مهندسی نظام مهندسی سرنوشت نامعلوم یک سوم از پرسنل

مهندسی نظام مهندسی؟!

در روزهای اخیر موضوع قطع همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با حدود یک سوم پرسنل خود، این پرسش را ایجاد می ‌کند که علت تعدیل این تعداد نیرو آن‌هم با چنین شرایط خاص اقتصادی در کشور چیست؟ به گفته نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران این از اختیارات رئیس سازمان است که دست به چنین اقدامی بزند ولی آیا تعدیل حدود صد نفر از پرسنل با سابقه این سازمان توجیه منطقی دارد؟

کد خبر: 980127012 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸ - ۳:۵۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،در روزهای اخیر موضوع قطع همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با حدود یک سوم پرسنل خود، این پرسش را ایجاد می ‌کند که علت تعدیل این تعداد نیرو آن‌هم با چنین شرایط خاص اقتصادی در کشور چیست؟ به گفته نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران این از اختیارات رئیس سازمان است که دست به چنین اقدامی بزند ولی آیا تعدیل حدود صد نفر از پرسنل با سابقه این سازمان توجیه منطقی دارد؟

مهندسی نظام مهندسی

مهندسی نظام مهندسی

مهندسی نظام مهندسی؟! سرنوشت نامعلوم یک سوم از پرسنل/ اعتراض شکیب و خرم به اتفاقات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

اخراج قریب به ۱۰۰ نفر از کارمندان سازمان نظام مهندسی استان تهران که موافقان از آن بعنوان «قطع همکاری مطابق عرف!» ذکر میکنند سبب شد تا برخی اعضای هیأت مدیره این سازمان نسبت به آن واکنش نشان دهند. حمزه شکیب یکی از این اعضاست که در نامه ای از ریاست سازمان نظام مهندسی تهران خواسته است تا مشخصات پرسنل اخراجی، کارمندان استخدام شده در دوره هشتم، لیست جابه‌جایی‌ها و هم‌چنین افراد شاغل دارای رابطه فامیلی با خود را در اختیار او قرار دهد.
اخراج بیش از ۱۰۰ نفر از کارمندان با سابقه دفتر مرکزی سازمان نظام مهندسی را چه بنامیم؟
هم‌چنین احمد خرم، ریاست اسبق این سازمان و عضو فعلی هیأت مدیره نیز در نامه‌ای از آن چه انحراف بزرگ در مسیر حرکت سازمان نظام مهندسی ساختمان خوانده، ابراز نگرانی کرده و نوشته است: تعداد نفراتی که در دوره مدیریتی هفتم جابه‌جا شدند مجموعاً شش نفر بودند که دو نفر ایشان به دلیل تخلفات بازداشت شدند، پرسش این جاست که اگر این تغییرات به تعبیر «رئیس فعلی سازمان» دیکتاتوری تلقی می گردد، اخراج بیش از ۱۰۰ نفر از جوانان مهندس و کارمندان با سابقه دفتر مرکزی سازمان نظام مهندسی تهران را چه باید بنامیم؟!
در همین رابطه، به سراغ نائب رئیس سازمان نظام مهندسی تهران رفته ایم و علت چنین اقدامی را جویا شده ایم.
سیدعلیرضا میرجعفری در این گفتگو با تکذیب خبر اخراج این تعداد کارمند از سازمان نظام مهندسی استان تهران بیان کرد: هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. براساس قرارداد سالانه، قرارداد عده ای تمدید و با برخی دیگر نیز قطع همکاری اتفاق می افتد. فعلاً وضعیت تعدادی در دست بررسی است و این موضوع توسط هیأت مدیره در اختیار ریاست سازمان گذاشته شده که عزل و نصب کارکنان را با نظر خود انجام دهد و حتی هیأت رئیسه نیز نمیتواند در این زمینه ورود کند.
صد نفر تعدیل شده طبق صحبتی که خود رئیس داشته بمعنای اخراجی نیست
میرجعفری گفت: رییس سازمان براساس صحبتی که با اعضای هیأت مدیره در این زمینه داشته، گفته بررسی می کند و تجدیدنظری در رابطه با ادامه همکاری یا عدم همکاری افراد خواهد داشت. آن چه تا امروز اتفاق افتاده این بوده و هنوز نمیتوان گفت فردی بطور قطعی اخراج شده است.
