مصرف انرژی در ساختمانهای ایران سه برابر استانداردهای جهانی مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی :

مصرف انرژی در ساختمانهای ایران سه برابر استانداردهای جهانی

مدیرکل دفتر مقررات ملی کنترل ساختمان، وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: حدود چهل درصد از انرژی مصرفی کشور رقمی معادل چهارصد و سی میلیون بشکه نفت است و حدود سه برابر استاندارهای جهانی در بخش ساختمان مصرف می گردد.

کد خبر: 971218026 تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ اسفند ۹۷ - ۶:۱۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی،مدیرکل دفتر مقررات ملی کنترل ساختمان، وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: حدود چهل درصد از انرژی مصرفی کشور رقمی معادل چهارصد و سی میلیون بشکه نفت است و حدود سه برابر استاندارهای جهانی در بخش ساختمان مصرف می گردد.

مصرف انرژی در ساختمانهای ایران سه برابر استانداردهای جهانی

مصرف انرژی در ساختمانهای ایران سه برابر استانداردهای جهانی

مصرف انرژی در ساختمانهای ایران سه برابر  استانداردهای جهانی

حامد مانی فر، در مراسم افتتاحیه پنجمین گردهمایی ملی فن آوریهای نوین صنعت ساختمان با رویکرد ساختمانهای بلند مرتبه با بیان این مطلب گفت: این حکایتی از اتلاف وسیع سرمایه عظیم ملی دارد، علاوه بر اتلافی که به علت کیفیت پایین مصالح در صنعت ساخت و ساز رخ میدهد، مصرف بالای انرژی در صنعت ساخت و ساز و طول دوره ساخت و ساز نسبتاً طولانی در ایران از دیگر عواملی هستند که بهره وری پایین در این صنعت را بهمراه دارند.
مانی فر تصریح کرد: طبق آمار و شواهد در حال حاضر بهره‌وری عوامل و نهادهای مولد عرصه ساخت و ساز از جمله زمین، منابع مالی و انرژی، پایین تر از میانگین جهانی است و هدررفت منابع بسیار زیادی در این صنعت به علت پایین بودن بهره وری رخ میدهد. تنها در یک مورد از گزارشات نشان میدهد که حدود سی درصد از ظرفیت سیمان تولیدی کشور، در فرآیند اجرای پروژه های عمرانی تلف می گردد.
مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی یادآورشد: بعد از اتمام دوره ساخت و ساز نیز، به علت عمر پایین ساختمانها در نتیجه کیفیت پایین ساخت، اتلاف سالانه ۴ هزار میلیارد تومان دیگر از سرمایه های ملی کشور روی دیگر سکه بهره وری و اتلاف انرژی در صنعت ساخت و ساز است.
وی ادامه داد: در هر صورت با کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان و نزدیک شدن به حد استانداردهای جهانی، شاهد صرف جویی صد روز از صادرات فعلی نفت کشور با صادرات روزانه ۲٫۵ میلیون بشکه در مصرف انرژی خواهیم بود.
وی گفت: ایران در شاخص رقابت پذیری جهانی، در آمادگی فن آوری رتبه نود و هفت، در پیشرفته بودن بنگاههای تجاری رتبه صد و نه و در نوآوری رتبه ی هشتاد و نه را در میان صد و سی و هشت کشور جهان در سال ۲۰۱۶ داشته است. هم چنین رتبه هفتاد و شش در رقابت پذیری جهانی میان صد و سی و هشت کشور نیز حکایت از نیاز به تصمیم سازی های گسترده برای توسعه فن آوریهای نوین و نوآوری در کشور دارد.

مصرف انرژی در ساختمانهای ایران سه برابر استانداردهای جهانی

مانی فر با اشاره به بحرانهای ساخت و ساز افزود: شاید هیچ عرصه ی صنعتی مانند صنعت مهم ساخت و ساز، اینگونه در ارتباط تنگاتنگ با نیروهای متخصص و عرصه های مختلف تکنیکی نباشد، از این منظر سرمایه های زیادی از کشور مصروف به امر ساخت و ساز هستند. چالشهای مدیریت پروژه، مشکلات عرصه طراحی و مهندسی و چالش های تعمیر و نگه داری ساختمان که امروز در کشور شاهد هستیم، پیش از آن که چالشهایی تکنیکی باشند، چالشهایی انسانی هستند.
مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ساخت و ساز غیرصنعتی و حتی نیمه صنعتی که امروز کشور ما نیز درگیر با آن است، وابستگی این عرصه ها به تخصص، توان و اراده انسانی را دو چندان میکند. صنعت ساختمان به علت همین چالشهای انسانی، اتلاف سرمایه های انسانی را بهمراه دارد و تبلور این مساله در پایین بودن شاخصهای بهره وری نیروی کار در این صنعت به چشم می آید.
وی با عنوان اینکه هدف گذاریهای ارزشمندی نیز در قالب برنامه های ملی برای توسعه این صنعت در نظر گرفته شده است، بیان داشت: BIM یا همان انقلاب چهارم عرصه ساختمان را میتوان یکی از شاخه های فعال دانش محور در عرصه ساخت و ساز در جهان معاصر دانست که پیوند عمیقی با علوم رایانه ای و توسعه های IT دارد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام سازمان مهندسی تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ اسفند ۹۷
516 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0