تشریح هجدهمین گردهمایی سیاست ‌های توسعه مسکن در ایران مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیان داشت:

تشریح هجدهمین گردهمایی سیاست ‌های توسعه مسکن در ایران

علی چگنی در جلسه خبری هجدهمین گردهمایی سیاست ‌های توسعه مسکن در ایران، گفت: این گردهمایی یکی از برنامه‌های ریشه‌داری است که تا به حال در هفده مرحله برگزار گردیده و ابعاد و مسائل مختلف حوزه مسکن و شهرسازی را مورد بررسی قرار داده است.

کد خبر: 970704011 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ مهر ۹۷ - ۳:۱۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،علی چگنی در جلسه خبری هجدهمین گردهمایی سیاست ‌های توسعه مسکن در ایران، گفت: این گردهمایی یکی از برنامه‌های ریشه‌داری است که تا به حال در هفده مرحله برگزار گردیده و ابعاد و مسائل مختلف حوزه مسکن و شهرسازی را مورد بررسی قرار داده است.

تشریح هجدهمین گردهمایی سیاست ‌های توسعه مسکن در ایران

تشریح هجدهمین گردهمایی سیاست ‌های توسعه مسکن در ایران

تشریح هجدهمین گردهمایی سیاست ‌های  توسعه مسکن در ایران

وی در ادامه با عنوان این که گردهمایی سیاست‌ های توسعه مسکن در تاریخ هفتم و هشتم مهرماه در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می گردد، افزود: عباس آخوندی در آیین افتتاحیه این گردهمایی حضور داشته و طبق سنوات گذشته بیانیه روز اسکان بشر نیز در آن روز قرائت خواهد شد.
چگنی با اشاره به موضوع ‌محوری بودن گردهمایی امسال و تلاش برای یافتن راهکارهای اساسی در تسهیل دسترسی به مسکن در کشور، ادامه داد: مواردی از جمله برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، توسعه سکونتگاه‌ های شهری، سیاست ‌های توسعه و تأمین مسکن روستایی، روش‌ های نوین تأمین مالی مسکن و شهرهای زیست ‌پذیر بعنوان محورهای اصلی این گردهمایی انتخاب شده‌اند.
وی هم چنین از برگزاری پنج کارگاه‌ ها برای بررسی جزئیات بخش مسکن در این گردهمایی خبر داد و افزود: آشنایی با مالیات‌ های بخش مسکن، اسکان بشر، بافت‌ های نابسامان شهری، توسعه بازارگاه‌ های الکترونیک بخش مسکن و ساختمان و تحلیل و بررسی بازار مسکن نیز بعنوان عناوین کارگاه‌ های مذکور مطرح شده‌اند.
راه‌اندازی سامانه اسکان و املاک نیاز به اطلاعات فرادولتی دارد
این مقام مسئول در مورد آخرین وضعیت سامانه اسکان و املاک در کشور، عنوان داشت: راه‌اندازی این سامانه نیاز به اطلاعات فرادولتی داشته و تنها در اختیار دولت و یا وزارتخانه نیست، ولی علی‌ رغم همه مشکلات، این مسئله تا به حال از طرف وزارت راه و شهرسازی رها نشده و تا به حال هفتاد نشست برای پیگیری آن برگزار گردیده است ولی مسئله مهم آن است که هنوز به خروجی دلخواه و جمع ‌بندی لازم برای بهره‌ برداری از این سامانه نرسیده ایم.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: هم اینک سازمان ملی زمین و مسکن کمیته‌ای را برای پیگیری این موضوع تشکیل داده که آن هم بدنبال رفع مشکلات است، هم چنین با توجه به پیشنهاد ارائه گردیده از طرف دولت تصمیم داریم با توجه به در دسترس بودن اطلاعات همه واحدهای مسکونی این اقدام را به شهرداری بسپاریم که در صورت تصویب، آنرا اجرایی خواهیم کرد.
مالیات بر خانه‌ های خالی اثرگذاری قابل توجهی در بازار مسکن ندارد
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر این که به اعتقاد من مالیات بر خانه ‌های خالی اثرگذاری قابل توجهی در بازار مسکن ندارد، تاکید کرد: قطعا در صورت شکل‌گیری این سامانه شاهد اتفاق خوبی در حوزه سیاست ‌گذاری مسکن و رفاه اجتماعی خواهیم بود چراکه با توجه به نتایج و آمار بدست آمده از وضعیت فقر مسکن و قشر آسیب‌پذیر بطور دقیق آگاه خواهیم شد.
چگنی در تشریح آخرین وضعیت بازار مسکن نیز در کشور گفت: بخش مسکن بخش تأثیرپذیری از مسائل اقتصاد خرد و کلان است، با توجه به آمار در پنج سال گذشته قیمت مسکن در ثبات نسبی نسبت به سایر قیمت ‌های جاری بوده و در قیمت ‌های ثابت نیز با وجود افزایش قیمت در سایر بخشها تا نیمه سال نود و شش شاهد کاهش سی درصدی بوده است.
این مقام مسئول در این مورد، افزود: تغییرات اساسی در سال نود و شش در کلیه بخش ‌های اقتصادی کشور خصوصا در حوزه مسکن تأثیرگذار بود به نحویکه بطور مثال در شهر تهران بطور متوسط تا شصت درصد قیمت مسکن را نسبت بمدت مشابه در سال گذشته افزایش داد.
وی در ادامه اظهارات خود این تغییرات را ناشی از تغییرات کلان، مسائل بین‌المللی و حتی تغییرات بازار ارز و سرمایه در چند ماه اخیر دانست و افزود: قطعا همه این موارد در حوزه تولید مسکن اثر بسیار زیادی داشته است، از طرفی دیگر باید بگوییم که افزایش قیمت مسکن طبق شرایط اقتصادی کشور که تمامی بخشها ناشی از مشکلات مذکور دچار تغییر شده‌اند امری کاملا طبیعی بوده است.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با عنوان این که بدون شک در این شرایط اگر تغییری در بازار مسکن ایجاد نشود هیچ تولیدکننده‌ای وارد این حوزه نخواهد شد، تصریح کرد: با توجه به آمار موجود با وجود رشد ارزش افزوده مسکن بعد از چند سال، افزایش پروانه‌های ساختمانی و هم چنین تغییر در تعداد معاملات و قیمت ‌ها همگی نشان ‌دهنده رشد مثبت در بخش مسکن طی مدت زمان گذشته خواهد بود.

