تعیین جهت‌گیری ‌های کلان در سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی تعیین جهت‌گیری ‌های کلان در سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی

تعیین جهت‌گیری ‌های کلان در سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی

تعیین جهت‌گیری ‌های کلان در سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ، نظام‌مند کردن فعالیت‌ های کشاورزی در راستای توسعه پایدار است

کد خبر: 990814003 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۹ - ۷:۰۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تعیین جهت‌گیری ‌های کلان در سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ، نظام‌مند کردن فعالیت‌ های کشاورزی در راستای توسعه پایدار است

تعیین جهت‌گیری ‌های کلان در سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی

تعیین جهت‌گیری ‌های کلان در سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی
تعیین جهت‌گیری ‌های کلان در سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی/ نظام‌مند کردن فعالیت‌ های کشاورزی در راستای توسعه پایدار
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: نظام‌مند کردن فعالیت‌ های کشاورزی در راستای توسعه پایدار، دانش گستری مستمر، گسترش فناوری ‌های نوین و افزایش نفوذ دانش در محیط کشاورزی و… از اهداف سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.
سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل فراگیرترین نهاد استانی است که با ماهیت مردمی و تخصصی در سال هشتاد و یک به موجب قانون تأسیس از سوی مجلس شورای اسلامی اجازه تأسیس یافت.
این نهاد مسؤولیت سازماندهی دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست را برای نقش آفرینی مؤثر و حرفه‌ای در محیط ‌های کشاورزی با هدف نظام‌مندی فعالیت ‌های کشاورزی مبتنی بر دانش، اصول و موازین علمی و مهندسی عهده‌دار است.
دانش‌گستری در محیط کشاورزی، پیوند کشاورزان، روستاییان، فعالان و شاغلان امر کشاورزی به دانش و تجربه و هم‌افزایی و ارتباط با یکدیگر، دستور کار این نهاد است و از ایجاد توسعه و تحول در کشاورزی به ‌منظور کمک به کشاورزان جهت دست‌یابی به کشاورزی مهندسی، علمی، اقتصادی و تولید محصولات با بهره‌وری عدالت محور حمایت می ‌کند.
برای آشنایی بهتر از فعالیت و اهداف این سازمان و هم‌چنین آشنایی با سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل که منتشر شده به گفت‌وگو با شهرام محمدی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نشسته‌ایم.
اهم فعالیت های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی چیست؟
محمدی: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با عضویت هفت هزار و نود و دو نفر عضو حقیقی از دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست و نیز دویست و چهل و پنج عضو حقوقی در قالب شرکت‌ ها و مراکز خدمات فنی و تخصصی غیر دولتی در بخش کشاورزی حضوری فعال داشته و با ذینفعان حوزه کشاورزی در زمینه راه‌کارهای شأن در ارتباط با چالش ‌های پیش روی توسعه و پیشرفت کشاورزی همکاری می ‌نماید.
اهم فعالیت ‌های سازمان و یاری رساندن به جامعه کشاورزی در یافتن راه‌کارها و اقدام مشترک در راه‌کارها در زمینه‌ هایی همچون؛ نظام‌مندسازی فعالیت ‌های کشاورزی در راستای توسعه پایدار و دانش‌گستری مستمر در محیط کشاورزی، تکنولوژی محور کردن نظامهای تولید و بازار کشاورزی کشور، افزایش جذب سرمایه‌ های مردمی در بخش کشاورزی، مردمی کردن بهره‌وری کشاورزی و انتفاع اقتصادی کشاورزان از نتایج آن، تقویت نقش آفرینی صاحبان دانش مهندسی و افزایش نفوذ دانش در محیط کشاورزی و توانمندسازی ساختار و تشکیلات مردم نهاد کشاورزی است.
اهداف و وظایف قانونی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی چیست؟
محمدی: نظام‌مند کردن فعالیت ‌های کشاورزی در راستای توسعه پایدار، دانش‌گستری مستمر، گسترش فناوری‌های نوین، ارتقاء توانمندی ‌های حرفه‌ای و مهارتی دانش آموختگان بخش کشاورزی،
تکنولوژی محور کردن نظام‌های تولید و بازار کشاورزی، افزایش جذب سرمایه ‌های مردمی و ارتقاء شاخص سرمایه پذیری در بخش کشاورزی، توسعه بهره وری کشاورزی و ارتقاء اخلاق حرفه‌ای و مسؤولیت‌پذیری تخصصی مهم‌ترین اهداف و وظایف تعیین شده در قانون تأسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.
