اتمام حجت در باره وضعیت مجریان ذی صلاح رییس کمیته عمران شورای شهر تهران

اتمام حجت در باره وضعیت مجریان ذی صلاح

تفشین حبیب‌زاده در جلسه اعضای شورای شهر تهران با مسئولان نظام مهندسی در باره شناسنامه فنی ساختمان با عنوان این‌ که تا زمانیکه موضوع مجری ذی صلاح اجرایی نگردد، نمی‌ توان شناسنامه فنی ساختمان را اجرایی کرد، افزود: برای آن که شناسنامه فنی ساختمان بدرستی ثبت گردد، لازم است که مجری و مهندس ناظر سر ملک باشند و نظارت دقیقی داشته باشند و جزء به جزء مقررات ملی ساختمان را اجرایی کنند ولی این مساله رخ نمی ‌دهد.

کد خبر: 190715013 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸ - ۵:۲۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،تفشین حبیب‌زاده در جلسه اعضای شورای شهر تهران با مسئولان نظام مهندسی در باره شناسنامه فنی ساختمان با عنوان این‌ که تا زمانیکه موضوع مجری ذی صلاح اجرایی نگردد، نمی‌ توان شناسنامه فنی ساختمان را اجرایی کرد، افزود: برای آن که شناسنامه فنی ساختمان بدرستی ثبت گردد، لازم است که مجری و مهندس ناظر سر ملک باشند و نظارت دقیقی داشته باشند و جزء به جزء مقررات ملی ساختمان را اجرایی کنند ولی این مساله رخ نمی ‌دهد.

اتمام حجت در باره وضعیت مجریان ذی صلاح

اتمام حجت در باره وضعیت مجریان ذی صلاح

رییس کمیته عمران شورای  شهر تهران از اتمام حجت در باره وضعیت مجریان ذی صلاح خبر داد.

حبیب زاده با اشاره به این ‌که شورای شهر تهران آماده شد که در باره مجری ذی صلاح به سازمان نظام مهندسی کمک کند، گفت: دیدید که در سال نود و چهار، چه بلایی بر سر مجری ذی صلاح آمد و اگر نیایید تا در باره چارچوب فعالیت مجری ذی صلاح با یک‌دیگر هم فکری کنیم دیگر گلایه نکنید، چرا که این به معنای اتمام حجت است.

وی با عنوان این‌ که قرار بود یک تفاهم‌نامه ساده فی‌مابین شهرداری و نظام مهندسی در مورد اجرای طرح مجری ذی صلاح در چند منطقه تهران به ‌صورت پایلوت منعقد گردد، ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است، تصریح کرد: فردا کمیسیون عمران و شهرداری تهران با سایر دستگاه‌ های ذی‌ربط در مورد مجری ذی صلاح نشست دارد و در این نشست، در باره زمان اجرایی شدن طرح به جمع‌بندی می‌ رسیم و زمانی را اعلام می‌ کنیم و بعداً از ما گلایه نکنید چرا که از برنامه عقب هستید.

حبیب زاده با اشاره به این ‌که اگر قرار باشد مشکلات مجری ذی صلاح حل نگردد، بهتر است کلاً قید آن را بزنیم، افزود: تا مشکلات مجری و ناظر ذی صلاح حل نگردد نمی‌توانیم به یک شناسنامه فنی درست دست یابیم.

در این جلسه غلامرضا گلپایگانی – معاون شهرسازی شهرداری تهران – با اشاره به این ‌که روز گذشته شورای شهر تهران مصوبه‌ای را در باره الزام شهرداری به اخذ پایان کار ساختمان ‌هایش تصویب کرد، افزود: هر چند که ما سال گذشته این مهم را ابلاغ کردیم، ولی شورای شهر با مصوبه‌اش محکم‌کاری کرد. با این حال وقتی مردم می ‌بینند که شهرداری تهران هم مشکل پایان کار دارد معلوم است که تن به اجرای قوانین نمی ‌دهند و یا آیا ساختمان سازمان نظام مهندسی پایان کار دارد؟ معلوم است که وقتی مردم می‌ بینند برخی نهادهای مسئول اعتقادی به پایان کار ندارند آن ها هم مقررات را رعایت نمی ‌کنند.

وی گفت: وقتی سازه شهرداری یا نظام مهندسی پایان کار ندارد و بدون نظارت مهندس ناظر احداث شده چگونه از مردم انتظار داشته باشیم که به قوانین تن دهند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با عنوان این ‌که نباید با کارهایمان تظاهر به کار مهندسی کنیم، ادامه داد: روزی که حق‌الزحمه صدور شناسنامه فنی را قطع کردیم به یک دفعه نبود، چرا که چندین نشست برگزار گردید، ولی من به مسئولان نظام مهندسی گفتم که در هیچ جای مصوبات در باره این عوارض صحبتی نشده و ما نباید پولی را از مردم بابت شناسنامه‌ای که صادر هم نمی ‌شود، دریافت کنیم.

اتمام حجت در باره وضعیت مجریان ذی صلاح

زهرا نژادبهرام نیز در باره شناسنامه فنی ساختمان با عنوان این که مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و بهمین علت، باید این کالا را بگونه‌ای بسازیم که بعد از گذشت سال ‌ها هم‌چنان بعنوان یک سرمایه و ارزش افزوده باشد، تصریح کرد: برخی از مشکلات همچون افت و خیز زیاد در صدور شناسنامه، زمان‌بر بودن صدور، مشکلاتی که موجب بی توجهی مردم و دستگاه‌ها به ضرورت صدور شناسنامه فنی است، وجود دارد.

نژادبهرام با عنوان اینکه صدور شناسنامه فنی امکان بروز برخی از تخلفات و فسادها را کاهش می ‌دهد و این مساله موجب شده که برخی از افراد مانع صدور این شناسنامه شوند، گفت: در جریان صدور شناسنامه فنی تأثیر برخی از نهادها هم چون سازمان املاک مغفول مانده است و می‌ بایست در بازبینی مابقی دستگاه ‌های دخیل نیز حاضر شوند.

وی با اشاره به این که می‌ توان اطلاعات فنی ساختمان را در سامانه‌های شهرداری نیز بارگذاری کرد، ادامه داد: شهرداری تهران آماده است که به سازمان نظام فنی و مهندسی کمک کند.

نژادبهرام با عنوان اینکه ایمنی مقوله‌ای فانتزی نیست، افزود: باید ایمنی و شناسنامه فنی ساختمان به یک مطالبه عمومی تبدیل گردد.

صالحی – مدیر کل شهرسازی شهرداری تهران – نیز با عنوان این که شناسنامه فنی ساختمان معمولاً کند و دستی صادر می ‌شد و مدام شورا از ما بازخواست می ‌کرد که چرا این شرایط این گونه است، افزود: معمولاً بعد از مدتی راهکارهای گریز از قانون شناسایی می‌ شود ولی اگر صدور شناسنامه فنی سبب ارزش افزوده ساختمان و بعنوان یک مطالبه مردمی تبدیل گردد، هیچ وقت از مسیر اصلی خارج نمی ‌شود.

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ تیر ۹۸
624 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0