تشریح هجدهمین گردهمایی سیاست ‌های توسعه مسکن در ایران

وی، میانگین افزایش قیمت مسکن در کل کشور تا تیرماه بغیر از شهر تهران را سی و کمیته دو درصد و همراه با شهر تهران را چهل و یک درصد اعلام کرد و گفت: براساس آمار بیش ترین رکورد ثبت شده در تعداد معاملات مسکن در تهران بیست و دو هزار، کم ترین آن چهار هزار و میانگین این بخش چهارده هزار مورد گزارش شده است که نشان می‌ دهد طی سال جاری شاهد رکود شدیدی نخواهیم بود.
این مقام مسئول در مورد بحث مسکن اجتماعی نیز گفت: دولت‌ ها همواره برنامه و اقدامی را برای مسکن گروه ‌های کم‌ درآمد طراحی می ‌کنند، در این دولت هم مسکن اجتماعی بعنوان مصوبه دولت و برنامه ششم اعلام گردید که وزارت راه و شهرسازی در حد توان و با کمک ابزارهای موجود مانند زمین اقدامات لازم را انجام و با توجه به محدودیت ‌های دولت در ابعاد کوچکی با همراهی سایر دستگاه ‌های مربوط مانند بنیاد مستضعفان آن را اجرایی کرده است.
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: بانک مسکن بعنوان یک بانک فعال در این حوزه بشمار رفته که توسعه‌ای شدن آن بعنوان یکی از راهکارهای بهبود تأمین مالی در این حوزه بشمار می‌ رود، در این راستا در حدی که اقتصاد کشور تحمل داشت نرخ و دوره انتظار را کاهش و سقف تسهیلات را افزایش دادیم که هم چنان بدنبال ادامه این مسیر هستیم.
چگنی، پیشنهاد طولانی کردن دوره قراردادهای اجاره در بازار اجاره را بعنوان یک سیاست تشویقی در وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و افزود: ما قصد دخالت نا به ‌جا در این حوزه را نداریم، نوع دخالت دولت در مسکن بعنوان سیاست‌گذار بوده و نباید بعنوان رقیب بخش خصوصی در این حوزه ظاهر گردد.
این مقام مسئول در ادامه اظهارات خود با عنوان این که تسهیلات ارائه گردیده برای خرید و ساخت از طرف بانک، برنامه‌ریزی شده بوده و دارای دوره انتظار است افزود: در این صورت است که با آگاهی از تعداد تسهیلات ارائه گردیده میتوان تطبیقی بین بازار عرضه و تقاضا انجام و این حوزه را تحلیل کرد.
چگنی، بازآفرینی شهری پایدار را سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی در این دوره اعلام کرد و خاطر نشان ساخت: تأمین مالی در بخش مسکن طبق چارچوب‌ های موجود، توسعه‌ای شدن بانک مسکن و بازار سرمایه، ساماندهی بافت ‌های ناکارآمد و بهسازی سالانه دویست و هفتاد محله همه بعنوان برنامه‌های اصلی وزارتخانه در این زمان بشمار می‌ روند که دارای ابعاد خیلی کلان و گسترده هستند.

منبع : وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ مهر ۹۷
868 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0