اهداف گرداوری سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان چه بوده است؟
محمدی: سازمان، جامعه کشاورزی را در دانش بنیان شدن یاری رسانده و در تمامی فعالیت ‌های خود گسترش دانش و به کارگیری روش ‌ها و فناوری ‌های جدید، بهره‌ور و سازگار با محیط زیست را مد نظر قرار میدهد.
با توجه به این امر مهم، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با الهام از سازمان مرکزی، سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان را منتشر کرده و هدف از گرداوری سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، تعیین جهت‌گیری کلان سازمان، اهداف و وظایف، سیاست ‌ها، راهبردها و اولویت‌بندی آنها بمنظور پیاده‌سازی زیرساخت‌ های لازم برای ارائه خدمات به تمامی ذینفعان و مخاطبان در سراسر استان است.
محدوده فعالیت سند در چه سطحی است؟
محمدی: قلمرو این سند، سراسر استان است که توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل و کارشناسان کشاورزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و از این‌رو این سند با این مشخصه می ‌تواند به ‌عنوان سند راهبردی موضوع فعالیت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، در گرداوری برنامه‌های کلان و جامع این حوزه مورد استفاده قرار گیرد.
دوره زمانی که برای تحقق این سند در نظر گرفته‌اید چقدر است؟
محمدی: با توجه به ساختار سازمانی نظام مهندسی کشاورزی، دوره‌ای که برای این سند راهبردی متصور بوده، بمدت ۴ سال، یعنی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ بوده و با این وجود، با توجه به موضوعات کلان دیده شده در سند حاضر، می ‌تواند چندین سال توسط مدیران ادواری سازمان نظام مهندسی در استان برای رسیدن به اهداف مورد نظر، مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
رویکرد سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در این حوزه چه بوده است؟
محمدی: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در دوره پنجم فعالیت، با تغییر سیاست ‌های قبلی و با رویکرد جدید مبنی بر مردمی کردن امور، گسترش دانش و تکنولوژی‌ های نوین در بخش کشاورزی، استفاده از ظرفیت‌ های مردمی و مردمی کردن اقتصاد، تقویت و تحکیم جایگاه و ارتقای منزلت اجتماعی مهندسین کشاورزی، کمک به آسان‌سازی سرمایه‌گذاری در کشاورزی با تسهیل و روان‌سازی صدور مجوزهای تولید، نهادسازی و ظرفیت‌سازی در بخش و ارتقاء توان فنی و حرفه‌ای کارشناسان کشاورزی، به‌دنبال انجام رسالت‌های قانونی خود است.
چه اقداماتی در راستای عمل به بیانیه گام دوم انقلاب و همچنین فرامین مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید انجام داده اید؟
محمدی: از جمله فرامین و تدابیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مردمی کردن امور و مسابقه‌ خدمت‌رسانی، استفاده از فناوری ‌های روز در کشاورزی و ظرفیت مهندسان جوان کشاورزی بوده است.
از همین‌رو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با توجه به این فرامین و هم‌چنین سایر مستندات قانونی برای توسعه بخش کشاورزی گام برداشته است.
در این راه این سازمان با الهام از بیانیه گام دوم انقلاب در ارتباط با کار رونق تولید در کشور و با هدف حل هماهنگ مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در بخش کشاورزی، ضمن احصاء موانع در قالب موانع ذهنی و فرهنگی، موانع فنی و ساختاری و موانع قانونی در دستیابی به اهداف کلان کشاورزی، پیشران‌ها و راه‌کارهای مؤثر پیشنهادی خود را در جهت رفع این موانع ارائه نموده است.
در بخشی از سخنان خود از موانع و مشکلات احصاء شده در دست‌یابی به اهداف کلان کشاورزی سخن به میان آوردید این موانع و مشکلات احصاء شده چه بوده است؟
محمدی: در سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ده مورد از موانع و مشکلات احصاء شده که ناهماهنگی و اختلاف نظرهای کارشناسی و مدیریتی در بهره‌برداری از توان زیست بوم‌ ها و قابلیت ‌های تولید و نبود انگیزه‌ های پایدار برای مشارکت ‌های مردمی و جلب سرمایه‌های مادی و معنوی این عرصه از فعالیت‌ها در کشور از جمله آنها است.
عدم وجود یک پارچگی در تصمیم‌گیری‌ ها برای بهره‌گیری از روش های نوین در کنار دانش بومی سازگار، ناهم‌پوشانی اقدامات اجرایی برای مدیریت جامع، عالمانه و توانبخشی استفاده از نزولات آسمان، ضعف آگاهی‌ های عمومی و اختصاصی در باره اقتصاد سبز و ظرفیت ‌های موجود در پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه، عدم تفاهم و توافق در مفاهیم و موضوعات اساسی از جمله امنیت غذایی، خودکفایی، استاندارد سلامت غذا، الگوهای مناسب تولید، صادرات غذایی و روشهای درست استفاده از آن نیز از موانع و مشکلات احصاء شده است.
