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که اهداف نظام مهندسی با صدور بخش نامه های تفسیر به رای محقق نخواهد شد، بیان کرد: این که گفته شود چون فردی در یک تشکیلات خاص حضور دارد، پس آن فرد حتما خاطی و خلاف کار است، درست نیست.

عدم تحقق اهداف نظام مهندسی با بخش نامه‌ های تفسیر به ‌رأی

عدم تحقق اهداف نظام مهندسی با بخش نامه‌ های تفسیر به ‌رأی

اهداف نظام مهندسی با بخش نامه‌ های  تفسیر به ‌رأی محقق نمی گردد

صدیف بدری با اشاره به چالشهای اخیر میان سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: وزارت خانه راه و شهرسازی در این زمینه عملکرد خوبی ندارد و نباید سعی کنیم تا نهادها و NGO هایی مثل سازمان نظام مهندسی ساختمان را دولتی کنیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قوانین و آیین نامه ها باید بگونه ای گرداوری گردد که سازمانهای نظام مهندسی بتوانند خودگردان باشند و ایرادات خود را برطرف کنند. در حالیکه اگر بخواهیم با صدور بخش نامه های تفسیر به رای خودمان آن ها را محدود کنیم، اهداف نظام مهندسی و قانون نظام مهندسی محقق نخواهد شد.
بدری با اشاره به بحثها و مذاکرات انجام شده با وزیر راه و شهرسازی در این زمینه گفت: امیدوار هستیم که چالشها و بگو مگو های سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی حل گردد.
وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به دو ابلاغیه اخیر که وزیر راه و شهرسازی در مورد سازمانهای نظام مهندسی ارائه کرده است، هر دوی این بخش نامه ها را خلاف قانون دانست و گفت: یکی از این ابلاغیه ها به لغو برداشت پنج درصد از دستمزد مهندسان مربوط است که در مورد کنترلهای مضاعف سازمان نظام مهندسی انجام میگیرد و کاملا قانونی است.
بدری با اشاره به این که برداشت پنج درصد از دستمزد مهندسان اختیاری است که هم در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و هم در ماده سی و هفت قانون نظام مهندسی به سازمان نظام مهندسی داده شده است، ادامه داد: از طرف دیگر محدود کردن کارمندان چند دستگاه عمومی و دولتی هم در حوزه طراحی و هم نظارت و اجرا، موضوعی است که در قانون به آن اشاره نشده است.
وی ابراز داشت: تعارض منافع به این معنا نیست که کارمندی در یک اداره نمیتواند در این حوزه ها فعالیت کند. اگر تعارض منافع را اینگونه تفسیر کنیم، ممکن است فرضا یک نماینده مجلس هم که یکی از اقوام و آشنایان وی در شهرداری کار میکند؛ از این فرصت سوءاستفاده کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: فرضیه اولیه ما باید طبق درستکاری افراد باشد و براساس دین اسلام و قوانین موجود در این مورد، باید مبنا را بر رعایت اخلاق حرفه ای از طرف افراد قرار دهیم، مگر این که خلاف آن ثابت گردد.

عدم تحقق اهداف نظام مهندسی با بخش نامه‌ های تفسیر به ‌رأی

بدری در همین حال با تاکید بر این که باید مراقبت کنیم تا کسی اقدام به خلاف نکند گفت: حتی در صورتیکه تخلفی از طرف فردی انجام بگیرد، قانون راهکار نشان داده و باید برخورد شدید انجام گیرد. نه این که گفته شود چون فردی در یک تشکیلات خاص حضور دارد، پس آن فرد حتما خاطی و خلاف کار است.
وی با عنوان این که این ابلاغیه، درواقع تفسیر به رای وزیر راه و شهرسازی است گفت: در این مورد نشست هایی را با آخوندی خواهیم داشت و شخصا هم مکاتباتی را با وزیر داشته ام و تاکید کرده ام که بخش نامه های تفسیر به رای نباید تداوم پیدا کند و باید جمع شود. چون به ارتقای ساخت و سازها توسط سازمانهای نظام مهندسی صدمه میزند.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اسفند ۹۶
765 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0