ورود مجلس به بخش نامه ‌های جنجال برانگیز وزیر راه وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی

دفاعیات وزیر راه ‌و شهرسازی در نشست استیضاح مجلس شورای اسلامی

وزیر راه و شهرسازی در نشست (3 شنبه) و در دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح بیان کرد: بعنوان بالاترین مسئول این وزارت خانه برای هرنوع رنجی که برای مردم پیش ‌آمده از آن ها پوزش می ‌خواهد

کد خبر: 961223011 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶ - ۱:۲۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، وزیر راه و شهرسازی در نشست (۳ شنبه) و در دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح بیان کرد: بعنوان بالاترین مسئول این وزارت خانه برای هرنوع رنجی که برای مردم پیش ‌آمده از آن ها پوزش می ‌خواهد

دفاعیات وزیر راه ‌و شهرسازی در نشست استیضاح مجلس شورای اسلامی

دفاعیات وزیر راه ‌و شهرسازی در نشست استیضاح مجلس شورای اسلامی

دفاعیات وزیر راه ‌و شهرسازی در نشست  استیضاح مجلس شورای اسلامی

موضوع استیضاح آقای آخوندی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا جمع ‌بندی اعضاء این شد که فراکسیون امید با استیضاح آقای آخوندی مخالفت کند. فراکسیون امید در نشست صبح سه شنبه نیز با استیضاح ربیعی مخالفت کرده بود.
سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی هم عنوان کرد: این فراکسیون چگونگی رای به استیضاح وزیر راه را بعهده اعضا گذاشته است.
همچنین سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در توضیح نشست سه شنبه، این فراکسیون برای بررسی استیضاح وزیر راه افزود: اکثریت نمایندگان این فراکسیون موافق استیضاح آقای آخوندی هستند.
آخوندی: بعنوان بالاترین مسئول وزارت راه از مردم عذرخواهی میکنم
وزیر راه و شهرسازی در نشست (۳ شنبه) و در دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح اظهار داشت: بعنوان بالاترین مسئول این وزارت خانه برای هرنوع رنجی که برای مردم پیش ‌آمده از آن ها پوزش می ‌خواهد.
عباس اخوندی بیان کرد: حوادث اخیر نگرانی‌ هایی را برای مردم ایجاد کرده زیرا عزیزتر از جان مردم و حفط ایمنی، رفاه وآسایش آن ها هیچ چیز دیگری نیست. من نمیخواهم توجیه کنم ولی پیش از هر چیزی بعنوان بالاترین مسئول وزارت راه و شهرسازی از هر نوع رنجی که برای مردم پیش آمده اعم از این که کوتاهی و تقصیری متوجه ما بوده یا نه پوزش میخواهم؛ چراکه به هرحال کار هیچ دستگاه اجرایی بدون نقص نیست.

بعنوان بالاترین مسئول وزارت راه از مردم عذرخواهی می‌ کنم/ بیش از دویست هزار مهندس عضو نظام‌ مهندسی شغل مضاعف دارند

وی ادامه داد: به واقع تمامی زندگی آدمی همین ایمان و عمل صالح و تواصی به حق و تواصی به صبر است که در خارج از این حیات انسانی بی معنی است. خیلی خوشبختم که در خدمت شما نماینده های عزیز هستم و در جهت توضیح به پرسش هایی که نمایندگان استیضاح کننده دارند مطالبی را عرض کنم.
وزیر راه مطرح کرد: این سومین باری است که خدمت شما هستم برای استیضاح و چهار بار هم بعنوان سوال خدمت شما بودم. در همه ۸ بار گذشته فکر میکنم که توضیحات من برای شما نماینده ای عزیز قانع کننده بود و شما محبت کردید و لطف کردید و توضیحات بنده را پذیرفتید. اینبار هم امیدوار هستم که بر مبنای آمار و اطلاعات و بر مبنای توضیحات کارشناسی آن چه که در وزارت خانه رخ داده عرض کنم و امیدوار هستم اینبار هم مورد عنایت شما قرار بگیرم.
آخوندی تصریح کرد: نکته ای که باید عرض کنم این است که من همواره از این پرسش و پاسخ لذت بردم و لذت میبرم چون واقعیت اینست که مردم سالاری و دموکراسی یعنی همین که همواره امکان پرسشگری از مسوولین کشور به نمایندگی از مردم وجود داشته باشد و مسوولین خودشان را موظف بدانند که به پرسشهای نمایندگان پاسخ بدهند.