نائب رییس سازمان نظام مهندسی تهران با عنوان این که در نشست هیأت مدیره اخیر بهیچ عنوان درباره کارمندان اخراجی این سازمان حرفی زده نشده، تصریح کرد: سازمان سیصد و هفتاد و دو کارمند دارد که صد و چهل نفر آن مهندس بوده و مابقی رشته های غیر از مهندسی هستند. لازم است که بازهم تکرار کنم که صد نفر تعدیل شده برلساس صحبتی که خود رئیس داشته بمعنای اخراجی نبوده و وضعیت آن ها در دست بررسی است.
تا این لحظه افراد جدیدی برای استخدام در سازمان مطرح نشدند
میرجعفری با اشاره به نامه های حمزه شکیب و احمد خرم گفت: هر دو نامه توسط ریاست سازمان مطالعه شده و ایشان در حال بررسی و تجدیدنظر است. این مطلب نیز عنوان شده که قراردادهای کارکنان را از موعد شب عید به دوسه ماه بعد از آن منتقل شوند تا برای کارکنان موجب نگرانی نباشد. ممکن است کسانی تقاضامند ورود به سازمان باشند یا اعضای هیأت مدیره، افرادی را جهت همکاری مدنظر داشته باشند اما تا این لحظه افراد جدیدی برای استخدام در سازمان مطرح نشدند.
وی در خاتمه افزود: افرادی که قراردادشان برای بررسی معلق مانده از همه طیفها هستند. لذا باید تا اتمام بررسیها صبر کرد و امروز اگر هر حرفی زده شود یک نوع پیش داوری است. عزل و نصب کارکنان براساس مصوبه هیأت مدیره که در دوره آقای بیطرف تصویب شده، به عهده ریاست سازمان است و این مصوبه در هیأت مدیره هشتم تا مطرح شدن بحث شیوه نامه جدید، تمدید شده است.
اظهارات نائب رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در حالی مطرح می گردد که یکی از اعضای هیأت مدیره این سازمان نظر دیگری دارد.
تعدیل یک سوم نیرو نشانگر وضعیت ناگواری است که سازمان دارد
ولی حمزه شکیب، در مورد وضعیت به وجود آمده در سازمان نظام مهندسی تهران اظهار داشت: با آن که در نشست هیأت مدیره قبل، موضوع اخراج کارکنان سازمان مطرح نشده ولی در ۲ نشست قبل به این موضوع پرداخته شد. سازمان نظام مهندسی استان تهران هیأت مدیره ای بیست و پنج نفره دارد که قاعدتاً آن ها باید سازمان را اداره کنند. متاسفانه اتفاقی که افتاده این است که من بعنوان عضو هیأت مدیره از این که با یک سوم از پرسنل سازمان قطع همکاری صورت گرفته، اطلاعی نداشتم.
شکیب گفت: این زیبنده سازمانی نیست که بیش از ۱۰۰ هزار نفر عضو مهندس در حوزه صنعت ساختمان دارد و فکر نمیکنم چنین موضوعی برای هیچ سازمانی قابل هضم باشد.
شکیب با ناگوار خواندن این موضوع وضعیت ناگواری است که در سازمان نظام مهندسی تهران وجود دارد، تصریح کرد: این که یک باره با یک سوم پرسنل قطع همکاری می گردد و هیچگونه کار کارشناسی درباره آن انجام نمیشود و از هیچ مسئولی پرسیده نمیشود نشانگر وضعیت ناگواری است که سازمان دارد.
گروه بندیها مانع تصمیمگیری درست در هیأت مدیره می گردد
شکیب با اشاره به آنچه اخراج برخی افراد به دلیل نداشتن ارتباط با عاملین تعدیل کننده میخواند، گفت: متاسفانه برنامه هایی هم که برای آینده سازمان دارند سبب شده تا من بعنوان یک عضو هیأت مدیره، نگران آینده سازمان باشم. اتفاقی که در هیأت مدیره افتاده اینست که گروه بندیها مانع تصمیم گیری درست میشود. برای نمونه یک عده با ایجاد گروهی سیزده نفره هرکاری که دوست داشته باشند انجام میدهند و در چنین حالتی نه کار کارشناسی و نه شایسته سالاری دیگر مطرح نیست.
