نشست تخصصی عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌ های بزرگ‌ مقیاس موضوع مصوبه 2686 نشست تخصصی عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌ های بزرگ‌ مقیاس موضوع مصوبه 2686

نشست تخصصی عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌ های بزرگ‌ مقیاس موضوع مصوبه ۲۶۸۶

نشست تخصصی عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌ های بزرگ‌ مقیاس موضوع مصوبه 2686 ، شورای اسلامی شهر تهران رأس ساعت 9 صبح روز پنج‌شنبه مورخ 24 آذر ماه سال 1401 برگزار شد

کد خبر: 011003004 تاریخ انتشار: شنبه ۳ دی ۰۱ - ۱۱:۵۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست تخصصی عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌ های بزرگ‌ مقیاس موضوع مصوبه ۲۶۸۶ ، شورای اسلامی شهر تهران رأس ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه مورخ ۲۴ آذر ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد

نشست تخصصی عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌ های بزرگ‌ مقیاس موضوع مصوبه ۲۶۸۶

نشست تخصصی عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌ های بزرگ‌ مقیاس موضوع مصوبه 2686
نشست تخصصی عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌ های بزرگ‌ مقیاس
پیرو هماهنگی بعمل آمده به مناسبت هفته حمل‌ونقل، نشست تخصصی تحت عنوان «عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس» موضوع مصوبه ۲۶۸۶ شورای اسلامی شهر تهران رأس ساعت ۹ صبح روز پنج‌شنبه مورخ ۲۴ آذر ماه سال ۱۴۰۱ با حضور معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، عضو هیئت‌رییسه شورای اسلامی شهر تهران، جمعی از مسئولین و مدیران مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، رییس و تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره، اعضای کمیسیون تخصصی ترافیک و کارگروه‌ های خدمات مهندسی و ایمنی معابر در سالن جلسات طبقه پنجم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید.
در شروع این نشست مهندس رضوی نماینده رشته ترافیک در هیئت‌مدیره ضمن خوشامدگویی به حضار و تبریک هفته حمل‌ونقل، ابراز امیدواری کردند که با تصمیمات اخیر وزارت راه و شهرسازی و شورای اسلامی شهر تهران در آینده نزدیک شاهد بهبود وضعیت ترافیکی پایتخت باشیم. ایشان همچنین هدف از برگزاری این نشست تخصصی را ارائه توضیحات در مورد نحوه اجرای مصوبه ۲۶۸۶ شورای اسلامی شهر تهران و دستورالعمل نحوه انجام مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌ های بزرگ‌مقیاس تبیین کردند و گفت: ابلاغ مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان تحت عنوان الزامات ترافیکی ساختمان به‌ عنوان یک ضرورت قانونی پشتوانه مناسبی جهت انجام مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس است.
در ادامه جلسه، شاهی رییس کمیسیون تخصصی ترافیک ضمن تشکر از برگزاری چنین مراسم‌ هایی و تأکید بر لزوم انجام مصوبه عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس توسط شهرداری تهران، افزود: مصوبه مذکور بسیار دیر در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است که حاکی از عدم توجه کافی به مقوله ترافیک به‌ عنوان بزرگ‌ ترین مشکل کلان‌شهرهای کشور است. در عین حال آلودگی شدید هوا و گسترش بی‌رویه شهرنشینی ناشی از بی‌توجهی به دانش مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک در مطالعات برنامه‌ ریزی شهری بوده و خوشبختانه بعد از سال‌ های متمادی انتظار متخصصین این رشته سرانجام به لطف خداوند متعال و کمک‌ های مؤثر آقای دکتر افندی‌زاده به‌ عنوان سرپرست وزارت راه و شهرسازی، مبحث ترافیک ابلاغ شده است.
در ادامه، افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، ضمن تبریک به جامعه متخصصین حمل‌ونقل کشور به مناسبت هفته حمل‌ونقل، ابلاغ مبحث ترافیک و اجرای الزامات ترافیکی ساختمان را منشأ تاثیرات مثبت در جهت منافع شهروندان قلمداد کرد. افندی، هم‌چنین از تصویب ضرورت انجام مطالعات عارضه‌سنجی ترافیک برای کلیه طرح‌های توسعه شهری، موضوعی، موضعی، ویژه، الحاق محدوده‌ ها و تغییر کاربری اراضی توسط شورای عالی شهرسازی و معماری با هدف پیش‌گیری از عواقب ناشی از افزایش تراکم ترافیک و ابلاغ آن به کلیه استانداری‌ ها و ادارات کل خبر داد.
نایب‌رییس کمیسیون تخصصی ترافیک اظهار داشت: در مقوله عارضه‌سنجی ترافیکی ساختمان‌ های بزرگ‌مقیاس جلسات متعددی توسط سازمان نظام مهندسی و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با کمیسیون‌ های شهرسازی و عمران شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد که در نهایت منجر به ابلاغ مصوبه ۲۶۸۶ شد ولی متاسفانه ۲ سال است که اجرای آن متوقف مانده و امید است در دوره جدید شورای اسلامی شهر بتوانیم در قالب مطالعات مذکور کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین راه‌حل‌های ترافیکی را برای رفاه مردم پیشنهاد کنیم.
وی ادامه داد: به‌ عنوان مدرس این رشته در دانشگاه به مهندسان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه ترافیک توصیه می‌ کنم پیش از هر چیز آگاهی خود را از طریق دانش فنی و علم روز ارتقا دهند که نتیجه مثبت اجرای الزامات ترافیکی برای مردم و مسئولین ملموس باشد. با ابلاغ مبحث جدید مسئولیت‌ ها و تعهدات سازمان نظام مهندسی ساختمان به‌ مراتب بیشتر خواهد شد و انتظار می‌ رود با برگزاری کلاس‌ های آموزشی و برقراری ارتباط مؤثر با دانشگاه‌ها، این مقررات به‌زودی در سطح کشور عملیاتی گردد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که ابلاغ مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان نقطه قوتی برای توسعه و بهبود دانش مهندسی ترافیک باشد.