وی تاکید کرد: بنابر این واقعا موجبی خرسندی است که همچین فضاییی در کشور حاکم است و بسیار خرسندم و خوشحالم که چنین اتفاقی رخ داده است و پاسخ نمایندگان داده میشود.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه پاسخ به استیضاح برای سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج بود: وظیفه دارم خدمت تمام خانواده ‌ها و جانباختگان و مردم تسلیت عرض کنم و بابت همه کاستی‌ ها و کمبود ها از ملت پوزش بطلبم.
در فرودگاه یاسوج بیش از سی میلیارد تومان هزینه شده است
وزیر راه مطرح کرد: در فرودگاه یاسوج بیش از سی میلیارد تومان هزینه شده است که قرار بود در دهه فجر افتتاح گردد.
آخوندی گفت: مروری بر حوادث اخیر هم چون برف و هوا خواهم داشت و این که چرا حمل و نقل ایران این قدر تاب آوری اش در مقابل حوادث ضعیف است. نکته دوم در رابطه با تاسیسات و نوسازی ناوگان است و نکته سومی که در مورد با آن صحبت خواهم کرد در باره نحوه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است. نهایتا در ارتباط با مسائل اقتصادی و مسائلی که فکر میکنم خیلی مهم هستند و در رابطه با دولت و مجلس هستند صحبت میکنم.
وی بیان کرد: بی شک حوادث اخیر و نحوه برخورد با آن ها، نگرانیهای را برای مردم ایجاد کرده است. چراکه حفظ ایمنی، رفاه و آسایش مردم مهم است. من در مقام توجیه و فرافکنی نیستم. مسئول سالم باید مسئولیت کار خود را پذیرفته و در مقابل مردم پاسخگو باشد.
آخوندی افزود: من بعنوان بالاترین مسئول دستگاه حمل و نقل از هرگونه رنج و مشقتی که در این حوزه برای مردم پیش ‌آمده پوزش می ‌طلبم. بی ‌گمان کار هیچ دستگاهی بی ‌کاستی نبوده و همواره قابل نقد، ارتقا و بهبود است، قطعا پوزش در این حوزه سبب افتخار خواهد بود.
وی با عنوان این که آن چه بهبود شرایط را سبب می‌ شود نگاه فرایندی به سوانح و توانایی اطلاع ‌رسانی دقیق و صحیح به مردم است. گفت: واقعیت آنست که حمل و نقل یک سیستم خیلی پیچیده و باز بوده و میلیونها نفر در آن از تولیید کننده ماشین گرفته تا راننده، پلیس، سازمان‌ های امدادی و هلال‌احمر در حمل ن نقل ایمن درگیر هستند.
آخوندی با اشاره به سانحه برف بهمن ماه اظهار داشت: ما در حوزه تهران سی و دو سانتیمتر در تهران داشتیم با دمای منهای هشت درجه و در منطقه فرودگاه امام هفتاد سانت برف داشتیم با دمای منهای دوازده درجه در منطقه کرج سی و سه سانتیمتر برف داشتیم با دمای منهای سیزه درجه.
وی ادامه داد: پرسش اینست که میشود آیا جاده ها و فرودگاه را در این شرایط عملیاتی نگه داشت و شما در همین ۲ ماه گذشته آمار کشورهای مختلف را خودتان ملاحظه کردید و این آمار را در ۲ ماه از رسانه ملی گرفتم که در بیست و پنج منطقه حادثه داشتیم هم زمان با تهران که آمریکا و چین و ژاپن و کشورهای پیشرفته دیگر هم بود. شش روز گذشته لغو چهارصد و هفتاد پرواز در نیویورک، لغو چهارصد و هفتاد و پنج پرواز در گوادرلای آمریکا، در انگلستان. در دوبلین، اسکاتلند که همه راه آهن این کشور به لندن تعطیل شد.
آخوندی تاکید کرد: در حوزه تهران در راه های منتهی به تهران حداقل پانصد نفر نیروی انسانی و دویست دستگاه برف روب و نمک پاش وجود دارد. چهل و دو دستگاه در حوزه تهران با عمر بیست و پنج سال داریم. تصور میکنید با این مقدار تجهیزات میتوان عملکرد صد درصدی داشت؟ معلوم است که کاستی وجود دارد.
براساس استاندارد جهانی باید سالی ده هزار میلیارد تومان پول راهداری داشته باشیم
وزیر راه خاطر نشان ساخت: میزان راههای فرعی و اصلی دویست و هفده هزار کیلومتر است. براساس استاندارد جهانی باید سالی ده هزار میلیارد تومان پول راهداری داشته باشیم.
