مهندسان قربانی یک دعوا دعوای وزارت راه و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی

مهندسان قربانی یک دعوا

آن‌ قدر دعوای وزارت راه و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی به طول کشید که صدای مهندسان ساختمان هم درآمد که: «ما را قربانی نکنید.» روز قبل در مقابل ساختمان اصلی وزارت راه‌ و ‌شهرسازی، بیش از شصت مهندس ناظر در اعتراض به شیوه‌ نامه آخوندی مبنی بر انتخاب ناظر ساختمان از طرف مالک اجتماع کردند.

کد خبر: 970323002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷ - ۹:۳۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،آن‌ قدر دعوای وزارت راه و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی به طول کشید که صدای مهندسان ساختمان هم درآمد که: «ما را قربانی نکنید.» روز قبل در مقابل ساختمان اصلی وزارت راه‌ و ‌شهرسازی، بیش از شصت مهندس ناظر در اعتراض به شیوه‌ نامه آخوندی مبنی بر انتخاب ناظر ساختمان از طرف مالک اجتماع کردند.

مهندسان قربانی یک دعوا

مهندسان قربانی یک دعوا

مهندسان قربانی  یک دعوا

هرچند این تجمع مسالمت ‌آمیز بود، ولی در نهایت به درگیری انجامید و آن ‌گونه که حاضران می ‌گویند، یکی از اعضا هم دستگیر شد. آن ها می‌ گویند در دعوای سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی بر سر ۵ درصد حق دریافتی از طرف سازمان نظام مهندسی و گردش مالی هزار میلیاردی آن، این مهندسین هستند که در حال قربانی ‌شدن‌اند. بیکاری و احضار به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی هم نتیجه هر گونه اعتراضی است که از طرف مهندسان صورت بگیرد. به گفته برخی، قرار بود حدود پانصد نفر در این تجمع حضور پیدا کنند، ولی با تهدید مدیران سازمان نظام مهندسی، این تعداد کاهش پیدا کرد. البته ناگفته نماند که وجه اشتراک در این تجمع، اعتراض و گلایه بود ولی با دو نگاه متفاوت. یکی هدف مقابل را وزارت راه قرار داده بود و عده‌ای دیگر، سازمان نظام مهندسی را هدف‌ گذاری کرده بودند.
‌ کسی برای گوش دادن به حرفمان هم نیامد
یکی از معترضان با عنوان این که بیش از شصت نفر از مهندسان مرتبط با ساختمان در اعتراض به شیوه‌ نامه ابلاغی وزیر راه و شهرسازی در مقابل این وزارتخانه تجمع کردند، می ‌گوید: نه‌ تنها برای شنیدن حرف‌ های مهندسان هیچ ‌یک از مقامات مسئول در جمع معترضان حضور پیدا نکردند، بلکه درگیری فیزیکی بین حراست وزارت خانه با معترضان ایجاد و یکی از مهندسان نیز از طرف حراست دستگیر شد. این مهندس حاضر در تجمع، در مورد خواسته معترضان می‌ گوید: این بی‌ معناست که ناظر از طرف مالک انتخاب شود. همان‌ طور‌ که مجری ذی‌ صلاح که از طرف مالک انتخاب می ‌گردد، صوری شده است، این احتمال قریب به یقین است که این اتفاق در مورد مهندس ناظر نیز بیفتد. می‌ خواهیم ناظران براساس روال سابق، از طرف سازمان نظام مهندسی انتخاب گردند، هرچند معتقد هستیم روند انتخاب ناظران باید شفاف‌سازی گردد. دیگری می ‌گوید: مالکان عمدتا کارشان  بساز و بفروش‌ است و عموما حاضر نیستند مهندس مجری سر کار حضور یابد و با پروانه مجری به انتخاب خود کار می ‌کنند. بنابراین امری بعید نیست که ناظران هم به همین شیوه از طرف بساز و بفروش‌ها انتخاب گردند که در اینصورت نه تنها اشتغال مهندسان بخطر می ‌افتد، بلکه خریداران یا عموم مردم نیز دیگر نمی ‌توانند اعتمادی به سازه‌ها داشته باشند، زیرا تخلفات در این بخش به‌ شدت گسترش پیدا می ‌کند. به گفته وی، با این اتفاق چند میلیون مهندس ضرر می ‌کنند، زیرا مهندسان نخواهند پذیرفت که با تعرفه خیلی اندک کار کنند؛ زیرا در مقابل مسئولیت محول ‌شده قطعا نمی ‌صرفد. دیگری به حق خریدار هم اشاره کرده و می ‌گوید‌: ذی ‌نفعانی که ساختمان را خریداری می ‌کنند، تضمینی وجود ندارد که سازه قابل اطمینان دریافت کنند. انتخاب مهندس ناظر از طرب مالک، به این معناست که سوداگری یا سرمایه‌ گذاری در مورد امنیت سازه تصمیم بگیرد که نمی ‌توان پذیرفت امری حاکمیتی، این‌چنین تنزل پیدا کند.
‌ دعوا سر پول است
وقتی از وی در مورد حرف و حدیث‌ ها در باره سهم ۵ درصدی سازمان نظام مهندسی می‌ پرسم، می‌ گوید:‌ این ها بهانه است؛ این دعوا سر پولی است که یک سازمان خصوصی به نام سازمان مهندسی از مردم می ‌گیرد. مشکل آن جاست که وزارت راه با فساد درون سیستم نظام مهندسی مشکلی ندارد، بلکه با این مسئله مشکل دارد که این پول نباید به سازمان نظام مهندسی برسد و باید در اختیار وزارت راه و شهرسازی باشد.
‌ به سازمان درصد می ‌دهیم، پول به دلال نه
آن دیگری به میان کلامش می‌ آید و سخن همکارش را این‌ گونه ادامه می‌ دهد: پس از آن که در اسفندماه، آخوندی شیوه‌ نامه را ابلاغ کرد، در مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی، مهندسان رأی دادند که این ۵ درصد را به سازمان بپردازند تا سازمان نظام مهندسی از حقوق مهندسان دفاع کرده و با آرامش خاطر نظارت کند، ولی نظارت به مالک ارجاع داده نشود و پول به مراتب بالاتر از این درصد را به دلال ندهند.

