توسعه یافتگی، نیاز امروز نظام مهندسی ساختمان عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان مازندران بیان کرد:

توسعه یافتگی، نیاز امروز نظام مهندسی ساختمان

تورج نائیج‌ پور، معتقد است این سازمان از ابتدای تاسیس تا به حال رشد کرده ولی در بخش توسعه تا حدودی عقب است.

کد خبر: 970420006 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷ - ۹:۵۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسیکشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران، تورج نائیج‌ پور، معتقد است این سازمان از ابتدای تاسیس تا به حال رشد کرده ولی در بخش توسعه تا حدودی عقب است.

توسعه یافتگی، نیاز امروز نظام مهندسی ساختمان

توسعه یافتگی، نیاز امروز نظام مهندسی ساختمان

نیاز امروز نظام مهندسی ساختمان توسعه  یافتگی است

وی علاوه بر بیان این مطلب، گفت: سازمان نظام مهندسی، بزرگ شده ولی نسبت به این بزرگی، توسعه‌ یافتگی کمی دارد؛ مثلاً سازمان نظام مهندسی ساختمان نباید خدمات مهندسی ارائه دهد؛ یا مثلاً روابط بین سازمان‌ های مرتبط با ساخت‌ و ساز بجای این ‌که کنش ‌گرانه باشد واکنشی است و در این فضا همه بدنبال مقصر هستند؛ در حالیکه بهتر است بجای این، پیگیر قصور باشیم و مشکلات را حل کنیم.
نائیج پور در ادامه در مورد بیست‌ و یکمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، تصریح کرد: این اجلاس در حالی برگزار می گردد که نظام مهندسی استان‌ ها در وضعیت بلاتکلیفی بسر می ‌برند و با تناقض‌ هایی که بین بخش نامه‌ های وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی وجود دارد، نوعی تعلیق مشاهده می گردد که امیدوار هستیم این اجلاس کمک کند تا ثبات شایسته ایجاد گردد.
وی افزود: در حال حاضر شکاف عمیقی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی و دیگر نهادهای هم ‌سنخ وجود دارد؛ همگی ما هدفی مشترک با عنوان «مهندسی کشور» داریم که هر ارگان با روشی خاص این هدف را دنبال می ‌کند و این اجلاس می‌ تواند زبان مشترک ایجاد کند.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان مازندران همچنین ادامه داد: گاهی یک موضوع در اجلاس ‌های مختلف تکرار می ‌شود که این نشان می ‌دهد اجلاس ‌های گذشته به برخی از برنامه‌ های خود دست نیافته است و امیدوار هستم در اجلاس بیست‌ و یکم به فضایی فعال دست یابیم که این موضوع به اتحاد درونی شورای مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و همچنین نهادهای ذیربط در حوزه مسکن بیانجامد؛ نیل به این مهم اگرچه دشوار است ولی بر مدار قانون، امکان ‌پذیر است.
وی با انتقاد از وزارت راه و شهرسازی، گفت: این وزارتخانه پایه‌ ها را درست نچیده است به این معنا که از جزء به کل رسیده در حالیکه باید عکس عمل می ‌کرد؛ یعنی ابتدا باید نظام بازرسی را تعریف می ‌کرد و سپس در مورد شرایط بازرس، بخش نامه تعیین می‌ کرد.
نائیج پور در ادامه، علوم مهندسی در کشور را جوان وصف کرد و برای تکمیل سخن خود با ذکر یک نمونه ادامه داد:
عمر دانشگاه تهران از هشتاد سال تجاوز نمی‌ کند؛ در حالیکه در سوئیس، دانشگاهی وجود دارد که سیصد سال از عمر آن می ‌گذرد و فعالیت مهندسی انجام می ‌دهد؛ مقصود اینست که در بخش مهندسی، جوان هستیم؛ در سال پنجاه و هفت هم یک گسست در بخش مهندسی ایجاد شد؛ اکنون باید به عقلانیت رسیده، از هیجان ‌ها کاست و به راهکاری عملی برسیم.

توسعه یافتگی، نیاز امروز نظام مهندسی ساختمان

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی مازندران، در خاتمه خاطر نشان کرد: باید میان درون و بیرون از کشور پیوند ایجاد گردد؛ ایرانی‌ های مقیم خارج در بخش مهندسی بسیار قوی هستند ولی پیوند میان مهندسان داخل کشور با مهندسان ایرانی خارج از کشور شکل نگرفته است؛ حتی نظام مهندسی نیز با بخش حرفه‌ ای مهندسی کشور بیگانه است؛ دچار سیستم جزیره ‌ای شده ایم که باید پیوند بین موضوعات مختلف ایجاد گردد تا با اصلاح و رفع موانع، راهمان را به کمال شایسته ‌تر پیدا کنیم.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی معماری

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ تیر ۹۷
1346 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0