آیا راه‌کارهایی برای رفع موانع و مشکلات احصاء شده در نظر گرفته شده است؟
محمدی: برای رفع موانع و مشکلات احصاء شده در حوزه کشاورزی استان اردبیل پیشران‌های موثری تعیین شده که در هفت بخش دسته‌بندی شده‌اند که از جمله این پیشران‌ ها می ‌توان به؛ وجود عزم جدی برای گرداوری راهبردی جامع در زمینه مدیریت و بهره‌برداری بهینه از قابلیت ‌های سرزمینی، آب، منابع طبیعی و … همراه با توجه به محدودیت ‌های اقلیمی و معیارها و ارزش ‌های محیط زیست اشاره کرد.
اذعان نسبی جامعه به ضرورت استقرار نظام اجرایی کارآمد برای کاهش ضایعات و مدیریت علمی و اقتصادی پسماندها از طریق تکنولوژی‌ های نوین مرتبط، اجماع عمومی در کاهش مداخلات دولتی و واسپاری امور به بخش خصوصی با حمایت از راهبرد اجرایی کردن شبکه‌ های غیردولتی، توجه ویژه به امنیت غذایی آحاد جامعه از طریق تأمین غذایی سالم از مزرعه تا سفره غذایی مردم نیز از جمله راه‌کارهای پیشنهادی است.
خواست عمومی در بازنگری در سیاست ‌ها و مقررات محرومیت‌زا نظیر تبدیل روستاها و مناطق تولیدی کشاورزی به شهرها و شهرک ‌های بدون هویت پایدار اقتصادی و متزلزل شدن ارزش و اهمیت جایگاه فعالیتهای کشاورزی و سکونت در مناطق روستایی، تأکید عمومی بر ضرورت رعایت اصول و قواعد مرتبط با زنجیره تولید و تأمین، در تمام فعالیت ‌های بخش کشاورزی همراه با کاهش مقررات و تشریفات ناظر بر تولید و شبکه ‌های تولیدی مبتنی بر اصل سلامت غذا، وقوف به توسعه تولید محصولات صادرات محور رونق بخشیدن بازارهای کشاورزی، بهبود سرمایه گذاری، بهبود فضای کسب و کار نیز می‌ تواند راهکارهایی برای رفع موانع اعلام شده باشد .
یکی از موضوعات مهم در گرداوری سند راهبردی جهت گیریهای کلان در این سند است، جهت گیری های کلان در سند راهبردی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل چه بوده است؟
محمدی: جهت‌گیری‌ های کلان در نظر گرفته شده در این سند راهبردی به ۳ قسمت (رسالت، مأموریت و چشم انداز) تقسیم‌بندی شده و در حوزه رسالت سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، انجام وظایف مرتبط با متخصصان حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست (خدمات صنفی و حرفه‌ای)، انجام وظایف مرتبط با کشاورزی و کشاورزان کشور (خدمات فنی و تخصصی) و انجام وظایف مرتبط با امور اجرایی و حاکمیتی (خدمات عمومی) مد نظر قرار گرفته است.
در بخش مأموریت سازمان، آسان‌سازی سرمایه‌گذاری، گسترش سهم‌بری دانش از تولید و عمومیت بخشی دانش و فنآوری در کشاورزی جزو ۳ اصل اساسی در این بخش بوده و در نهایت در حوزه چشم‌انداز نیز سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با تکیه بر فرامین و تدابیر مقام معظم رهبری و به پشتوانه قوانین و مقررات مربوطه بر پایه عزم و باور اعضای حقیقی و حقوقی سازمان تلاش مجدانه خویش را در جهت تحقق ارتقاء بهره‌وری و ضریب نفوذ دانش در کشاورزی، ارتقاء منزلت اجتماعی مهندسین کشاورزی و ارتقاء اخلاق حرفه‌ای انجام می‌ دهد.
چه عواملی به‌ عنوان وظایف و چالش ‌های مرتبط با اعضاء سازمان نظام مهندسی در جهت بهبود امور و توسعه بخش کشاورزی در سند راهبردی این سازمان تعیین شده است؟
محمدی: از جمله وظایف و اختیارات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل که در سند راهبردی این سازمان در مورد اعضاء سازمان تعیین شده می‌ توان به هویت بخشی حرفه‌ای یعنی سازماندهی دانش آموختگان بمنظور نقش آفرینی در محیط‌ های کشاورزی، مسؤولیت پذیری تخصصی، اعتبار بخشی حرفه‌ای، هم‌پیوندی علم و فن یعنی توسعه مهارت‌آموزی و توان‌افزایی حرفه‌ای،کسب و کارهای مرتبط با پیش، حین و پس از تولید اشاره کرد.
