افزایش کیفیت خدمات مهندسی ایمنی ساختمان‌ ها برآیند اصلاح قانون افزایش کیفیت خدمات مهندسی

افزایش کیفیت خدمات مهندسی و ایمنی ساختمان‌ ها، برآیند اصلاح قانون

اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در حالی هم چنان در کمیته فنی و مهندسی کمیسیون عمران مجلس ‌شورای‌ اسلامی در دست بررسی است که ریاست سازمان نظام‌ مهندسی ‌ساختمان کشور از ارجاع اصلاحیه این قانون بمجلس تا مهرماه خبر داده و بیان کرده بود: ما در اصلاح قانون نظام مهندسی، بدنبال رفع ابهامات و ارائه تعریفی واضح از مباحث موجود در این قانون هستیم و مهم ترین نکته این است که حفره ها و نقصها را اصلاح کنیم.

کد خبر: 960715013 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ مهر ۹۶ - ۹:۳۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی،  اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در حالی هم چنان در کمیته فنی و مهندسی کمیسیون عمران مجلس ‌شورای‌ اسلامی در دست بررسی است که ریاست سازمان نظام‌ مهندسی ‌ساختمان کشور از ارجاع اصلاحیه این قانون بمجلس تا مهرماه خبر داده و بیان کرده بود: ما در اصلاح قانون نظام مهندسی، بدنبال رفع ابهامات و ارائه تعریفی واضح از مباحث موجود در این قانون هستیم و مهم ترین نکته این است که حفره ها و نقصها را اصلاح کنیم.افزایش کیفیت خدمات مهندسی ایمنی ساختمان‌ ها برآیند اصلاح قانون

افزایش کیفیت خدمات مهندسی ایمنی ساختمان‌ ها برآیند اصلاح قانون

افزایش کیفیت خدمات مهندسی ایمنی ساختمان‌ ها برآیند اصلاح قانون

افزایش کیفیت خدمات مهندسی و ایمنی  ساختمان‌ ها، برآیند اصلاح قانون

در نشست های بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی، اگرچه نمایند گانی از تشکل‌ ها، انبوه ‌سازان، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، مهندسین و پیمان کاران حضور دارند و در رابطه با موضوعات مربوطه اظهار نظر می ‌کنند؛ ولی بعضا انتقاداتی هم وجود دارد از این که پای بسیاری از متخصصین و صاحب نظران برجسته به این نشست ها باز نشده است و بنابراین خروجی این قانون هم نمیتواند نیازهای واقعی و ضروری صنعت ساختمان را تامین کند.
کمیسیون عمران در انتظار گزارش کمیته فنی و مهندسی
در همین رابطه عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درمورد آخرین وضعیت اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان عنوان کرد: بعد از ارجاع قانون نظام مهندسی به کمیسیون عمران مجلس، کمیته‌ ای متشکل از تعدادی از نمایندگان عضو کمیسیون تعیین شدند و اکنون با همکاری دستگاه‌ های ذی‌ ربط مانند وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ‌ها و وزارت کشور در حال رسیدگی به این موضوع هستند.
کمال الدین شهریاری با بیان این مطلب گفت: امیدوار هستیم که طبق زمان ‌بندی اعلام شده، جمع ‌بندی کمیته به کمیسیون بیاید و پس از تصویب در کمیسیون، به صحن علنی مجلس فرستاده شود.
شهریاری، هم چنین با اشاره به نظرخواهیهای انجام شده از صاحب نظران و مسئولین ذی ربط در پروسه اصلاح قانون نظام مهندسی ادامه داد: این کمیته از اصحاب نظر و هم چنین سازمان ‌های غیردولتی و هم نهادها و سازمان‌ های مردم‌ نهاد و NGO­ ها دعوت کرده تا نظرات خود را در این زمینه بدهند.

افزایش کیفیت خدمات مهندسی ایمنی ساختمان‌ ها برآیند اصلاح قانون


وی در عین حال وجود نظرات مختلف در این زمینه را یک امر طبیعی دانست وافزود : مسلما بعضی از افراد نظراتی دارند که ممکن است نظرات آن ها با نقطه نظرات بخش دیگری از جامعه صنفی هم خوانی نداشته باشد. اما به هر صورت برآیند همه این نظرات، نتیجه ‌ای خواهد بود که کمیته، گزارش آنرا به کمیسیون ارائه خواهد داد.
شرط کارآمدی اصلاحیه قانون نظام مهندسی
عضو کمیسیون عمران مجلس هم چنین در پاسخ به این سوال که اصلاح قانون نظام مهندسی چه تاثیراتی را میتواند بر بخش مسکن و امور مربوط به مهندسین به دنبال داشته باشد تصریح کرد: البته من اعتقاد دارم همان قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در سال هفتاد و چهار تصویب گردید و آیین‌ نامه اجرایی آن در سال هفتاد و پنج نوشته شد، اگر آن قانون هم به‌ طور کامل اجرایی می ‌شد، عیب و نقص زیادی نداشت و مسئله مهم این است که قانون به ‌طور کامل اجرایی گردد.
شهریاری در ادامه سخنان خود تاکید کرد: البته اصلاح این قانون هم که لایحه آن در دستور رسیدگی مجلس و کمیسیون مربوطه است، با اصلاحات نه چندان زیادی نسبت به قانون قبلی می‌ تواند کارآمدتر گردد.
این نماینده مجلس خاطر نشان ساخت: اگر اصلاحات لازم در این قانون صورت بگیرد و این قانون اجرایی گردد، بنظر میرسد هم شاهد ارتقای کیفی خدماتی خواهیم بود که مهندسین ارائه میکنند و هم ساختمان ‌های ما ایمن ‌تر خواهند بود و سطح کیفیت آن ها بالاتر می‌ رود.
اصلاح قانون برای کاربرد روش‌ های جدید ساخت الزامی است
هم چنین عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این پرسش که در اصلاح قانون نظام مهندسی باید چه مواردی لحاظ گردد تا تاثیرگذاری مثبتی در صنعت ساختمان در پی داشته باشد، یاد آور شد: در اصل قانون باید به روز باشد.
شمس نوبخت گفت: هرچند زحمت زیادی برای نوشتن قانون صورت میگیرد و روی آن خیلی کار می‌ شود، ولی پس از مدتی از آنجاییکه روش‌ های جدیدی در بخش ساخت و ساز روی کار می‌آ ید، نیاز است که برای به ‌کارگیری از این روش‌ های جدید و مصالح نوین، تغییراتی در قانون ایجاد شود تا بتوانیم از این روش ‌های جدید استفاده کنیم.
دبیر کمیسیون آموزش سازمان نظام مهندسی استان تهران هم چنین گفت: در هر حال بهتر است که هر چند سال یک بار بسته به نیاز و شرایط جامعه و با توجه به بررسی و مطالعات کارشناسان، این قانون مقداری بازنگری و اصلاح و به روزرسانی گردد.
منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام برق ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ مهر ۹۶
1052 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0