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی افزود: گروه‌ ها در هیأت مدیره بدون کار کارشناسی و صرفاً براساس سلیقه خودشان کارها را انجام می‌ دهند. بنابراین چرایی تعدیل این تعداد کارمند از سازمان نظام مهندسی تهران مشخص است، گروهی که ایجاد شده تلاش میکند تا آدمهای منتسب به خود را مشغول بکار کند تا دیگر کسی از اتفاقاتی که در سازمان نظام می افتد باخبر نشده و خبری به بیرون درز نکند.
ریاست سازمان بیان کرد: اگر کارمندان مجدد پشت میزهای خود قرار بگیرند مدعی می‌ شوند.
وی ادامه داد: برای مثال، یک مهندس فارغ التحصیل شریف کنار زده میشود و به جایش فردی روی کار می آید که تنها نام مهندس را یدک میکشد. برای بررسی صحت و سقم خبر تعدیل کارمندان سازمان میتوان به کسانی مراجعه کرد که از سال جدید هنوز موفق نشدند پشت میز کار خود حاضر شوند. در پایان سالی که گذشت با نود و چهار نفر قطع همکاری شد و با آغاز امسال نیز من در تذکری گفتم که سازمان اجازه دهد این افراد بکار خود ادامه دهند، ولی ریاست سازمان افزود: اگر این افراد مجددا پشت میزهای خود قرار بگیرند مجدد مدعی شده و ما را مجبور به ادامه همکاری میکنند.
با توجه به فشارهایی که هیأت مدیره آورده و صحبتی که برخی دوستان در هیأت رئیسه داشتند، از رییس خواسته شده تا نسبت به این مسأله تجدیدنظر کند و احتمالاً بیش از هفتاد نفر تعدیل شدگان بکار خود بازگردند.
شکیب در ادامه افزود: من رونوشتی از نامه اخیر خود برای وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی سازمان فرستادم و میدانم که آن ها نیز بدنبال حل و فصل این موضوع هستند. قطع همکاری با یک سوم نیروها در یک سازمان نشان میدهد کسانیکه مسئولیت به عهده گرفتند تجربه کافی در زمینه مدیریت ندارند.
نمیشود که صد نفر از کارمندان باتجربه این سازمان را به راحتی اخراج کرد
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران گفت: کارمندان تعدیل شده به سر کار خود برمیگردند. زیرا بالاخره قانون و مقرراتی وجود دارد و نمیشود که صد نفر از کارمندان باتجربه این سازمان را به راحتی اخراج کرد. در میان کسانیکه اخراج شدند از آبدارچی تا کارشناسان نخبه حضور دارند و امیدوار هستم با فشارهایی که وزارت راه و شهرسازی می آورد و دخالت شورای مرکزی و هم‌چنین ورود سازمان بازرسی کل کشور در راستای ساماندهی به سازمان نظام مهندسی تهران، اوضاع روبه بهبود رود.
وی در ادامه با ابراز این عقیده که متاسفانه مدیران یکسری شرکتها سازمان ما را اداره میکنند، افزود: این در شأن سازمان نظام مهندسی نیست که از طرف چند شرکت تبدیل به هلدینگ گردد. قانون اختیاراتی به هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی داده و من به شخصه هیچ‌گاه اختیار خودم را به کسی واگذار نکرده و نخواهم کرد. اگر عده ای در هیأت مدیره دور هم جمع میشوند تا اختیارات برخی دیگر از اعضا را بگیرند خلاف قانون است. این که چهارده نفر از هیأت مدیره بنشینند و اختیار این هیأت را واگذار کنند از اساس کاری اشتباه است. مگر قانون این اختیار را به من عضو هیأت مدیره نداده؟ حالا باید پرسید که آیا همکار من میتواند اختیار مرا سلب کند و به فردی دیگر بدهد؟
تعدیل نیرو باید طبق تخلف اشخاص باشد اما در این‌جا برعکس شده است
شکیب تصریح کرد: من این مسأله را بصورت حقوقی و کیفری پی‌گیری میکنم. بازرسی کل کشور باید بطور جدی ورود کند زیرا سازمان نظام مهندسی شأنی دارد و آن ارائه خدمات نظام مهندسی است که با جان و مال هموطنان ما بازی میکند. سازمانهای بالادستی از جمله بازرسی کل کشور، وزارت راه و شهرسازی، اداره کل راه و شهرسازی استان و شورای مرکزی سازمان باید ورود کنند و نباید دست روی دست بگذارند و ببینند که یک عده در هیأت مدیره دورهم جمع شدند و از آن جا که اکثریت را تشکیل میدهند هر کاری که دوست دارند انجام گردد.
