نظام مهندسی به عنوان مجری بازآفرینی شهری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان، کاندیدای چهره سال نود و هفت، بیان کرد:

نظام مهندسی به عنوان مجری بازآفرینی شهری

یحیی نصیرا با اشاره به این که ما وظیفه و رسالت خود را در سازمان نظام مهندسی بازتعریف کرده‌ایم، بیان داشت: در این راستا ۲ وظیفه مهم را در سازمان نظام مهندسی برای ارتقای جایگاه مهندسان مدنظر قرار داده ایم.

کد خبر: 971216007 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۶ اسفند ۹۷ - ۲:۴۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،یحیی نصیرا با اشاره به این که ما وظیفه و رسالت خود را در سازمان نظام مهندسی بازتعریف کرده‌ایم، بیان داشت: در این راستا ۲ وظیفه مهم را در سازمان نظام مهندسی برای ارتقای جایگاه مهندسان مدنظر قرار داده ایم.

نظام مهندسی به عنوان مجری بازآفرینی شهری

نظام مهندسی به عنوان مجری بازآفرینی شهری

نظام مهندسی، مجری باز آفرینی شهری می ‎گردد

وی، کاندیدای چهره سال نود و هفت با عنوان این مطلب گفت: طبق این اساس، وظیفه اول ما الزام به اجرای دقیق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است و باید این مهم را بطور دقیق پی‌گیری ‌نماییم.
نصیرا با اشاره به رسالت دوم این سازمان ادامه داد: موضوع بعدی که ما در سازمان نظام مهندسی در پیش گرفته ‌ایم، توجه به اشتغال مهندسان است. از آن جایی که ما منتخب اعضای سازمان هستیم، پس نمی‌توانیم نسبت به معیشت و اشتغال اعضای خود بی ‌تفاوت باشیم. درنتیجه بشدت روی این موضوع کار می‌کنیم.
تعامل با دستگاه‌ های مختلف برای اشتغال مهندسان
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان تصریح کرد: در این راستا از روش ‌هایی استفاده می ‌کنیم که قانونگذار در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای ما دیده است و شامل دادن صلاحیت ‌های مختلف به مهندسان و یا هر زمینه ای است که امکان اشتغال مهندسان را فراهم می‌ کند.
نصیرا افزود: در این زمینه بمنظور ایجاد اشتغال برای مهندسان، با یکسری از دستگاه‌ های مختلف وارد تعامل شده‌ایم که آن ها از مهندسان ما خرید خدمات انجام دهند. بطور مثال شرکت گاز از مهندسان ما خدمات خریداری کرده و یا در حال حاضر با مجموعه آبفا، شرکت توزیع برق، شهرداری و… در حال رایزنی هستیم تا ببینیم چگونه می ‌توانیم از ظرفیت عظیم مهندسان عضو سازمان و تخصص آن ها استفاده نماییم.
وی در عین حال با اشاره به دیگر اقدامات این سازمان افزود: از نظر ما در صنعت ساختمان، اصل خود ساختمان و فرع خدمات مربوط به ساختمان است که شامل طراحی، نظارت و اجرا است. با این حال ما اقداماتی را در قسمت اصل نیز آغاز کرده ‌ایم و اعتقاد داریم یک مجموعه اقتصادی وقتی می‌ تواند پابرجا باشد که مانند یک درخت استوار باشد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان خاطر نشان ساخت: از نگاه ما تولید مسکن به مثابه ریشه و تنه درخت است و خدمات مهندسی نیز شاخه و برگ آن را تشکیل میدهد. ما در این زمینه شروع بکار کرده‌ایم و در سال جدید مهندسان خود را در این قالب توانمند می‌ کنیم.
تولید مسکن توسط مهندسان عضو نظام مهندسی
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با عنوان این که در این راستا با بانک ‌ها و با مجموعه‌های راه و شهرسازی و سایر مجموعه‌ هایی که زمین دارند، وارد مذاکره شده‌ایم، افزود: تلاش میکنیم تا مهندسان خود را به سمتی هدایت کنیم که خودشان به تولیدکننده مسکن تبدیل شوند، نه این که صرفا خدمات ارائه دهند و تولیدکننده مسکن فرد دیگری باشد.
به گفته نصیرا، در اینصورت هم موارد مندرج در قانون راحت‌تر اجرایی می گردد. بعبارتی نظارت و کنترل، زمانی بدرستی اجرا می گردد که خود افراد به آن مباحث اعتقاد داشته باشند. دوم این که آن ها توانمند می ‌شوند و ما بعد از مدتی با یکسری سازندگان حرفه‌ای و سازندگانی روبرو خواهیم بود که به حرفه خود ارتباط دارند و از تخصص و دانش لازم برای انجام آن حرفه برخوردار هستند.
نظام مهندسی، مجری بازآفرینی شهری می گردد
نصیرا با عنوان این که بانک‌ ها بشدت از این اقدام استقبال کرده‌اند، تصریح کرد: ما استارت این کار را از طرح بازآفرینی شهری زده ایم و در شهر زنجان با مجموعه‌های مختلف مذاکره کرده ایم تا سازمان نظام مهندسی به این حوزه ورود کند و قسمتی از پروژه‌ ها را در دست بگیرد و پروژه‌ ها این بار توسط اعضای سازمان نظام مهندسی اجرا گردد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با عنوان این که تا پیش از این، اعضای سازمان نظام مهندسی فقط در بخش ارائه خدمات ورود می‌ کردند و در قسمت تولید مسکن ورود نمی ‌کردند، یاد آور شد: ما تلاش می ‌کنیم اعضای خود را به سمت و سویی هدایت کنیم که تولید مسکن را به عهده بگیرند و این امر اشتغالزایی بسیار بهتری را برای مهندسان بهمراه خواهد داشت.

