شناسایی شش میلیون خانه خالی در ایران‌شناسایی شش میلیون خانه خالی در ایران  ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد:

قطع شدن ارتباط خریدار و سازنده ساختمان

فرج الله رجبی، عدم ساماندهی بازار مسکن در سالهای گذشته را سبب روی آوری مردم به سمت خرید سکه، ماشین و .... دانست و افزود: هر وقت هم که قصدی برای ساماندهی بازار مسکن بود هشدار دادند که اینکار موجب ایجاد سفته بازی و افزایش قیمت مسکن می گردد.

کد خبر: 190901001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸ - ۹:۵۶ ق.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،فرج الله رجبی، عدم ساماندهی بازار مسکن در سالهای گذشته را سبب روی آوری مردم به سمت خرید سکه، ماشین و …. دانست و افزود: هر وقت هم که قصدی برای ساماندهی بازار مسکن بود هشدار دادند که اینکار موجب ایجاد سفته بازی و افزایش قیمت مسکن می گردد.

قطع شدن ارتباط خریدار و سازنده ساختمان

قطع شدن ارتباط خریدار و سازنده ساختمان

هر وقت قصد ساماندهی  بازار مسکن را داشتیم گفتند سفته بازی اتفاق می ‌افتد/ مدت ‌ها است ارتباط خریدار و سازنده قطع گردیده است

وی با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن و آینده پیش‌روی آن اظهار داشت: تا زمانیکه راهکار مشخصی پیدا نگردد که به تبع آن موضوع ساخت و ساز نقش ویژه‌ای در اقتصاد پیدا کند هم‌چنان شاهد آشفتگی در بازار مسکن هستیم؛ باید اقدامی انجام گردد که سرمایه‌گذاران با یک حاشیه امن به این بازار ورود کنند.

رجبی با عنوان این که موضوع عرضه و تقاضا از نکات مهم و وِیژه در بخش مسکن است، افزود: اگر می‌ خواهیم در حوزه مسکن از نیاز متعارف عقب نمانیم سالانه نیاز به ساخت و ساخت نهصد هزار مسکن داریم.

وجود ۲ میلیون و نیم خانه خالی در کشور

رییس سازمان کشور گفت: اگرچه آمارها اعلام میکنند که حدود ۲ میلیون و نیم خانه خالی در کشور وجود دارد ولی نباید فراموش کرد که این خانه ‌ها لاکچری و با کیفیت بالا نیستند چرا که بیش از هشتاد درصد این مسکنها برای استفاده عموم احداث شده اند این در حالی است که عمده متراژ این خانه حدود هفتاد الی صد و ده متر است.

رجبی با عنوان این که قیمت مسکن در سال ‌های گذشته بدون هیچ دلیلی و منطقی ۲ برابر شد، ادامه داد: اما این مهم موجب هیچ تاثیری در رونق کارخانه های مصالح ساختمانی، کارگر، معمار، و ….. نداشت.

وی تصریح کرد: اگر دولت میخواهد وعده هایی که در حوزه اشتغال به مردم داده است را عملی کند باید در مرحله اول، بصورت راهبردی و اساسی به موضوع مسکن بپردازد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور افزود: برای رونق مسکن در کشور ،کلیه وزارت‌خانه‌های اقتصادی دولت و وزارت کشور و بانک مرکزی میتوانند با همراهی یکدیگر سیاست‌گذاری های مناسبی را در بخش رونق ساخت و ساز مسکن انجام دهند.

​رجبی با اشاره به این که به ازای احداث صد متر مسکن یک اشتغال ایجاد می گردد، گفت: این در حالی ست که احداث هفتاد الی هشتاد میلیون خانه سبب ایجاد اشتغال برای هفتصد الی هشتصد هزار نفر می گردد.

وی با اشاره به این که خودرو در هیچ مقطع زمانی نمیتواند سرمایه برای مردم و خانوارها محسوب گردد، گفت: با توجه به این که قیمت منطقی خودرویی مثل پراید در بازار امروز و با احتساب دلار پانزده هزار تومانی حدود بیست و شش میلیون تومان است ولی هجمه مردم به بازار خودرو سبب شده که قیمت خودرو در بازار ۲ برابر گردد.

وی با اشاره به این که خرید مسکن همیشه بعنوان یک اندوخته برای مردم میتواند سرمایه ای مناسب برای آنها باشد، گفت: رونق بخش مسکن میتواند موجب ایجاد اشتغال، تولید و….. می گردد.

قطع شدن ارتباط خریدار و سازنده ساختمان

گفتگوی سازنده‌ای در بخش مسکن اتفاق نیفتاده

نماینده شیراز در مجلس با اشاره به این که گفتگوی سازنده و تاثیر گذاری در بخش مسکن اتفاق نیفتاده، تصریح کرد: اگرچه وزیر جدید راه و شهرسازی اقداماتی در بخش مسکن انجام داده ولی نباید فراموش کرد که این وزارت‌خانه به تنهایی نمی‌ تواند رونق را در بازار مسکن ایجاد کند.

وی گفت: با توجه به این که در حال حاضر حدود ۱ میلیون و نیم از واحدها و خانه‌های خالی کشور بین هفتاد الی صد و ده متر است بنابراین اختصاص این افراد به افراد نیازمند میتواند رونقی را در بازار مسکن ایجاد کند.

رجبی عنوان کرد: با توجه به این که واحدهای خالی زیادی در کشور وجود دارد ولی گران بودن قیمت مسکن اجازه نمیدهد افراد خانه دار شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که در حال حاضر کانال ارتباط بین خریدار و تولید کننده مسکن قطع شده، خاطر نشان ساخت: عواملی مانند حباب قیمت، تعریف نادرست تسهیلات و  نرخ آن، مدت تسهیلات و …. از مهمترین عوامل این شکاف است.

منبع: ایلنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ شهریور ۹۸
512 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0