رشد یازده برابری ظرفیت نامی نیروگاه‌ های کشور معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر بیان کرد:

رشد یازده برابری ظرفیت نامی نیروگاه‌ های کشور

معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر و ریاست کمیته‌های تخصصی انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران از رشد یازده برابری ظرفیت نیروگاه‌های کشور خبر داد.

کد خبر: 971029013 تاریخ انتشار: شنبه ۲۹ دی ۹۷ - ۱۲:۵۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر و ریاست کمیته‌های تخصصی انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران از رشد یازده برابری ظرفیت نیروگاه‌های کشور خبر داد.

رشد یازده برابری ظرفیت نامی نیروگاه‌ های کشور

رشد یازده برابری ظرفیت نامی نیروگاه‌ های کشور

رشد یازده برابری ظرفیت  نامی نیروگاه‌ های کشور

سمینار آموزشی مدیریت مصرف انرژی الکتریکی در ساختمان ها توسط انجمن مهندسین برق و الکترونیک شاخه گیلان و با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان با حضور معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر و ریاست کمیته های تخصصی انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران، مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان، جمعی از اعضای انجمن و سایر علاقمندان در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان برگزار گردید.
سید زمان حسینی _ معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر و ریاست کمیته های تخصصی انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران به ظرفیت نامی نیروگاه های کشور اشاره کرد و افزود: ظرفیت نامی نیروگاه های کشور حدود ۷۸۰۰۰ مگاوات است که در مقایسه با پیش از انقلاب که ظرفیت نامی نیروگاه‌ های کشور هفت هزار بود ما با یک رشد حدود یازده برابری مواجه هستیم. همچنین بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ما شاهد تنوع نیروگاه‌ ها بودیم به نحوی که انرژی برق هم اکنون از نیروگاه های مختلفی مانند؛دیزلی، اتمی، گازی، تجدیدپذیر، برقابی، چرخه ترکیبی، تولید پراکنده و بخاری تولید میشود.
حسینی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی ایران با کشورهای همسایه هیچ گونه تبادل انرژی برق نداشتیم ولی هم اکنون با هفت کشور همسایه تبادل انرژی برق داریم.
وی با عنوان این که بیش از پنج دهه است که تمام کشورهای توسعه یافته با هم ارتباط شبکه ای الکتریکی دارند، گفت: مبادله انرژی برق در این کشورها طبق اهداف و منافع اقتصادی و سیاسی صورت می گیرد.
حسینی در مورد استراتژی های تغییرات در سیستمهای تامین انرژی آینده تصریح کرد: کاهش تولید کربن و استفاده روزافزون از منابع انرژی تجدیدپذیر، مشارکت بیش تر مشترکین، استفاده از فناوری های نوین از جملهICT ، مدیریت گلوگاه های شبکه، طراحی و سیاستگذاری در بازارهای جدید انرژی، در نظر گرفتن محدودیت های زیست محیطی و امکان دسترسی حداکثری مردم جهان به انرژی برق از جمله استراتژی‌ های تغییرات در سیستمهای تامین انرژی آینده هستند.
معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر اظهار داشت: شبکه‌ های توزیع فعال، دیجیتال کردن واحدهای تولیدی، گسترش HVDC و استفاده از الکترونیک قدرت، سیستم‌ های ذخیره سازی انرژی، مفاهیم جدید در بهره برداری، کنترل و طراحی بازار برق، مفاهیم جدید در حفاظت، مفاهیم توسعه یافته برنامه ریزی و کنترل توان اکتیو و راکتیو، ابزار جدید برای ارزیابی عملکرد فنی سیستم و افزایش ظرفیت انتقال از جمله اقدامات استراتژیک برای تحقق شبکه های برق آتی هستند.
