انتصاب ریاست جدید هیات اجرایی انتخابات هشتمین دوره شورای مرکزی ریاست سازمان نظام مهندسی کشور عنوان کرد:

اکتفا نکردن به نصیحت در رعایت مقررات ملی ساختمان

فرج الله رجبی با بیان این که شهرداری نباید هر چهاردیواری را خانه تلقی کند، بیان کرد: برای رعایت مقررات ملی ساختمان، دیگر نباید به توصیه و نصیحت اکتفا کنیم.

کد خبر: 960913017 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ آذر ۹۶ - ۲:۲۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، فرج الله رجبی با بیان این که شهرداری نباید هر چهاردیواری را خانه تلقی کند، بیان کرد: برای رعایت مقررات ملی ساختمان، دیگر نباید به توصیه و نصیحت اکتفا کنیم.اکتفا نکردن به نصیحت در رعایت مقررات ملی ساختمان

اکتفا نکردن به نصیحت در رعایت مقررات ملی ساختمان

اکتفا نکردن به نصیحت در رعایت مقررات ملی ساختمان

اکتفا نکردن به نصیحت در رعایت مقررات  ملی ساختمان

وی با بیان این سوال که چرا وقتی یک زلزله رخ می‌ دهد انگشت اتهام به سمت دیگری می ‌رود، عنوان داشت: همیشه وقتی یک اتفاقی مثل زلزله و یا ریزش ساختمان مثل حادثه پلاسکو رخ می ‌دهد، واکاوی‌ ها صورت می‌ گیرد، ولی چون انگشت اتهام به سمت افراد دیگری می ‌رود، بجایی نمی ‌رسد.
رجبی با بیان این که مشکل آب در کشور نیز همانند وقوع حادثه و زلزله که سبب تخریب می‌ شود و هیچکسی مسئولیت این ریزش‌ ها و تخریب‌ ها را به گردن نمی ‌گیرد، اظهار داشت: در حوزه انرژی مثل آب نیز هیچ‌ کس وضعیتی که اکنون در این بخش داریم را به گردن نمی‌ گیرد.
وی بیان کرد: نباید بجایی برسیم که ده سال دیگر انرژی را بصورت قطره ‌چکانی مصرف کنیم.
وی افزود: باید بپذیریم که در حوزه مصرف انرژی ساختمان نه مصرف بهینه، بلکه مصرف کمینه داریم.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور ادامه داد: معتقد هستم شرایط کشور مصرف کمینه و توأم با رضایت است، پس در این راستا باید مقررات ملی ساختمان اصلاح گردد و در حوزه غیردولتی دیگر نباید به توصیه و نصیحت اکتفا کنیم.
وی با بیان این که باید در حوزه مقررات فضایی بوجود بیاید که مهندس و شهرداری مقید به یک سری موارد در ساخت‌وسازها باشند، عنوان داشت: در استان‌ های خراسان رضوی، البرز و اصفهان به‌عنوان پایلوت برنامه‌ های تعیین درجه مصرف انرژی و ارتقای فناوری در حوزه ساخت‌وساز در حال اجراست.

اکتفا نکردن به نصیحت در رعایت مقررات ملی ساختمان


رجبی تصریح کرد: در بحث انرژی نیازمند ضمانت اجرایی و حکمرانی خوب هستیم، لذا دولت باید بتواند ضمانت‌ های اجرایی در زمینه مصرف بهینه انرژی را ایجاد کند و شهرداری ‌ها باید بپذیرند که هر چهاردیواری را خانه تلقی نکند.
رجبی در خصوص اصلاح آیین‌ نامه کنترل ساختمان افزود:‌ وزارت راه با رویکرد جدیدی برای اصلاح آیین ‌نامه کنترل ساختمان ورود کرد، با این تصور که مشکلات ساخت‌ و ساز حل گردد.
وی تاکید کرد: ولی برداشت سازمان نظام مهندسی این بود که تغییرات این اتفاقات را رقم نمی‌ زند و نظارت را تقویت نمی ‌کند. پس این اقدام نه کیفیت ساخت ‌و ساز را ارتقا می دهد و نه می ‌تواند تضمینی برای مصرف ‌کننده باشد.
وی خاطر نشان کرد: اصلاح آیین ‌نامه کنترل ساختمان به امور زیربنایی دولت رفت و کلیات آن تصویب شد.
رجبی گفت: بعد از این اتفاق نامه ‌ای به جهانگیری معاونت اول ریاست ‌جمهور فرستاده شد و اعلام گردید، این آیین ‌نامه نمی ‌تواند مفید باشد که معاونت اول ریاست ‌جمهور این آیین‌ نامه را به هیأت دولت برگشت داد. حال آیین ‌نامه مزبور در هیأت دولت مطرح شده که وزارت کشور به آن ایراد گرفته است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور یاد آور شد: آن چه در این آیین‌ نامه آمده مربوط به حقوق سازندگان است و از آن جا که سازندگان اقدام به ساخت ‌و ساز کرده و واحد مسکونی را به فروش می‌ رسانند، باید یک نهاد و یا ارگانی حقوق بهره‌بردار را حفظ کند.
منبع : خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

گروه تلگرامی برق ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ آذر ۹۶
877 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0