با پايان ده هفته رقابت شش تيم رقم خورد مدیر اداره نظام مهندسی ساختمان استان قم

آسیب به اشتغال استان قم با بهره‌گیری از مشاوران غیربومی

مدیر اداره نظام مهندسی ساختمان استان قم , حضور مهندسان غیربومی را از جدی ترین آسیب ها در حوزه ساختمانی استان دانست و اعلام کرد : بهره گیری از مشاوران غیر ساکن به اشتغال استان جراحت وارد می‌کند .

کد خبر: 8681 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ اسفند ۹۵ - ۲:۵۳ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،به نقل از ایسنا , «امین مقومی» روز جاری ( سه شنبه سوم اسفندماه ) در گرد هم آیی خبری اداره نظام مهندسی ساختمان به‌مناسبت فرارسیدن روز مهندسی , به ارائه گزارشی در زمینه ی عملکرد امسال این سازمان پرداخت و افزود : مجموعه ارزیابی سازمان به‌صورت دوره‌ای حضور مهندسان را رصد می کنند تا ضمن بهره برداری از قدرت مهندسان ساکن استان قم از دیگر تخلف‌ها خودداری شود .آسیب به اشتغال استان قم با بهره‌گیری از مشاوران غیربومی

آسیب به اشتغال استان قم با بهره‌گیری از مشاوران غیربومی

آسیب به اشتغال استان قم با بهره‌گیری از مشاوران غیربومی

آسیب به اشتغال استان قم با بهره‌گیری از مشاوران غیربومی

او بابیان این که سازمان ۴۶۹۰ عضو دارد که از این تعداد ۵۳ درصد دارنده پروانه اشتغال می‌باشند , به رشد ۵ درصدی اعضاء در سالجاری نسبت به سال قبلی اشاره نمود و افزود : از این تعداد ۲۵۰ تن معمار پیش کسوت دارنده پروانه و ۲۵۰ کاردان زبده دارنده پروانه می‌باشند که می بایست از گنجایش متخصصین به‌صورت مناسب استفاده شود .

 

مدیریت اداره نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به اینکه این تعداد به نسبت سال‌های اخیر رشد کمی محسوب میشود , بخش‌نامه وزارت راه و شهرسازی در رابطه اینکه ورود به حرفه و آزمون مشروط به عضویت در اداره نمی باشد را عامل رشد نکردن یک‌باره تعداد مهندسان اداره نظام مهندسی ساختمان دانست .

 

مقومی از وظیفه‌های اساسی اداره را برگزاری دوره‌های فراگیری برشمرد و افزود : طی سال‌جاری در‌این حوزه ۳۰ درصد داشته است که معادل ۶۸ هزار نفر ساعت دوره‌های آموزشی برگزار شده که بالغ بر ۵۰۰۰ تن را شامل میشود و می‌توان بیان کرد که هر عضو دست کم در یک دوره شرکت داشته است .

او اضافه کرد : در حوزه آموزش تفاهم‌نامه‌ای با سه مرکز آموزشی و علمی در سمت برگزاری دوره‌های آموزشی انعقاد شد , هم‌چنین در حال پیگیری و انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز فنی حرفه‌ای برای یادگرفتن کارگان ساختمانی هستیم .

 

مدیر اداره نظام مهندسی ساختمان استان قم افزود : سال جاری نظام‌نامه حمایت از طرح‌های پژوهشی با خط مش کاربردی‌تر شدن اصلاح که در نتیجه آن ۷ طرح پژوهشی در هفت رشته حاصل شد و پیگیری و ارائه به ارگان‌های مرتبط جهت کاربردی شدن این پژوهش‌ها در هم اکنون انجام است .

 

مقومی , با اشار به توان و اثرگذاری حضور مهندسین در مناصب مدیریتی افزود : با رویکرد تقویت علم مدیریتی مهندسان , تفاهم‌نامه آموزشی با پردیس دانشگاهی فارابی دانش گاه تهران انعقاد شد که در نتیجه آن شاهد افزایش تراز آموزش‌ها بودیم .

 

او به ساخت یک نمونه سازه سنتی اشاره نمود و اظهار کرد : این سازه در نشست تخصصی که پنجم اسفندماه با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار خواهد شد , رو نمایی و در یکی‌از بوستان‌های شهر جانمایی میشود .

 

مدیر اداره نظام مهندسی ساختمان استان قم هم‌چنین در حوزه فرهنگسازی به پخش برنامه رادیویی , چاپ یک جلد کتاب در حوزه معماری اسلامی و دو شماره نشریه اشاره نمود .

 

مقومی , با اشاره به آزمون عضویت در سازمان نظام مهندسی اشاره نمود و ذکر کرد : دوره نخستین این آزمون شهریورماه با حضور ۱۹۳۳ متقاضی برگزار شد که از این تعداد ۱۰ درصد موفق به ورود شدند .

 

او ادامه داد : توسعه و گسترش خدمات الکترونیک از اولویت‌های اداره است و با این خدمت ارسال گزارش‌های مهندسان به شهرداری‌ها و اداره به‌صورت الکترونیک انجام میگردد که علاوه‌بر کاهش تردد در جلوگیری از تخلفات ساختمانی هم تأثیر بسزایی خواهد داشت .

 

مدیریت اداره نظام مهندسی ساختمان استان قم افزود : این طرح به‌صورت آزمایشی در یکی‌از بخش ها انجام شد و نواقص آن رفع شد که امید‌است‌ از اولِ سال ۹۶ در تمامی بخشها استان عملیاتی شود .

 

مقومی , اجرای طرح مجریان ذی‌صلاح را مورد اعتنا ویژه قرار داد و خاطرنشان کرد : این مقوله مهم ترین اولویت شرایط کنونی نظام مهندسی استان قم است که‌این طرح به‌صورت تدریجی اجرا میگردد که اولویت نخست در مرحله اسکلت ساختمان است .

 

او بابیان این که با اجرای این طرح یک‌سال به قدمت ساختمان‌ها اضافه شده و قسمتی از سرمایه‌های ملی حراست می گردد , افزود : برای اجرای طرح مجریان ذی‌صلاح گنجایش قانونی جدی داریم ولی نتوانستیم برنده باشیم , زیرا این طرح یک مسئله فرابخشی است و به هماهنگی یکسری دستگاه نیاز دارد .

 

منبع: ایسنا

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اسفند ۹۵
957 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0