آخوندی با انتقاد از این که در ان برهه زمانی میگفتند چرا راه را نبستید، عنوان داشت: آقای دکتر رضایی ناظر هستند و در حضور خود ایشان من با ریاست پلیس تماس گرفتم که راه تهران و کرج را ببندیم و گفتند شانزده راه ورودی دارد و اصلا مگر میشود این راه را بست. ما ساعت دوازده شب که راه تهران – قم را بستیم ۶ کیلومتر صف تشکیل شد.
وی ابراز کرد: راه تهران – ساوه ۵٫۵ کیلومتر ترافیک شد. هشتاد هزار خودرو میخواستند از تهران خارج شوند و شب میشود این تعداد را نگه داشت و خارج نشوند. واقع بین باشیم نگه داری این مسایل سخت است و اینطور نیست که پلیس، هلال احمر، راهدار بی توجه باشد. وقتی اتفاقی رخ میدهد که بزرگتر از توان دستگاه اجرایی است طبیعتا قهر طبیعت بر ما غلب میکند همانطور که در آمریکا، انگلیس، ژاپن و چین هم غلبه کرد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: نکته آخر که بگویم و به بحث سرمایه گذاری برگردم بحث فرودگاه است. همه شما این حادثه رخ داد و کسی هست که در حادثه هوایی نگوید هیچ چیز مهمتر از ایمنی نیست. معلوم است که مهمترین است. دید ما در فرودگاه مهرآباد کم تر از سیصد متر بود و در فرودگاه امام به صد متر رسید. برای پرواز پانصد متر دید میخواهیم.

دفاعیات وزیر راه ‌و شهرسازی در نشست استیضاح مجلس شورای اسلامی

آخوندی با تاکید بر این که کل اعتبار راهداری در بهترین حالت دو هزار میلیارد تومان است، افزود: قطعا همه ما دوست داریم بهترین وضعیت را داشته باشیم، من نمی ‌خواهم عجز و لابه و ذکر مصیبت کنم اما باید حواسمان باشد در زمان بازخواست از فردی به این نکته توجه کنیم که در چه شرایطی کار می ‌کند.مگر شما تکذیب نکردید از محل ماده هفتاد سالانه پانصد میلیارد تومان به بخش راه تخصیص داده می ‌شود ولی در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ این اختصاص اعتبار صفر بود.
وزیر راه مطرح کرد: دوستان عزیز این واقعیت اعتبارات ایران و دستگاه‌ های اجرایی ایران است من نه می‌ خواهم به دولت طعنه بزنم و نه به مجلس چیزی بگویم اما باید به این موضوع توجه کنیم که شرایط این است. من شرمنده روی همکاران خودم در این شرایط هستم، دراین شرایط تعداد هشت هزار نفر از راهداران ما سه ماه بود که حقوق نگرفته بودند.
آخوندی تصریح کرد: رابطه شرکتهای هواپیمایی در سازمان هوایی کشور مثل رابطه یک راننده و ماشین با پلیس است. سازمان هواپیمایی وظیفه اش وقع مقررات است و پلیس هوایی است. اگر اتفاقی بیفتد پلیس را محکوم میکنیم یا این که چرا این اتفاق افتاد. این نکته مهمی است و خواهش میکنم به این موضوع توجه کنیم. سازمان هواپیمایی دارای هیچ نقصی در مورد این که انحرافی در گزارش داشته باشد. نیست.
وی افزود: سازمان هواپیمایی وضع کننده مقررات یا پلیس سبد هوانوردی است. به پلیس اعتماد کنیم که یک هوانوردی ایمن داشته باشیم. وقتی گزارشی میدهد حمل بر دیگر مسائل نگذاریم. نکته بعدی مسائل اخلاقی است که ۲ نکته را اعلام کنم. همه شما مستحضر هستید که به محض وقوع حادثه نخستین کاری که کردم ستاد رسیدگی به سانحه را ایجاد و به منطقه رفتم. من ۲ شنبه صبح در منطقه بودم و حتی در خود منطقه سانحه دیده پرواز کردم ودر همان شرایط سخت کل منطقه را از نزدیک دیدم.
آخوندی تصریح کرد: در میان همه خانواده ها رفتم و از همه احوال پرسی و دلجویی کردم و تسلیت گفتم و این حداقل کاری بود که کردم و وظیفه ام بود و بازهم در ادامه خانواده جانباختگان عزیز هستم و همراهی میکنم. یک بار دیگر تسلیت میگویم. باور کنید امکان عملیاتی کردن فرودگاه ‌ها در آن زمان وجود نداشت زیرا اگر این قابلیت وجود داشت که فرودگاه های بین المللی در شرایط مشابه عملیاتی نگاه میداشتند .
