فاجعه در وضعیت ساخت و ساز در گلستان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان بیان کرد:

فاجعه در وضعیت ساخت و ساز در گلستان

حسین ویزواری اظعار داشت: وضعیت کنونی ساخت و ساز ساختمان در گلستان به علت نبود نظارت و کنترل کافی برای فرآیندها فاجعه است.

کد خبر: 971018009 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ دی ۹۷ - ۱:۲۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،حسین ویزواری اظعار داشت: وضعیت کنونی ساخت و ساز ساختمان در گلستان به علت نبود نظارت و کنترل کافی برای فرآیندها فاجعه است.

فاجعه در وضعیت ساخت و ساز در گلستان

فاجعه در وضعیت ساخت و ساز در گلستان

وضعیت ساخت و ساز در گلستان  فاجعه است/ لزوم کنترل طراحی و اجرا

حدود ۱ ماه از انتخاب ریاست جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان میگذرد و حسین ویزواری به ریاست جدید این سازمان انتخاب شده است، واگذاری بخش عظیمی از فعالیت های نظام مهندسی ساختمان در زمینه ساخت و ساز و نظارت به شهرداریها و مالکان مشکلات فراوانی را برای صنعت ساخت و ساز کشور بوجود آورده است، برای بررسی شرایط موجود و عواقب این تصمیم بر صنعت ساخت و ساز ساختمان در گلستان که در دوران وزارت عباس آخوندی بعنوان وزیر راه و شهرسازی عملیاتی گردید با حسین ویزواری به گفت و گو نشستیم.
وی افزود: آخوندی در زمینه ساخت و ساز تفکرات خاصی داشت که جامعه نظام مهندسی ساختمان با آن بیگانه نبودند و آن را در حد تئوری میدانستند ولی پس از آمدن آخوندی به وزارت راه و شهرسازی این برنامه ها پیاده سازی گردید.
وی تصریح کرد: طرز تفکر جناب آخوندی موافقین و منتقدانی داشت و به فعالیتهای ایشان نقد بسیاری وارد است و من به جرأت میتوانم بگویم ایشان راهکار درستی برای اجرایی کردن طرز تفکرات در پیش نگرفت، مثل موضوع کنترل نقشه ساختمان که در سازمان نظام مهندسی انجام نگردد.
ویزواری گفت: قبلا شرایط به گونه ای بود که وقتی یک مهندس طراحی ساختمان انجام میدهد نقشه ها به سازمان نظام مهندسی وارد و کنترل می گردد و در مقرات ملی ساختمان پیش بینی شده سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از وظایفش کنترل و بازبینی طرحها و نقشه ها و مدارک فنی ساختمان است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان اظهار کرد: آخوندی معتقد بود سازمان نظام مهندسی نباید وارد این مسائل گردد و کنترل نقشه ها با شهرداریهاست، مطرح شدن این موضوع سبب اختلاف بین ۲ وزارتخانه شد و در نهایت کار به معاونت حقوقی ریاست جمهوری رسید، من در این رابطه اظهار نظری نمیکنم ولی خطاب به آقای آخوندی میگویم اگر فرمایش شما درست بود و تا حالا هم اشتباه شده بود نباید یک شبه برای آن تصمیم گرفته میشد و همه زحماتی که طی این سالها برای نظام مهندسی کشیده شد زیر پا گذاشته میشد.
ویزواری با عنوان این که اجرای این مهم در گلستان نیازمند زیر ساخت و برنامه است، ادامه داد: پس از گذشت چندین ماه از این قضیه در استان گلستان حتی یک نقشه کنترل نمیشود و این برای استان گلستان یک فاجعه محسوب می گردد.
وی خاطر نشان کرد: تکلیف قانونی که مقررات ساختمان بر گردن نظام مهندسی گذاشته بابت کنترل طرحها و نقشه و بازبینی مدارک است.
رئیس سازمان نظام مهندسی گلستان گفت: زمانیکه بین طراح نقشه و مالک ارتباط مالی برقرار می گردد و سازمان نظام مهندسی کنار گذاشته میشود، یک طرف ارائه دهنده خدمات و سویی دیگر دریافت کننده خدمات است و دیگر هیچ نظارتی بر مالیات و کیفیت ساختمان وجود ندارد، ولی در گذشته این پول از مالک گرفته میشد و در اختیار سازمان نظام مهندسی بود تا زمانیکه بازدید ها و بازبینیها به اتمام برسد و در نهایت در که نشستی با نماینده شهرداری برگزار میشد و ضابطه های شهرداری چک و تایید میشد آن زمان پول به مهندس طراح داده میشد ولی حالا بازار رقابت آزاد شده است و شاهد بازار تخفیفهای نجومی در این امر و فقدان نظارت کافی هستیم.
