تاکید بر ممنوعیت احداث بنای آموزشی در حریم گسل مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

تاکید بر ممنوعیت احداث بنای آموزشی در حریم گسل

مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بیان کرد: هر چند واحد علوم و تحقیقات پیش از ابلاغ قانون منع ساخت و ساز در حریم گسل‌ ها، بر روی گسل مهم کلانشهر تهران احداث شده است، اما مسوولان آن باید تمهیدات لازم برای کاهش ریسک ناشی از مخاطرات طبیعی یا انسانی را اتخاذ کنند.

کد خبر: 971008005 تاریخ انتشار: شنبه ۸ دی ۹۷ - ۱۰:۱۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی​ کشور،مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بیان کرد: هر چند واحد علوم و تحقیقات پیش از ابلاغ قانون منع ساخت و ساز در حریم گسل‌ ها، بر روی گسل مهم کلانشهر تهران احداث شده است، اما مسوولان آن باید تمهیدات لازم برای کاهش ریسک ناشی از مخاطرات طبیعی یا انسانی را اتخاذ کنند.

تاکید بر ممنوعیت احداث بنای آموزشی در حریم گسل

تاکید بر ممنوعیت احداث بنای آموزشی در حریم گسل

تاکید بر ممنوعیت احداث بنای آموزشی  در حریم گسل

علی بیت‌اللهی _ ریاست بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: ما حریم گسلها را برای چند کلانشهر چون تهران، تبریز و کرمان مصوب و ابلاغ کرده‌ایم، به این معنا که این مصوبات در قالب قانون لازم الاجرا است.
رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: طبق این قانون احداث مدارس و مراکز آموزشی در حریم این گسل ‌ها ممنوع اعلام شده است.
وی با تاکید بر این که واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد قبل از ابلاغ این مصوبه احداث شده است، اظهار داشت: اما اطمینان داشته باشید که کل این دانشگاه بر روی خط گسل شمال تهران قرار دارد و هر قدر هم ساختمان ‌هایی که بر روی حریم گسل هستند مستحکم احداث گردد، در مقابل گسیختگی زمین که ده کیلومتر لایه‌های خاک را می‌ شکند و جا به جا می‌ کند، تاب تحمل ندارد.

وی با عنوان این که بهمین علت، احداث ساختمان ‌های مهم در حریم گسل ‌ها ممنوع اعلام شده است، افزود: ساختمان واحد علوم تحقیقات به علت آن که بر روی خط گسل پیش از ابلاغ این قانون احداث شده است، نیاز به بازنگری اساسی از نظر مدیریت ریسک و مدیریت بحران دارد.

تاکید بر ممنوعیت احداث بنای آموزشی در حریم گسل

بیت اللهی با انتقاد نسبت به ساخت مرکز آموزشی بر روی ارتفاعات نامناسب و بر روی گسل، عنوان داشت: من بارها شاهد تصادفات و از کنترل خارج شدن خودروها در سراشیبی ‌های تند خیابان منتهی به درب غربی بلوک دانشگاه علوم و تحقیقات بودم و دلیل وقوع چنین حوادثی در درجه اول مکان یابی غلط این ساختمان ‌ها است.
وی خاطر نشان ساخت: علت دیگری که برای شخص من قبول کردن آن سخت است، بر فرض قبول کنیم که به هر علتی این ساختمان بر روی گسل احداث شده است، حداقل آن این است که تمهیداتی اندیشیده گردد تا آسیب‌ ها و تصادفات و خسارات اعم از زمین لرزه یا غیر زلزله، بحران ‌های طبیعی یا انسان ساخت به حداقل برسد.

به گفته وی، دسترسی به این منطقه بسیار دشوار است ضمن آن که مورفولوژی و توپوگرافی (ناهمواری) منطقه، این ناحیه را مستعد آسیب دیدگی بالا کرده است.
این محقق حوزه زلزله در صورت وقوع زلزله، با اشاره به تمهیدات لازم برای این منطقه یاد آور شد: از جمله تمهیداتی که می‌ توان برای کاهش خسارات ناشی از مخاطرات انسان ساز مانند حادثه‌ای که روز گذشته منجر به فوت عزیزان ما شد، اندیشید این است باید چنین حوادثی را مدیریت کرد ضمن آن که باید وسایل نقلیه مورد استفاده در این مجتمع آموزشی مورد بازبینی قرار گیرند.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ دی ۹۷
581 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0