وی با عنوان این که چگونه میتوان از تلاش کارنان شرکت فرودگاه‌ ها برای باز نگه داشتن فرودگاه چشم پوشید؟ لذا از همه شما به فداکاری و صداقت خواهش میکنم به تلاش این همه راهداری و کارکنان حوزه ریلی و هوایی اطمینان داشته باشید.
میزان تاب آوری ایران در مقابل حوادث
آخوندی با اشاره به میزان تاب آوری ایران در برابر حوادث عنوان کرد: حادثه هر طور که باشد من در مورد حمل و نقل صحبت میکنم. دوستان من یک درس را چه من رای بیاورم و چه نیاورم عرض کنم واین درسی است که من از این حادثه برف تهران گرفتم. عزیزان، کل تهران حمل و نقل اش به حمل و نقل جاده ای وابسته است. وقتی به فرودگاه امام خواستیم برویم، بسته بود و جاده تمیز شده بود ولی امکان دسترسی به فرودگاه نبود. در شهر تهران که پانصد و پنجاه هزار خودرو وارد تهران میشود و میخواهد خارج شود با یک برف در چه گرفتاری سختی می افتد.
وی به راه حل این مشکل اشاره کرد و افزود: تنها راه حل کلان شهرها راه حل حومه ای است. باید به سمتی برویم که حمل و نقل را به راه آهن برویم. تا این که حمل و نقل متکی به جاده است این گرفتاری را داریم. در اینمدت چقدر کار برای راه آهن حومه ای انجام شد. نخستین کاری که ما کردیم که به برنامه ششم پیشنهاد دادیم که راه آهن حومه تشکیل گردد. شما تصویب کردید و به هیات وزیران دادیم.
آخوندی بیان داشت: نکته دوم این بودکه از همین امکانات موجود تهران استفاده کردیم و نمایندگان تهران حضور دارند و همین محورها را اعلام میکنم. تهران – گرمسار خط سوم آن افتتاح گردید و خط چهارم در حال افتتاح است.
وزیر راه با بیان این که در رسانه‌ ها بحث می ‌شود و می‌ ویند که چرا استعفا نداده ام اظهار کرد: اگر این روند صحیح کار باشد که همه وزرا هر روز باید استعفا دهند.قطعا در یک مشکل مانع رسیدگی باید از میان برود ، بله اگر مانع من هستم باید کنار رفته و استعفا دهم.در حوزه تصادف قطار سانحه در حیطه وظایف راه ‌آهن بود و من صبح روز بعد نخستین کسی بودم که درخواست استعفا دادم ولی در این مشکل باید بگوییم که در حیطه عملیات کار وزارت راه و شهرسازی نبود.همان‌طور که استعفای درست پسندیده است استعفای نادرست غلط است این کار عین بی‌ صداقتی و کتمان حقیقت است. بی شک استعفای کاری که در خارج از حیطه وظایف من است دادن علامت غلط و نتیجه‌ گیری نادرست در جامعه است.
راه‌ آهن میانه – تبریز- بستان آباد و گلگهر- شیراز نیز بشدت فعال است
آخوندی ادامه داد: به ضرس قاطع در تاریخ ایران چنین اقداماتی نمونه نداشته است و در همه وزارت خانه ‌ها آیا چنین سرمایه گذاری صورت گرفته است ؟ چهل و شش هزار میلیارد تومان در حوزه آزادراهی و ده ها هزار میلیارد تومان در حوزه ریلی سرمایه گذاری شده است. راه‌آهن‌ قزوین – رشت که سال ‌ها متوقف مانده بود،‌ گلوگاه آن با احداث پل عبوری از روی آزادراه رفع شد و بزودی افتتاح می‌ شود. هم چنین کرمانشاه از راه ‌آهن برخوردار شده است و بزودی افتتاح می‌ شود.
وی افزود: ریل به ارومیه رسید و میانه – اردبیل با سرعت در حال اجرا است. بعلاوه راه ‌آهن به همدان رسید و خط کرمانشاه – قصر شیرین متصل گردید. بیش از سه هزار و سیصد کیلومتر ریل در حال اجرا است و فقط در شرکت ساخت پانصد و شانزده کیلومتر و در شرکت راه‌ آهن هفتصد کیلومتر خط دوم اجرا شده است.