در ادامه این نشست، کریمی آنچه رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ضمن خیرمقدم به حاضرین، از زحمات افندی‌زاده در فرآیند ابلاغ مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان قدردانی کرد.
وی هم‌چنین تأکید داشت مشکلات ترافیکی ساختمان‌ های بزرگ‌مقیاس بایستی مدت‌ ها قبل مرتفع می‌ شد و ان‌شاءالله در دوره جدید و در پرتو نتایج مثبت مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی شاهد کاهش مشکلات و افزایش کیفیت زندگی شهروندان پایتخت خواهیم بود.
وی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از تمامی ظرفیت خود برای حمایت و کمک به مهندسان فعال در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک استفاده خواهد کرد و امید داریم من‌بعد روان‌سازی و بهبود ترافیک در شبکه معابر شهری ملموس باشد.
در ادامه این جلسه، شیران نماینده رشته ترافیک در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، ضمن تبریک به سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری تهران برای ایجاد اتحاد و همدلی جهت رفع مشکلات مردم، بیان کرد: سال‌هاست تمرکز مهندسان روی ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان بوده است لیکن به موضوعات فضاهای شهری، شبکه معابر و آلودگی هوا در این مباحث کم تر پرداخته شده بود. برای تدوین مبحث ۲۳، تلاش بسیاری شده تا به موضوعات مهمی که پیش از این مغفول مانده بیشتر توجه شود. اکنون پس از گذشت سال‌ ها، افندی‌زاده به‌ عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی در شورای تدوین مقررات ملی ساختمان، این موضوع را پی‌گیری کردند که در نهایت توسط ایشان در مقام سرپرست وزارت راه و شهرسازی ابلاغ گردید. حقیقتاً اگر این مبحث اجرایی نمی‌ شد در آینده نزدیک شاهد مشکلات به‌ مراتب بیشتری می‌بودیم. بپذیریم که راه کار اصلی حل مشکل ترافیک تهران و سایر کلان‌شهرها، بهره‌گیری از دانش فنی و علوم روز دنیاست که اگر به‌درستی استفاده شود حتماً شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.
خانم نجفی عضو هیئت‌رییسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک هفته حمل‌ونقل، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر رفع معضل ترافیکی پایتخت، گفت: موضوع ترافیک در حال حاضر جنبه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی پیدا کرده است. بررسی‌ ها نشان می‌ دهد در برخی از مناطق شهر تهران طی شبانه‌روز شاهد ساعات طولانی ازدحام ترافیک هستیم که برای شهروندان مایه دردسر فراوانی شده است.
به گفته وی، در زمان ایجاد زیرساخت‌ها، به المان‌ های انسانی توجه چندانی نشده است. در حال حاضر تهران با مشکل کمبود فضای پارکینگ و تسهیلات حمل‌ونقل عمومی مانند مترو، تاکسی و اتوبوس روبرو است و این مشکلات با توجه به حجم گسترده مهاجرت به این کلان‌شهر در آینده تشدید خواهد شد. لذا انتظار داریم با بهره‌گیری از دانش روز کشورهای توسعه‌ یافته شاهد انضباط شهری بیشتری باشیم.
وی هم‌چنین تأکید کرد شخصاً با تمام توان در شورای شهر پی‌گیر مباحث مربوط به ترافیک تا تحقق اهداف مربوطه خواهند بود.