وی در مورد اهداف استراتژیک مدیریت مصرف و تقاضا افزود: حل مشکلات شبکه، حل مسائل محیط زیست و حل مسائل اقتصادی و بازار برق از جمله اهداف استراتژیک مدیریت مصرف و تقاضا است که دنیا برای اجرایی کردن این اهداف، استفاده از سیگنالهای قیمتی، اطلاع رسانی عمومی، جایگزینی تکنولوژی و سهمیه بندی و مکانیزم بازار را مد نظر قرار داده اند.
عظیم بلبل آبادی _ مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان بعد زیست محیطی مدیریت مصرف را مهم ذکر کرد و افزود: اثرات زیست محیطی و آلودگی هوا در اثر تولید انرژی الکتریکی یکی از موضوعات خیلی مهم و اساسی جهانی بوده و هست. که در این ارتباط، نیروگاه هایی که از سوختهای فسیلی برای تولید انرژی برق بهره میبرند نقش مهم و زیادی داشته اند. برای تولید یک کیلووات ساعت انرژی برق حدود هشتصد و چهل و پنج گرم انواع گازهای آلاینده محیط مثل دی اکسید کربن و منواکسید کربن و سایر گازها تولید می شود که اگر میزان مصرف انرژی برق کشور خودمان را برای سال نود و شش در نظر بگیریم، در این سال حدود دویست و شصت و چهار میلیون تن انواع و اقسام گازهای آلاینده فقط از طریق سوخت مصرفی نیروگاه ها وارد جو شده است که این آمار و ارقام، لزوم پرداختن به امر مدیریت مصرف را ۲ چندان میسازد و به سادگی میتوان به اهمیت اثرات زیست محیطی و آلودگی هوای ایجاد شده از طریق نیروگاههایی که از سوختهای فسیلی برای تولید انرژی برق بهره میبرند، پی برد.
وی با عنوان این که ظرفیت نامی نیروگاه های منطقه گیلان ۲۸۲۶ مگاوات است، گفت: در حال حاضر تولید انرژی برق در سطح استان گیلان از طریق هشت نیروگاه بزرگ و کوچک صورت می گیرد که چهار عدد از این نیروگاه ‌ها از سوختهای فسیلی جهت تولید انرژی برق بهره برده و چهار نیروگاه نیز از نوع نیروگاه های انرژی پاک و تجدید پذیر هستند.
مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان عنوان داشت: البته ظرفیت عملی تولید نیروگاه های منطقه گیلان در فصول مختلف سال و همچنین روزهای مختلف کاملا متفاوت بوده و میتواند بستگی به تعمیرات دوره ای یا امکان تامین سوختها و همچنین درخواست دیسپاچینگ ملی متغیر باشد. اما به طور خلاصه میتوان گفت که در اکثر موارد میانگین مجموعه تولید نیروگاههای منصوبه استان گیلان حدود مابین دو هزار و چهارصد الی ۲۶۰۰ مگاوات در نوسان است و از طرفی میزان حداکثر بار مصرفی استان گیلان که در سال نود و شش و در نوزدهم مردادماه اتفاق افتاد معادل ۱۷۲۰ مگاوات و در مورخه نهم مرداد نود و پنج نیز پیک بار غیر همزمان استان گیلان به میزان ۱۸۳۵/۳ مگاوات بوده و این موضوع نشانگر این است که تغییرات آب و هوایی و تغییر اقلیم و افزایش میانگین دمای کره زمین و از جمله ایران و استان گیلان یک موضوع جدی و قابل تامل است. مقایسه پیک بار غیر همزمان سال نود و شش با سال نود و هفت نشان میدهد که پیک بار غیر همزمان در سال نود و هفت نسبت به سال نود و شش معادل ۶/۷ درصد رشد داشته است.
بلبل آبادی افزود: از علل دیگری که موضوع مدیریت مصرف برق باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، رشد مصرف سالانه انرژی برق است که اگر این روند رشد بهمین ترتیب ادامه پیدا کند و با مدیریت مصرف کنترل نگردد، صنعت برق ظرف ده سال آینده باید قدرت نصب شده خود را دو برابر کند که با توجه به این که ساخت نیروگاه ها و تجهیزات انتقال نیرو خیلی هزینه بر و زمان بر است لزوم نگاه نو به مقوله مدیریت مصرف یا مدیریت سمت تقاضا ۲ چندان می گردد.