وی افزود: متاسفانه حاکمیت، سازمانهای نظام مهندسی را رها کرده و ما دیگر هیچ مقبولیتی در بین مردم و دستگاهها نداریم. این در حالی است که خدماتی که ما ارائه میکنیم ارزشمند است و باید جایگاه خود را پیدا کند. نه این که دست یکسری شرکت محدود بیفتد و آن را هر طور که دلشان می خواهد اداره کنند و در ادامه صد نفر تعدیل شوند و صد نفراز نزدیکان برخی روی کار آورده شوند.
شکیب با تاکید بر اینکه تعدیل نیرو باید طبق تخلف اشخاص باشد و ابراز این ادعا که در این جا برعکس شده، یعنی کسیکه تخلفی مرتکب شده و قبلاً اخراج شده، در وضعیت موجود پوزیشن یک موقعیت خوب را در اختیار گرفته است، در خاتمه افزود: تغییر آبدارچی در سازمان نشان میدهد که عده ای ترس از این دارند که وقتی آبدارچی روی میزشان چایی میگذارد حرفهای محافل خصوصی شان را بشنود. این بسیار زشت است که چنین کاری میشود زیرا همه میدانند که سازمان چه وضعیتی دارد.
این حجم از تعدیل نیرو می ‌تواند به روند اداره سازمان نظام مهندسی تهران لطمه وارد کند
سعید سعیدیان نیز در این مورد افزود: متاسفانه رویه‌ای از گذشته تا به حال وجود داشته و صرفا به دوره رئیس فعلی باز نمیگردد که با توجه به اختیاراتی که برای مدیر در زمینه کنارگذاشتن کارمندان وجود دارد تعدادی از پرسنل در پایان هر سال کنار گذاشته میشوند. ولی معمولاً در گذشته تعداد قطع همکاری ‌ها بسیار کم‌تر از امسال بوده، تا آن جا که من اطلاع دارم تعداد کمی از صد نفری که قراردادهایشان تمدید نشده تا به حال موفق به بازگشت به کار شده‌اند.
سعیدیان گفت: با توجه به فشارهایی که هیأت مدیره آورده و صحبتی که برخی دوستان در هیأت رئیسه داشتند، از رییس خواسته شده تا نسبت به این مسأله تجدیدنظر کند و احتمالاً بیش از هفتاد نفر تعدیل شدگان بکار خود بازگردند. البته تلاش ما این است که همه افراد و در صورت مخالفت اکثر آن ها به کار خود بازگردند. این رویه اشتباهی است که هر رییسی که روی کار می ‌آید نفراتی را کنار گذاشته و افراد نزدیک به خود را روی کار آورده است.
وی با عنوان این که قطعاً این حجم از تعدیل نیرو می ‌تواند به روند اداره سازمان نظام مهندسی تهران لطمه وارد کند، ادامه داد: امروز به علت این تعدیل نیرو برخی واحدها، دفاتر و حتی دفاتری که در شهرهای اطراف داریم تقریباً نزدیک به تعطیل هستند اما با فشارهایی که وارد شده بخش ‌های زیادی از نیروهای کنار گذاشته شده در حال بازگشت بکار هستند. بی‌تردید مانند بسیاری از سازمانها اگر قرار است تغییراتی صورت گیرد باید بصورت سازمانی گزینش و استخدام شوند نه این که بر مبنای سلیقه شخصی باشد.
چیزی حدود یک سوم کل سازمان نظام مهندسی تهران را تعدیل کردن خیلی عجیب است
سعیدیان بیان داشت: ما باید طبق نیاز ساختاری افراد مربوطه را انتخاب کنیم و نباید هر سال این اختیار وجود داشته باشد که منِ عضو هیأت مدیره یا رئیس بتوانم آن ها را کنار بگذارم. چیزی حدود یک سوم کل سازمان نظام مهندسی تهران را تعدیل کردن خیلی عجیب است و با آن که این رویه ای بوده که از گذشته وجود داشته ولی در این دوره بسیار شدیدتر صورت گرفته است.
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران با بیان اقدامات صورت گرفته از طرف اعضای هیأت مدیره اظهار داشت: اقدام موثری که هیأت مدیره برای بازگشت کارمندان تعدیل شده انجام داده این است که هریک از اعضا طبق قانون سازمان، مسئولیتی تضامنی دارند و مسئولیت به عهده تک تک آن هاست و با آن که اختیار خود را به رئیس تفویض می‌ کنند بدین معنا نیست که مسئولیت نداشته باشند. بنابراین من بعنوان عضو هیأت مدیره در این ماجرا مسئولم.
