اختلاف نظر بر سر یک تفاهم‌نامه ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

اختلاف نظر بر سر یک تفاهم‌نامه

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی، در مورد ضعف نظارت بر ساخت و سازها در منطقه شهرداری ثامن مطالبی بیان کرده که به شرح زیر است.

کد خبر: 980314005 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ خرداد ۹۸ - ۷:۱۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی مقصر ضعف نظارت بر ساخت و سازهای منطقه ثامن کیست؟
هادی زهرایی
ساخت و ساز در اطراف حرم مطهر امام رضا (ع)

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی، در مورد ضعف نظارت بر ساخت و سازها در منطقه شهرداری ثامن مطالبی بیان کرده که به شرح زیر است.

اختلاف نظر بر سر یک تفاهم‌نامه

اختلاف نظر بر سر یک تفاهم‌نامه

اختلاف نظر بر سر یک تفاهم‌نامه

 

وی بیان کرد: موضوعی که در مورد نحوه نظارت بر ساخت و سازها در منطقه شهرداری ثامن عنوان می‌ گردد و سازمان نظام مهندسی نیز انتقاد دارد، نبود نظارت نیست بلکه کیفیت و کمیت نظارت است.

رییس سازمان استان گفت: تفاهمنامه‌ای در سال نود و یک، بعنوان منطقه ثامن پیرو تقاضای سرمایه‌گذاران در هیئت ۴ نفره منعقد گردید که در آن تفاهمنامه آمده است: در منطقه شهرداری ثامن، نظارت برساخت و سازها از طریق مشاوران دارای صلاحیت که به تأیید سازمان مدیریت برنامه‌ریزی می ‌رسند انجام گردد که دلیل این تقاضا متراژ بالای ساخت و سازها در منطقه ثامن که از ده هزار متر مربع تا ششصد هزار مترمربع بوده است و امکانی که مهندسان از مکانیزم معمول نظام ارجاع کار انتخاب گردند، کار سختی است و در یک پروژه ممکن است ده‌ها مهندس کسر ظرفیت آن ‌ها صورت گیرد که کار بسیار دشواری است. برای تسهیل سرمایه گذاران، مصوب گردیده است از طریق مشاوران دارای صلاحیت «گریددار» نظارت در منطقه ثامن برای ساختمان‌های ویژه که سه هزار متر بیشتر یا شش سقف بیشتر وجود دارند، این اقدام صورت گیرد.

اختلاف نظر بر سر یک تفاهم‌نامه

وی گفت: حدود ۱ سال است نظام مهندسی ساختمان به این موضوع ورود پیدا کرده که با توجه به این که این تفاهم‌نامه به تأیید سازمان مرکزی در تهران نرسیده است، موضوع مخالفت را پیش گرفته‌اند و اگر مخالفتی هم وجود داشته باشد باید در هیئت ۴ نفره که در گذشته این موضوع مصوب شده است در همان جا نیز موضوع ابطال آن عنوان گردد و اگر در آن جا ابطال صورت بگیرد تابع قانون هستیم و تا مادامی که این تفاهم‌نامه شکل قانونی دارد نحوه نظارت در منطقه ثامن مشهد طبق همان انجام خواهد شد.

ابطال مصوبه هیئت چهار نفره

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در مورد نظارت بر ساخت و سازها در منطقه ثامن بیان کرد: اکثر هتل‌ ها بیش از بیست سال است در این منطقه احداث شده است و در یک نشست، که همه مسئولان حضور داشتند مقرر گردید سازمان نظام مهندسی به موضوع ساخت و ساز در این منطقه ورود کند و برای اولین بار در همان مقطع شاهد ورود جدی سازمان نظام مهندسی و اجبار مشاوران به عضویت حقوقی در سازمان نظام مهندسی ساختمان بودیم و در همان تفاهم‌نامه آمده است: مشاوران باید صاحب صلاحیت حرفه‌ای باشند و در بند به بند آن تفاهم‌نامه روح قانون نظام مهندسی دیده شده است.

محمدرضا اخوان عبداللهیان تصریح کرد: در سال نود و چهار و نود و پنج بستر مؤثرتری فراهم گردید و به علت برداشت ‌های متفاوتی که از آن تفاهم‌نامه می‌ توانست صورت گیرد، آن تفاهم‌نامه باطل گردید و در زمانیکه بخشنامه ارجاع کار، ابلاغ گردید آن تفاهمنامه باطل و مقرر گردید تمام ساخت و سازها در سیستم سازمان نظام مهندسی قرار گیرد و مکاتباتی نیز با همه دستگاه ‌های مربوط انجام شد و از نظر ما از زمانی که ارجاع کار ابلاغ شده است هیچ تفاهم‌نامه‌ای قانونی نیست و همه ساخت و سازها باید زیر مجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان باشند.

منبع: روزنامه قدس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی طراحی تاسیسات برقی اردیبشهت ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ خرداد ۹۸
586 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0