رشد یازده برابری ظرفیت نامی نیروگاه‌ های کشور

وی با عنوان این که هدف از مدیریت مصرف به هیچ وجه مصرف نکردن نیست، ادامه داد: کلیه کشورهای پیشرفته جهان به اهمیت موضوع مدیریت مصرف پی برده اند و در حالا درصدد مدیریت بهینه مصرف برق هستند. هدف از برنامه های مدیریت مصرف جلوگیری از اتلاف انرژی است. در واقع هدف از برنامه های مدیریت مصرف؛ استفاده منطقی، درست و هوشمندانه از انرژی برق است. چنان چه ما با نکات ساده و کوچک، مدیریت مصرف را رعایت کنیم با سود و درآمد حاصل از این صرفه جویی میتوانیم در صنایع، کارخانجات و بحث اشتغال سرمایه‌گذاریهای بزرگ داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان افزود: سالانه حدود پنج تا شش میلیارد دلار از منابع انرژی کشور به علت عدم استفاده صحیح از انواع و اقسام انرژی به هدر میرود که این اتلاف انرژی، مصداق بارز از بین بردن منابع کشور هستند.
وی در مورد مدیریت اضطراری بار در تابستان امسال تصریح کرد: حدود ده الی یازده هزار مگاوات از برق مصرفی کشور توسط نیروگاه های برقابی تامین می گردد که به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی و تغییر اقلیم و کمبود منابع آبی و خشکسالی حادث شده که سال جاری با آن مواجه بودیم میزان تولید نیروگاه های برقابی به نصف تقلیل یافت که این مقدار کاهش تولید انرژی برق بهمراه رشد سالانه مصرف انرژی موجب شد تا دیسپاچینگ ملی به ناچار مدیریت اضطراری بار یا خاموشی با برنامه را در کل کشور در تابستان امسال اعمال کند که هدف از این محدودیت اعمال شده، جلوگیری از فرو پاشی کل شبکه سراسری بود چرا که اگر فروپاشی شبکه برق اتفاق بیفتد برگرداندن شبکه به حالت اولیه به ده الی پانزده ساعت زمان نیاز دارد که اینمدت زمان قطع، به طور حتم عواقب خوبی بهمراه نخواهد داشت.
وی در مورد تدابیر شرکت برای عبور از فصل گرم سال آینده که میتواند پایداری شبکه را کاهش دهد افزود: شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان ضمن برآورد بار، طرح جامع مطالعات شبکه انتقال و فوق توزیع ده ساله استان گیلان را برای سال های نود و پنج لغایت ۱۴۰۵ تهیه و مورد تصویب شرکت توانیر قرار داده است و علی رغم تنگناهای شدید مالی صنعت برق کشور، پروژه های متعددی را از اوایل سال نود و پنج شروع کرده است. پروژه پست های ۶۳/۲۰ کیلوولت (۴۰*۲ مگاولت آمپر) مسکن مهر رشت و انزلی و پستGIS توحید گلسار شهر رشت و اتصالات مربوطه، پست های سیار ۲۳۰/۶۳ کیلوولت هشتپر و همچنین ۶۳/۲۰ کیلوولت گلسار و سلیمانداراب رشت جمعا معادل هفتاد مگاولت آمپر، پروژه فیدر ترانس پست ۶۳٫۲۰ کیلوولت شهر صنعتی دو صومعه سرا، افزایش ظرفیت بخش انتقال پست آستارا از هشتاد به صد و شصت و پنج مگاولت آمپر (افزایش توان الکتریکی صد و شش درصدی بیش از ۲ برابری)، افزایش ظرفیت ترانسفورماتورهای پست لاهیجان یک از شصت به هشتاد مگاولت آمپر و افزایش ظرفیت ترانسفورماتورهای فوق توزیع پست آستارا از چهل و پنج به هفتاد و پنج مگاولت آمپر از جمله این پروژه ها است.
بلبل آبادی در مورد نهادینه شدن فرهنگ مدیریت مصرف خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم همه افراد، صنایع، سازمان ‌ها و شرکت ‌ها همکاری کنند تا بتوانیم تامین انرژی برق را بصورت مستمر و مداوم داشته باشیم و ان شاءا… بجایی برسیم که مدیریت مصرف انرژی به طور جدی دغدغه تک تک افراد بشود تا بتوانیم از اتلاف منابع بزرگ کشور جلوگیری کنیم و این ثروت و منابع مادی را به آینده گان انتقال دهیم.

منبع: ایلنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی ترافیکpdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ دی ۹۷
553 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0