ویزواری افزود: من بعنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان به تمام مراجعی که میتوانستم به شکل کتبی، شفاهی و یا حضوری اعلام کردم که واقعا ساخت و ساز گلستان بشدت در معرض خطر است و باید بحث طراحی کنترل گردد و صرف این که مهندسی دو نقشه به فردی بدهد که در شهرداری مهر زده شود و شروع به ساخت گردد این یک فاجعه است.
وی با عنوان این که امیدوار هستم در هیچ کجای این کره خاکی زمبن لرزه رخ ندهد ولی وقتی رخ داد متوجه مشکلات آن میشویم، گفت: ۵ دی سالروز زلزله بم بود که در سطح کشور گردهمایی های مختلفی با هزینه های زیادی در این زمینه برگزار می گردد ولی زمانیکه چنین کارهایی انجام می شود و نقشه ها در نظام مهندسی ساختمان چک نمیشود این کار چه فایده ای دارد؟
وی مطرح کرد: یکی از ایراداتی که به سازمان نظام مهندسی ساختمان گرفته میشد طولانی بودن زمان بررسیها بود ولی دلیل این امر چه بود؟ دلیل این طولانی شدنها این بود که به نقشه ها ایراد گرفته میشد، یا ورژنهای جدید محاسبات به آن اضافه میشد یا مقررات به روز رسانی می گردد و این کنترلها زمان بر بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی گلستان افزود: در حال حاضر این فرایند کنترل انجام نمیشود و این موضوع زنگ خطری برای استان گلستان بشمار میرود، دلیل تاکید من بر استان گلستان این است که در بسیاری از استانها همچنان فرآیند نظارت بر نقشه های ساخت و ساز توسط نظام مهندسی ساختمان در حال انجام است و زیر بار این تغییرات نرفته اند ولی در گلستان خیر.
ویزواری اظهار داشت: از معاونت عمرانی استاندار گرفته تا مدیر کل فنی دفتر استاندار، راه و شهرسازی و شهرداریها همه در چرخه ساخت و سازها دخیل هستند و ما بارها در ملاقاتهای حضوری و جلسات مختلف درخواست کردیم تا این موضوع بازنگری گردد و این نظارت به سازمان باز گردد ولی موفق نشدیم.
وی یاد آور شد: در روال قبلی مالک ناظر خود را انتخاب نمیکرد بلکه سازمان نظام مهندسی ناظر را انتخاب و به مالک معرفی میکرد چون در هر صورت ناظر مدافع منافع بهره برداران آینده ساختمان است تا زمانیکه یک فردی که سرمایه های خود را جمع میکند تاسرپناهی برای خود داشته باشد به امید این که یک دستگاه نظارت حافظ منافع آنهاست این کار را انجام میدهد ولی اکنون این مالکان پروژه ها هستند که ناظران خود را انتخاب میکنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی گلستان افزود: قبلا سازمان نظام مهندسی از بین کسانیکه صاحب صلاحیت بودند به شکل تصادفی (Random) ناظر را انتخاب میکرد و این مهندس ناظر باید حداقل ۳ سال از پروانه اشتغال به کارش بگذرد و سوابقی داشته باشد و نمره قبولی کسب کرده باشد.
رابطه مالی بین ناظر و مالک ساختمان سمی برای صنعت ساخت و ساز است
رئیس سازمان نظام مهندسی گلستان با اشاره به تبعات انتخاب ناظر توسط خود مالک بیان کرد: هرگونه رابطه مالی بین ناظر و مالک سمی برای ساخت و ساز است و زمانیکه ناظرین توسط مالکین انتخاب میشوند فشار زیادی روی آنهاست از طرفی رقابت ناسالم و از سوی دیگر تخفیف های آنچنانی از طرف دیگر ناظران کار را سخت میکند.
ویزواری تصریح کرد: در برخی موارد به ما گزارش شده مالک با انتخاب ناظر از او میخواهد هفتاد درصد تخفیف دهد و برگه های سفید را امضا کند و دیگر کاری به نحوه ساخت و ساختمان نداشته باشد و تهدید میکند اگر این کار را انجام ندهی به سراغ یک مهندس دیگر می روم و ممکن است در بین فشارهای اقتصادی برخی از مهندسین چنین کاری انجام دهند.