اما در این بین چالش ‌هایی مرتبط با اعضای سازمان وجود دارد که در این سند راهبردی این چالش‌ها به چهار بخش شامل؛ ارجحیت اشتغال دولتی، مشاوره پذیر نبودن محیط کشاورزی، فن محور نبودن نظام آموزش عالی، مقاومت در واگذاری‌ ها اشاره کرد.
راه‌کارهای رویارویی با چالش ‌های ذینفعان چه بوده؟
محمدی: در این سند راهبردی راه‌کارهای رویارویی با چالش‌ های مرتبط با اعضای سازمان، اتخاذ سیاست آموزشی مهارت محور به جای ادبیات محور، پی‌گیری سیاست اشتغال دانش مزد محوری به جای دستمزد محوری، توسعه فرصت ‌های کسب و کارهای نوین از طریق مراکز خدمات کشاورزی و روستایی، توسعه خدمات کسب و کار مرتبط با بازار کشاورزی، متنوع کردن تولید محصولات کشاورزی بر مبنای دانش نوین و استفاده از پسماندهای کشاورزی در عرصه‌های تولید محصولات مورد نیاز جامعه تعیین شده است.
وظایف سازمان در ارتباط با کشاورزی و کشاورزان چیست؟
محمدی: در کنار وظایف سازمان در ارتباط با اعضای سازمان، وظایف و اختیاراتی هم در ارتباط با کشاورزی و کشاورزان وجود دارد که در این سند این وظایف به هشت بخش، مهندسی‌سازی کشاورزی، مهندسی اجتماعی، عدالت محوری در مورد محصولات کشاورزی، گرداوری مقررات ملی کشاورزی، اقتصادی کردن تولید، تولید صادرات محور، کمک به توسعه پایدار و بومی سازی دانش کشاورزی تقسیم می‌شود.
اما در این حوزه نیز چالش‌هایی مرتبط با کشاورزی و کشاورزان وجود دارد که برای پاسخ‌گویی بهینه و مناسب به آنها چالش‌ های مربوطه نیز در نظر گرفته شده‌اند و چالش ‌های اساسی مرتبط با کشاورزی و کشاورزان، سرمایه پذیر نبودن محیط کشاورزی، ضریب نفوذ پایین دانش در کشاورزی، محدودیت منابع پایه و عدم امکان توسعه سطح، جاماندگی نظام بازار کشاورزی از تولید، ناتوانی در طرح و پی‌گیری مطالبات و قابلیت نقدشوندگی پایین از آن جمله‌اند.
بهنظر شما و طبق سند راهبردی طراحی شده، راه‌کارهای رویارویی با چالش‌های مرتبط با کشاورزی و کشاورزان چیست؟
محمدی: آسان‌سازی سرمایه‌گذاری از طریق سهولت صدور مجوزها به‌ عنوان دروازه ورود سرمایه، عمومیت بخشی به کاربرد دانش و فناوریهای جدید در کشاورزی، مردمی‌سازی افزایش بهره‌وری از طریق گسترش سهم‌بری دانش از تولید، توسعه و گسترش نوآفرینی ‌ها (استارتاپ‌ها) برای دست‌یابی به بازار دیجیتالی و مهندسی می ‌تواند از راه‌کارهای رویارویی با چالش ‌های پیش روی کشاورزی باشد.
همین ‌طور سهولت معاملات و نقل و انتقالات اموال و دارایی‌ های کشاورزان برای تقویت قابلیت نقدشوندگی اموال، تنوع بخشی ابزارهای مالی سرمایه‌ای برای جذب سرمایه ‌های مردمی نظیر شرکتهای لیزینگ، ارائه برنامه کشت محصولات کشاورزی بر مبنای استعداد و پتانسیل مناطق مختلف استان اردبیل نیز از جمله راه‌کارهای تعیین شده برای رویارویی با چالش‌ های ذینفعان است.
بخش کشاورزی با توجه به حجم تولید انواع محصولات به میزان چهار و نیم میلیون تن در سال یکی از حوزه‌های اصلی اقتصادی و اولویت‌دار در استان اردبیل است و از این‌رو در این بخش از گفت‌وگو با رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تلاش بر این شد تا از اهداف و وظایف این سازمان در قبال توسعه بخش کشاورزی و همچنین مفاد و اهداف سند راهبردی این سازمان و برنامه ‌های این سازمان در راستای توسعه بخش کشاورزی آگاه شویم.
منبع: خبرگزاری فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ آبان ۹۹
648 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0