امضاهای گران قیمت مهندسین ساختمان مشاور معاونت مسکن وزیر راه و شهرسازی

امضاهای گران قیمت مهندسین ساختمان

مشاور معاونت مسکن وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بیش ترین میزان پدیده صوری‌ گری در شهرهای بزرگ و توسط اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی ساختمان صورت می‌ گیرد.

کد خبر: 960808015 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ آبان ۹۶ - ۱۲:۲۸ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، مشاور معاونت مسکن وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بیش ترین میزان پدیده صوری‌ گری در شهرهای بزرگ و توسط اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی ساختمان صورت می‌ گیرد.امضاهای گران قیمت مهندسین ساختمان

امضاهای گران قیمت مهندسین ساختمان

امضاهای گران قیمت مهندسین ساختمان

امضاهای گران قیمت مهندسین  ساختمان

حمید عرفانیان جم گفت: بعد از یک برنامه تلویزیونی با موضوع عملکرد سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان٬ بیش ترین انعکاس خبری این برنامه بر روی ارائه آمار نود درصد امضا فروشی بوده است. موضوع مطرح شده توسط من در این برنامه ناظر به نحوه و فعالیت شرکت‌ ها و دفاتر مهندسی طراحی یا اجرای ساختمان بوده و نه مهندسان به صورت مجرد. بنابراین توصیه می‌ کنم مخاطبان بار دیگر به دقت این برنامه را مرور کرده تا در نشر مطالب مطرح شده در آن دچار اشتباه نشوند.
عرفانیان جم درمورد نحوه عملکرد اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی طراحی و اجرا نیز ادامه داد: صلاحیت و ظرفیت مجاز این شرکت‌ ها در ارائه خدمات همواره بر مبنای تجمیع ظرفیت‌ اعضای حقیقی صلاحیت‌ داری است که بعضویت آن شرکت درآمده‌ اند که این موضوع استاندارد فعالیت همه ی شرکت‌ های فوق است.
وی در ادامه ضعف قانون و آئین نامه‌ های مربوطه را یکی از علل پدیده صوری ‌گری دانست و عنوا کرد: متاسفانه امروزه صوری‌ گری یک پدیده کاملا نهادینه شده بر مبنای توزیع مسئولیت مبتنی بر ظرفیت متراژی است و فعالیت مهندسان به صورت اشخاص حقیقی در اکثر شهرهای بزرگ کشور که بیش ترین حجم ساخت و ساز در آن ها متمرکز است عملا یا غیر ممکن یا خیلی محدود است، مگر این که عضو یکی از شرکت‌ ها یا دفاتر مهندسی مورد اشاره باشند.
عرفانیان جم بیش ترین حجم صوری‌ گری را در شهرهای بزرگ دانست و افزود: در مقابل شهرهای بزرگ ، کم ترین میزان صوری‌ گری و بیش ترین تاثیرگذاری فنی مهندسین در غالب اشخاص حقیقی در شهرهای کوچک بوده است. چراکه اولا در این شهرها شرکت ‌ها و دفاتر مهندسی مورد اشاره فعالیتی ندارند، دوما سودا گری زمین و ساختمان بشدت شهرهای بزرگ نیست، سوما بیش ترین پروژه‌های ساختمانی تا ۴ طبقه (گروه‌های الف و ب) تعریف می‌ شوند و نهایتا تناسبی نسبتا منطقی بین تعداد مهندسان فعال با میزان پروژه‌ ها وجود دارد.
وی با اشاره به مسائل مطرح شده در این برنامه تلویزیونی گفت: عدم کوچک ترین واکنشی به دیگر مسائل مطروحه در این برنامه خود مهم ترین تاکید بر صحت مطالب ارائه شده است ؛ موضوعاتی هم چون عدم شفافیت مالی و اداری سازمان ‌ها، ضرورت خروج پول از سازمان‌ ها، عدم مقبولیت سازمان ‌ها در بین اعضاء ، شفاف نبودن نظام مسئولیتی دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز، مشخص نبودن تعادل وزن مالی سازمان‌ ها و خروجی فنی و حرفه‌ ای آن ها، ضعف ساختاری قانون و عدم پرداختن سازمان ‌ها به دیگر وظایف اصلی خود در تحقق اهداف قانون از اهم این مسائل بود.

امضاهای گران قیمت مهندسین ساختمان


مشاور معاون مسکن از سیستم توزیع کوپنی کار کنونی نیز انتقاد کرد و اظهار داشت: در سیستم کنونی با حذف حق انتخاب آزاد و اختیاری اشخاص حقیقی یا حقوقی صلاحیت ‌دار در حوزه‌ های طرح، نظارت و اجرا توسط سرمایه ‌گذار و جایگزینی آن با معرفی طیفی از افراد ناهم گون بر مبنای سیستم عدالت توزیع کوپنی کار و بدون مشخص بودن مرز مسئولیتی آن ها، عملا امکان دست یابی به محصول گارانتی‌ دار مورد نظر اقتصاد آزاد منتفی است. در این سیستم در واقع میخواهند با ابزار اجرایی اقتصاد سوسیالیستی، اهداف اقتصاد آزاد را محقق کنند که امری ناممکن است. بنابراین به صورت تئوریک علت عدم کارایی سیستم موجود را می‌ توان در تضاد ابزار اجرایی تعریف شده این صنعت با خواستگاه اقتصادی آن بعنی بازار آزاد رقابتی دانست.
عرفانیان جم، به ریشه و علل پدیده صوری ‌گری‌ نیز اشاره کرد و ادامه داد: دلیل همه این رفتارها خود ما هستیم زیرا با گرفتن حق انتخاب آزاد مهندسان توسط سرمایه‌ گذار، او را وادار کرده ‌ایم که علاوه بر مهندسان خود که به صورت واقعی ارائه خدمات می‌ کنند عده دیگری را با تحمیل هزینه ‌ای اجباری و به صورت صوری بعنوان مهندسان طراح، ناظر و احیانا مجری به استخدام درآورند که هیچ نقشی در فرایند تولید پروژه ندارند؛ در این میان سازمان‌ ها هم از این فرایند به نام کنترل و به علت انتفاع مالی خود استقبال می‌ کنند.
مشاور معاون وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد: نتیجه این تضاد ساختاری قطعا” چیزی جزء افزایش تعداد امضاهای قیمت ‌دار در فرایند ساخت و ساز، نهادینه شدن پدیده امضا فروشی و صوری ‌گری به صورت قانونی، نامشخص بودن مرز مسئولیت‌ ها، نهادینه شدن سیستم نظارت ‌ها و کنترل‌ های صوری سازمان ‌های بیرونی که هرکدام قیمتی دارد، ایجاد رانت ‌های قوی اداری درون سازمانی مرتبط به بخش های خصوصی ذی‌ النفع بیرونی، گره خوردن مستقیم نظام انتخاباتی ارکان سازمان‌ ها با منافع ذی ‌النفعان صاحب امضاء در بیرون و درون سازمان‌ ها و عدم رضایت‌ مندی جامعه از خروجی این سیستم را بعنوان مهم ترین شاخصه ارزیابی آن در سطح جامعه دانست.
وی گفت: جامعه مهندسی سخنان چندی پیش آیت‌الله مکارم شیرازی را در مورد عملکرد سازمان ‌های نظام مهندسی و انتظارات جامعه از ایشان را فراموش نکرده‌اند؛ قطعا با توجه به جایگاه ایشان می‌ توان آن را بازتاب نظرات مردم در این مورد دانست.
منبع : تریبون

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

راهنمای مبحث سیزدهم pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آبان ۹۶
964 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0