تا کنون این حجم از سرمایه گذاری در کشور وجود نداشته است
آخوندی افزود: قطار سیرجان به کرمان و اردکان را داریم و در این رابطه هزار و هشتصد میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام میشود. عزیزان من! برای نخستین بار است که بحث بازار سرمایه را وارد کار کردیم. هم اکنون هشتصد میلیارد تومان صکوک برای راه آهن، پانصد میلیاردتومان برای هواپیمایی، پانصد میلیارد تومان برای راهداری همین دیروز تصویب گردید. ما هیچ امکان تامین مالی را اعم از تامین مالی داخلی و خارجی، بازار سرمایه و در کل هیچ امکانی را از دست ندادیم. زیرا با این بودجه باید کار را تعطیل میکردیم.
وی بیان کرد: همه می‌ دانید در حوزه سرمایه ‌گذاری چه اتفاقات بزرگی رخ داده و ان شاالله در آینده شاهد بهتر از آن هم خواهیم بود.اخیرا موفق به انعقاد قرارداد آزادراه مرند – بازرگان و هم چنین شهر جدید سهند بودیم. در حوزه دریان نیز اتفاقات خوبی افتاده، ما در هفته گذشته ساخت فاز سه بندر شهید رجایی را با بیش از دو هزار میلیارد تومان شروع کردیم. بیش از شش هزار میلیارد تومان جذب سرمایه در این بخش داشتیم. فاز سه بندر چابهار را با ۶٫۵ میلیون ظرفیت افتتاح کردیم. در حوزه هوایی هفتصد میلیارد تومان سرمایه ‌گذاری برای ساخت ترمینال سلام داشتیم. دویست وپنجاه میلیارد تومان پروژه برای توسعه فرودگاه شیراز در حال حاضر، در حال اجراست.عمین اتفاق در فرودگاه اصفهان و اهواز نیز وجود داشته و بدنبال جذب سرمایه خارجی در این پروژه‌ ها هستیم.
کارمند من در وزارت راه و شهرسازی که باید نظارت کند نمیتواند دو طرف میز باشد
آخوندی با اشاره به مشکلات نظام مهندسی و اهمیت ابلاغیه های اخیر به نظام مهندسی خاطر نشان کرد: یک نکته را خدمت دوستان عرض کنم که در باره نظام مهندسی و یکی در مورد بحث مبارزه با فساد است که میخواهم خواهش کنم دوستان نمایندگان به این دو نکته دقت کنند. در حوزه نظام مهندسی عزیزان، من خودم جزو کسانی است که پیش نویس قانون را نوشتم، اجرا کردم و عضو هیات مدیره و بودم و یکی از اعضای فعال نظام مهندسی هستم و بنابراین هیچوقت دنبال تعطیل کردن این نظام مهندسی نیستم. دوستان اما چند نکته است که دقت کنید.
وی عنوان داشت: من یقین دارم که همه شما از اقدامی که من کردم حمایت قاطع میکنید. من در باره نظام مهندسی چه گفتم. گفتم کارمند من در وزارت راه و شهرسازی که باید نظارت کند نمیتواند دو طرف میز باشد. من گفتم کارمند شهرداری نمیتواند هم نظارت کند و همه نقشه بکشد. آن که در شرکت گاز است هم همین طور است. کاری که من کردم عین مبارزه با فساد است و در عین سلامت برای کار است.
بیش از دویست هزار نفر در این دستگاهها شغل مضاعف دارند
آخوندی یاد آور شد: بیش از دویست هزار نفر در این دستگاهها شغل مضاعف دارند. آیا اینکار که شما مهندس در بخش خصوصی است که نمیتواند در دولت هم باشد و دو طرف میز باشد. اینکار اگر یک مقدار اشکال داشت دیوان عدالت اداری رد میکرد. دوستان من فکر میکنم که به این اتفاق که رخ داده دقت کنیم و بگوییم چه اتفاق بزرگی در حوزه مهندسی رخ داده است.
آخوندی افزود: بخواهم راجع به این مساله صحبت کنم زیاد میشود ولی بهمین اجماع بسنده میکنم که اگر افرادی صبح و شب به شما پیامک بدهند داستان به این سادگی نیست که ما بی توجهی کرده باشیم. من در جهت اصلاح این فعالیت را کردم. در جهت مبارزه با فساد بود و حرفم اینست که مهندس باید کار خودش را بکند و باید مسوولیت کار خودش را هم بعهده بگیرد.