فاجعه در وضعیت ساخت و ساز در گلستان

رئیس سازمان نظام مهندسی گلستان افزود: از بین نه هزار و پانصد مهندس در استان گلستان حداقل ۵ هزار و پانصد مهندس در پایه های مختلف پروانه استغال دارند.
ویزواری خاطر نشان کرد: قانونگذار گفته است سازنده ساختمان باید مجری صاحب صلاحیت باشد ولی شاهد هستیم در کشور ما از دکتر و وکیل و … گرفته وارد صنعت ساختمان سازی میشوند؛ نظام مهندسی ساختمان قدرت اجرایی ندارد و ناظر است ما تنها میتوانیم به تصمیمگیران استانی نامه بنویسیم که وضعیت این گونه است و اجازه ندهیم افراد بدون صلاحیت ساختمان سازی کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی گلستان افزود: دادن صلاحیت به دست ما نیست بلکه قانون گذار آن را تعین میکند و مرجع صدور صلاحیت وزارت راه و شهرسازی است که پروانه مجری به عده ای از مهندسین میدهد ولی حمایتی از آنها نمیکند.
ویزواری با اشاره به افزایش قیمتها در تمامی صنفها ادامه داد: مهندسین ما تا ۱ هفته پیش با قیمت مصوب سال نود و پنج کار میکردند ولی الان با رایزنیهای انجام شده تعرفه نیم بندی را مصوب کردیم ولی چون نقشه ها به سازمان نظام مهندسی هم نمی آید اگر تعرفه ۱۰ برابر هم گردد تاثیری ندارد.
وی افزود: سیاستهای آخوندی در حوزه نظام مهندسی و ساخت و ساز و از طرفی بحران ارزی و اقتصادی همه دست به دست هم داد تا صنعت ساختمان در رکودی فرو رود که همچنان پا برجاست.
نظام مهندسی ساختمان گلستان بدنبال کاهش هزینه تمام شده ساختمان است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان گفت: با آمدن اسلامی بعنوان وزیر جدید راه و شهرسازی و صحبتهای ایشان به صنعت ساخت و ساز امیدوار شدیم و اگر سیاستهای مد نظرشان پیاده سازی گردد من مطمئن هستم صنعت ساختمان سازی میتواند محرک سایر صنعتها گردد و انقلابی را در سایر صنعتهای وابسته به ساختمان سازی ایجاد کند.
وی گفت: ما بدنبال کاهش هزینه تمام شده در ساختمان سازی هستیم و نظام مهندسی هم آمادگی دارد به سهم خودش در راستای فعال شدن بحث ساختمان در شهر و استان و بافت فرسوده تسهیلاتی در نظر بگیرد تا هزینه ها کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ دی ۹۷
621 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0