تسهیلگری نظام مهندسی ساختمان در نوسازی مناطق سیل زده مدیرکل دفتر توسعه‌ مهندسی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد:

تسهیلگری نظام مهندسی ساختمان در نوسازی مناطق سیل زده

منصور نویریان، ضمن تشریح روند بازسازی ‌ها در مناطق سیل‌زده، گفت: در مناطقی که مردم خود توان ساخت و ساز دارند با تخصیص زمین و ارایه تسهیلات، ساخت و ساز در مکان‌ های مناسب، شروع خواهد شد و در غیر این صورت برای مردمی که از نظر مالی توان ساخت واحدهای مسکونی خود را ندارند دولت و وزارت راه و شهرسازی ورود خواهد کرد.

کد خبر: 980131009 تاریخ انتشار: شنبه ۳۱ فروردین ۹۸ - ۳:۰۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی  کشور،منصور نویریان، ضمن تشریح روند بازسازی ‌ها در مناطق سیل‌زده، گفت: در مناطقی که مردم خود توان ساخت و ساز دارند با تخصیص زمین و ارایه تسهیلات، ساخت و ساز در مکان‌ های مناسب، شروع خواهد شد و در غیر این صورت برای مردمی که از نظر مالی توان ساخت واحدهای مسکونی خود را ندارند دولت و وزارت راه و شهرسازی ورود خواهد کرد.

تسهیلگری نظام مهندسی ساختمان در نوسازی مناطق سیل زده

تسهیلگری نظام مهندسی ساختمان در نوسازی مناطق سیل زده

دولت در ساخت واحدهای مسکونی برای سیل‌زدگان دهک‌ های پایین ورود می ‌کند / نظام مهندسی ساختمان در نوسازی‌ مناطق سیل ‌زده، تسهیل‌گری کند

وی در مورد بازدیدهای میدانی از مناطق سیل‌زده و روند بازسازی‌ها در آن مناطق، بویژه پلدختر و معمولان در استان لرستان، بیان کرد: در موضوع نوع بازسازی، بررسی‌های اولیه در دست انجام است. بازدیدها با این هدف انجام شده تا اولا تعیین‌تکلیف گردد که چه تعداد واحد مسکونی و در چه محدوده‌ هایی از شهر عملا مکانیابی ‌ها نادرست بوده است. هم چنین، میزان خسارات برآورد گردد تا بازسازی ‌ها با روند خوبی جلو برود.
نویریان تصریح کرد: مهم‌ترین اشتباهی که در بازدیدهای لرستان و در منطقه پلدختر و معمولان مشهود بود، ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و محدود کردن حریم و بستر رودخانه و عدم‌لایروبی رودخانه بود، اشتباهاتی که منجر به خسارات فراوانی نیز گردید که جبران آن ها زمانبر و با صرف هزینه‌های فراوانی نیز همراه است.
وی با بیان این که طرح جامع شهرهای پلدختر و معمولان در دست بررسی بوده و در جریان این بررسی‌ ها، برخی از اشتباهات شهرسازی و ساخت و ساز توسط مدیران محلی صورت گرفته است، ادامه داد: بررسی ‌ها با همکاری معاونت معماری و شهرسازی در دست انجام است تا حد حریم و بستر رودخانه‌ها مشخصا در طرح جامع، پیاده‌سازی گردد.

تسهیلگری نظام مهندسی ساختمان در نوسازی مناطق سیل زده

نویریان با بیان این که واحدهای مسکونی پلدختر و معمولان که در حریم رودخانه‌ها احداث شده و در سیل ویران شدند، دیگر در مکان قبلی ساخته نخواهند شد، اظهار داشت: برای ساخت واحدهای مسکونی در مناطق سیل زده که در مسیر رودخانه ها قرار داشته اند مکانیابی‌ها انجام می ‌گیرد و بعد از آن باید زمین مناسبی به آن ها تخصیص یابد.
مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی یاد آور شد: در مناطقی که مردم خود توان ساخت و ساز دارند با تخصیص زمین و ارایه تسهیلات، ساخت و ساز توسط مردم شروع خواهد شد و در غیر این صورت برای مردمی که از نظر مالی توان ساخت واحدهای مسکونی خود را ندارند دولت و وزارت راه و شهرسازی ورود خواهد کرد که البته همه این موارد، در دست بررسی است.
نویریان گفت: متاسفانه در پلدختر در مورد تامین زمین به علت رانش، جنس زمین و روانابهای سطحی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که امیدوار هستیم هر چه سریع‌تر برطرف گردد.
وی، هم‌چنین در پاسخ به این سوال که نقش نظام مهندسی‌ ها در سیل اخیر تا چه میزان برآورد شده و توصیه وی برای نظام‌مهندسی‌ساختمان، چیست؟ ادامه داد: هماهنگی کلی با شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی برای شروع نوسازی ‌ها انجام شده و توصیه اینست که آن سازمانها با دقتی بیش تری به تسهیل گری در این زمینه اقدام کنند.
نویربان افزود: در بسیاری از موارد، نظام مهندسی ساختمان ورود پیدا کرده، ‌ولی همه این مراحل در دست بررسی قرار دارد.
وی گفت: در ساخت ‌و ساز نشست های بیشتری خواهیم گذاشت و همکاری بیش تر را گرداوری خواهیم کرد. امیدوار هستم حادثه ای که رخ داده و خساراتی که بجای گذاشت سبب تغییر رفتار با رودخانه‌ها و محیط‌زیست هم در بین مردم و هم مسئولان گردد.
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ فروردین ۹۸
531 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0