شرایط اقتصادی کشور شرایط سختی است
وی با عنوان این که شرایط اقتصادی کشور شرایط سختی است و نیاز به اندیشه مشترک دولت و مجلس وجود دارد، یاد آور شد: من واقعا نگران وضعیت اقتصاد ایران هستم، ما نیازمند فداکاری و تلاش بیش تر هستیم. باید ببینیم بدهی ‌های دولت چقدر است. نکته قابل توجه این است که ششصد و پنجاه هزار میلیارد تومان بدهی دولت به اقتصاد است و این یعنی پنجاه و دو درصد GDP (تولید ناخالص داخلی). این بمعنای متلاشی شدن همه شرکت‌ها ست. آیا ما در برنامه ششم برای این میزان بدهی فکری کرده‌ایم؟ آیا می ‌دانیم این بدهی چطور پرداخت می ‌شود؟
این عضو کابینه دوازدهم مطرح کرد: اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات سختی است. میزان بدهی و معوقات بانکی صد و بیست هزار میلیارد تومان است، در سال هشتاد و شش، سی و هشت درصد GDPT، بانک ‌ها قدرت تسهیلات دادن به شرکت ‌ها را داشتند و الان این رقم به دوازده درصد کاهش یافته است. آیا می‌ توان با این میزان قدرت وام‌ دهی کار بزرگی انجام داد؟ طبیعتا ما در شرایط اقتصادی خیلی سختی هستیم. بودجه‌ کشور هم در وضع موجود تقریبا صد در صد بودجه جاری است حالا شما از من انتظار دارید با این وضع بودجه کار بزرگی کنم، آیا این امکان ‌پذیر است؟
وی با اشاره به این که شرایط اقتصاد کلان از جهت سیاست خارجی و بدهی دولت شرایط سختی است، گفت: ما هزار و صد و بیست کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم. هم چنین ۱۲۶۰ کیلومتر آزادراه دیگر را با مبلغ نه هزار میلیارد تومان قرارداد بستیم، همچنین هشتصد و پنجاه و شش کیلومتر آزادراه دیگر را قرارداد داریم و هزار و ششصد کیلومتر آزادراه را تفاهم نامه منعقد کرده‌ایم. هم چنین برای قطار تهران، قم و اصفهان نیز ۲.۵ میلیارد دلار پیش ‌بینی شده است.
وی با تشریح منابع ارزی جذب شده در حوزه وزارت راه و شهرسازی، ادامه داد: منتقدانی که می‌ گویند وزیر راه و شهرسازی چه اقداماتی برای جذب سرمایه‌ انجام داده است، بدانند که تا این لحظه ۱.۵ میلیارد یورو از آلمان که یک میلیارد و سیصد و بیست میلیون دلار آن با شرکت زیمنس به قرارداد رسیده است،‌ از آذربایجان پانصد و هفتاد میلیون یورو و از کشورهای اتریش، کره جنوبی و برخی دیگر از کشورها میلیون ‌ها دلار قرارداد بسته ‌ایم. چنین تامین مالی خارجی در هیچیک از وزارت خانه ‌ها انجام نشده است. علاوه بر چهل و شش هزار میلیارد تومان در حوزه راه و ده‌ ها میلیون دلار در حوزه ریل جذب سرمایه کرده ‌ام.
آخوندی از در دست احداث بودن ۳ هزار و سیصد کیلومتر ریل خبر داد و گفت: به تازگی سیصد و شانزده کیلومتر ریل جدید را افتتاح کرده‌ایم و هزار و هشتصد میلیارد تومان در این حوزه سرمایه ‌گذاری انجام دادیم. برای نخستین بار هشتصد میلیارد تومان از محل اوراق صکوک به حوزه راه اختصاص داده‌ایم. ۲ هزار میلیارد تومان در فاز دوم بندر شهید رجایی سرمایه‌ گذاری کرده ‌ایم و فاز سوم بندر چابهار را افتتاح کرده‌ ایم. بیش از هفتصد میلیارد تومان در فرودگاه امام و دویست و پنجاه میلیارد تومان در توسعه فرودگاه شیراز و میلیاردها تومان در فرودگاه های مشهد، اصفهان و اهواز در حال جذب سرمایه‌ گذار هستیم.
وی در خاتمه این بخش از اظهاراتش ابراز امیدواری کرد: در راه مبارزه با فساد ثابت قدم باشد و تاکید کرد امیدوار هستم از هیچ گزندی نهراسم. بنده اهل جنگ و جهاد هستم و هم چنان برای جمهوری اسلامی می ‌جنگم.
