گودهای خطرناک، گودهای رها شده حسین احمدی - معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران در یادداشتی نوشت:

گودهای خطرناک، گودهای رها شده

فرا رسیدن فصل بارندگی خود عامل محرکی در جهت توجه بیش تر به ایمنی در پروژه های گودبرداری است. سرازیری آب های سطحی و فعال شدن آب های زیرسطحی و نفوذشان به درون گودهای موجود اطراف، همواره با خطراتی همراه هستند.

کد خبر: 970826007 تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ آبان ۹۷ - ۱۲:۵۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،«فرا رسیدن فصل بارندگی خود عامل محرکی در جهت توجه بیش تر به ایمنی در پروژه های گودبرداری است. سرازیری آب های سطحی و فعال شدن آب های زیرسطحی و نفوذشان به درون گودهای موجود اطراف، همواره با خطراتی همراه هستند.

گودهای خطرناک، گودهای رها شده

گودهای خطرناک، گودهای رها شده

گودهای خطرناک، گودهای  رها شده

از طرفی طبق آمار مکسوبه از واحد بازرسی سازمان نظام مهندسی، در سال جاری حدودا هفتصد و هفتاد و دو گود فعال شناسایی شده اند که از میان آن ها با شاخص حداقل شش ماه سپری شدن از عمر پایدارسازی، حدودا دویست و چهل و یک گود رها شده وجود دارد که تنها بیست مورد آن ها تعیین تکلیف شده اند.
اخیرا به دنبال نامه ای از طرف شورای شهر نشستی در شهرداری تهران با موضوع “پیشنهاد اخذ ضمانت مالی در فرآیند صدور پروانه ساختمانی و بمنظور پیش بینی تمهیدات و ساز و کارهای اجرایی در جهت ایمن سازی گودهای سطح شهر” تشکیل شده و به مسئله از این زاویه نگریسته و پرداخته شده است.
صرف نظر از این که ضمانت مالی مذکور متوجه مالک یا چه اشخاص مسئول دیگری خواهد بود! چون به لحاظ حقوقی چگونگی اخذ ضمانتنامه از مالک و غیره قبل از صدور پروانه، با توجه به این که پروانه ساختمانی ماهیتی قراردادی و تعهدات طرفینی ندارد؛ در این شرایط اخذ تعهد مالی و محضری محل تامل است. و از جایگاه حقوقی و دایره تدوین قوانین و ضوابط مورد نیاز، برای الزام آور کردن این ضمانت از متعهد مفروض در فرایند قبل و پس از صدور پروانه ؛ نباید ما را از توجه به موضوع از منظر خدمات فنی و مهندسی و ساز و کار شکل گیری مسئولیت های متولیان امور ساخت و ساز دور کند.
غایت هدف، نیل به ایمن سازی در گودبرداریها در سطح شهر است. به باور نگارنده اخذ ضمانت دو جنبه مالی و فنی دارد. از نقطه نظر مالی می توان استمدادی هم از صنعت بیمه نمود و به تامین بیمه تضمین کیفیت نیز توجه داشت. ولیکن مهم تر از همه نیازمندی های پیش بینی کننده و الزامات و موازین پیشگیری کننده از وقوع سوانح و حوادث است.
بی توجهی به حلقه زنجیره ای در هم تنیده ی مسئولیت و کوتاهی و تقصیر و عدم یکپارچگی در این توزیع پراکنده مسئولیتها و فقدان قوانین و ضوابط الزام آور برای پیشگیری از این گسستگی بین مسئولیتی امری حیاتی در این مقوله بنظر میرسد. زاویه دار شدن قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نسبت به قوانین نظام فنی و اجرایی کشور خود مزید بر دلیل وجود حلقه های گمشده در امر ساخت و ساز در شهرها است.
در یک پروژه شهری بویژه گودبرداری بوجود اشخاص و عوامل دخیل در امر، مشتمل بر وجود مالک، سرمایه گذار، کارفرما، مهندسین مشاور طرح در قالب رتبه بندی سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان طراح، دستگاه نظارت مقیم و ناظر عالیه، پیمانکار اصلی و پیمانکاران جزء، طراح و محاسب، سازنده ذی صلاح و ناظر ادواری و مستمر حقوقی در قالب پروانه اشتغال به کار مهندسی با مسئولیت و امضاء رسمی ارجاعی از طرف سازمان نظام مهندسی و با برگه سریال شده و ثبت و درج در پروانه شهرسازی؛ را می توان یک به یک از آن ها نام برد و به شرح جزئیات مسئولیتی هر یک پرداخت. لیکن متولیان امر ساخت و ساز در فوق به زعم نویسنده این یادداشت، به ۲ دسته عمده مسئولیتی، رسمی (حقوقی و پاسخگو در مراجع رسمی) و غیر رسمی (غیر حقوقی و غیر پاسخگو در مراجع رسمی) قابل تقسیم است.
حال برای آن که به موضوع اصلی صدر الاشاره بازگردیم؛ در مورد گودهای پرخطر و گودهای رهاشده یا ساختمان های متروکه، هرگاه یکپارچگی بین مسئولیت های مذکور ایجاد شود و سازنده ی ذی صلاح در کنار ناظر مستمر و ادواری حقوقی مندرج در پرونده شهرسازی قرار بگیرد؛ آن گاه مالک با واگذاری کار به سازنده ی ذی صلاح مسئولیت های حقوقی خود را رسما تفویض نموده و اینک باید دید ضمانت مالی در ایمن سازی ساختمان به ویژه در مرحله گودبرداری را از چه شخص یا اشخاصی باید اخذ کرد!

گودهای خطرناک، گودهای رها شده

از آن جایی که طبق بند چهارده ماده پنجاه و پنج قانون شهرداری ها، یکی از مهم ترین وظایف شهرداریها اتخاذ تدابیر مؤثر برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک و بعبارت کلی رفع خطر از هر نوع اشیا آسیب زا برای سلامت شهروندان است. در تمامی موارد فوق شهرداری در صورت عدم رفع مشکل از سوی مالکان مربوطه بعد از اتمام مهلت مقرر، رأساً اقدام به رفع خطر یا مزاحمت می کند.
گودهای رها شده عموما به ۲ علت عمده اختلافات حقوقی و مالکیتی یا مشکل تامین مالی به این سرنوشت دچار شده اند. بنابراین مراجعه به ضمانتنامه مالی مورد نظر یا پیش بینی صندوق ذخیره ای با تصویب و بودجه بندی شورای شهر؛ در موارد ایمن سازی برای چاره اندیشی اضطراری و تامین نیازهای مالی جهت رفع خطر از گودهای پرخطر و رها شده، راهکارهای قابل حصولی پیش روی شهرداری ها بنظر می رسند.»

منبع : جماران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ آبان ۹۷
812 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0