در ادامه جلسه، عربی سرپرست اداره‌کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران گفت: مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی از مدت‌ ها قبل با ساز و کاری متفاوت اجرا می‌ شد لیکن از اردیبهشت ماه سال جاری جلسات متعددی با هدف عملیاتی شدن مصوبه ۲۶۸۶ شورای شهر با سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر ارگان‌ های ذی‌ربط در محل حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار کردیم.
وی اظهار امیدواری کرد که انجام مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی خللی در فرآیند صدور پروانه ساختمان‌ های بزرگ‌مقیاس ایجاد نکند. هم‌چنین طی جلساتی که در روزهای آتی برگزار می‌ شود، به بررسی جزییات کارشناسی نحوه اجرای طرح خواهیم پرداخت. در این رابطه فهرست شرکت‌ های دارای صلاحیت از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک اخذ شده است و ان‌شاءالله این اقدامات برای رفاه شهروندان اثربخش باشد.
در ادامه این نشست، محمود صفارزاده عضو هیئت‌علمی و رییس دانشکده عمران و محیط‌زیست دانشگاه تربیت مدرس به‌ لزوم تغییر مصوبه ۲۶۸۶ شورای شهر طبق الزامات مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان اشاره کرد. وی گفت: در اجرای این دست مصوبات بایستی تلاش گردد که به مشکلات مردم اضافه نشده و فرایند اداری از چیزی که هست افزایش پیدا نکند.
یوسف ساجد رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اردبیل و عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه این جلسه با تبریک ابلاغ مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان تصریح کرد: بررسی این طرح از سال ۱۳۹۳ شروع شد و حتی در سال ۱۳۹۶ از پیش‌نویس مبحث ترافیک در محل مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی رونمایی شد.
به گفته وی، این مبحث از حیث اهمیت نسبت به سایر مباحث جایگاه ویژه‌ای دارد. چرا که تک‌تک مردم همه‌روزه با موضوع ترافیک درگیر بوده و تبعات آن را از نزدیک لمس می‌ کنند.

وی گفت: در ادامه راه طولانی جهت آموزش و ترویج مبحث ترافیک در پیش داریم و بایستی تجربه خوب شهر تهران را به کلیه شهرهای کشور تعمیم دهیم.
در حاشیه این جلسه به رسم یادبود و تشکر، لوح تقدیر به افندی‌زاده، شیران و صفارزاده برای تدوین، تصویب و ابلاغ مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان اعطا گردید. هم‌چنین به مناسبت انتصاب ساجد به‌عنوان ریاست جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل، لوح تبریک به ایشان اعطا گردید.
در ادامه جلسه، روحی رئیس کارگروه خدمات مهندسی کمیسیون تخصصی ترافیک کلیات مصوبه ۲۶۸۶ شورای شهر و فرآیند اجرایی آن را برای حاضرین ارائه کرد. هم‌چنین به سوالات مطروحه از سوی مدیران و مسئولان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در مورد نحوه اجرای مصوبه مذکور و دستورالعمل مربوطه توسط مهندس محمدی‌نژاد دبیر کمیسیون تخصصی ترافیک پاسخ داده شد.
این جلسه در ساعت ۱۲:۳۰ با ذکر صلوات به پایان رسید.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ دی ۰۱
187 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0