بخش دوم دفاعیات وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی:
آخوندی در بخش دوم اظهارات خود در نشست استیضاح امروز مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست چند پرسش در باره نظام مهندسی مطرح شد که آقایان عثمانی و دکتر اسماعیلی دقت کنند، الان بحث نظارت چگونه است آقای اسماعیلی عزیز؟ وضعیت نظارت این گونه است که یک نفر که مالک است پول میدهد به چه کسی؟ به سازمان نظام مهندسی که سازمان نظام مهندسی یک مهندس را بعنوان مهندس ناظر تهیه کند و برای مالک که به چه کسی گزارش کند به شهرداری تهران گزارش کند.
وی افزود: یک بار دیگر می ‌گویم شما پول میدهید بجایی که یک مهندس انتخاب کند و پول را بدهید که آن به شهرداری گزارش کند، فکر می ‌کنید از این اقدام کار مهندسی در می ‌آید یا چیز دیگری جز امضا فروشی از آن خارج می ‌شود؟
آخوندی بیان داشت: برای این که یک ساختمان یک مقدار بزرگ شود یک لیست سی نفره یا چهل نفره تا شصت نفره که ساختمان را اصلا ندیده‌ اند با آن موافقت می‌ کنند، ما چه گفتیم؟ ما عین قانون را گفتیم. چه کسی مسئول کنترل ساختمان است شهرداری است. قانون می گوید آن کسیکه باید ساختمان را نظارت بکند و بازرسی کند که ساختمان طبق مقررات ملی و مقررات شهرسازی باشد شهرداری است.
آخوندی تاکید کرد: شهرداری که بخواهد کنترل کند یا خودش مستقیما کنترل می‌ کند یا مهندس بازرس انتخاب می ‌کند. اگر قرارست شهرداری مهندس بازرس انتخاب کند چه ضرورتی دارد مالک پول بدهد به نظام مهندسی؟ این سیستم آشفته امضا فروشی که همه شما از آن دلخور هستید بوجود می آید. کی گفتیم مالک خودش ناظر انتخاب کند، ما گفته ‌ایم که مالک نمیتواند بر پیمانکار نظارت کند،‌ بلکه از طرف شهرداری باید ناظر انتخاب کند نه مالک.
آخوندی با عنوان این که همه باید مسئولیت خود را بدانند و این رابطه فسادآلود را جمع کنیم، ادامه داد: به هیچوجه نگفتم مالک از طرف شهرداری ناظر انتخاب کند. جناب آقای عثمانی ما هیچوقت نگفتیم اینکار را انجام بدهیم، در واقع گفته ‌ایم هیچکس در حوزه انتخابیه خود حق ندارد نظارت کند، ولی در سایر حوزه ‌ها می‌ تواند فعالیت کند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی با توجه به اظارات نمایندگان استیضاح ‌کننده من کی در صحبت ‌های خود گفتم برای بخش راهداری بودجه نداده‌اید؟ من تنها به ماده هفتاد اشاره کردم، مگر شما مطلع هستید که ما اقدام نکردیم؟ ما برای برنامه سال نود و هفت جزء به جزء اقدامات را در کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق و عمران به بحث گذاشته و در دولت پی گیری کردیم.
وی تصریح کرد: ما قطعا بخش راه را رها نکردیم، براساس قانون ده درصد قیمت گازوئیل برای این بخش تخصیص داده شده است که ما به مجلس پیشنهاد کردیم این هزینه مستقیما به حساب را‌ه ‌آهن و راهداری واریز گردد که به هر علتی از طرف کمیسیون تلفیق با آن موافقت نشد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: به واقع اگر ما در این بخش کار نکرده و امور را پیگیری نمی‌ کردیم چهل و شش هزار میلیارد تومان جذب سرمایه در این بخش و بیش از هزار میلیارد تومان در حوزه ریل نداشتیم، ما همه می‌ دانیم بودجه محدودیت دارد، حرف من آنست که وزارت راه و شهرسازی علیرغم تنگناهای مالی بسیار میزان عملکردش ده ‌ها برابر بودجه بوده است.
وی خطاب به آقای امیرآبادی تاکید کرد: از شما تعجب می کنم که چه طور می ‌آیید پشت تریبون قضات شریف ایران را متهم م یکنید، چه کسی این حرف را زده است، خود شما می‌ گویید یک مورد اقدام نشده و می ‌آیید نیت خوانی می ‌کنید، در آن نامه می‌ گوید قضات در زمین خواری نقش ویژه‌ای دارند حرف بدی است، این که اینکار را می ‌کنند و این که ما جزو وزارت خانه‌ هایی هستیم که شورای زمین‌ خواری را با همین قضات شریف تشکیل و برخورد می ‌کنیم کار بدی است.