نظام مهندسی به عنوان مجری بازآفرینی شهری

وی با اشاره به وجود ۳ حلقه در بخش ساخت و ساز عنوان کرد: ما با ۳ حلقه مصالح، حلقه استادکاران و حلقه مهندسان در بخش ساخت و ساز روبرو هستیم که سازمان‌ های نظام مهندسی تا به امروز بیش تر روی حلقه مهندسان کار کرده‌اند. هم اکنون ما در سازمان نظام مهندسی زنجان، تصمیم داریم که روی بخش مصالح و هم‌چنین استادکاران کار ‌کنیم و نتایج آن را به زودی اعلام می‌ کنیم.
رویکرد مهارت محوری در آموزش مهندسان
نصیرا در عین حال با اشاره به برنامه های آموزش مهندسان در این سازمان اظهار داشت: ما یکسری تکالیفی را در زمینه آموزش مهندسان به عهده داریم که آن ها را انجام می ‌دهیم. ولی در نظر داریم که در این بخش تفاوتی را در سازمان زنجان ایجاد کنیم. به اینصورت که آموزش ‌های خود را واقعی کنیم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان گفت: در حال حاضر در سیستم آموزش عالی کشور به این مرحله رسیده‌ایم که از بحث مدرک‌محوری به سمت مهارت‌محوری برویم. از این رو ما بدنبال این هستیم که با برگزاری کلاس ‌های کاملا مهارتی و حرفه‌ای، به تدریج شروع به پرورش مهندسانی کنیم که این مهندسان در صورت ضرورت، خودشان قسمتی از کار را انجام دهند.
وی با عنوان این که رویکرد ما در آموزش مهندسان رویکرد مهارت محوری است، افزود: ما به مهندسانی نیاز داریم که کارهای عملی را بلد باشند و اگر کارگران در حین کار همکاری لازم را انجام ندادند، خودشان بتوانند اقدام به انجام آن کار کنند. اگر بتوانیم چنین مهندسانی را تربیت کنیم، بطور قطع بعد از مدتی در بازار جهانی یا حداقل در بازار منطقه، حرفی برای گفتن خواهیم داشت.
قابل ذکر است، برای ششمین دوره پیاپی، انتخابات چهره سال نود و هفت راه و ساختمان کشور برای گزینش مدیران و پروژه‎های برتر، در ۶ گروه مدیران وزارت راه و شهرسازی، شهرداران، شهرداران مناطق بیست و دو گانه تهران، شرکت عمران شهرهای جدید، ادارات کل راه‌داری و حمل و نقل جاده ای و سازمان ‌های نظام ‌مهندسی ساختمان برگزار می گردد. برای دریافت آخرین خبرها از جشنواره چهره سال نود و هفت به سایت topsamair.ir مراجعه کنید.

منبع: خبرگزاری برنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ اسفند ۹۷
633 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0