مهندسان قربانی یک دعوا

دیگری تن صدایش را بالاتر می‌ برد تا صدایش شنیده‌ شود: این موارد آدرس‌ غلط‌‌ دادن است. برای هیچ ‌کدام از دو طرف مهم نیست که در وسط این دعوا بر سر پول و منفعت، مهندسان قلع‌ و قمع می ‌شوند و ذی ‌نفعان که مردم باشند هم آسیب جدی می ‌بینند.
‌ وزیر صدایمان را بشنود
یکی دیگر از مهندسان معترض حاضر در این تجمع، با وجود اعتراض می‌ گوید: آمده بودیم تا انتقادهایمان را از سازمان نظام مهندسی به گوش آخوندی برسانیم. این مهندس ناظر که اظهاراتش تقریبا نقطه مقابل دیگر همکارانش است، ادامه می‌ دهد: هر ماه حق‌ عضویت به سازمان نظام مهندسی می‌پردازیم و انتظار خدمت داریم، اما سازمان نظام مهندسی تقریبا هیچ ‌وقت از اعضا حمایت نمی‌ کند و بهمین علت هم ‌اکنون بسیاری از مهندسان بیکار هستند و حتی برخی از آن ها مسافر کشی می ‌کنند.
وی می‌ گوید: هرچند وزارت راه‌ و‌ شهرسازی تصمیم گرفته بیش از هزار میلیارد تومان گردش مالی سازمان نظام مهندسی را مدیریت کند، ولی هیچ‌ کس به ابلاغیه ‌های وزارت راه در سازمان نظام مهندسی اعتنا نمی ‌کند و در این بین مهندسان وسط یک دعوا بین وزارت خانه و سازمان نظام مهندسی گیر افتاده‌اند. این مهندس معترض با اشاره به تهدید به حضور نداشتن در این تجمع می ‌افزاید: رؤسای سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان هم در شورای مرکزی و هم در استان‌ ها علاقه‌ ای نداشتند صدای ما به وزیر برسد؛ بنابراین هیچ حمایتی از تجمع نکردند. قرار بود با حدود پانصد نفر تجمع کنیم، ولی با تهدید مجدد مدیران سازمان نظام مهندسی مبنی بر این که برای حاضران در تجمع پرونده شورای انتظامی درست می‌ کنند، بسیاری از حضور در تجمع منصرف شدند؛ زیرا به هر حال آن ها هم به فکر معاش خود هستند که می‌ تواند به این طریق به خطر بیفتد.
خودرأیی در سازمان نظام مهندسی
به گفته وی، اگر آخوندی می ‌خواهد فساد سازمان نظام مهندسی ساختمان را از میان ببرد، باید اساسی کار کند. وزیر به ‌جای ابلاغیه ‌هایی که صادر می ‌کند و رؤسای سازمان نظام مهندسی اصلا به آن توجهی نمی ‌کنند، به وضعیت شورای انتظامی سازمان رسیدگی کند؛ زیرا از بین اعضای سازمان نظام مهندسی، چند نفر را به‌ عنوان اعضای شورای انتظامی انتخاب کرده‌ اند که آن ها هم به همین اعضای اصلی وصل هستند و اگر یکی از مهندسان گلایه‌ یا کاری خلاف خواسته آن ها بکند، به ‌سرعت پرونده ‌سازی شده و ‌در درجه‌ بندی‌ های متفاوت به مهندسان محکومیت می‌ دهند. وی با اشاره به تضاد منافعی که میان سازمان نظام مهندسی و مجلس ایجاد شده، می‌ گوید:‌ اطلاعات اشتباه به مجلس داده‌اند و طوری وانمود می ‌کنند که سازمان نظام مهندسی واقعا مدافع مهندسان ساختمان است، در حالی‌ که از وقتی رجبی ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی شده که نماینده مجلس نیز است، یک خودرأیی در سازمان نظام مهندسی ایجاد شده و نمی‌ توانیم انتقاداتمان را بیان کنیم.

منبع : اقتصاد آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی ترافیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ خرداد ۹۷
1047 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
1 0