هیأت مدیره زیر بار اقدام خارج از عرف و منطق نخواهد رفت
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران در خاتمه افزود: تعداد هفده نفر از اعضای هیأت مدیره که تعدادشان بیش تر هم خواهد شد از رئیس خواسته‌اند که اگر اقدامی در این مورد نکند با اختیاری که دارند در اختیارات ایشان محدودیت ایجاد می ‌کنند تا جاییکه برای برخی اقدامات به دستور هیأت مدیره احتیاج باشد. این اتمام حجت صورت گرفته که بر مبنای آن قرار شد رئیس سازمان این موضوع را حل و فصل کند. بی شک هیأت مدیره زیر بار اقدام خارج از عرف و منطق نخواهد رفت.
هم‌چنین مهیار فرنیا بیان کرد: عزل و نصب پرسنل و کارمندان از وظایف هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی است از آن جا که من در دوره قبل نیز عضو هیأت مدیره بودم، در آن دوره عزل و نصب پرسنل سازمان را به ریاست آن تفویض کرده بودیم. ولی در ابتدای دوره هشتم وزارت راه نامه ای زد که تفویض اختیاراتی که از قبل صورت گرفته دیگر به دوره جدید بسط داده نشود و باید مجدداً در دوره جدید انجام گردد.
حدود چهل نفر تا این لحظه بازگشت به کار شدند
فرنیا گفت: در تاریخ اول دی ماه سال گذشته ما در هیأت مدیره هشتم مصوب کردیم که عزل و نصب کارمندان که در دوره هفتم به ریاست سازمان تفویض شده بود به هیأت رئیسه هشتم تفویض گردد و طی یک بازه زمانی ۳ ماهه فرآیند آن بصورت یک کار کارشناسی طی شده و تغییرات صورت گرفته توسط کمیسیون طرح و برنامه سازمان به صحن هیأت مدیره ارائه شود. این از اختیارات رئیس سازمان تا پایان سال نود و هفت بوده و امروز این ابهام وجود دارد که آیا چنین اختیاری هم‌چنان برای رئیس سازمان وجود دارد یا خیر؟
وی ادامه داد: ریاست سازمان در دو روز انتهایی سال نود و هفت ادامه کار دویست نفر کارمند در سازمان را تأیید کرد و در مورد ادامه کار صد نفر دیگر گفت که اجازه دهید یک بررسی کارشناسی انجام دهم و از آن جا که امکان بررسی و کار کارشناسی در بازه دو روز وجود نداشت این روند تا پایان تعطیلات ادامه یافت و تا جایی که بنده اطلاع دارم حدود چهل نفر از این افراد تا این لحظه بازگشت به کار شدند.
بعد از کارشناسی تعداد زیادی از افراد تعدیل شده به کار خود برمیگردند
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران در ادامه گفت: بنظر می آید که یک مقدار بزرگنمایی شده، زیرا هدف ریاست سازمان اخراج پرسنل در پایان سال نبوده است. بلکه تنها خواسته است که در مورد حدود نود و پنج نفر افراد کار کارشناسی بیش تر انجام دهد. باید سعی کنیم که به علت وضعیت اقتصادی کشور، بیش تر پرسنلی که سرکار بودند و چندین سال زحمت کشیدند به سرکار خود برگردند.
وی در خاتمه با تکذیب تعطیلی برخی دفاتر و ادارات سازمان نظام مهندسی تهران به دلیل تعدیلهای اخیر بیان کرد: من احساس میکنم این موضوع تبلیغات رسانه ای باشد و صحت ندارد. از اینرو، تمامی کارهای سازمان در حال انجام بوده و خدمات مهندسی نیز ارائه می گردد. اگر بپذیریم که قرار است یک سوم از نیروهای سازمان نظام مهندسی تعدیل گردند این مقدار خیلی زیاد بوده و در هیچ سازمانی مرسوم نیست، اما من عرض کردم که این اتفاق نیفتاده و بنابر اطلاعاتی که رئیس سازمان به هیأت مدیره داده، قرار است پس از کار کارشناسی تعداد زیادی از افراد تعدیل شده بکار خود برگردند.
منبع: جماران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ فروردین ۹۸
531 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0