رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی مطرح کرد:

بی‌توجهی به قانون افزایش بهره‌وری فارغ‌التحصیلان کشاورزی

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: وزارت علوم قانون افزایش بهره‌وری فارغ‌التحصیلان کشاورزی را اجرا نمی‌کند.

کد خبر: 7025 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۱ بهمن ۹۵ - ۴:۰۶ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،دکتر محمد حاجیان شهری امروز ۱۱ بهمن ماه در نشست با فعالان انجمن‌های علمی- دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: براساس قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی موظفند تعداد، رشته و ترکیب جنسیتی دانشجویان رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی مرتبط با کشاورزی، منابع طبیعی و  دامپزشکی خود را پیش از اعلام و پذیرش، براساس نیازسنجی و مدیریت منابع انسانی که توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود، ساماندهی نمایند؛ اما متاسفانه وزارت علوم با وجود گذشت ۶ سال از تصویب این قانون، آن را اجرایی نمی‌کند؛ درصورتی‌که اگر این قانون اجرا شود، بسیاری از مشکلات فارغ‌التحصیلان کشاورزی برطرف خواهد شد.بی‌توجهی به قانون افزایش بهره‌وری فارغ‌التحصیلان کشاورزی

بی‌توجهی به قانون افزایش بهره‌وری فارغ‌التحصیلان کشاورزی

بی‌توجهی به قانون افزایش بهره‌وری فارغ‌التحصیلان کشاورزی

بی‌توجهی به قانون افزایش بهره‌وری فارغ‌التحصیلان کشاورزی

وی با اشاره به اینکه برخی از قوانینی که در مجلس تصویب شده، در دولت‌ها اجرایی نمی‌شود که این یکی از مشکلات اساسی در کشور ماست، ادامه داد: وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز آموزشی که مبادرت به آموزش رشته‌های مرتبط با بخش کشاورزی و منابع طبیعی می‌نمایند، موظفند از طریق مراجع ذی‌ربط قانونی و با کاهش دروس غیرتخصصی دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی به میزان یک ترم درسی، درس عملی کارورزی متناسب با واحدهای کسر شده و حداکثر به مدت ۶ ماه در یکی از مزارع دولتی، خصوصی و یا عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری را زیرنظر اساتید مربوط با هماهنگی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و منابع طبیعی کشور و یا مؤسسات استانی، جایگزین نمایند و صدور گواهی پایان تحصیلات مقطع تحصیلی برای این دانشجویان منوط به تأیید دوره عملی کارورزی توسط این مؤسسات است.

حاجیان شهری تاکید کرد: بخشی از مشکلات دانشجویان کشاورزی به قوانین و آیین‌نامه‌ها و بخشی دیگر به سیاست‌ها و علایق مدیران کشاورزی بازمی‌گردد و دانشجویان باید پیش از مطالبه‌گری با قوانین و آئین‌نامه‌ها آشنایی داشته باشند.

نشریات علمی دانشجویی باید مسائل روز کشاورزی را به چالش بکشند

وی با تاکید بر استفاده از تیم‌های دانشجویی برای حل مشکلات کشاورزی کشور، عنوان کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی باید مطالبات قانونی رشته‌های خود را پیگیری کنند و نشریات علمی- دانشجویی به عنوان یک ظرفیت علمی و تخصصی، باید به صورت فنی و تخصصی مسائل و مشکلات روز کشاورزی را به چالش بکشند و محتوا و مطالبی را تولید کنند که به صورت دستورالعمل مورداستفاده قرار گیرد. همچنین دانشجویان کشاورزی باید در انتخابات سازمانی مرتبط با کشاورزی مشارکت داشته باشند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک شغل در زمینه کشاورزی لازم است، بیان کرد: می‌توان از فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی برای حل بحران آب استفاده کرد برای مثال از فارغ التحصیلان رشته آب کشارزی در کالیبراسیون آب در زمین‌های کشاورزی به جای افرادی که تخصص وعلم کافی در این زمینه را ندارند، بهره برد. البته در برخی مواقع متاسفانه فارغ‌التحصیلان کشاورزی جسارت کافی برای ورود به این حوزه‌ها را ندارند.

حاجیان شهری اضافه کرد: ما در قالب طرح، دستورالعمل‌ استفاده از ظرفیت‌های علمی فارغ‌التحصیلان محیط‌زیست را به اداره کل محیط‌زیست و منابع طبیعی خراسان رضوی پیشنهاد داده‌ایم که این سازمان پذیرفت و پس از مدتی این طرح به صورت ملی در چند استان دیگر نیز اجرا شد.

انتقاد از شیوه‌آموزشی تئوری در دانشگاه‌ها

وی با بیان اینکه متاسفانه شیوه آموزشی در دانشگاه‌ها درست نیست زیرا دانشجویان را صرفا تئوری پرورش می‌دهند، یادآور شد: در واقع مدرسین باید در کنار تدریس تئوری، تجربه عملی نیز داشته باشند و آموزش باید به نحوی باشد که دانشجو زمانی که پس از فارغ‌التحصیلی وارد یک واحد تولیدی می‌شود، مهارت لازم را داشته باشد و احساس بالندگی کند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با انتقاد از اینکه متاسفانه اساتید دانشگاهی امروز براساس تعداد مقالات و پایان‌نامه‌های دانشجویی سنجیده می‌شوند و نه تجارب عملی آنان، بیان کرد: ۱۱۰ گرایش در رشته مهندسی کشاورزی به وجود آمده که محتوا یکی است و تنها عناوین آن‌ها متفاوت است.

حاجیان شهری، با بیان اینکه دانشجویان باید در کنار دروسی که در دانشگاه می‌گذرانند با مسائل و تجارب بیشتری به صورت عملی آشنا شوند، عنوان کرد: خرد جمعی باید با هوش جمعی تغییریابد و با استفاده از هوش جمعی کاری کنیم که وضعیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ارتقاء یابد.

وی، مردمی بودن، نیاز به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری بالا را از جمله مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: متاسفانه در کشور ما علی‌رغم تاکیدات بسیاری که بر اقتصاد مقاومتی وجود دارد، مسیر آن به درستی مدیریت نمی‌شود.

حمایت خیران از کارآموزی دانشجویان

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در خصوص کارآموزی دانشجویان کشاورزی افزود: حمایت خیران، یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند این مشکل را برطرف کند. اگر خیران املاکی را به سازمان‌ها برای کارورزی دانشجویان واگذار کنند، می‌توان تا حدودی مشکلات این زمینه را برطرف کرد؛ زیرا دستگاه‌های دولتی و تصمیمات اجرایی آن‌ها منوط به اعتبارات است.

حاجیان شهری با اعلام اینکه ما آمادگی برگزاری دوره‌های مشترک میان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را با انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد را داریم، یادآور شد: ما خواستار راه‌اندازی دفتری از جانب سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی  در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد هستیم تا بتوانیم دانشجویان این دانشکده را با برنامه‌ها و اهداف این سازمان آشنا سازیم.

منبع: ایسنا

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ بهمن ۹۵
1014 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0