آخوندی اظهار داشت: شما بابت کار انجام نشده یک جمله از یک گزارش چند صفحه را می‌ خوانید و ذهن مردم را مشوش میکنید، در باره این موضوعات ده ‌ها بار گفته شده است و آقای لاریجانی به کمیسیون اصل نود ارایه دادند و یک مورد هم اثبات نشده است، خواهش می ‌کنم آقای امیرآبادی عزیز خواهش می ‌کنم یک نفر را می‌ خواهیم از صحنه به در کنیم عیب ندارد بهر علتی که می‌ خواهید ولی دلیلی ندارد که از حیطه اخلاق پای خودمان را خارج کنیم و قضات شریف و وزارت خانه و افراد را محکوم کنیم، خود شما می ‌گویید این نامه که دوخط از آن را خواندید یک مورد عمل ندارد. وقتی یک مورد عمل ندارد چه ربطی به صحن علنی مجلس دارد که میلیونها نفر گوش میکنند چه حسنی دارد. چه اتفاقی می ‌افتد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: آقای امیرآبادی چرا می ‌گویید یک مورد هم عمل نشده است؟ از شما خواهش می ‌کنم توجه داشته باشید که با آبروی قضات بازی می ‌کنید و قوه قضاییه از شما شکایت می‌ کند، شما یک نامه نوشته شده را در نشست استیضاح نشان می ‌دهید، مگر بنده سال نود و پنج پای میز استیضاح نرفتم؟ چرا در آن زمان اعلام نکردید؟
وی ادامه داد: از این جهات متاسفم که بعد از گذشت چهل سال از عمر جمهوری اسلامی هنوز نه حرف مستند و نه حرفی که دادگاه رفته را مطرح می ‌کنید، اگر از چیزی اطلاع دارید، در قوه قضاییه و دادگاه مطرح کنید چرا در نشست استیضاح مطرح می ‌کنید، همه می ‌دانند که من از جوانی عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم و تمام جوانی خود را برای انقلاب و ایران گذاشته ‌ام و برای انقلاب حاضر هستم بجنگم و افتخار می‌ کنم، از هیچ سرزنشی دل آزرده نخواهم شد و برای جمهوری اسلامی حاضرم جان فشانی کنم، فرد سیاسی همواره باید دلیرانه حرف خود را بزند.
آخوندی گفت: در دولت و مجلس حرفم را می‌ زنم و می ‌ایستم و از این مملکت دفاع می ‌کنم، راجع به مواردی هم که گفته می ‌شود تا این لحظه از ارقام چند هزار میلیارد تومانی در مورد من گفته شده یا هر رقم دیگری، یک ریال، یک سنت نه راجع به من و راجع به خانواده من نتوانسته چیزی را در دادگاه ثابت کند.
به گفتهوی، من عرضم اینست که خواهش می‌ کنم به حرف‌ ها مستدل نگاه کنید، خدمت شما هستم رأی دادید و مردانه می ‌جنگم و اگر رأی ندادید، نظری است که شما تشخیص دادید، ایرادی که به من گرفته می ‌شود اینست که این فرد مماشات نمی ‌کند و کسی ایراد نمی ‌گیرد که من لابی و معامله می ‌کنم.
عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: در تمام عمرم برای هیچ کاری در هیچ شرایطی با هیچ کسی معامله نکرده ‌ام، غیرممکن است در بین این نمایندگان عزیز کسی بگوید فلانی تو با من معامله کرده ‌ای، دوستان، من سیزده شرکت زیر نظر دارم و بیش از دویست مدیرکل و اگر یک مدیرکل و یک مدیرعامل یک عضو هیات مدیره پیدا شد که آخوندی برای یک پروژه حتی ابراز تمایل کرده، سفارش که هیچ، تلفن که هیچ فقط یک نفر بگوید ابراز تمایل کرده که فلانی برنده گردد اگر پیدا کردید در تمام ایران بگردید و به من بگویید.
وی در خاتمه افزود: بیش از دویست مدیرکل زیر نظر من هستند و ده‌ ها هیات مدیره زیر نظر من است، اگر نکته ‌ای می ‌گوییم باید محکمه پسند باشد و مبتنی بر دلایل باشد، از این که وقت شما را گرفتم پوزش می‌ خواهم و امیدوار هستم که در هر صورت است آن چه که به مصلحت نظام ایران است برقلب و زبان شما جاری گردد و مطمئن باشید در خدمت شما هم چنان هستم.

منبع : صما

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ اسفند ۹۶
1284 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0